Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hetgas temp ,vad är optimalt?  (läst 4715 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vandgu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Hetgas temp ,vad är optimalt?
« skrivet: 28 november 2010, 10:59:30 »
Har en ecoel1550 o en 105 som jag kört nu i 2,5år ,den fungerar perfekt.
Men jag undrar varför inte hetgastempen går högre upp en 105-110grader nu när
man vill ha så mkt värme som möjligt från pumpen.För det är väl gasen som
i sin tur värmer upp vattnet i slingan?Just nu går pumpen 24h nonstop o skjuter till
ca 10kw extra el/dygn,vilket jag tycker är ok med tanke på vädret ute.

Mina värden just nu är:
ute-5 (snöstorm o blåsigt)
panntemp51 (51)
rumstemp 19 (20)
framl 43 (42)
panna undre 45 (55)
Hetgas 104
vp in40 ut45
kw just nu 1,5 ,men är inställd på 3kw

Utloggad vandgu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Hetgas temp ,vad är optimalt?
« Svar #1 skrivet: 28 november 2010, 12:55:52 »
Kan man påverka hetgastempen så den blir högre ,om nu detta är bra för att få ut mer av pumpen?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hetgas temp ,vad är optimalt?
« Svar #2 skrivet: 28 november 2010, 14:12:04 »
Tycker att din pump är bra inställd....

och jobbar sÃ¥ mycket den orkar 24h/dygn, men mÃ¥ste ha hjälp av elpatronen när det är  -5 ºC eller kallare hos dig.

Hetgas 104 ºC tycker jag är ett bra värde vid dessa förhållanden. Om du höjer tempen på returledningen till VP så ökar hetgastempen (genom att tex öka justeringen av huskurvan). Men då höjs ju tempen i huset, elpatronen får jobba mer (eftersom pumpen redan ger allt den kan).

Verkningsgraden på pumpen minskar när tempen på returledningen höjs och den lämnar faktiskt litet mindre i effekt istället, trots högre hetgas.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad vandgu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Hetgas temp ,vad är optimalt?
« Svar #3 skrivet: 28 november 2010, 14:43:55 »
Har huskurvan på 48 nu o justeringen på -4 vilket ger mig 20grader inne.
Om jag justerar upp huskurvan till 50 o ner justeringen till -6 ,så får går ju
hetgastempen upp lite eller? Är detta bättre för att få ut mer av pumpen,
då gasen värmer vattnet.Eller är detta så optimalt det kan vara tro?

Kollade även på framledingstempen just nu o den står på 40 (42),varför går den inte upp till
inställda 42?Kan det bero på att pumpen har svårt att ge 42 ,då den nu står på in39ut42,
men panna står ju på 50 (50).Hör ibland att shuntmotorn justerar sig ,har den någon felmarginal
eller varför når den inte 42?
« Senast ändrad: 28 november 2010, 14:51:43 av vandgu »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hetgas temp ,vad är optimalt?
« Svar #4 skrivet: 28 november 2010, 15:07:32 »
Det är inte bra med hög hetgastemperatur. Hög hetgastemperatur betyder stor skillnad mellan kondensortryck och förÃ¥ngartryck vilket i sin tur betyder att det är kallt ute och/eller hög värmebärartemperatur. I bägge fallen minskar pumpens effekt. Största delen av värmen kommer frÃ¥n kondenseringsvärmet, alltsÃ¥ när gasen övergÃ¥r till vätska, inte frÃ¥n värmen i gasen. 

Mest ekonomisk drift blir det vid så låg hetgastemperatur som möjligt med bibehållen innetemperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad vandgu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Hetgas temp ,vad är optimalt?
« Svar #5 skrivet: 29 november 2010, 20:06:47 »
Kollade även på framledingstempen just nu o den står på 40 (42),varför går den inte upp till
inställda 42?Kan det bero på att pumpen har svårt att ge 42 ,då den nu står på in39ut42,
men panna står ju på 50 (50).Hör ibland att shuntmotorn justerar sig ,har den någon felmarginal
eller varför når den inte 42?

