Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic Sverigepumpen HE9DKE-SPK  (läst 8468 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Toaster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Panasonic Sverigepumpen HE9DKE-SPK
« skrivet: 24 november 2008, 17:18:35 »
Hej

Vi har "Sverigepumpen" från Panasonic, modell HE9DKE-SPK. Min fråga är om det är någon annan som har problem med att den avfrostar stup i kvarten. Jag ser inga felkoder någonstans, men jag tycker inte att den borde avfrosta så mycket som den gör. Ute är det ca 2-3 minusgrader.

Enheten är från ca -97 och ovanstående problem har inte tidigare upplevts. Kan man be någon tekniker titta på den, är det inom garantitiden?

Har ställt fläkten på fullt utblås på 24 grader, men då den nästan aldrig blåser ut någon varmluft börjar det bli väldigt kallt hemma. Problemen började - som vi vet - för ett par dagar sedan, vilket faller väl ihop med att det började bli minusgrader för ett par dagar sedan.

Tacksam för tips och all hjälp jag kan få.

/Frusen

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic Sverigepumpen HE9DKE-SPK
« Svar #1 skrivet: 24 november 2008, 17:51:53 »
Ni menar nog -07.
Då det är en Sverigepump har ni då garanti på den och bör då rådfråga installatören.
Kan vara läckage om den bara går mycket korta stunder innan den vill avfrosta igen.
Ni kan själv känna på kopplingarna på ute respektive innedel om ni känner en olja där då vet ni på en gång om det är läcka.
Känner ni inget där och ni inte får någon värme bör ni kontakta försäljaren.
Tar för givet att ni har fjärrkontollen ställd i HEAT läge.
Titta till utedelen så den inte är en igloo nu när det har snöat så kopiöst.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Panasonic Sverigepumpen HE9DKE-SPK
« Svar #2 skrivet: 24 november 2008, 19:34:38 »
Vad menar du med stup i kvarten?
45 minuter kan vara ok beroende på väderförhållandena.

Utloggad Toaster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic Sverigepumpen HE9DKE-SPK
« Svar #3 skrivet: 24 november 2008, 19:52:50 »
Befogad fråga. Uppskattningsvis kommer det varmluft i 10 min för att sedan frosta av i 10-15 min. Jag kan köpa det om det är -20 och snöstorm, men -3 och förvisso snöstorm, men dock.

Var just ute och tittade om den läcker olja, vilket jag inte kunde se att det gör, dock en del avfrostvatten som droppat ned i snön.

Pumpen är inte från -97, fel av mig, dock är den från början av 2000-talet.

Ska man rida ut denna snöstorm och se hur pumpen beter sig vid nästa väderomslag, eller ska man ta hit en tekniker som får titta på den. Får som sagt inte fram någon felkod när jag trycker på "check"

/M

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Panasonic Sverigepumpen HE9DKE-SPK
« Svar #4 skrivet: 24 november 2008, 21:05:56 »
10 minuter är nog inte ok utan det är ngt galet tyvärr.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!