Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Castrol
« skrivet: 07 januari 2010, 18:28:15 »

Ok, premiärinlägget då:

Har nyligen köpt kåk, den har vattenburet, står en ctc av något slag i källaren, med elpatron som enda värmekälla. (Den ska kunna köra olja också, men ingen brännare är monterad... lär inte hända heller.) Finns även en liten eldstad, som jag inte använt ännu... väntar på att sotaren ska höra av sig först.

Så jag kör bara med el hittills, och fick första "riktiga" räkningen nyss: 6600 för två månader.

Alltså aktualiserades plötsligt mina funderingar på värmepump.

En bekant tycker att det borde vara smart att ha kompressordelen inomhus, och jag köper argumenten. (Snällare mot kompressorn, drar nytta av värmeutvecklingen etc.) Pannrummet är ändå i andra änden av huset, relaterat till sovrummen...

Dock hade jag tänkt mig ett pris på 40-50000, verkar inte vara så många pumpar i den prisklassen som har kompressorn inomhus. Har inte hittat en enda...

Därav min fråga till er: Har ni några tips på pumpar i min prisklass, som har kompressordelen inne?

Kåken är på totalt 230-240kvm ungefär, inkl källare/bottenvåning (sluttningshus, det mesta av "källaren" är ovan mark). Funderade ett tag på Nibe 2025 14kW, men den har ju kompressorn ute. Den är dock i min prisklass... (Sen vet jag väl egentligen inte om den är lagom, för stor eller för liten... men jag "har fått för mig" att den kunde tänkas vara lagom.)

CTC har en helt ny luft/vatten VP CTC CLWi som monterad helt och hållet inomhus, ingen utomhusdel, luften leds in/ut via "ventilations öppningar"

Se här:


http://www.ctcvarme.se/enertech/p224/files/CTC_V_rmepumpar_broschyr_26okt.pdf

Skrivet av: Blaser
« skrivet: 05 januari 2010, 19:07:41 »

Med facit i hand så blev det mkt mindre förbrukning. 68kW mot ca 80 annars, kanske inte riktigt rättvisande för det var ju ganska kallt i köket 18 och 18 i hall och på båda toaletterna eftersom jag ställt innegivaren på 17. Det har heller inte gått mkt varmvatten idag men visst är det skillnad på det. Ska köra enbart LV nu eftersom tempen är ugf samma som igår och kolla.
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 04 januari 2010, 19:39:11 »

Prova...

med att koppla bort spetsvärmen/elpatronen på LV oxå.

Den kopplade jag bort när jag läste elmätaren  :)
Skrivet av: larryd
« skrivet: 04 januari 2010, 19:09:11 »

Prova...

med att koppla bort spetsvärmen/elpatronen på LV oxå.
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 04 januari 2010, 18:23:15 »


Du menar att det är bättre att köra LL när tempen går under -5? Har själv funderat i de banorna men tyckt att vattenburet bör vara effektivare. Är det effektivaste kanske att köra LV med innegivare på 18 och LL på 21 för att få en bra värme i hela kåken?

Ptja..

-när tempen går under -5 ºC så har kapaciteten på en LV sjunkit till hälften, samtidigt som huset kanske behöver dubbelt så mycket värme. Som du ser av inläggen  på LV sidorna behöver nästan alla LV installationer tillskottsvärme då. Vanligast är att ta den med elpatron. Men några stollar (tex jag) tar den med en LL. Du får mer än dubbelt så mycket värme (per kWh el) från en LL än med elpatron. Frågan är dock om det lönar sig. Men prisskillnaden mellan en Ecoair 105 och 109 är cirka 10.000kr (för 4kW effektskillnad). För 12.500 fick jag en hyfsat bra LL på 4.5 kW.

-En LL (410 inverter) ger alltid bättre verkningsgrad än en LV (med R407). Kanske COP3 mot COP2.5 helår). Så egentligen är det alltid bättre att köra LL i den omfattning man orkar stå ut med fläktljud och ojämn värmefördelning.

