Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybörjare med bergvärmepump  (läst 22019 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad strumpan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Nybörjare med bergvärmepump
« skrivet: 30 januari 2008, 15:28:30 »
Köpte villan i somras och då var en Ecoheat bergvärmepump installerad sedan några år, instruktionsboken följde med men jag kan inte så mycket sedan innan och har väl med hjälp av denna bok prövat mig fram och det har funkat bra såtillvida att huset är varmt och vill vi ha extra varmvatten vrider vi upp till 70 grader en stund.

Men ibland så undrar man ju lite vad vissa saker betyder o så. Nu de senaste dagarna har det exempelvis stått "startfördröj kompressor" och blinkat, vad betyder det? Verkar ju inte vara ngt fel på värmen i alla fall, och instruktionsboken ger inte mycket ledtrådar tycker jag.

Kanske finns här någon som vet?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2008, 15:50:31 »
Kompressorn är försedd med startfördröjning, för att undvika allt för täta startintervall. Startfördröjningen är satt till 10 minuter i fabriksinställningen. Efter ett strömavbrott kommer startfördröjningen att aktiveras!

Genom att trycka pil upp och pil ner samtidigt, förbigås startfördröjninngen. Det går även att ändra tiden för startfördröjning i menyn.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2008, 16:36:02 »
Man skall nog inte gå förbi startfördröjningen, kompressorn mår inte bra av det.

Däremot kan man fundera på varför den vill starta så ofta, kanske någon kan ge tips om inställningar i denna pump.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2008, 16:50:20 »
Man skall nog inte gå förbi startfördröjningen, kompressorn mår inte bra av det.



Nej, men det kan vara bra att veta om strömen varit borta ett tag.



CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad strumpan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2008, 18:28:44 »
OK, strömmen har inte varit borta vad jag vet. Är detta något som kommer att försvinna av sig själv eller måste jag in och ändra nån inställning? Ska gå och titta vad det står i inställningarna....

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2008, 18:49:23 »
Startfördröjningen innebär att pumpen måste vänta minst 10 minuter (om startfördröjningen är satt till 10) innan den kan starta igen. Detta för att hindra för täta startintervall, efter 10 minuter startar den igen.

Om det har varit strömavbrott, så tar det åckså lika lång tid innan pumpen startar, då kan man starta den som jag skrev ovan.

Får du ofta signal om att startfördröjningen går in, borde du undersöka varför. Ibland är det helt normalt, om det är så kallt att pumpen vill gå nästan hela tiden, kan det bli så att den vill starta igen, innan 10 minuter har gått.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad strumpan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2008, 19:07:36 »
Men hur vet man om det är normalt? Det är ca tio minus ute så det är ju lite kallare än vanligt. Ska kompressorn starta oftare då eller? Enligt diagnos har den startat 67 gånger senaste 24 timmar. Vet inte riktigt vad det brukar vara annars så jag vet inte om det är normalt eller ej, men det låter väl rätt mkt?
Startade om pumpen i alla fall men det verkar inte ha gjort någon skillnad, eller kanske det tar ett tag?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2008, 19:32:21 »
Det låter alldeles för mycket, det borde vara mindre än hälften. Du borde få kontakt med någon som kör EcoHeat, jag förmodar att det är en sån du har, och kolla av dina inställningar.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2008, 20:43:44 »
Du har definitivt anledning att förändra situationen. 67 starter vid skaplig kyla är FEL.
Titta i övriga trådar beträffande CTC och försök att lära dig om din pumps fuktion mm.
För att kunna försöka ge ngn hjälp behöver vi veta: husets storlek, geografisk placering, storlek på pumpen, version 1 eller 2, borrdjup eller kollektorlängd, typ av radiatorer,KBin/ut mm.

Enklast är väl att säga i detta läge att pumpen har för liten volym att arbeta mot, men det kan nog vara ngt annat.

För min del har jag förlängt startfördröjningen under den kodade menyn för att få ned antalet starter eftersom jag nog har en ngt överdimensionerad pump. Det fungerar bra och att du får meddelande om startfördröjning är i sig inget att oroa sig för, däremot är 67 starter på ett dygn oroande. Det blir ett väldigt duttande som sliter på kompressorn
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2008, 16:15:33 »
Förliten volym ??? CTC jobbar mot en tank ej mot värmeslingan ?

Vad har du för typ av värmesystem enrörs eller två rörs hög eller låg temperarat ??? Finns termostater på elementen ??? är dom jämn varma ?

 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad strumpan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2008, 09:28:08 »
Ja nu har jag kollat upp lite info:

husets storlek: 140 kvm i ett plan
geografisk placering: Örnsköldsvik, norrlandskusten
storlek på pumpen, version 1 eller 2: Ecoheat 10
borrdjup eller kollektorlängd: borrdjupet är 150 m
typ av radiatorer: i samband med installationen av begvärmapumpen byttes en del radiatorer ut för att få max effekt, alla har termostat. Även fönstren byttes till treglas vid denna tid.
KBin/ut: vad är detta? var hittar jag info om det?

Någon som får ut något av detta? De senaste dagarna har det varit lite varmare och kompressorn har startat lite mindre ofta men ändå runt 30-50 gånger. Men själva informationstexten som blinkade "startfördröj kompressor" har slutat.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2008, 10:03:45 »
Låter för mig som att du har en för kraftig värmepump. Vad har du för inställningar på börvärdet vid -15 grader ??
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad strumpan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2008, 14:09:00 »
Låter för mig som att du har en för kraftig värmepump. Vad har du för inställningar på börvärdet vid -15 grader ??

Där har jag 54.

För kraftig, då borde det väl inte bli problem, eller?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #13 skrivet: 05 februari 2008, 14:29:30 »
Jo, en överdimensionerad pump har en tendens till att starta lite väl ofta, eftersom den klarar att nå börvärdet snabbt. En alldeles för klen pump (extremt klen alltså) kommer att starta en gång, och sedan gå i evighet, för den kommer aldrig att nå börvärdet.

Men jag tror inte det är ditt problem, den startar alldeles för ofta, det verkar mera vara något med inställningarna eller att något är fel i själva anläggningen, typ lite vatten i systemet eller något sådant.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #14 skrivet: 05 februari 2008, 14:43:51 »
Ja, 54 grader, låter Åthelsike för högt (ursäkta språket....) Hur är det med termostaterna och flödet i elementen ???

känn pÃ¥ elementen uppe och mer, de skall vara jämnvarma är de heta uppe och kalla nere sÃ¥ har du för dÃ¥ligt flöde. Tabort /altenativt  vrid upp termostaterna till max. Om du fÃ¥r förvarmt sänk grad antalet "börvid -15" tills du fÃ¥r OK tem i huset.
« Senast ändrad: 05 februari 2008, 15:01:54 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!