Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konsten att välja värmepump...  (läst 1585 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad loppan_loppanson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: höganäs
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Konsten att välja värmepump...
« skrivet: 11 oktober 2009, 13:53:41 »
Hej,
Bor i ett tegelhus från -51 i NV skåne sedan februari 09. Hittills uppvärmt av oljepanna (TMW Nibe -96). Har tänkt sätta in luft-vatten vp och har offerter från CTC (x2), thermia och euronom. I samband med att pannan tas bort ska även element installeras i källaren (5 st, vi har elementen).
Vi hade övervägt att docka en pump till befintlig panna men det verkar inte bli så mycket billigare så vi har bestämt oss för att ta bort panna och tank.
CTC EcoEl 1550 och EcoAir 107 + elementinstallation 127 990 kr (minus ROT, blir ca 113 000 kr) från installatör 1.
Väntar fortfarande på offert på motsvarande från installatör 2 då de föreslog att pannan skulle vara kvar, skulle tro att de landar på ett betydligt billigare pris för de verkar överlag billigare. (Offererar HALVA priset på elementen...)
Thermia Atria Duo 8 (offererar INTE att sätta in elementen pga tidsbrist) 121 000 kr (minus ROT 105 875 kr).
Euronom ExoAir 10,5 114 000 kr + element 24 375 kr (ca 124 000 kr totalt med ROT).

Låter priserna ok? Jag tycker överlag att det är lite dyrare än jag hade förväntat.
Installatör 2 av CTC verkar överlag mkt billig - tex anger de att ett solvärmesystem som komplement med 3,5-4 m2 vacuumrör etc till värmepumpssystemet skulle kosta 27 000 kr vilket är ca 1/3 av vad de andra angivit. Är det för bra för att vara sant??

Tacksam för input!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konsten att välja värmepump...
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2009, 14:31:06 »
Jag har sett installatörer av jordvärmesystem i skåne som ligger lägre i pris, du råkar inte ha lite tomtmark över?

Fast det är kanske rördragningen till de där radiatorerna som kostar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad loppan_loppanson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: höganäs
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Konsten att välja värmepump...
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2009, 18:16:18 »
Tack för intresset!
Jo, har funderat över jordvärme då vi har rel stor tomt, men att gräva upp vår fina trädgård vill vi inte... Bergvärme hade känts bättre men det får man inte borra efter där vi bor...

Lite fundersam, efter att ha läst en del av inläggen verkar det vara en hel del pyssel med pumparna. Vi hade tänkt att det skulle vara det enkla alternativet som man INTE skulle behöva pyssla med?! Pysslar ni bara för att jaga maximalt antal kW (eller minimalt kanske man ska säga...) eller för att det ska pysslas??

Tack o hej!

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Konsten att välja värmepump...
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2009, 18:25:14 »
Tack för intresset!
Jo, har funderat över jordvärme då vi har rel stor tomt, men att gräva upp vår fina trädgård vill vi inte... Bergvärme hade känts bättre men det får man inte borra efter där vi bor...

Lite fundersam, efter att ha läst en del av inläggen verkar det vara en hel del pyssel med pumparna. Vi hade tänkt att det skulle vara det enkla alternativet som man INTE skulle behöva pyssla med?! Pysslar ni bara för att jaga maximalt antal kW (eller minimalt kanske man ska säga...) eller för att det ska pysslas??

Tack o hej!

Man pysslar med dom, för att det är ett bra sätt att lära sig hur de funkar och för att det blir en viss sport i att spara så mycket som möjkigt.
Ställer jag in rätt värmekurva och sätter elpatronen på 6kW och 45º, kan jag glömma pumpen och syssla med annat. Det gäller då bara att slänga ett öga på apparaten då och då så att man vet att den går som den ska.

Numera rör jag väldigt sällan något. eftersom allt är inställt som jag vill ha det. Men blir det riktigt kallt, kommer jag att ändra vissa inställningar. Det är dock ingen dum idé att pyssla lite med den i början och lära sig hur den verkligen funkar, det är både intressant och framför allt nyttigt att veta, framför allt om det händer något, som kanske är enkelt att fixa till om man bara vet hur anläggningen funkar. Köper man något till huset för 100 000:- så är det inte dumt att veta hur det fungerar.

//Ronnie
« Senast ändrad: 11 oktober 2009, 18:54:54 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad loppan_loppanson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: höganäs
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Konsten att välja värmepump...
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2009, 19:04:06 »
Tack för era svar!
Jag kan säga att inlärningskurvan för värmepumpar (och värmesystem i övrigt ska sägas) är brant och kommer så vara ett tag framöver, det är intressant och jag har lärt mig massor men där är en ocean av saker man ännu inte kan... Så det är ju betryggande att veta att man pysslar för att man vill och inte för att man måste! När man inte är så tekniskt bevandrad från början är det ju en helt ny värld...
:)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!