-Någonstans mellan -10 ºC och -15 ºC kroknar LV totalt. Men en bra LL fortsätter att lämna värme en bit under -20 ºC. Visserligen med rejält reducerad effekt, men ändå...  

-Själv kör jag LL så mycket som möjligt natt och när ingen är hemma. LV ger grundvärme på radiatorerna och en jämn värmefördelning i huset

-Regleringen är naturligtvis litet knepig.  Man får knappa litet manuellt ibland. LV's innetermostat känner av när LL går för fullt och undviker att koppla in spetsvärme/elpatron då. LL går på timer som jag justerar litet nu och då.. Jag kör aut nattsänk på LV

Jag har en Panasonic som ger ca 6 kW och den värmde hela huset när vi hade olja (150 m2 1 o 1/2 plan) lite kallt i köket men dat var ju bara att laga ngt gott så var den saken ur världen  :D tror att jag ska prova ditt förslag och sätta pumpen på 17 i natt o LL på 21 så får jag se hur elmätaren ser ut i morgon. Återkommer i saken, bode nästan vara värt en egen tråd detta resonemang för det verkar gasnak vettigt,,,,,,,,,,, iaf enligt mig men de som känner mig kallar mig knappast vettig  ::)
Skrivet av: larryd
« skrivet: 04 januari 2010, 18:01:24 »


Du menar att det är bättre att köra LL när tempen går under -5? Har själv funderat i de banorna men tyckt att vattenburet bör vara effektivare. Är det effektivaste kanske att köra LV med innegivare på 18 och LL på 21 för att få en bra värme i hela kåken?

Ptja..

-när tempen går under -5 ºC så har kapaciteten på en LV sjunkit till hälften, samtidigt som huset kanske behöver dubbelt så mycket värme. Som du ser av inläggen  på LV sidorna behöver nästan alla LV installationer tillskottsvärme då. Vanligast är att ta den med elpatron. Men några stollar (tex jag) tar den med en LL. Du får mer än dubbelt så mycket värme (per kWh el) från en LL än med elpatron. Frågan är dock om det lönar sig. Men prisskillnaden mellan en Ecoair 105 och 109 är cirka 10.000kr (för 4kW effektskillnad). För 12.500 fick jag en hyfsat bra LL på 4.5 kW.

-En LL (410 inverter) ger alltid bättre verkningsgrad än en LV (med R407). Kanske COP3 mot COP2.5 helår). Så egentligen är det alltid bättre att köra LL i den omfattning man orkar stå ut med fläktljud och ojämn värmefördelning.

-Någonstans mellan -10 ºC och -15 ºC kroknar LV totalt. Men en bra LL fortsätter att lämna värme en bit under -20 ºC. Visserligen med rejält reducerad effekt, men ändå...  

-Själv kör jag LL så mycket som möjligt natt och när ingen är hemma. LV ger grundvärme på radiatorerna och en jämn värmefördelning i huset

-Regleringen är naturligtvis litet knepig.  Man får knappa litet manuellt ibland. LV's innetermostat känner av när LL går för fullt och undviker att koppla in spetsvärme/elpatron då. LL går på timer som jag justerar litet nu och då.. Jag kör aut nattsänk på LV
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 04 januari 2010, 17:36:51 »

Jo.. en rejält stor L/V kommer nog att funka bra...

även om det kan bli ordentligt kallt i Småland och du har ett stort hus. Om du väljer en L/V med kompressorn inomhus i den klassen, så blir det onödigt dyrt.

Precis som Frjo och Anders säger, så är det ingen bra ide att lagra lågtempvärme. Det finns flera trådar där man försökt räkna hem stora acktankar, men jag är ockå mer än tveksam.

En variant som funkar är att komplettera med en LL och gå ner ett par storlekar på LV. Då kan du tex nattsänka huset och ta upp tempen igen på morgonen med LL.

En kvalitetsLL har alltid bättre COP och går ner till minst -20 ºC. En LV börjar krokna under -5 ºC och tappar gnistan under  -10 ºC. Nackdelen är naturligtvis att den blåser och väsnas.

