Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Principlösningshjälp-Nytt värmesystem CTC  (läst 16373 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Principlösningshjälp-Nytt värmesystem CTC
« skrivet: 17 januari 2011, 12:32:39 »
Hej, har hittat ert forum och kan inte låta bli att imponeras av den kunskap som besitts ute i stugorna. Var finns den kunskapen när man vill köpa något?
Jag tänker byta ut min gamla elpanna, CTC Elecronic, för att göra vad jag kan för att inte stödja elbolagens miljardvinster.

Min uppfattning när man kontaktar återförsäljare/installatörer är att dom är ointresserade av en genomgång av en helhetslösning som verkligen kommer att fungera utan de vill bara lämna standardoffert på standardgrejer som dom sen hoppas ska fungera.
Därför kommer jag att projektera systemet själv och ta hjälp av duktiga rörmokare för själva rörböjeriet. El och styr klarar jag själv inkopplingsmässigt och injusteringsmässigt.

Jag vänder mig till er för att höra om synpunkter på min tänkta anläggning-Fördelar/nackdelar- och är tacksam för alla sorts synpunkter.

Idag: Soutteränghus Stockholm byggår 1993 100+100m2 CTC electronic enrörssystem med en slinga nere och två uppe. Total el 25.000kWh.

Tänkt anläggning: CTC EcoZenith i550
Extra acctank Ecozenith 510.
Ecoair 107.
Rekommenderade växelventilpaket till LV pump och acctank.
Vattenmantlad kamin Caron Aqua med deras vattentempstyrda laddpump.

Framförallt funderar jag på LV-pumpsstorlek och acctankar. Kan det bli energislöseri med acctankar på sommaren när inget radiatorvatten behövs? Bör man välja större LV-pump för snabbare laddning? Tillför 500l ackkapacitet så mycket att det kan vara värt ca 25.000 extra?

Tack på förhand!
Mvh /Linus
« Senast ändrad: 17 januari 2011, 12:35:28 av DKT »
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Principlösningshjälp-Nytt värmesystem CTC
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2011, 13:13:59 »
Ecozenit känns som lite overkill om du bara skall ha en tank att ladda med kaminen. Kolla på en 'standardtank' och EcoLogic till VP'n istället.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Principlösningshjälp-Nytt värmesystem CTC
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2011, 14:46:10 »
Får du inte borra där du bor?
Ditt paket kostar nog mer än en standard bergvärmeinstallation, så pengar verkar inte vara problemet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Principlösningshjälp-Nytt värmesystem CTC
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2011, 14:46:28 »
Ecozenit känns som lite overkill om du bara skall ha en tank att ladda med kaminen. Kolla på en 'standardtank' och EcoLogic till VP'n istället.
Jo, jag vet. Men grejen är att befintlig panna är slut, otillförlitlig, lägger av ibland så ett pannbyte är ett måste. Och jag tycker helt enkelt att merkostnaden för EcoZenith inte är så stor jämfört med Ecoel för de möjligheter för framtiden man får. Att välja EcoZenith 510 som acctank är en ren utseendefråga då grejerna står i tvättstugan. Dumt kanske?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Principlösningshjälp-Nytt värmesystem CTC
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2011, 14:50:29 »
Får du inte borra där du bor?
Ditt paket kostar nog mer än en standard bergvärmeinstallation, så pengar verkar inte vara problemet?

Jag får borra men la marksten på hela infarten (enda vägen in till tomten) i somras och har ingen lust att köra sönder den. Dessutom har jag fri tillgång till ved. Är bergvärme så himla mycket bättre kanske man får tänka om, är det det?
Nej, jag kan ärligt säga att investeringskostnaden bryr jag mig inte så mycket om, jag vill ha bästa möjliga installation för mindre elrälkningar varje månad i resten av mitt liv.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Principlösningshjälp-Nytt värmesystem CTC
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2011, 14:55:11 »
Då är det bergvärme som gäller.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Principlösningshjälp-Nytt värmesystem CTC
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2011, 14:59:55 »
Om du är rädd att din nya uppfart ska sätta sig när dom ev ska köra in och borra så är det bara att be dom ta med stora tjocka plåtar att lägga under hjulen. Det brukar fungera bra.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Principlösningshjälp-Nytt värmesystem CTC
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2011, 15:07:37 »
Men är det verkligen så mycket bättre med bergvärme?
Den stora nackdelen som jag ser det är att en BV-anläggning sätter mig i händerna på både bergborrare och rörmokare eftersom jag vare sig kan borra eller montera kollektorrör själv, och måste därmed glatt köpa deras offerter utan att ha någon aning om hur mycket jag borde betalat.
Kan någon rekommendera en seriös, kunnig installatör i Södertäljeområdet i så fall?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Principlösningshjälp-Nytt värmesystem CTC
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2011, 15:18:55 »
Borrningen och kollektorn köper du av borraren. Inkoppling och påfyllning gör du själv tillsammans med din rörmokare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bjoiv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Principlösningshjälp-Nytt värmesystem CTC
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2011, 20:31:58 »
Hej! Vi har ganska liknande förutsättningar du och jag. Intressant med en till som kikar på EcoZenith.
Var ligger du i tiden med din installation?

