Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmepump till en 15 m3 inomhuspool, borr djupare?  (läst 9269 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bagge

  • Gäst
Bagge
SV: Bergvärmepump till en 15 m3 inomhuspool, borr djupare?
« Svar #15 skrivet: 17 juli 2013, 12:26:13 »
Min tanke med, lite djupt kanske.  dontknow

Man mÃ¥ste väl kunna fÃ¥ reda pÃ¥ hur mkt kW poolen kräver vid 25 °C och utifrÃ¥n det fÃ¥r reda pÃ¥ hur djupt man mÃ¥ste borra eller tänker jag helt fel?  dontknow

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Bergvärmepump till en 15 m3 inomhuspool, borr djupare?
« Svar #16 skrivet: 17 juli 2013, 12:40:28 »
Ja, är alla faktorer kända så kan man ju givetvis räkna väldigt exakt om man har ett hum om pump, KB-temp, värmeförlust i pool, hus etc etc.

Borrar man för lite kan man alltid borra ett hål till eller komplettera med jordvärme om man har den möjligheten, men det blir dyrare och lär kräva en extern cirkpump pga KB-deltat precis som med djupare hål.

Därför skulle jag hellre borra riktigt (för)djupt, njuta av fin KB-in året om och ödsla ett par kronor på inköp och drift av en energisnål extern o kraftigare CP för KB.

Eller så borrar man enligt beräkningen och tar el-smällen OM den ens blir aktuell och lever med lite lägre KB-temp.

Hade jag gödslat slantar pÃ¥ system och pool hade jag gärna spetsat med, i sammanhanget, nÃ¥gra ynka kronor till och överdimensionerat KB-sidan. Inte vet jag, drift av extra lÃ¥genergi-CP betalar sig möjligen av sig själv mha högre KB-in till kompressor.  dontknow

Det finns nog just inget "rätt" svar, man får titta i plånboken helt enkelt och väga det mot "riskerna". :)
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärmepump till en 15 m3 inomhuspool, borr djupare?
« Svar #17 skrivet: 17 juli 2013, 13:46:25 »
När man värmer en pool med värmepump brukar man välja en lite större värmeväxlare, men jag är lite osäker på hur den relativt lilla vattenvolymen påverkar valet...
Troligen är det ju i princip bara värmepumpens uteffekt som avgör hur stor vvx du behöver, och jag tror att man brukar välja 40 kW värmeväxlare om man värmer med el eller olja, och runt 75 kW vvx om man värmer med värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmepump till en 15 m3 inomhuspool, borr djupare?
« Svar #18 skrivet: 17 juli 2013, 17:42:44 »
Min tanke med, lite djupt kanske.  dontknow

Man mÃ¥ste väl kunna fÃ¥ reda pÃ¥ hur mkt kW poolen kräver vid 25 °C och utifrÃ¥n det fÃ¥r reda pÃ¥ hur djupt man mÃ¥ste borra eller tänker jag helt fel?  dontknow
Desto mera du värmer poolen desto mindre måste du värma huset antar jag. Har du 25 grader i poolen lär du inte behöva värma rummet som poolen är i så det är lite knepigt att räkna på
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
TS vet kanske hur mycket elpatronen dragit under olika perioder?

Bagge

  • Gäst
Bagge
SV: Bergvärmepump till en 15 m3 inomhuspool, borr djupare?
« Svar #20 skrivet: 17 juli 2013, 22:32:51 »
Har ingen direkt koll på hur mkt elpatronen till poolen har gått. Har haft igång poolen en vecka eller två vid semester sen stängt av den, har runt 22 °C bara av solen och värmen i rummet. Jag har nog räknat högt på el åtgången. I de 1000 kW ingår uppvärmning från 22 °C till 28-29 °C och cirkulationspump om jag skulle ha på poolen hela månaden, så är osäker på vad poolen skulle dra per månad i bara "varmhållning" Har inte använt poolen för att jag inte vill betala 1500 kr i månaden.

