Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Atria Duo vs Thermia Duo Optimum!!  (läst 1602 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad donparty

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Thermia Atria Duo vs Thermia Duo Optimum!!
« skrivet: 24 september 2007, 12:19:52 »

Jag har en fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med, kan verkligen en l/v pump jämföra sig med en bergvärmeanläggning som är rätt dimensionerad?

Ytan jag kommer att värma upp är ca 265kvm, personligen tycker jag l/v pump som sägs klara ned till -20c verkar i klenaste laget särskilt om man tittar på produkt specarna på dessa två maskiner. Atrian verkar ha ett lägre cop värde en Duon med en bergvärmeanläggning.


Snälla kom med synpunkter det skiljer visserligen en del pris men jag vill veta vem jag kommer ha mest glädje utav ;D

Utloggad Evaporator

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atria Duo vs Thermia Duo Optimum!!
« Svar #1 skrivet: 24 september 2007, 13:50:20 »
Nu vet jag ju inte hur ditt hus ser ut, hur det är uppbyggt, isolerat, var du bor, hur mycket varmvatten du gör ända på?
Svårt att svara på denna fråga.

Men möjligt att en Atria kan bli lite i klenaste laget till 265 kvm.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Atria Duo vs Thermia Duo Optimum!!
« Svar #2 skrivet: 24 september 2007, 14:10:04 »
Bergvärme kan värma jätteanläggningar oavsett utettemp om man dimensionerar rätt.
Med en luft vatten ligger man sämre till om man bor i områden med sträng kyla.
Dom ger lägre effekt vid kyla (då effekten behövs) samtidigt som verkningsgraden blir mycket sämre.

Ett frågetecken är om avgiven effekt räcker från en luft vatten till ditt hus...

Har du siffror på tidigare förbrukning.. kanske du kör med elpatron nu? då kanske du vet vilken effekt som behövs vid sträng kyla?

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad donparty

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atria Duo vs Thermia Duo Optimum!!
« Svar #3 skrivet: 24 september 2007, 14:51:15 »

Jag ska bygga nytt i västerbotten (umeå) och det är klart att vi kan ha ganska sträng kyla ibland.

Men ska slå ihop dagarna det är riktigt kallt på ett år vet jag inte riktigt hur många det kan röra sig om.

Jag vill ha ett system sp mär väldimesionerat för mitt hus samt att man kanske ta ut mer effekt i framtiden om det skulle behövas.

Sen är ju underhålls biten en grej också jag inbillar mig att det är mer underhåll på en l/v pump än en bergvärmeanläggning.

Jag tycker heller inte Thermias l/v pump är särskilt billig heller, ungefär halva kostnaden jämfört med en bergvärmeanläggning.

Utloggad Evaporator

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atria Duo vs Thermia Duo Optimum!!
« Svar #4 skrivet: 24 september 2007, 16:31:21 »
Jag tror nog en bergvärmeanläggning känns bättre för din del, dessutom om du tänkt bygga ut mer i framtiden, men lämna gärna lite mer fakta hur huset är uppbyggt,två-plan, källare etc. Hur många är ni i familjen? Tänkte på varmvattenbehovet. Blir det golvvärme eller radiatorer?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!