Du menar att det är bättre att köra LL när tempen går under -5? Har själv funderat i de banorna men tyckt att vattenburet bör vara effektivare. Är det effektivaste kanske att köra LV med innegivare på 18 och LL på 21 för att få en bra värme i hela kåken?
Skrivet av: larryd
« skrivet: 26 december 2009, 14:02:32 »

Hej igen... har funderat vidare... såklart. :P

Tror inte LL funkar så bra i denna kåken, det är inte direkt någon öppen planlösning om man säger så, mest en massa smårum...


Sen kom jag på en ny genialiskt strålande idé som säkert ingen någonsin tänkt på innan - Låta LV-pumpen förvärma vattnet till pannan och sen toppvärma med el/ved. Detta då som ett alternativ till att fylla källaren med lågtempererade acktankar... Då borde jag kunna köra den i dess optimala tempområde på de optimala tiderna, men ändå undvika den "dåliga" idén med lågtemp-ack.

För faktum kvarstår, ju kallare det är ute, desto sämre verkningsgrad har en värmepump. Att köra en pump nattetid med ratio nära 1:1 (exempel) bara måste vara mer ineffektivt än att köra samma pump dagtid med ratio 3:1 mot acktankar, även om de är lågtempererade... kan inte se något fel i det resonemanget, även om jag såklart inser att det som en följd blir en väldig massa ljummet vatten att lagra. Därav kombifunderingen ovan.

Alla...

som dockar en LV till befintlig panna spetsvärmer radiatorvattnet med olja/el/ved när LV inte ensam orkar värma huset. Vanligt är att ansluta LV på radiatorreturen (Så gör jag). Om du laddar ner installationsanvisningen på tex CTC styrsystem Ecologic så finner du 13 alternativ för detta.

Om du allvarligt funderar på att lagra lågtempvatten från LV i ackumulatortankar, så råder jag dig att räkna ordentligt på det först. Det går åt en stor volym 55 ºC vatten för att hålla huset varmt nattetid när det är -5 ºC kallt ute. Förmodligen kan du bara utnyttja tempfallet ner till 45 ºC.
Skrivet av: hulta
« skrivet: 26 december 2009, 12:46:33 »

Hej igen... har funderat vidare... såklart. :P

Tror inte LL funkar så bra i denna kåken, det är inte direkt någon öppen planlösning om man säger så, mest en massa smårum...

En LV borde väl annars ha samma förutsättningar att plocka ut värme ur luften, som en LL? Kan möjligen tänka mig att de sistnämnda ligger före i utvecklingen för att det är volymprodukten... Eller vad missar jag?

Ett par funderingar angående mina acktankar också:

Jag har ju faktiskt en del utrymme, så fler tankar är jag inte helt främmande för, för att kompensera för den lägre vattentempen. (Dessutom borde väl värmeförlusterna minska en del med lägre tempdiff.) Vi pratar givetvis inte nya tankar här, då vore det onödigt dyrt.

Sen kom jag på en ny genialiskt strålande idé som säkert ingen någonsin tänkt på innan - Låta LV-pumpen förvärma vattnet till pannan och sen toppvärma med el/ved. Detta då som ett alternativ till att fylla källaren med lågtempererade acktankar... Då borde jag kunna köra den i dess optimala tempområde på de optimala tiderna, men ändå undvika den "dåliga" idén med lågtemp-ack.

För faktum kvarstår, ju kallare det är ute, desto sämre verkningsgrad har en värmepump. Att köra en pump nattetid med ratio nära 1:1 (exempel) bara måste vara mer ineffektivt än att köra samma pump dagtid med ratio 3:1 mot acktankar, även om de är lågtempererade... kan inte se något fel i det resonemanget, även om jag såklart inser att det som en följd blir en väldig massa ljummet vatten att lagra. Därav kombifunderingen ovan.

