Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innegivare  (läst 2154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NickeJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Innegivare
« skrivet: 08 november 2009, 08:07:36 »
Hur ska jag göra för att få innegivaren att styra Pannan.
Jag eldade med pellets innan och då hade jag en innegivare koplad till shunten och fick den temp jag ville inne.
Tacksam för alla svar..

Nicke

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare
« Svar #1 skrivet: 08 november 2009, 09:04:49 »
har du innegivaren aktiverad? för monterad är den iaf?

på "förstasidan" i menyn skall det stå "rumstemp" följt av ett värde (ärvärde) och sedan ett inom parantes (börvärde) finns desa är givaren aktiverad....

annars måste du aktivera densamma....
gå in på avancerat > inställningar > sedan pil ner till "rumsgivare nej" tryck OK ändra till "rumsgivare ja" tryck OK då är innegivaren aktiverad och i funktion....

lycka till!!
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad NickeJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Innegivare
« Svar #2 skrivet: 08 november 2009, 09:15:22 »
Jo den är aktiverad men den visar inne temp 25 jag har stält den på 21.
och det är ett tag sen jag innstalerade givaren.

Nicke

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare
« Svar #3 skrivet: 08 november 2009, 09:20:57 »
är shunten ställd i autoläget? vad har du för framlednings temperatur? (är och börvärde?) :-\
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad NickeJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Innegivare
« Svar #4 skrivet: 08 november 2009, 09:24:51 »
Shunt förd 60. Framled 65

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare
« Svar #5 skrivet: 08 november 2009, 09:32:36 »
låter högt!!
själva shuntmotorn... är den i läget som den skall vara? med andra ord du skall inte kunna vrida på den själv (utan att trycka in/ alt dra ut ratten på själva motorn) stämmer detta? har du monterat paketet själv?
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad NickeJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Innegivare
« Svar #6 skrivet: 08 november 2009, 09:51:10 »
Jag ändrade på shunten,Jag kunde vrida på på den utan att trycka in den.
Fixat nu.
Nä det är en innstalatör.

Nicke

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare
« Svar #7 skrivet: 08 november 2009, 10:00:22 »
Shunten skall stå i läget som pannan vill ..... är det en nyare panna så skall du trycka in vredet samtidigt som du vrider detta (i ditt fall medurs.... (till hela ratten hoppar in) sedan skall du inte röra shunten)
vill du ha varmare/kallare justerar du med rumstemp..... allternativt med huskurvan.... men gör inte för stora förändringar för snabbt då systemet tar lite tid på sig att anpassa sig!!!

med andra ord kolla att ratten är i infällt läge och avvakta!!!
/Svenne
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad NickeJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Innegivare
« Svar #8 skrivet: 08 november 2009, 10:06:46 »
Många tack, Ska se vad som händer.

Nicke

Utloggad maxsalomon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Innegivare
« Svar #9 skrivet: 08 november 2009, 11:07:44 »
Hej

CTC anger i manualen att framledning främst styrs av kurvan alltså yttertemperatur. Är det någon som vet hur mycket rumstemp. kan stiga över börvärde utan att framledningstemp påverkas?

Jag har börvärde rumstemp 19,5 men det är alltid ca 20,5 -21 i ärvärde. Kurvan är den fabriksinställda. Jag har inte justerat den än då jag när jag får tid ska byta några radiatorer till större. Igår när vi eldat i kakelugn lagat massa mat (gasspis) och bakat hade vi rumstemp 22. Då sänktes framledn till 22 (normalt ca 30 vid aktuell utetemp) trots att det bara var 6 gr ute.

Max
Eco air 109 + Ecoel låg installerad mars 09. Tegelhus södra skåne190 m2 + 110 m2 källare. Tidigare förbrukning 30000-35000 kwh (gas)

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare
« Svar #10 skrivet: 08 november 2009, 12:05:40 »
är inte säker..... men har starkt för mig att det är 7 ºC...... som innegivaren kan finjustera....
sedan beror det ju självklart på var innegivaren är placerad hur det påverkas och hur snabbt.... centralt placerad (näää inte mitt i rummet men inte på en yttervägg) i ett rum där du vill ha rumstemperatur och ej utsatt för solljus.... brukar vara inärheten av rätt placering!!!
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!