Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Zibro SC 3637  (läst 14327 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
Zibro SC 3637
« skrivet: 30 oktober 2013, 02:44:00 »
Fick denna modell av Jula som ersättning för SC 3032 som har utgått. Jula har nu extrapris 7995:- mot ordinarie 9995:-, tyvärr anger de inte längre modellnummer så jag fick läsa på kartongen. Några skillnader jag upptäckt:
* Parker-snabbkopplingen utökad med en modul på utedelen som säkrar extra vid isärtagning.
* Temperatursensor i fjärrkontrollen att användas om man vill ha rätt temp exakt där man sitter.
* "Silence-läge" som inte ska störa i sovrummet..
* 4 års garanti på kompressorn, 2 år för övriga delar

« Senast ändrad: 30 oktober 2013, 02:46:50 av booza »
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Zibro SC 3637
« Svar #1 skrivet: 04 november 2013, 18:53:34 »
http://feiyue.dk/shop/zibro-s-3637.123.html


http://www.jula.se/luftvarmepump-4-35-kw-417048

Intressant att Jula skriver:  "Kräver installation av behörig elinstallatör."

Citera
Luftvärmepump 4,35 kW

• Energiklass A+ • Värmeeffekt 4350 W • 3D inverter för ekonomisk och komfortabel värme • 30% effektivare än vanliga inverterpumpar • Verkningsgrad SCOP/SEER (värme/kyla): 3,8-6,1 • Aktivt kol/3M HAF/screen-filter motverkar damm och pollen • Frostvaktsfunktion +8 °C • Fjärrkontro ...



Energisnål luftvärmepump som även kan användas som luftkonditionering och avfuktare. Lämplig som kompletteringsvärme för utrymmen i storleken 75-115 m³. Utrustad med en extra effektiv inverter som i jämförelse med konventionella invertermodeller minskar energiförbrukningen med upp till 30 % samtidigt som kompressorns och fläktarnas belastning justeras för att ge en jämn, ekonomisk och komfortabel värme - vilket också ökar systemets livslängd. Dessutom har värmepumpen, turbo- (värmer från start) och viloläge samt ett smart standby-läge som sänker strömförbrukningen från normala 4-5 W till endast 1 W. Utomhusdelen är extra rostskyddad och har värmeslinga samt behovsstyrd avfrostning, vilket gör luftvärmepumpen till ett bra val i nordiskt klimat. Enkel installation med snabbkopplingssystem för både el och köldmedium och ansluts via jordad stickpropp. Förfylld med köldmedium (1100g). Aktivt kol/3M HAF/screen-filter bidrar till behagligare inomhusluft och minskar damm- och pollenpartiklar med upp till 80 %. Verkningsgrad SCOP/SEER (värme/kyla): 3,8-6,1. Ljudnivå inomhus-/utomhusdel: 32-42/53 dBa. Kräver jordfelsbrytare. Automatisk återstart vid strömavbrott. Överhettningsskydd. Mått inomhusdel: B835xH280xD198 mm. Mått utomhusdel: B760xH590xD285 mm. Vikt inomhus-/utomhusdel: 7 kg/35 kg. Längd monteringskit: 4 m. Kräver installation av behörig elinstallatör. Effekt: 920/1370 W. Värmeeffekt: 0,88-4,35 kW. Kyleffekt: 0,88-4,27 kW. Temperaturområde: -15-+30 °C. Luftflöde: 440/580/750 m³/h. Avfuktningskapacitet: 1,25 l/h. Köldmedium: R410A. Ström: 11,5. Spänning: 230 V.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Zibro SC 3637
« Svar #2 skrivet: 04 november 2013, 22:47:54 »
Det är väl för att dom fick kritik i den här undersökningen:
http://www.eio.se/Media/Pressmeddelanden/Sidor/Bygghandelnuselpaattinformera.aspx
Numera står det så på alla elprodukter och på affischer i varuhuset...

http://www.jula.se/media/pdf/produktinfoblad/SE/respekt_for_el.pdf
« Senast ändrad: 04 november 2013, 22:50:13 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Zibro SC 3637
« Svar #3 skrivet: 30 november 2013, 22:17:32 »
El-risker.. tror mer det handlar om gasrisker som jag uppfattat riskerna som beskrivs här i forumet. Men i vilket fall så borde båda fallen vara omöjliga att koppla fel - förstår inte hur det skulle vara möjligt. Lego vet ju de flesta hur de ska fogas samman.

Mycket nöjd med min SC 3637 - t ex med "silence-läget" då den nästan inte hörs alls. Har den i ett kombinerat arbetsrum - sovrum, då uppskattar jag detta lite extra.
« Senast ändrad: 30 november 2013, 22:21:28 av booza »
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Zibro SC 3637
« Svar #4 skrivet: 30 november 2013, 22:49:27 »
Men i vilket fall så borde båda fallen vara omöjliga att koppla fel - förstår inte hur det skulle vara möjligt. Lego vet ju de flesta hur de ska fogas samman.

Det är VP-lobbyism bakom alla "frågetecken", inget annat. Lego var en bra beskrivning tycker jag.