Skaffa extra ack och elda med ved = I dagsläget billigaste energi källan.
LV-pump om orken med veden tryter, men undvik elpatron drift ty dyraste energikällan (Oljan undantaget)
Skrivet av: zii
« skrivet: 26 december 2009, 12:34:45 »

Hej igen... har funderat vidare... såklart. :P

Tror inte LL funkar så bra i denna kåken, det är inte direkt någon öppen planlösning om man säger så, mest en massa smårum...

En LV borde väl annars ha samma förutsättningar att plocka ut värme ur luften, som en LL? Kan möjligen tänka mig att de sistnämnda ligger före i utvecklingen för att det är volymprodukten... Eller vad missar jag?

Ett par funderingar angående mina acktankar också:

Jag har ju faktiskt en del utrymme, så fler tankar är jag inte helt främmande för, för att kompensera för den lägre vattentempen. (Dessutom borde väl värmeförlusterna minska en del med lägre tempdiff.) Vi pratar givetvis inte nya tankar här, då vore det onödigt dyrt.

Sen kom jag på en ny genialiskt strålande idé som säkert ingen någonsin tänkt på innan - Låta LV-pumpen förvärma vattnet till pannan och sen toppvärma med el/ved. Detta då som ett alternativ till att fylla källaren med lågtempererade acktankar... Då borde jag kunna köra den i dess optimala tempområde på de optimala tiderna, men ändå undvika den "dåliga" idén med lågtemp-ack.

För faktum kvarstår, ju kallare det är ute, desto sämre verkningsgrad har en värmepump. Att köra en pump nattetid med ratio nära 1:1 (exempel) bara måste vara mer ineffektivt än att köra samma pump dagtid med ratio 3:1 mot acktankar, även om de är lågtempererade... kan inte se något fel i det resonemanget, även om jag såklart inser att det som en följd blir en väldig massa ljummet vatten att lagra. Därav kombifunderingen ovan.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 17 december 2009, 12:40:28 »

Jo.. en rejält stor L/V kommer nog att funka bra...

även om det kan bli ordentligt kallt i Småland och du har ett stort hus. Om du väljer en L/V med kompressorn inomhus i den klassen, så blir det onödigt dyrt.

Precis som Frjo och Anders säger, så är det ingen bra ide att lagra lågtempvärme. Det finns flera trådar där man försökt räkna hem stora acktankar, men jag är ockå mer än tveksam.

En variant som funkar är att komplettera med en LL och gå ner ett par storlekar på LV. Då kan du tex nattsänka huset och ta upp tempen igen på morgonen med LL.

En kvalitetsLL har alltid bättre COP och går ner till minst -20 ºC. En LV börjar krokna under -5 ºC och tappar gnistan under  -10 ºC. Nackdelen är naturligtvis att den blåser och väsnas.
Skrivet av: AndersA
« skrivet: 17 december 2009, 09:51:30 »

Man sparar inget på att köra vp  på dan och sen låta den avstängd på natten. Du behöver köra upp tankarna till högre temp än vad som behövs på dagen(hög temp dåligt cop).   Sen behöver du en fruktansvärd vattenvolym

köp en rejäl vp som klarar huset utan massa eltillskott, som går när det behövs
Håller med om ovanstående. Med vp så kan man inte använda så stor del av vattnets ackumuleringsförmåga pga av att man int ekan få ut hög temp. Då ökar vatten volymen mycket, man kan väl säga att man behöver ca dubbel så stor volym om man slutar vid 60 ºC som om man kunde värma upp tankana till 100 ºC. Och redan vid 60 ºC så har vp förlorat COP. det är tyvärr ingen bra ide att ackumulera med vp på det sätt du beskriver.

///AndersA
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 16 december 2009, 18:49:34 »

Man sparar inget på att köra vp  på dan och sen låta den avstängd på natten. Du behöver köra upp tankarna till högre temp än vad som behövs på dagen(hög temp dåligt cop).   Sen behöver du en fruktansvärd vattenvolym

köp en rejäl vp som klarar huset utan massa eltillskott, som går när det behövs
Skrivet av: zii
« skrivet: 16 december 2009, 13:28:37 »

Vilket värmesystem du skall ha...

beror till en del av var i landet du bor. Huset är ju ganska stort. Isolerat?

