Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Lesley
« skrivet: 25 februari 2007, 19:37:55 »

Då är det bara att be honom komma hit igen  :(
Hoppas att man får rätt på det någon gång.
Starterna ligger nu på ca 20 per dygn vilket borde vara rätt bra eller hur?
Skrivet av: overlander
« skrivet: 25 februari 2007, 13:21:10 »

Du bör nog be rörisen montera dit flexslangar sen står det klart och tydligt i manualen att man inte ska montera pumpen direkt i anslutning till sovrum extra viktigt om man är känslig mot ljud pröva även att ställa pumpens fötter på novibra matta. ljudbafflar i taket hjälper ju bara om du fått bort alla möjligheter för ljuden att fortplanta sig i betongen samt rör systemet.
Skrivet av: Lesley
« skrivet: 25 februari 2007, 11:59:12 »

Glömde att säga att det är i källaren som den står.
Hela källaren har betongplatta.
Skrivet av: Lesley
« skrivet: 25 februari 2007, 11:58:19 »

Pumpen står på den betong platta som förra pannan stod på.
Nej, inga flexslangar bara kopparrör.
Inte mycket utrymme att titta in i den, vad jag kan se är att de ingående langarna från slingan har sitt foder mot metallskåpet.
Sovrum direkt över och sidan om.
Tror att det elementet som finns i dotterns sovrum är första i slingan.
Skrivet av: overlander
« skrivet: 25 februari 2007, 10:42:58 »

Vad står den på för bjälklag?
Har du flex slangar på rören?
Titta i pumpen så att inget ligger mot kompressormodulen.
Har du sovrumet brevid pumpen?
Skrivet av: Lesley
« skrivet: 25 februari 2007, 10:29:51 »

Kan den gamla pipan i skorstenen ge resonans?
Har fyllt igen hålet med skum men hela röret finns ju kvar?
Skrivet av: fogsvans
« skrivet: 24 februari 2007, 11:51:16 »

Det blev ett jäkla liv på pumpen i natt, frun klagade på att den aldrig slog ifrån.

Pumpen slår aldrig ifrån eftersom den aldrig når noll i gradminuter då den är ställd på 40 grader maxtemp. Ställ tillbaka den till default.
Skrivet av: Lesley
« skrivet: 24 februari 2007, 11:09:40 »

Finns det något inne i pumpen som man kan fixa till själv som kan vara boven bakom?
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 24 februari 2007, 10:55:43 »

Som ett större kylskåp bara.
Råd och Rön mätte ju upp den till 53 dB
http://www.radron.se/upload/tabeller/2006/02/060217_02_varmepumpar.pdf
Du måste ha resonans och nåt som förstärker ljudet
Skrivet av: Lesley
« skrivet: 24 februari 2007, 10:51:48 »

Det blev ett jäkla liv på pumpen i natt, frun klagade på att den aldrig slog ifrån.
Slår vad om att jag har högre än de 65dB som jag har mätt upp tidigare.
Väntar med glädje in de dämpplattor som jag skall sätta i taket, hoppas att de hjälper något.

Har nu sänkt till -100 på startvärdet och vi har samma temp som innan.
Har inte varit nere och kollat på antalet starter och hur det går med gradminutrarna.

Hur många dB har ni andra på era Nibe 1230 vid drift?
Lägger en separat tråd om just denna fråga för att fånga upp så många svar som möjligt.
Skrivet av: fogsvans
« skrivet: 24 februari 2007, 00:38:44 »

Börvärde framledning 40°
framledning temp/max 40°

Om du märker att huset kyls av innan pumpen startar så höjer du startvärdet igen. Det är bara att prova sig fram.

Tillägg på morgonen:
Jag läste precis manualen och jag blir osäker på det jag skrev nedan överhuvudtaget stämmer. Ta det med en nypa salt.
Maxtemp på framledning i manualen kan nämligen tolkas som jag gjort, men det kan också tolkas som att styrelektroniken aldrig sätter ett högre börvärde än det man ställer in, oavsett hur kallt det är.
Vilket som stämmer har jag ingen aning om. Dte kanske någon smartare kan berätta.