Som purjo säger sÃ¥ har ju EcoZenith en rätt dryg prislapp men hur man än vänder och vrider pÃ¥ det sÃ¥ gÃ¥r det inte komma ifrÃ¥n att  den kan göra en väldig massa saker... Vad man än fÃ¥r för infall i framtiden sÃ¥ känns det som att man har täckning för det. Bara att jacka pÃ¥ lixom... och utan att hacka PLC loopar själv (även om det kan va skoj iofs). Tror även att EcoZenith och andra "färdiga" koncept frÃ¥n större tillverkare kommer ha hög igenkänningsfaktor och stÃ¥ sig bra pÃ¥ "andrahandsmarknaden" jämfört med egenhändiga byggen även om de senare fungerar aldrig sÃ¥ bra.

I mitt fall ställer jag EcoPart 8.5/EcoZenith  (ca 75.000) mot Nibe 1245 (ca 60.000) vilket nog vore det andra alternativet för mig, och dÃ¥ kan jag inte lÃ¥ta bli att tycka att EcoZenith i jämförelse är väldigt spännande med all sin flexibilitet, och att det är värt 15.000 att "framtidssäkra". Systemet skall ju förhoppningsvis ändÃ¥ sitta i kÃ¥ken i en förfärlig massa Ã¥r.

My 2 cent.. kan inte komma med nån bättre input än eftersom jag fortfarande är på planeringsstadiet, men så tänker jag iaf. Det som jag ser som svagheten med EcoZenithen är att den är så ny, det går ju knappt att hitta nåt att läsa om hur den fungerar i verkliga hus...
« Senast ändrad: 17 januari 2011, 21:24:21 av bjoiv »
Suterränghus söder om Stockholm, byggÃ¥r 1971. 100+100m2 uppvärmd yta.  LLVP och FTX Flexit VGS400.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Principlösningshjälp-Nytt värmesystem CTC
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2011, 12:37:14 »
Hej! Vi har ganska liknande förutsättningar du och jag. Intressant med en till som kikar på EcoZenith.
Var ligger du i tiden med din installation?

Som purjo säger sÃ¥ har ju EcoZenith en rätt dryg prislapp men hur man än vänder och vrider pÃ¥ det sÃ¥ gÃ¥r det inte komma ifrÃ¥n att  den kan göra en väldig massa saker... Vad man än fÃ¥r för infall i framtiden sÃ¥ känns det som att man har täckning för det. Bara att jacka pÃ¥ lixom... och utan att hacka PLC loopar själv (även om det kan va skoj iofs). Tror även att EcoZenith och andra "färdiga" koncept frÃ¥n större tillverkare kommer ha hög igenkänningsfaktor och stÃ¥ sig bra pÃ¥ "andrahandsmarknaden" jämfört med egenhändiga byggen även om de senare fungerar aldrig sÃ¥ bra.

I mitt fall ställer jag EcoPart 8.5/EcoZenith  (ca 75.000) mot Nibe 1245 (ca 60.000) vilket nog vore det andra alternativet för mig, och dÃ¥ kan jag inte lÃ¥ta bli att tycka att EcoZenith i jämförelse är väldigt spännande med all sin flexibilitet, och att det är värt 15.000 att "framtidssäkra". Systemet skall ju förhoppningsvis ändÃ¥ sitta i kÃ¥ken i en förfärlig massa Ã¥r.

My 2 cent.. kan inte komma med nån bättre input än eftersom jag fortfarande är på planeringsstadiet, men så tänker jag iaf. Det som jag ser som svagheten med EcoZenithen är att den är så ny, det går ju knappt att hitta nåt att läsa om hur den fungerar i verkliga hus...
Precis så tänker jag också. Får jag för mig att borra eller sätta dit solvärme i framtiden är det bara att jacka på.
Jag stör mig också på att det inte fins något facit på produkten i dagens läge men har samtidigt svårt att se några riktiga problemkällor med den så länge styren fungerar som den ska.
Jag kommer montera Zenithen inom några veckor och sen Ecoairen så fort snön försvinner. Kaminen kommer jag att byta i sommar. Mitt dilemma i dagens läge är huruvida extratanken kommer att tillföra något eller inte, vinter respektive sommar. Hur länge måste man elda med 7kW kamin för att värma 1000 liter vatten, hur länge räcker det osv... Är acctank bara en nackdel på sommaren när Ecoairen skall värma bara för tappvatten? Är lite dåligt insatt i hur styren fungerar i verkligheten för detta.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Tompa74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vittsjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Principlösningshjälp-Nytt värmesystem CTC
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2011, 19:15:16 »
Hur länge måste man elda med 7kW kamin för att värma 1000 liter vatten, hur länge räcker det osv...

