Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fler varvtalsreglerade pumpar?  (läst 1929 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Fler varvtalsreglerade pumpar?
« skrivet: 05 oktober 2006, 18:31:22 »
FrÃ¥gade förresten i IVTs och Nibes monter om de tänkte komma med mindre varvtalsreglerade pumpar, men det var ingen av dem som trodde att det skulle komma nÃ¥got sÃ¥dant (är ju själv mer intresserad av nÃ¥got typ 2-8 kW).  Snarare större effektomrÃ¥den sa de...

Var hos Thermia och frÃ¥gade när de skulle komma med en "riktigt" varvtalsreglerad.  Inte alls trodde han jag talade med.  De som finns frÃ¥n andra tillverkare har ju inte visat nÃ¥gon större vinst för kunderna sa han...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Fler varvtalsreglerade pumpar?
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2006, 18:38:12 »
Det stämmer,ju större effekt desto mer besparing med en inverter. Visst blir det besparing men man måste ha en förbrukning på 50000kwh eller mer om man ska komma upp på en bra återbetalninsperiod tycker jag. Det man väljer är hur mycket vv man vill ha,därför kommer väl Nibes inte stå i några hyreshus pga att de låst sig vid 160 liter.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Fler varvtalsreglerade pumpar?
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2006, 09:16:16 »
Varvtalsstyrningen ger förutom färre start/stopp (dvs längre livslängd) även bättre cop. Då förstår jag inte varför man inte bör ha varvtalsstyrning även på mindre värmepumpar. Jag ror absolut att det kommer. Det är väl som på bilar. Nymodigheterna kommer först på de dyraste modellerna, sedan på de billigare. Det beror ju på att de måste tjäna igen utvecklingskostnaden och det gör de lättast på de dyrare modellerna.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Fler varvtalsreglerade pumpar?
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2006, 10:15:11 »
Å andra sidan så är det väl ingen nackdel att överdimensionera en inverterstyrd pump? Borde ge bättre års-cop.
Daikin har 3 luft/vattenpumpar på 5,8kw, 6,8 resp 8,4kw. Cop varierar från 4,6 till 4,1. Är det någon som vet om det är samma pump men begränsade till olika varvtal? Yttermåtten är samma för alla 3.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Fler varvtalsreglerade pumpar?
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2006, 10:18:09 »
Det stämmer,ju större effekt desto mer besparing med en inverter. Visst blir det besparing men man måste ha en förbrukning på 50000kwh eller mer om man ska komma upp på en bra återbetalninsperiod tycker jag. Det man väljer är hur mycket vv man vill ha,därför kommer väl Nibes inte stå i några hyreshus pga att de låst sig vid 160 liter.
Hur räknar man ut återbetalningstiden för en överdimensionerad pump? Då skulle man ju vilja ha reda på cop vid dellast. Anges det angivet för ovan nämnda pumpar?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Fler varvtalsreglerade pumpar?
« Svar #5 skrivet: 06 oktober 2006, 11:00:21 »
Å andra sidan så är det väl ingen nackdel att överdimensionera en inverterstyrd pump? Borde ge bättre års-cop.
Daikin har 3 luft/vattenpumpar på 5,8kw, 6,8 resp 8,4kw. Cop varierar från 4,6 till 4,1. Är det någon som vet om det är samma pump men begränsade till olika varvtal? Yttermåtten är samma för alla 3.
Nackdelen med en överdimensionerad inverterstyrd pump är ju att de pumpar det är frÃ¥gan om dÃ¥ inte gÃ¥r sÃ¥ lÃ¥ngt ner i effekt.  Jag har hittills klarat mig Ã¥ret runt utan tillskott med en 5.5 kW pump.  För det mesta är alltsÃ¥ husets effektbehov avsevärt mindre än de 4 kW som är pumparnas "minimum" och den mesta tiden sÃ¥ kommer den dyra fina inverterstyrda pumpen att gÃ¥ som on/off-pump i vilket fall som helst.

AlltsÃ¥ vill jag hellre ha en pump som är frÃ¥n 2-8 kW eller 1.5-6 kW eller liknande.  DÃ¥ kommer jag ha glädje av inverterstyrningen sÃ¥ gott som hela tiden.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Fler varvtalsreglerade pumpar?
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2006, 11:54:37 »
Nackdelen med en överdimensionerad inverterstyrd pump är ju att de pumpar det är frågan om då inte går så långt ner i effekt.
Ahaaa. Ungefär hur långt ner brukar de gå (i procent av max effekt)

Sen är det väl onödigt dyrt också med en för stor pump. Antagligen räknar man väl inte hem mellanskilnaden bara på bättre cop? Men det är väl inte fel att ta en lite större inverterpump jämfört med on/off. Brukar man dimensionera on/off till 90% av maxbehovet så kanske en inverterstyrd ska ta 100-110% så att man slipper använda elpatron.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fler varvtalsreglerade pumpar?
« Svar #7 skrivet: 07 oktober 2006, 23:46:08 »
Var hos Thermia och frÃ¥gade när de skulle komma med en "riktigt" varvtalsreglerad.  Inte alls trodde han jag talade med. 
De som finns från andra tillverkare har ju inte visat någon större vinst för kunderna sa han...

Klokt svar, han representerar ju ett märke som saknar en sÃ¥dan pump.  ::)
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Fler varvtalsreglerade pumpar?
« Svar #8 skrivet: 08 oktober 2006, 01:28:25 »
Själv antar jag som Rickard m fl att de flesta pumpar inom nÃ¥gra Ã¥r kommer att vara varvtalsreglerade, men man kommer inte att prataom det som nÃ¥gon världssensation eller ta hutlöst betalt för det.  :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Fler varvtalsreglerade pumpar?
« Svar #9 skrivet: 08 oktober 2006, 09:58:52 »
Det stämmer,ju större effekt desto mer besparing med en inverter. Visst blir det besparing men man måste ha en förbrukning på 50000kwh eller mer om man ska komma upp på en bra återbetalninsperiod tycker jag. Det man väljer är hur mycket vv man vill ha,därför kommer väl Nibes inte stå i några hyreshus pga att de låst sig vid 160 liter.

Nu klarar väl varken nibe eller ivt hus över 50000 kwh med inverter utan elspets då toppefekten vid 50000 kwh hamnar på 17 kw.
Nibe har ju redan ett bra konsept för hyreshus och större fastigheter med sin 1320.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!