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Hetgas temp ,vad är optimalt?
« Svar #6 skrivet: 29 november 2010, 21:37:37 »
Kollade även på framledingstempen just nu o den står på 40 (42),varför går den inte upp till
inställda 42?Kan det bero på att pumpen har svårt att ge 42 ,då den nu står på in39ut42,
men panna står ju på 50 (50).Hör ibland att shuntmotorn justerar sig ,har den någon felmarginal
eller varför når den inte 42?

Din pump ger ju 42 ºC, om du har VPin/VPut 39/42 som du skriver. Så det verkar ju märkligt att du inte får upp framledningen till 42 ºC.

Eftersom det verkar ligga på (eller kanske strax över) gränsen för vad pumpen klarar vid rådanade utetemp - det är inte så att du spärrat shunten från att öppna från övre pannan? Hur lång shuntfördröjning har du inställd?

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad vandgu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Hetgas temp ,vad är optimalt?
« Svar #7 skrivet: 30 november 2010, 15:30:24 »
Hej,

Shunten står på 180 ,som den gör på fabriksinställningen.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hetgas temp ,vad är optimalt?
« Svar #8 skrivet: 30 november 2010, 15:37:48 »
Det är inte så att rumstempen ligger över börvärdet, i så fall kan det hålla ner värdet.
Det funkar ju i värdena högst upp fast omvänt, med rumstemp 19 (20) och framledning 43 (42).

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Hetgas temp ,vad är optimalt?
« Svar #9 skrivet: 01 december 2010, 08:41:12 »
Kollade även på framledingstempen just nu o den står på 40 (42),varför går den inte upp till
inställda 42?Kan det bero på att pumpen har svårt att ge 42 ,då den nu står på in39ut42,
men panna står ju på 50 (50).Hör ibland att shuntmotorn justerar sig ,har den någon felmarginal
eller varför når den inte 42?
Det har jag undrat i över 1 år, ingensom vet riktigt. Jag har precis samma hos mig. Om vput ligger på 42 tex, så kommer den bara att klara en framledning på ca 40 utan att öppna shunten mot övre pannan. Jag tror det är någon givare som är felaktig.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hetgas temp ,vad är optimalt?
« Svar #10 skrivet: 01 december 2010, 11:29:21 »
Tittar man på bilden av EcoEl i manualen, visar den att pumpen lämnar vatten högst upp i nedre pannan och shunten tar vatten i närheten av mitten på nedre pannan. Det kan säkert skillja några grader på de två ställena pga skiktningen. Vattnet är nog aningen kallare där shunten tar vatten än där pumpen lämnar vatten.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Fastlandsguten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Hetgas temp ,vad är optimalt?
« Svar #11 skrivet: 04 december 2010, 14:31:23 »
Vi har ca -3 ute idag och min hetgas ligger runt 90-95 ºC. Tycks dock inte få någon värme konstigt nog. VP vill leda fram ca 40 men kommer bara upp i 38.
Övre vp står på 45 men kommer bara upp i 40. Övre el patron står på 6kw.

När det däremot häromdagen var -10 ute gick pumpen bra och levererade 45 i framledning. Jag blir inte klok på det här...:)
19.5 i rums temp och nu är vi uppe i 19.

ja ja..men är hetgasen ok med 90-95?

Hälsar, Peter

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Hetgas temp ,vad är optimalt?
« Svar #12 skrivet: 08 december 2010, 08:21:42 »
Tittar man på bilden av EcoEl i manualen, visar den att pumpen lämnar vatten högst upp i nedre pannan och shunten tar vatten i närheten av mitten på nedre pannan. Det kan säkert skillja några grader på de två ställena pga skiktningen. Vattnet är nog aningen kallare där shunten tar vatten än där pumpen lämnar vatten.

erp
Ok. Då kan det förklaras av att jag har bra skiktning kanske. Då kan man leva med det. Då borde det förändras om man höjer laddpumpen och kanske radiatorpumpen. Fast det spelar ingen större roll, det borde inte inverka nämnvärt på effektiviteten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!