Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NivÃ¥vakt  (läst 3334 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nivåvakt
« skrivet: 13 februari 2004, 11:27:36 »
Funderar på om det är möjligt att hålla koll på vattennivån i borrhålet utan att loda.
Finns det någon givare som man skulle kunna ha nedsänkt i hålet för att kunna föra statistik på nivåskiftningarna?
Skulle vara trevligt om man kunde avläsa även detta på en dator ;D

/HÃ¥kan
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Nivåvakt
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2004, 22:22:44 »
hmmmm hittar du nån meddela här..... vore intressant at se....
det finns lite olika "proffsgrejor"..... på vajer med "flöte" går ej i trångt hål...
Typ med ultraljud/ekolod... vet inte om det funkar i liten borra???
det finns torrkörningsskydd, elektroder som känner av vattenytan.... men normalt har man bara 2, en
för pumpstopp (pga låg nivå) och en för pumpsstart, när vattnet stigit.... det är i borror för dricksvatten
som du förstår..

Jag är sugen på att vid svinkyla, riktigt högtryck....
några perioder/år kunna fylla upp borran dom sista metrarna..... går säkert bra om inte
berget är för otätt...
men det är problem man vill ju ha koll på nivån..... skulle va skoj att prova...... min borra
är dessutom gömd under gräsmattan... annars kunde man kanske testa o se om det ger
nån högre temp in....
men om man har tex 10 meter till grundvattnet som inte nyttjas skulle nog den biten ge ett bra
 tillskott tillfälligt....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Nivåvakt
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2004, 23:05:39 »
Citera
Jag är sugen på att vid svinkyla, riktigt högtryck....
några perioder/år kunna fylla upp borran dom sista metrarna..... går säkert bra om inte
berget är för otätt...
Kanske skulle höra om banverket har lite roca gil kvar, så att det vatten du fyller på inte drar iväg...

Ja just det ja, det var ju det det gjorde ändå :-[ :-[ :-[

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Nivåvakt
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2004, 14:05:03 »
Hmmmm Roca  Jill (johnsson)  :-* :-*    hon é sÃ¥ het, kunde nog ersätta bÃ¥de borra och vp......

har man grisflyt borde det inte gå så mycket vatten.............. foderröret är ju tätt....... osså några
meter under foderröret med hyfsat tätt berg..... kan väl va en flopp oxå...... men för varje stor upptäckt kom det först
gÃ¥r det minst hundra floppar           :-[ :-[ 8) ::) :o ;D ;D

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Erland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:Nivåvakt
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2004, 12:44:42 »
Under min pågående planering av en bergvärmeanläggning har jag funderat över möjligheterna att kontinuerligt kunna mäta temperaturen på olika djup i borrhålet.
Det skulle man kunna göra med termistorer monterade pÃ¥ olika djup längs en wire och med en mÃ¥ngledarkabel upp och in. Jag disluterade med en person som arbetat med forskingsborrÃ¥l för energiutvinning  och han bekräftade mina misstankar att man inte skall  räkna med att kunna sänka ner nÃ¥got slags lod (Ã¥tminstone inte ända ner) i ett borrhÃ¥l  med monterad kollektorslang. Borrdiameren är ju  normalt bara 115 mm och i det finns redan tvÃ¥ slangar om vardera 40 mm ytterdiameter. Kollektorslangarna gÃ¥r inte säkert spikrakt ner utan kan vara svagt tvinnade kring varandra..
Om man skall ha ner ytterligare grejor måste man nog ha ett extra rör som styrning. Det finns borrtopp med en extra anslutning, dvs 2 gånger 40 mm plus en gånger 25 eller 32 mm. Här kan man ha ett mätrör. Se www.debe.se , produktnyheter.
Jag har dock själv avskrivit ideerna av två skäl. Dels befarar jag att den oförutsägbara men energimässigt viktiga vattencirkulationen i borrhålet skulle kunna försvåras om där finns ett extra rör och då kan det bli ett dyrt nöje. Dels förklarade borraren när han var här på planeringsbesök (ej borrat än) att man inte sätter någon inspektionsbrunn med lock i gräsmattehöjd som jag trodde, utan helt enkelt gör slanganslutningarna på 80 cm djup och sedan skottar igen och då blir det en extrakostnad om man kräver en inspektionsbrunn.

Om det inte gäller att komma åt hålet i hela dess längd utan bara högt uppe kring en varierande vattennivå så kanske en del av det ovan skrivna kan vara tillämpligt.

Erland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!