Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tillskottsvärme redan vid -3 C????  (läst 28791 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« skrivet: 24 januari 2012, 19:54:56 »
Hej
Jag bor nu första vintern i ett hus från -61 i Partille utanför GbG med en IVT HT+ C7 som värmekälla och jag blir inte riktigt klok på dess uppförande.
Huset är som sagt ett suterränghus från -61 byggt i lättbetong på 180 kvm ,ej tilläggisolerat samt med original tvåglasfönster. Dvs så man byggde när olja var billigare än isolering............. Sc:,h
2005-02-15 drogs det in bergvärme med ovannämnda pump samt ett borrhål på 140 m totaldjup (ingen grundvattennivå är noterad i borrprotokollet, dock vattenmängd 500l/h).
Jag blev lite förvånad i går kväll när jag plötsligt såg att pumpen stod och gick med tillskottsvärmen påslagen + värmepumpen igång.
Jag antecknade dÃ¥ bla timräknaren som stod pÃ¥ följande: VP 32512h  tillskott 3841h (är inte andelen tillskott väldigt hög?)
Sedan när jag idag kom hem från jobbet (18h senare) gick pumpen åter på tillskott , timräknaren stod nu på VP 32528h tillskott 3844h. Dvs VP har gått konstant sedan tidigare avläsning + att tillskottet har varit inkopplat 4h.
Är detta normalt att tillskottet gÃ¥r in trots att utetemperaturen endast är -3 till -5  ºC?
Jag noterade följande temperaturer vid den andra avläsningen: (VP + tillskott till radiatorer)
GT1: FrÃ¥n 39.9 ºC  Nuv 33.9 ºC
GT2: -0.7 ºC (verklig utetemp -3.8 ºC)
GT3: Börv 54.0 ºC Nuv 56.4 ºC
GT6: 83.3 ºC
GT8: 44.3 ºC
GT9: 35.1 ºC
GT10: -0.6 ºC
GT11: -3.9 ºC
Verkar dessa värden ok?

Övriga inställningar: Kurva 4.5, finjustering +2.5 kurvan knäckt +0.5 vid 5 ºC samt 10 ºC.
Tidigare inställningar (tidigare ägare) Kurva 6.5 finjustering 2, ingen knäckning
Har ökat tiden för inkoppling av tillskott från 60 min till 180 min
Jag fick en genomgång av en IVT-tekniker betald av den tidigare ägaren i april så anläggningen bör vara i ordning i övrigt.

Jag har med dessa inställningar en innertemp som varierar mellan 21 ºC till 18.5 ºC (främst beroende på hur blåsigt det är) detta är jag fullt nöjd med. Dock tycker jag att pumpen borde klara sig utan tillskott vid ovanstående temperaturer, eller tänker jag helt fel?

Så summan av kardemumman.......har jag en anläggning som är helt felinställd eller är detta normalt?
Förslag på ändringar?
Kan felvisningen på utegivaren (kollad mot en kalibrerad termometer) ha något med detta att göra eller är den normal?

Många frågor från en rookie på detta
Tackar på förhand
//Henrik
Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2012, 20:07:55 »
Hur mycket förbrukade huset innan värmepumpen installerades?

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2012, 20:48:12 »
Jag har den kalkylen som gjordes innan inköpet av anläggningen

Enligt kalkylen som gjordes innan anskaffningen ska huset använt ca 3 m3olja för uppvärmning + 4500kWh el för varmvatten
"Citerar kalkylbladet"
Fastighetens Nettoenergibehov: 22400 kWh
Fastigheten Bruttoenergibehov: 29880 kWh

110m aktivt borrhål 45 ºC medeltemp framledning, -1 ºC medeltemp köldbärare
Husets toppeffekt är beräknad till 8.3 kW samt 98% energitäckning av VP
rekommenderat tillskott 1.5 kW.

Blir man nÃ¥got klokare av detta?   ???


Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2012, 20:56:56 »
Hej!
Jag räknade på hur mycket den gått och fick fram ca 4600 h/år vilket är mycket.
550 h tillskott/år är en hel del också.

3 m3 olja + 4500 kWh el ger ungefär 28000 kWh/år i energibehov, skulle behövts en storlek större VP.
VP:n sparar en del pengar för det, men inte konstigt om den behöver lite stöttning av elpatron nu.

Jag förstår inte det där med brutto/netto är det med och utan varmvatten tro?
« Senast ändrad: 24 januari 2012, 20:59:15 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2012, 21:16:23 »
Hej och tack för svaret!

Det var ju inte så kul att höra..........verkar som att tidigare ägaren (en gammal dam) blev lurad på konfekten fiR:

Borde de istället ha installerat en C9 pump eller skulle det behövas ännu större grejor, djupare brunn?

Antar också att brutto & netto är med /utan varmvatten men vet tyvärr inte exakt. Läser innantill i gamla papper som följde med huset.
Den höga nyttjandesiffran tror jag kan ha med att göra att pumpen var ställd på kurva 6.5 av den tidigare ägaren och med de två kalla vintrarna som vi haft........
Sedan 2011-04-08 (då teknikern gjorde sin översyn) har pumpen gått 2768h och 30h tillskott (vv spets var 14:e dag inställt)
Jag tycker att delta t för värmebäraren verkar vara onödigt hög, skulle det hjälpa om man sänkte hastigheten på cirkulationspumpen?
Jag tycker ändå att det är lite konstigt att pumpen inte liksom "maxar" ur innan tillskottet kopplas in. Den ska ju egentligen kunna få upp radiatorkretsen till 65 ºC utan tillskott (enl IVT), vad är det jag missat?