Utloggad TivoliBG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Zibro SC 3637
« Svar #5 skrivet: 10 december 2013, 16:28:02 »
Fick denna modell av Jula som ersättning för SC 3032 som har utgått. Jula har nu extrapris 7995:- mot ordinarie 9995:-, tyvärr anger de inte längre modellnummer så jag fick läsa på kartongen. Några skillnader jag upptäckt:
* Parker-snabbkopplingen utökad med en modul på utedelen som säkrar extra vid isärtagning.
* Temperatursensor i fjärrkontrollen att användas om man vill ha rätt temp exakt där man sitter.
* "Silence-läge" som inte ska störa i sovrummet..
* 4 års garanti på kompressorn, 2 år för övriga delar

Hur trivs du med din 3637?
Monterade precis ner en gammal Andes Scansign & upp med en Zibro SC 3637.
Smidig montering plus alla fördelar du nämde.
Lite plastig design kanske men verkar inte knäppa & knaka som min gamla pump heller.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Zibro SC 3637
« Svar #6 skrivet: 12 december 2013, 00:04:58 »
Trivs mycket bra med SC 3637. den fungerar enligt spec. Går mycket tyst med "Silence" på natten. Temperatursensor i fjärrkontrollen har jag testat men använder inte - dels måste den placeras med fri sikt till inomhusdelen för att kunna signalera var 3:e min, dels är rummet inte särskilt stort.

Det har inte varit så kallt här i Örebro, ca -10 °C någon natt, nu +7 °C i natt! Så den har fortfarande mest gått på tomgång..
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad TivoliBG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Zibro SC 3637
« Svar #7 skrivet: 26 december 2013, 19:12:49 »
Tack för svar, booza.
Vi har ännu inte haft minusgrader (-1, kanske) men runt 3-5 plus och då hörs den knappt även utan silence-mode aktiverat.
Verkar vara helt ok för 8000:-  tOOmten

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Zibro SC 3637
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2014, 23:21:21 »
Jag anade det - ett par gånger hade den "hängt sig". Inne susade fläkten långsamt, ute gick fläkt och kompressorn hördes. Men ingen värme kom från innedelen. Startade om med 5 min strömlöst och då hoppade den igång! Men denna gång funkade inget alls, bara att ge upp och ringa..

Så jag ringde Danmark, är ju "lite van" efter förra pumpen.. Mätte temperaturer med 15 min mellantid och fyllde i "egenkontrollen" och redan nästa morgon kom mina "underlagspapper" för att byta ut "anlägget" - vi jobbade snabbt tillsammans tummenupp.

Efter lite jävla slit i snö och kyla med bortmonteringen så åkte jag sen glad till Jula idag.. Jula-mannen blev förvånad "har haft väldigt lite reklamationer på dom". Med mina danska papper så var det inge snack - jag lämnade min gamla pump och fick en ny. "Det var ju lätt ordnat, lycka till!" sa Jula-mannen. "Snabbkoppling" tänkte jag, är underbart! tummenupp

Tror jag haft onormal otur - drar en tredje lott.. men slumpen har inget minne..
« Senast ändrad: 16 januari 2014, 00:30:51 av booza »
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Zibro SC 3637
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2014, 00:27:27 »
Sedan kl 18 är det varmt och gott igen - installationen gick bra dÃ¥ jag fÃ¥tt öva pÃ¥ den.. ;) Tips: om du själv mÃ¥ste installera en VP i djup snö sÃ¥ ta din "snösläde" t ex  http://www.jula.se/snoslade-706012 till hjälp - lätt som en plätt att transportera den. Sedan bara mys när du kopplar in den - pyset när du trycker ner handtaget sÃ¥ att ute- och innedel förenar sig är ju sÃ¥.. nej visst, det här är ju inte en sÃ¥n sajt.. :P
« Senast ändrad: 17 januari 2014, 18:21:27 av booza »
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad TivoliBG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Zibro SC 3637
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2014, 07:41:00 »
Jaha, ett smalt band (tre rör) på utedelen utan is.... Betyder det att det är för lite gas? Finns det möjlighet att fylla på dessa utan att löda på nipplar & grejjer eller är det bara att åka in till Jula med utedelen & byta?
Eller bara skita i det, jag vet inte, någon som har koll??

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Zibro SC 3637
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2014, 08:13:18 »
Kör den på max effekt? Ställ upp värmen på max en stund och se om den frostar på jämnare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TivoliBG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Zibro SC 3637
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2014, 08:37:36 »
Ok, testar nu på fullt mos så får vi se :)

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Zibro SC 3637
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2014, 18:41:17 »
Håller med Purjo.. men jag vet inte vilken "Purjo" det är. Understreck tyder på att den är kapad. Man kan undra vad man vill åt - kineser som ska rekommendera Zibro-pumpar..

Har inte kollat så mycket på avfrostningen tidigare - ska springa ut och ta ett foto när jag hör att avfrostningen är på gång.

Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Zibro SC 3637
« Svar #14 skrivet: 17 januari 2014, 20:51:25 »
Jag har alltid hetat purjo med två understreck. Varför skulle nån annan inloggad medlem med drygt 8000 inlägg vilja låtsas vara jag? Eller menar du att nån har kapat själva forumet så att dom kan posta inlägg som ser ut att komma från en inloggad purjo med 8000 tidigare inlägg?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!