Plånboken har ju tyvärr sina begränsning :( Om nu vent återvinningen ger runt 30 meter borrat och jag borrar 20 meter till så motsvarar det runt 40-50m mer borrar. Man vill ju inte att värmen ska sina i sluten på vintern.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärmepump till en 15 m3 inomhuspool, borr djupare?
« Svar #21 skrivet: 17 juli 2013, 23:17:45 »
2-3 Tim om dan går min vp för att hålla 25 grader i inomhus poolen som är på 40 m3 och då har jag pooltäcke på
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
När man värmer en pool med värmepump brukar man välja en lite större värmeväxlare, men jag är lite osäker på hur den relativt lilla vattenvolymen påverkar valet...
Troligen är det ju i princip bara värmepumpens uteffekt som avgör hur stor vvx du behöver, och jag tror att man brukar välja 40 kW värmeväxlare om man värmer med el eller olja, och runt 75 kW vvx om man värmer med värmepump.

En liten pool har troligtvis ett relativt litet pump/reningssystem med lågt vattenflöde så tror absolut inte på mindre växlare än 75 kW, kanske till och med tvärtom.
Jag kör en SP-1200 från denna leverantör: http://www.alfa-biz.com/Swimming-pool-heat-exchangers.asp till en liten utomhus pool med bra resultat, finns på e-bay för ca 500 euro.
Bara kört min en månad så kan inte säga något om kvaliteten än, men hittills kanon!
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Bagge

  • Gäst
Bagge
SV: Bergvärmepump till en 15 m3 inomhuspool, borr djupare?
« Svar #23 skrivet: 18 juli 2013, 17:29:53 »
FRJO: Beskriv gärna mer om hur det system är beräknat och uppbyggt. Hur mkt energi hus behöver, energi poolen behöver, hur mkt extra borrades det just för pool m.m. m.m.

 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärmepump till en 15 m3 inomhuspool, borr djupare?
« Svar #24 skrivet: 18 juli 2013, 18:47:13 »
Plånboken har ju tyvärr sina begränsning :( Om nu vent återvinningen ger runt 30 meter borrat och jag borrar 20 meter till så motsvarar det runt 40-50m mer borrar. Man vill ju inte att värmen ska sina i sluten på vintern.
Borrhål fungerar inte på sätt att de sinar. Största delen av värmeöverföringsmotståndet ligger i borrhålet och i berget alldeles intill borrhålet. När pumpen går kontinuerligt når man rätt snabbt en relativt konstant temperatur på ingående köldbärare. Sen händer inte så mycket mer. Det är samma fenomen i början på sommaren när man stänger av värmen. Temperaturen på ingående köldbärare stiger på några veckor till strax under bergets temperatur. Resten av sommaren händer inte så mycket mer. Den kanske stiger några tiondels grader till.

Är borrhålet dimensionerat så att man har en vettig temperatur på ingående köldbärare när pumpen har gått ett par veckor i sträck kan man köra året om utan att temperaturen sjunker nämnvärt mer.

I det här fallet kommer dessutom poolen att värma huset. Luftfuktigheten kommer att bli högre vilket gör att värmeåtervinningen ur frånluften fungerar bättre. Ökad luftfuktighet ger högre effekt pga vattenångans kondensationsvärme.

Det finns ingen anledning att oroa sig för att borrhålet inte skulle räcka till, att värmen skulle ta slut. Det gör den inte. Jag ser det snarare som ett ekonomiskt optimeringsproblem, lönar det sig att borra 20 meter till.

MÃ¥ste jag borra djupare som alla andra med utomhuspooler har gjort?   
 

