Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombination energi/vatten  (läst 1050 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ejris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Kombination energi/vatten
« skrivet: 06 juni 2009, 18:08:42 »
Hej.
Jag har läst mycket om de inlägg som finns. Nu skulle jag vara tacksam om synpunkter?
Visst är det möjligt att ta ut energi+vatten ur samma borra????  200m/borra
Om man vill ha vatten för husets behov ca 300 liter/dygn = 4 pers. Rimligt??
Hur stor ska då tillrinningen vara för att räcka till både hushåll och uppvärmning.
Vad jag läst mig till så tar kollektorslang större delen av borran, hur får man då plats med pump till husvattnet. Ejektorpump ?
Jag vet att ni kommer att fråga om husets storlek? 80+20+40+pool , rent generellt så är det ett nybygge med expansionsmöjligheter.

                                                MVH Ejris

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kombination energi/vatten
« Svar #1 skrivet: 06 juni 2009, 19:22:28 »
Tillrinningen bör rimligtvis vara lika stor som uttaget, annars töms hålet så småningom.
Tar du ut 300 l/dygn, måste hålet ersättas med 300 l/dygn, om det inte ska bli tomt.

Vi är två pers och gör av med cirka 450 l/dygn ( 165m³ per år)
Genomsnittsförbrukningen i Sverige är cirka 200 liter per person och dygn.

//Ronnie
« Senast ändrad: 06 juni 2009, 22:13:12 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Ejris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Kombination energi/vatten
« Svar #2 skrivet: 06 juni 2009, 22:27:45 »
Tillrinningen bör rimligtvis vara lika stor som uttaget, annars töms hålet så småningom.
Tar du ut 300 l/dygn, måste hålet ersättas med 300 l/dygn, om det inte ska bli tomt.

Vi är två pers och gör av med cirka 450 l/dygn ( 165m³ per år)
Genomsnittsförbrukningen i Sverige är cirka 200 liter per person och dygn.

//Ronnie
Nu måste jag fråga vad är bra tillrinning. Vi har testat i ett gammalt borrhål (25år oanvänt) som vi blåste rent. 180l på 30 min fick vi ut, det rann fortfarande ganska bra men inget tryck. nu har det gått en vecka och vi testar igen, nu är det mycket sämre fart på vattnet, jag får nog inte ut mer än hälften. Är det bara att inse att detta borrhål kan gå i graven??

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Kombination energi/vatten
« Svar #3 skrivet: 06 juni 2009, 23:03:27 »
 Ja, 300l./dygn är nog väldigt snÃ¥lt tilltaget, minst det dubbla bör du nog räkna med om du har ungdomar i huset (dom duschar stupalöst). Ang. pump , kan du nog inte ha nÃ¥gon dränkbar pump, för borrhÃ¥let räcker nog inte till, i diameter alltsÃ¥, ejektorpump som du tänker pÃ¥ kan vara ett alternativ . Sen sÃ¥ som erp noterar, bör ju tillriningen vara lika stor som avtappet, har du bara det skall det nog inte vara nÃ¥got problem att fÃ¥ ut energi ur borran. Sen kan man ju frÃ¥ga sig hur lämpligt det är att ta hushÃ¥llsvatten ur samma borra som en spritfylld slang ligger i.
 Novisen *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 656
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!