Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med beräkning för nybygge  (läst 1172 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bergling

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hjälp med beräkning för nybygge
« skrivet: 06 september 2006, 23:17:30 »
Jag skulle behöva lite hjälp och tips på vad jag behöver för anläggning för uppvärmning av vårt kommande hus.

Jag är inte alls speciellt haj på detta med värme och sådant, men förutsättningarna är iallafall följande:

Nybygge, uppvärmd yta ca 220 m2 i två plan (sutteräng), golvvärme både uppe och nere. Bygger i Borås.
Ventilationen är byggd för frånluft.

Husstomme i lättklinkerbetong med u-värde på ca 0,22, inte överdrivet mycket fönster. Ganska välisolerat tak (50 cm lösull i ena hälften, och 42 cm lösull i andra hälften med öppet till nock).

Jag har alltså ingen aning om effektbehov eller dyl, då det är ett arkitektritat hus, och vi bygger själva.

Jag har haft ett par firmor som varit och kollat och fått ett par offerter enligt nedan. Verkar dessa offerter ok, eller bör något korrigeras? (Offert 1 är nog inte aktuell, eftersom CTC inte har några frånluftsmoduler.) Saknas det några siffror?



Offert 1:

CTC Ecoheat 7,5

Beräkningssiffror
Nettoenergibehov 28000 kWh/Ã¥r
Inomhustemperatur 21 ºC
DUT -21 ºC
Från värmepump 26480 kWh/år
Energitäckningsgrad 94,6%
Köldbärartemperatur medel 1 ºC
Borrhålsdjup från grunvattennivån 136 m (står dock 156 i offerten)


Offert 2:

Nibe Fighter 1230-8

Beräkningssiffror
Nettoenergibehov 25563 kWh/Ã¥r
Inomhustemperatur 21 ºC
DUT -22 ºC
Från värmepump 25304 kWh/år
Energitäckningsgrad 99%
Köldbärartemperatur medel 0,2 ºC
Borrhålsdjup 140 m aktivt borrhål


Offert 2:

Nibe Fighter 1230-8

Beräkningssiffror
Nettoenergibehov 22500 kWh/Ã¥r
Inomhustemperatur 20 ºC
DUT -22 ºC
Från värmepump 22307 kWh/år
Energitäckningsgrad 99%
Köldbärartemperatur medel 0 ºC
Borrhålsdjup 140 m aktivt borrhål
Bygger 2-vånings stenhus i Borås
Nibe 1115-7 med VPA 200/70 och FLM30

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Hjälp med beräkning för nybygge
« Svar #1 skrivet: 07 september 2006, 05:44:15 »
Lite bättre värde på köldbärare in borde du kunna få på köldbörare in på Nibe pumparna. Då genom ett par 30-40 meter extra aktivt djup på borran. Bättre att borra för mycket än för lite när borrutrustningen ändå är på plats.

                                                                                                                            Reine
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad Bergling

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med beräkning för nybygge
« Svar #2 skrivet: 08 september 2006, 11:36:44 »
Jo, jag har ju haft mina funderingar på att ta lite djupare borrhål.

Skall man ta så mycket som 30-40 meter extra, eller räcker det med bortåt 20 meter?

Sedan var det detta med priset. De priser jag fått ligger mellan 125 och 130 tusen, med i princip allt. Det verkar rätt ok eller?
Bygger 2-vånings stenhus i Borås
Nibe 1115-7 med VPA 200/70 och FLM30

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med beräkning för nybygge
« Svar #3 skrivet: 08 september 2006, 12:32:38 »
Om med frånluftmodulen avses en FLM30, så sök efter vad som har skrivits om den och återladdning av borrhål tidigare. Ämnet behandlades tidigare idag även om FLM30 inte nämndes. Pengar kastade i sjön enligt min mening.

Svårt med borrhålsdjup när värmebehovet inte är känt. 10-20 meter extra verkar vettigt, där utöver tjänar man inte så mycket på det. Man behöver inte hamna helt rätt, optimum är flackt. Lite lömskt med medeltemperatur, hur definieras den. Årsmedelvärde? Ligger man på noll grader in eller strax däröver vintertid är det bra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!