Vad du däremot måste göra är att ändra tillbaka framledning temp/max till ett högre värde, gärna typ 55 grader (eller vad maxvärdet nu är på, orkar inte gå ner i pannrummet och kolla).
Vad som händer med den här inställningen är att pumpen startar när gradminuterna nått -160. Därefter går pumpen kontinuerligt upp till 40 grader som är din maxtemp. Där stängs den av och då har den inte ens börjat räkna ner graminutrarna mot noll.

En nibe 1230 är en on/off-pump. Dvs den har två lägen som antingen är helt avstängd eller fullt ös. Börvärdet varierar efter utetemperaturen och den kurva/förskjutning som du har ställt in. Den startar således vid en temperatur under börvärdet, går för fullt och när framledningen kommit över börvärdet så börjar gradminutrarna ticka ner mot noll där kompressorns stängs av. Radiatorvattnet svalnar, kommer under börvärdet igen och så börjar gradminutrarna ticka ner mot -160 där pumpen startar igen.

Pumpen MÅSTE alltså tillåtas gå över börvärdet, annars kommer den aldrig ikapp. Nu har du visserligen ställt den i vår/höst så TS kommer inte slå till, men det kommer ändå inte funka så bra och du kommer kanske ha lite kallt i huset när du har vaknat och läser detta.

Börvärdet är ett genomsnitt som styrelektroniken strävar efter att uppnå. Om inte pumpen tillåts överstiga det värdet kommer genomsnittet aldrig uppnås.
Skrivet av: Lesley
« skrivet: 23 februari 2007, 23:11:05 »

Nu har jag justerat till startvärde -160, kan vara för mycket men jag provar.
Satte även det till Vår/höst i driftläge.

Börvärde framledning 40°
framledning temp/min 15°
framledning temp/max 40°

retur max 50°
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 23 februari 2007, 16:34:12 »

Du har tydligen kvar startvärdet på -60, prova att sätta det på -120 först och märker du ingen svängning i innertemp under det kommande dygnet så sätt -150/160 i meny 2.8.
Delta-t 5 min efter start,  7,8°, är Ok. Strax innan den stannar har det troligen gått ner till ca 7°. Det är värdet alldeles innan den stannar som är intressant, inte strax efter. Längre körtider än 30 min är bättre.
63 starter på mindre än 2 dygn är inte bra. Att ändra startvärdet hjälper en del.
Jag hade i oktober/november ca 21-22 starter per dygn och satte in en gammal VVB på 120 liter som volymtank och antalet starter sjönk till ca 16. Då hade jag -100 som startvärde men idag har jag -160 utan problem. Nu när det är litet kallare ligger antalet starter på 11-13 per dygn.
 Vad har du för bör-värde?
Skrivet av: Lesley
« skrivet: 23 februari 2007, 15:21:24 »

Hur mycket skulle man tjäna på det?
Starter ja men övrigt?
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 23 februari 2007, 15:12:44 »

Något många starter per dag. Aningen överdimensionerad pump.
En volymtank vore nog bra...
Skrivet av: Lesley
« skrivet: 23 februari 2007, 14:49:25 »

Nu har jag följande på anläggningen:
Kurvlutning 9
Förskjuten kurva 0
Start tillsats -500
Diff tillsatssteg -100

Ute medeltempen är än så länge 0.1.
Temp inne är justerat till ca 20 grader.

Tid mellan starter är satt till 30minuter med det har med att göra att vi tycker att den låter för mycket.
Cirk pumpen är satt till 2.