Antar kanske att det bara är att bita i det sura och inse att installationen inte har varit optimal frÃ¥n början....  :'(

//H
Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2012, 21:27:13 »
Har kört dina uppgifter i IVT:s beräkningsprogram, och den föreslår en 9:a med 135 meters aktivt borrdjup.

Brutto är den energi som du tillför oljepannan. Netto är den energi du utnyttjar d.v.s. den energi som försvinner ovan skorsten, är inte energi du nyttjar.

Om vi tror att dina radiatorer avger 14 kW vid 65° på framledningen, så finns det ingen möjlighet att du kan komma upp i de temperaturerna. Det är mycket bättre om värmepumpen endast kommer upp till 35° när radiatorerna avger värmepumpens maxeffekt.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2012, 21:41:50 »
Sänker du VB-pumpen ökar  :dt: ytterligare, dina värden ser OK ut efter dina förutsättningar.
Jag köpte ett hus med för stor VP, enligt NIBE-gubbarna iallafall som gav den förklaringen när kompressorn rasade. Med den pumpen hade jag knappt något eltillskott överhuvudtaget. :)

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2012, 21:46:04 »
Ok tackar för klargörandet och alla bra svar.
Detta forumet önskar man att man satte sig ner och förkovrade sig i INNAN man köpte hus..då kanske man reagerat på att det är för liten pump. Verkar finnas hur mycket kunskap som helst här!! Thumbsup
Det verkar som att det gäller att ha tofflor på om det ryker till och blir riktigt kallt.
 Retar mig lite pÃ¥ att det ju är aukt IVT försäljare som gjorde en felaktig kalkyl till den tidigare ägaren. huvuddunk Varför gör man sÃ¥ om det till och med finns beräkningsprogram mm? Det kan väl inte ha ändrats sÃ¥ mycket pÃ¥ 6 Ã¥r eller?
När man läser offerten har den tidigare ägaren bara gått rakt på försäljarens rekommendationer.....

Får väl satsa på att tilläggsisolera istället......ska bli intressant att se vad årsförbrukningen kommer att landa på.

Vad tror ni om mina övriga inställningar finns det någon uppenbar förbättringspotential?

//H

Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2012, 21:49:33 »
det du kan göra är att ge pumpen bästa möjliga förutsättningar.

Du skulle kunna öka hastigheten ett snäpp på kalla sidan. Och även testa vid tillfälle att öka hastigheten på varma sidan men det är nog oklart om det kommer göra någon skillnad. Men det skulle kunna resultera i att du kan gå ner ett snäpp i kurva. Lägre framledning = bättre effektivitet för värmepumpen. Men det ska ju då inte ske med den negativa konsekvensen att det börjar låta i rören och så...

Sedan handlar det om att i ditt fall säkerställa att alla radiatorer är optimalt inställda för att ge så mycket som möjligt. Återigen för att säkerställa att du inte kör på en högre kurva än du måste. Kontrollera instrypningen av radiatorerna om behov finnes och det kanske också är läge att kontrollera att det inte är några termostater som ligger och stör i onödan genom att under inställningsfasen sätta dessa på max.

Nu har ju trenden för dimensionering ändrats över tid. Den har ökat med tiden. Och värmepumpen har och kommer fortsätta att spara en massa pengar åt sin ägare.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2012, 21:51:16 »
Att tilläggsisolera är oftast en mycket vettig investering, inte minst taket. Investeringen är en engångskostnad och räcker husets livstid samt att "återbetalningen" börjar komma omedelbart i form av minskade utgifter.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2012, 21:52:37 »
ja speciellt om man har en tunt dimensionerad värmepump!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2012, 21:58:08 »
Ställ ner börvärdet på varmvattnet till typ 48°. Med börvärde 54° så stoppar den när returtempen är 56,5° och framledningen är nära maxtemperatur och HP-larm.

Skaffa en rumsgivaren ansluten till värmepumpen.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #12 skrivet: 24 januari 2012, 22:04:01 »
Man kan ju alltid laborera lite med  :dt:-värden men jag kan kan nämna att Boschsupporten=IVT rekommenderar 3,5 :dt: pÃ¥ KB. Isolera kÃ¥ken är en bra Ã¥tgärd att börja med! :)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2012, 22:07:07 »
ja o thermia rekommenderar 14l/kw och har inget problem att dimenserionera efter kb in på +-0 vid årsmedeltemp. Dvs 2-4 minus vid DUT.

Så självklart ska man laborera med detta innan man ger sig!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2012, 23:00:06 »
Jag har ställt ned VV tempen till 48 ºC nu till att börja med.
Sen får man väl börja leka lite med div inställningar, det borde ju vara lugnt om man bara dokumenterar vad man gör så borde gå bra att hitta tillbaka om något skulle strula.
Känns ju som att jag ligger ok pÃ¥  :dt: pÃ¥ köldbäraren. Radiatorerna balanserade jag tidigare i vinter (kör helt utan termostater), har även bytt alla radiatorventiler till nya danfoss som är enkelt justerbara.
David ditt senaste svar ter sig som rena grekiskan för mig sÃ¥ jag tror jag fÃ¥r ta och plugga lite mer  ^-^ FÃ¥r plocka fram värmeläraboken igen....

Tack för tipsen, jag kommer garanterat tebax med flera frågor vad det lider

Det här verkar ju rätt kul att grotta ner sig i!

//H
Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 195
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!