Södra Sverige, närmare bestämt södra Kronobergs län. Murad kåk, svagaste punkten är nog fönstren, gamla kopplade 2-glas med sunkiga lister. (Som jag dock börjat byta... listerna alltså. inget svårt jobb i sig, men det går lite segt att sparka igång sig när det är mörkt när man går till jobbet och mörkt när man kommer hem... :P )

Nå, att ha kompressorn ute funkar ju bevisligen, så jag kanske inte borde hänga upp mig på detaljer.

Beträffande storleken, så kan jag ju även nämna mina framtidsplaner att stoppa in lite acktankar och bara köra pumpen dagtid när den har bäst verkningsgrad, och sen plocka värmen från tankarna på natten. Visserligen går ju pumpen bara halva tiden effektivt, å andra sidan går den när dess cop är som bäst, så det kanske går på ett ut? Den kan ju istället gå för fullt konstant dagtid tills tankarna är fulla.
(Givetvis får man klämma dit nån styrning nåstans som overridar dygnstimern ifall värmen börjar sina i tankarna.)

Har även lekt med tanken att ha 2-3 individuella tankar för olika tempzoner, ifall man nu ska köra med flera olika värmekällor som trivs bäst i olika tempområden, och sen shunta in från de varmare tankarna till lågtemp-anpassat värmesystem (sitter ju redan gamla stora element i kåken, även om det nog kan behövas några till om man ska köra lågtemp.). Det kanske är en massa jobb i onödan, men funderingarna finns där lik förbaskat. :P
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 16 december 2009, 10:43:31 »

Vad jag vet är det bara qantum som gör detta system, svensk firma som handgör produkten så priset blir därefter också.

http://www.qvantum.se/
Skrivet av: larryd
« skrivet: 16 december 2009, 10:31:00 »

Vilket värmesystem du skall ha...

beror till en del av var i landet du bor. Huset är ju ganska stort. Isolerat?
Skrivet av: AndersA
« skrivet: 16 december 2009, 10:13:43 »

Även Stiebel Eltron har en har jag för mig
///AndersA
Skrivet av: Maverik
« skrivet: 16 december 2009, 09:29:18 »

Vad jag vet så är det bara Thermia som har kompressorn inne? Men jag kanske har missat något...
Skrivet av: zii
« skrivet: 16 december 2009, 00:18:31 »

Ok, premiärinlägget då:

Har nyligen köpt kåk, den har vattenburet, står en ctc av något slag i källaren, med elpatron som enda värmekälla. (Den ska kunna köra olja också, men ingen brännare är monterad... lär inte hända heller.) Finns även en liten eldstad, som jag inte använt ännu... väntar på att sotaren ska höra av sig först.

Så jag kör bara med el hittills, och fick första "riktiga" räkningen nyss: 6600 för två månader.

Alltså aktualiserades plötsligt mina funderingar på värmepump.

En bekant tycker att det borde vara smart att ha kompressordelen inomhus, och jag köper argumenten. (Snällare mot kompressorn, drar nytta av värmeutvecklingen etc.) Pannrummet är ändå i andra änden av huset, relaterat till sovrummen...

Dock hade jag tänkt mig ett pris på 40-50000, verkar inte vara så många pumpar i den prisklassen som har kompressorn inomhus. Har inte hittat en enda...

Därav min fråga till er: Har ni några tips på pumpar i min prisklass, som har kompressordelen inne?

Kåken är på totalt 230-240kvm ungefär, inkl källare/bottenvåning (sluttningshus, det mesta av "källaren" är ovan mark). Funderade ett tag på Nibe 2025 14kW, men den har ju kompressorn ute. Den är dock i min prisklass... (Sen vet jag väl egentligen inte om den är lagom, för stor eller för liten... men jag "har fått för mig" att den kunde tänkas vara lagom.)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!