Drifttid VV sedan juli 161h 48min->164h 22min
Drifttid kompressor 901h 38min->926h 18min
Drifttid tillsats 8h 43min samma
Starter 4980->5043

Förbrukning inkl hushållsel 5514->5619kwh
Lite data från körningar:

Kb fram 31.8 (start) 40.9 (efter 5min) 37.8 (liten stund efter att den var klar)
Kb retur 31.4 (start) 33.1 (efter 5 min) 37.3 (liten stund efter att den var klar)
Gradminuterna -62 (start) -72 (efter 5 min) 0 (liten stund efter att den var klar)
Hela körningen tog ca 30 minuter är detta bra?

Skrivet av: fogsvans
« skrivet: 22 februari 2007, 14:17:38 »

Ja, ställ cirkpumpen på 2 och kolla vad du får för diff då.
Att ställa cirkulationspumpen på en högre hastighet gör näppeligen något på ljudet. Den hörs knappt. Däremot hörs cirkulationspumpen på KB-sidan ordentligt. Men det som verkligen hörs är kompressorn när den går.
Om det däremot är så att cirkulationspumpen på varma sidan hörs lika mycket eller mer än KB-pumpen, då kan det vara ett problem.
Lyssna så här:
När pumpen har gått färdigt så stängs både kompressorn och cirkulationspumpen på KB-sidan av samtidigt. Alltså, det enda du ska höra då (vänta gärna en minut) är ett dovt, svagt ljud från cirkpumpen på varma sidan. Den går nämligen hela tiden.
Strax innan, tiden varierar mellan en minut ner till ett par sekunder, kompressorn ska starta så börjar cirkulationspumpen för KB-sidan dra runt soppan i slangarna. Det ska du höra tydligt och det ska vara ett högre ljud än VB-pumpen. Därefter går kompressorn igång, och då ska det börja väsnas rejält. Dvs, det ska vara ett litet hopp i ljud mellan VB- och KB-pumpen och ett STORT hopp mellan KB-pumpen och kompressorn.
Det kan dock ibland hända att kompressorn och KB-pumpen startar samtidigt, varför vet jag faktiskt inte, men du kan tvångsstarta KB-pumpen genom att ställa meny 9.2.12 i läge TILL. Om du behöver använda den funktionen, se då till att du gör det när kompressorn är avstängd, då kommer du höra ljudet distinkt och vet precis hur det låter.
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 22 februari 2007, 10:46:29 »

Kolla både fram- och returtemp ca 5 min efter det kompressorn startat och mot slutet av laddningen när gradminuterna närmar sig noll (meny 2.8 )
Vad har du för bör-värde nu (meny 2.0 inom parentesen)
Skrivet av: köldmedie
« skrivet: 22 februari 2007, 10:45:06 »

Apropå oljud.

Ställer du cirkpumpen på läge 2 kan det låta mera.

Har du oljud i hela huset eller vid någon speciell radiator. Det kan minska om man stryper/släpper på vattenflödet i  det/de radiatorerna som låter mest.

Kam man manuellt köra cirkpumpar på Nibe. Om det går, prova att göra det, kan vara någon sådan som visslar och viner.

 
Skrivet av: tolins
« skrivet: 22 februari 2007, 10:29:50 »

helt rätt *vinkar*
Skrivet av: Lesley
« skrivet: 22 februari 2007, 10:21:42 »

Var nere och kollade pumpen nyss.
När den var helt färdig hade jag 46.7 på framledning och 35.8 på returen.
Ute tempen är -0.1.
Inne ligger vi på 19.5

Skall jag justera cirk pumpen till 2 för att få till 7 graders diff på fram och retur?
Skrivet av: Lesley
« skrivet: 21 februari 2007, 22:51:03 »

återkommer under morgondagen med siffror på det hela.
jobbar hemma under morgondagen så jag kan ta under olika tidpunkter och temperaturer.