För att värma 1000 liter vatten från 40 till 90 grader går det åt ca 58kWh, dvs du måste elda i dryga 8 timmar utan att ta ut någon värme till huset. För att värma från 50-90 går det åt drygt 46kWh, dvs elda i ca 6,5 timmar.

Utloggad Carl-Otto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Principlösningshjälp-Nytt värmesystem CTC
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2011, 22:14:46 »
Hej Linus och bjoiv!

Jag har sedan en månad en CTC EcoPart kopplad till en Zenith I500. Den drogs igång några dagar före jul, den dagen hade vi - 28 ºC så det var ju inte så lyckat med tanke på att EcoParten de första 72 drifttimmarna var "strypt" effektmässigt.

Jag är väl inte ännu fullt ut klar med injusteringen (bl a har jag inte ännu använt innetempgivaren i justeringen), men det fungerar i stort sett bra nu. Elpatronerna i Zenithen har inte utnyttjats sedan den första tiden med låg utetemp och 72-tim begränsningen. Det som förbryllar mig är dock de många starterna som kompressorn gör per dygn, f n ca 34 st vid temp kring +/-0 ºC. De senaste 5 körningarna har kompressorn gått i ca 20 min och stått stilla i 20 min. Jag har på annan plats i detta forum fått uppgiften: "I manualen kollade jag snabbt och där läste jag att den jobbar med helt flytande kondensering mot framledningen, dvs den laddar inte en övertemp i tanken som kan shuntas ut." Om detta stämmer är det inte vad jag räknade med när jag skaffade kombinationen EcoPart-Zenith. Jag utgick från att det skulle vara fast kondensering alltså att vp:n skulle jobba mot en given temp i tanken och att radiatorvattnet sedan skulle shuntas ut som det gjorde i min gamla oljepanna (i salig åminnelse). Jag känner nu att Zenithen med sina 500 l inte utnyttjas, som den borde och i a f inte som jag tänkt. Jag bifogar en graf över hur framtempen åker upp och ner (de små dipparna sammanfaller med att vp:n stoppar, t ex 18:20 startar kompressorn och 18:40 stoppar den etc).

Om detta är normalt för kombinationen EcoPart och Zenith vet jag inte, men det hoppas jag få svar på.
« Senast ändrad: 23 januari 2011, 22:56:59 av Carl-Otto »

Utloggad bjoiv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Principlösningshjälp-Nytt värmesystem CTC
« Svar #13 skrivet: 23 januari 2011, 23:21:47 »
Hej! Har inte nån EcoZenith än, men har bläddrat en del i manualen...

EcoZenith I550 består i princip av två tankar. En övre tank och undre tank. Emellan dem sitter ett isolerat skikt med "genomströmningsrör" som gör att hela tanken kan värmas effektivt om du skulle köra en vedpanna eller nåt vattenmantlat mot den.

Värmepump kopplas mot tanken med växelventilpaket och skall alltså växla emellan att värma övre och nedre tank. I den nedre kör den fram temperatur för radiatorsystemet enligt inställd kurva (dvs flytande kond.) I övre tank kör den mot fast stopptemp, dvs fast kondensering. När du tappar vatten så värms tappvattnet genom slinga i hela tanken, förvärms i nedre och toppvärms i övre.

Den har en bivalent shunt, och som jag fattat det så består det "bivalenta" i att den kan shunta fram vatten från både övre och nedre tank i lagom blandning om den skulle behöva toppa med varmare vatten från övre tank till radiatorsystemet (lite osäker där...)

Det går säkert att skruva på några inställningar så att pumpen får färre starter när den kör flytande mot nedre tank, men där räcker inte mina kunskaper till, hoppas nån annan kan hjälpa dig.
Suterränghus söder om Stockholm, byggÃ¥r 1971. 100+100m2 uppvärmd yta.  LLVP och FTX Flexit VGS400.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Principlösningshjälp-Nytt värmesystem CTC
« Svar #14 skrivet: 23 januari 2011, 23:33:16 »
Hej!
Nu är jag ingen Guru men i ditt fall tror jag allt är sin ordning. Tempen i nedre tanken styrs i ditt fall helt och hållet av vald värmekurva och utetemp. Då du endast har en bergvärmepump kopplad till Zenithen väljer den att hålla tempen så låg som möjligt i nedre tanken för att klara husets värmebehov. Detta för att verkningsgraden på din BV pump är högre ju lägre temperaturer den får jobba med. Dessutom har du ju inget att tjäna på att mellanlagra energi som du ändå skapat med hjälp av el.
Däremot kan du ju sätta en hög temp i övre pannan manuellt om du skulle behöva mycket varmvatten men även där ska du ligga så lågt som möjligt om du vill spara energi. Om du däremot laddar Zenith med vedpanna eller sol kommer det att värma nedre pannan så högt du vill och sen schunta ut lagom varmt vatten som du tänker dig. Detta för att denna värme av pannan betraktas som gratis. ::)
Vad har du för temp i övre pannan? Effekt på vp? Räcker varmvattnet till?
Mvh Linus
« Senast ändrad: 23 januari 2011, 23:46:55 av DKT »
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!