Har man utomhuspool av rimlig storlek behöver man inte borra djupare eftersom en utomhuspool värms under den tid när huset inte behöver någon värme eller bara värms lite grand.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Bagge

  • Gäst
Bagge
SV: Bergvärmepump till en 15 m3 inomhuspool, borr djupare?
« Svar #25 skrivet: 18 juli 2013, 20:05:32 »
Tack Roland för ett mkt förklarande svar. Allt handlar om kördbärarens temperatur. Om man borrar mer så för man högre KB till en högre kostnad som eventuellt betalar tillbaka sig eller så för man ta el smällen?
Enligt Thermias offert sÃ¥ ska KB vara vid Ã¥rsmedel +1,6 och vid KB DUT -2,4 och lamdavärde berg 2,8W/m K, utan att poolen är tillkopplad. Hjälper det nÃ¥got angÃ¥ende KB temperatur och om jag mÃ¥ste borra djupare 

Vad ska man ha för KB, normalt? när blir det för kallt?   

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärmepump till en 15 m3 inomhuspool, borr djupare?
« Svar #26 skrivet: 18 juli 2013, 20:27:27 »
Det var lägre köldbärartemperatur än vad jag hade räknat med vid DUT. Bergets värmeledningsförmåga är rätt låg, ofta ligger den runt 3,4-3,5. Är kalkylen rätt gjord så att den inkluderar återvinningen av värme från frånluften skulle jag borra djupare. Det är inte så att man måste borra djupare för att få det att fungera som det ska utan för att det lönar sig på sikt att borra djupare genom bättre verkningsgrad på pumpen och något mindre behov av tillsatsel. Jämfört med en ingående köldbärartemperatur på noll grader sjunker pumpens effekt med uppemot 15 % när ingående köldbärartemperaturen är -2,4. Trots att pumpens nominella effekt är 10 kW kommer den inte att leverera mer kanske 8 kW när det är som kallast om huset värms med radiatorer.

20 meter till ger uppemot en grad högre köldbärartemperatur, det beror lite på hur mycket frånluftaggregatet bidrar med. Ofta klarar man inte av att borra mer än ungefär 200 meter, det beror på hur mycket vatten det finns i berget så där kan det finnas en begränsning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Bagge

  • Gäst
Bagge
SV: Bergvärmepump till en 15 m3 inomhuspool, borr djupare?
« Svar #27 skrivet: 18 juli 2013, 21:15:00 »
Jag har golvvärme nere i träbalkslager och radiatorer upp och kommer behöva en framledningstemperatur vid -20 på 45 °C medan Thermia har räknat på en framledningstemperatur på 55 °C vid -20 så det påverkar väl KB temperatur eller dontknow




Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärmepump till en 15 m3 inomhuspool, borr djupare?
« Svar #28 skrivet: 19 juli 2013, 08:26:28 »
FRJO: Beskriv gärna mer om hur det system är beräknat och uppbyggt. Hur mkt energi hus behöver, energi poolen behöver, hur mkt extra borrades det just för pool m.m. m.m.
Jag har bara bott där i tre månader så jag vet inte hur det är beräknat. 240 m aktivt är borrhålet. när jag kollade i mars när vp i stort sett gick dygnet runt så låg kb in på 1 grad. De sa att de borrat djupare i fall det skulle behövas större pump framöver.Tidigare ägare gjorde åt ca 18000 kW/h per år. Installationen är en bergvärme pump med separat beredare ett separat rum med reningsverk och växlare. Reningsverket går 6 timmar per dygn och då växlar den över till att kör poolvärme. Växlaren tycker jag ser liten ut men den funkar hyffsat 38 i framledning och 30 i retur
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmepump till en 15 m3 inomhuspool, borr djupare?
« Svar #29 skrivet: 19 juli 2013, 09:39:40 »
Jag har golvvärme nere i träbalkslager och radiatorer upp och kommer behöva en framledningstemperatur vid -20 på 45 °C medan Thermia har räknat på en framledningstemperatur på 55 °C vid -20 så det påverkar väl KB temperatur eller dontknow
Det kommer att ta lite mera energi från borran med lägre framledning men tror inte det påverkar så mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!