Än så länge tack för hjälpen.

nu skall vi bara lösa ljudproblemen så kan det bli riktigt bra till slut.
Skrivet av: fogsvans
« skrivet: 21 februari 2007, 22:49:02 »

Diffen måste kollas under drift och gärna någon gång mitt under driftcykeln. Efter kompressorn stannat så utjämnas tempen mycket snabbt. Precis i början av driftcykeln funkar heller inte bra eftersom systemet inte stabiliserats
Skrivet av: Elva
« skrivet: 21 februari 2007, 22:23:49 »

Tillägger att det skiljer mellan olika hus vilken kurva och förskjutning de behöver ha även om de ligger 'vägg i vägg'
Skrivet av: Elva
« skrivet: 21 februari 2007, 22:19:12 »

Jag undrar oxo hur nibe har satt rekomendationerna till kruvlutningen.
Bor oxo i skåne och började kurva 11 förskjutning 0 ända tills första kylan, vakna mitt i natten o trodde att jag låg i en bastu, varmt som bara attan.
Ligger nu på kurva 8 förskjutning 4

Mitt tips är att skriva upp vilka börvärde du har på VB vid olika utetemperaturer för att sedan kunna justera lite enklare med hjälp av siffrorna och diagramet i nibe boken.
Skrivet av: Lesley
« skrivet: 21 februari 2007, 22:18:18 »

och hur får man bort den höga tonen?
Skall man behöva isollera taket och bakom pumpen?
Måste finnas något annat som ligger bakom det hela.
Skrivet av: overlander
« skrivet: 21 februari 2007, 22:11:15 »

Kolla värdet när kompressorn går.
Knäpningarna du nämner beror oftast på temp skilnader i raddkretsen och upstår oftast när vp går över från vv produktion till rad då släper den ur sig en liten mängd (55) gradigt vatten ut på rad kretsen vilket gör att metaller expanderar och rör sig i klamer genomföringar konsoler osv.
Leta up stälen där du hör knäpningarna och försök smörja eller på annat sätt minska friktionen på dessa punkter.
Skrivet av: Lesley
« skrivet: 21 februari 2007, 21:59:32 »

Har inte så mycket i diff, ligger på 32,8 resp 32,2 dvs ingen diff alls.
Men det är klart kompressorn var precis klar nu.
Skrivet av: fogsvans
« skrivet: 21 februari 2007, 21:50:53 »

Kolla diffen mellan fram- och returledningstemperaturen.
Idealiska är 7-8 grader. Dvs att returen är 7-8 grader svalare än framledningen. Ju lägre hastighet på cirkpumpen desto större differens och det varierar oerhört mellan olika hus.
När pumpen har jobbat ett tag kan du läsa av diffen. Framledning ser du direkt i menu 2.0. Det är det första värdet (värdet inom parantes är börvärdet, dvs genomsnittsvärdet som pumpen strävar efter.) Gå nu in i meny 2.7 (Obs, den måste stå i utökad menyläge). Där läser du av returen. Differensen mellan framledning och retur ska alltså ligga på ca 7-8 grader. Är den mindre så sänker du cirkulationspumpen och är den större så ökar du cirkulationspumpen.
Nu ahr du den redan inställd på ettan så är diffen mindre än 7-8 grader är det inte så mycket att göra åt i det här läget. Då kanske du ska överväga expansionstank.
Skrivet av: Lesley
« skrivet: 21 februari 2007, 21:41:59 »

Skall nu gå ner och ändra till 9 resp 0 samt -500. Får se hur frun reagerar om det blir skillnad på tempen ;)
Bör jag även justera cirk pumpen till 2 eller kan den vara kvar på 1an?

Skrivet av: fogsvans
« skrivet: 21 februari 2007, 21:38:43 »

Jag själv kör lutning 7 med förskjutning 0 i Stockholm i ett halruttet isolerat hus från -54. Funkar perfekt. Jag begriper heller inte de rekommenderade grundvärdena, men insåg snabbt att de inte kunde användas.

Långa gångtider är religion här på forumet. Häda icke, då hamnar du i underjorden  ;D
Det sägs att det är skonsammare för kompressorn att gå kontinuerligt, medan starten sliter mest. Jag vet inte, men sådant är evangeliet.
Själv har jag kommit fram till -100 som idealiskt för vårt hus.

Problemet man kan råka ut för om startvärdet är långt ner är att pumpen aldrig hinner jobba upp ett positivt värde, dvs framledningstemp överstigande börvärdet och räkna ner dem mot noll innan gradminutrarna når startvärdet (-400) för tillsatselen. Det här gäller förstås bara när det blir ordentligt kallt och risken minskar självfallet i Skåne.

Själv har jag inget problem med den saken eftersom jag har pumpen inställd på vår/höst och då går aldrig TS in. Än sålänge funkar det, men kryper tempen under -15 så kanske jag får ompröva det. Oavsett det så skadar det inte att ställa ner tillsatsvärdet til -500.
Skrivet av: Lesley
« skrivet: 21 februari 2007, 21:27:32 »

Om jag nu skall sänka till 9 med förskjutning 0 kan man ju undra varför bilden visar att vi nere i Skåne skall ha 11 Sc:,h??
Men klart att jag skall testa att sätta den till 9 och 0, kan ju inte bli mer fel.

Vad är bäst, färre starter och längre gång tid eller många starter och korta intervall som kompressorn går?
I vilket fall som helst är det ju samma bör värde som man vill upp till.

När det gäller gradminuter, menar du att jag bör ändra på värdet på när tillsatsen skall starta?
Skall den inte vara -400?
Skrivet av: fogsvans
« skrivet: 21 februari 2007, 21:16:53 »

Ljudet är mycket personligt.
Vissa störs inte alls, andra - som jag själv - tycker pumpen låter som ett tröskverk och är väldigt glad att den inte står intill sovrummet för då skulle jag blivit galen.
Tyvärr låter det här som att du är känslig för ljud helt enkelt och en kompressor låter ordentligt, även om de isoleras. Maskinen väger 300kg plus 165 liter varmvatten samt vattnet i mantlingen och står på golvet med hårda fötter. Ett halvt ton uppställt på det sättet, det är oundvikligt att det låter.
Jag känner iofs inte igen de höga tonerna och knäppningarna, men kompressorljudet är mycket högre vid VV-produktion än vid värmeproduktion. Har du testat att lägga in ytterligare ljuddämpande matta runt kompressorn?

Hur som helst, lutning och förskjutning reglerar börtemperaturen, dvs den temperaturen som pumpen strävar att ha i genomsnitt. Ju högre kurva, desto brantare lutning på kurvan. Har du ett dåligt isolerat dragigt hus så måste du ha högre kurva eftersom utetempen kyler av kraftigare än ett bra isolerat och vice versa. Det finns tre figurer i manualen som visar vilken börtemp du får vid tre olika inställningar. Jämför dem så förstår du galoppen.

Om du däremot vill ha längre gångtid och färre starter så ska du ställa kompressorstart, meny 5.4, till ett lägre värde. Fabriksinställningen är -60. Pumpen räknar minutrar och grader differens mot börvärdet och strävar mot noll.
Ju lägre du ställer det här värdet, desto längre tid tar det innan kompressorn sätter igång och när den väl satt igång så pumpar den också under längre tid eftersom det tar längre tid för den att nå nollvärdet.
Om du sätter värdet alltför lågt kan det hända att pumpen inte kommer ifatt, utan gradminutrarna tickar neråt tills de når värdet då tillskottselen hjälper till - och då blir det dyrt. Det är värdet som du har inställt på -400. Sänk gärna det till minimum som är -500.

Allt det här låter helvrickat när man skriver ner det, men om du tillbringar lite tid i pannrummet och ser vad som händer i de olika menyerna beroende på inställning så klarnar det till slut.
Skrivet av: Lesley
« skrivet: 21 februari 2007, 21:14:17 »

Vi har dels högt kompressor ljud har mätt upp det hela till 65dB.
Knäppningar i vissa element.
Höga toner dels när det produceras varmvatten samt precis efter att den har stängt av kompressorn.

Ja, den står plant.

Har inte kolla om det är något inne i pumpen som ligger till.
Ute är det inget som är mot den.

Klart att jag är missnöjd! Slängde ut en trekombipanna som inte var bra ljudmässigt del heller och förväntade mig mycket av värmepumpen.

La ner slang för att inte ha en kompressor i närheten av huset som skulle stå och brumma.
Ville dessutom kunna köra även när det är riktigt kallt.

Rörläggaren har varit här, tyvärr var både hans och mina barn i full fart strax intill och då är det svårt att få en uppfattning om störande ljud.

Det är ju bara på natten som det stör en.
Skrivet av: köldmedie
« skrivet: 21 februari 2007, 20:51:01 »

Tid mellan starter är satt till 30minuter med det har med att göra att vi tycker att den låter för mycket.
Cirk pumpen är satt till 1.


Vad är det som låter för mycket? Brus i radiatorer, Brummande från kompressorn eller vad.

Mot brummande oljud från kompressorn som fortplantar sig via radiatorerna kan man byta ut en bit koppar mot flexibel slang och därigenom sänka oljudet.
Står den plant?
Ingenting som ligger ann mot pumpen/kompressorn i pumpen?

Ta reda på vad det är som låter så du får glädje av din värmepump. På dig låter det som om du är missnöjd med pumpen, ring och prata med installatören och förök komma på en lösning
Skrivet av: Lesley
« skrivet: 21 februari 2007, 20:38:53 »

Skulle nog tro att du kan gå ner till kurva 9 förskjutning 0.
Vad har du för värmesystem golv värme eller raddiatorer.
Thermostater fullt öppna?
Vad har du för skilnad mellan framledning oh retur på varma sidan
Skillnad på kb in och kb ut?
Vad händer då jag ändrar till kurva 9 förskjutning 0. Färre starter men längre tid då kompressorn går eller?
Det är denna typen av frågor som inte står i manualen. Sida 6 hittade jag för länge sedan. Inga rumsgivare, har kollat på den sats man kan bygga själv men ej kommit så långt än.

Termostater helt öppna till golvvärme samt vardagsrum men ej i sovrum.

Framledning min 54.4 max 53.6 (har inga mätare på rören!)
Retur 33.1

Kb in 1.2
Kb ut -1.8
Skrivet av: overlander
« skrivet: 21 februari 2007, 20:20:08 »

Skulle nog tro att du kan gå ner till kurva 9 förskjutning 0.
Vad har du för värmesystem golv värme eller raddiatorer.
Thermostater fullt öppna?
Vad har du för skilnad mellan framledning oh retur på varma sidan
Skillnad på kb in och kb ut?
Skrivet av: overlander
« skrivet: 21 februari 2007, 20:06:44 »

Det står ganska tydligt hur du ändrar värmen långt ner på sidan 6 i manualen.
Angående slingor får du nog förklara närmare har du en extra schunt?
Har du rums givare?
Skrivet av: Lesley
« skrivet: 21 februari 2007, 19:46:15 »

Hej!

Manualen som följer med när man köper en Nibe 1230 är under all kritik.
Man skulle vilja ha lite exempel, så som om man vill ha kallare gör så här, varmare så här.
Samma sak med om man vill styra olika slingor o dyl.

Är det någon som har några bra regler och förklaringar?

Är det tex bra att ha följande:
Kurvlutning 11
Förskjuten kurva -4
Start tillsats -400
Diff tillsatssteg -100

Ute medeltempen är än så länge 0.1.
Temp inne är justerat till ca 20 grader.

Tid mellan starter är satt till 30minuter med det har med att göra att vi tycker att den låter för mycket.
Cirk pumpen är satt till 1.

Drifttid VV sedan juli 161h 48min
Drifttid kompressor 901h 38min
Drifttid tillsats 8h 43min
Starter 4980

Förbrukning inkl hushållsel 5514kwh sedan 22/9 skrev aldrig upp vad det var när vi satte in värmepumpen :-(

Tacksam för tips på hur man kan fixa till det hela.
/Lesley

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!