Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad händer när det är riktigt kallt?  (läst 3292 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad händer när det är riktigt kallt?
« skrivet: 19 november 2015, 10:45:28 »
Jag har en nyinstallerad Daikin Caldo 25, som hittills fungerat mycket bra och som förhoppningsvis även fortsättningsvis gör det.

Jag har tittat pÃ¥ kurvorna för pumpens  värmeproduktion och de siffrorna är ju förträffliga även vid -25 grader.

Men..... vad händer vid -30 och därunder - inget ovanligt i Norrland?
I handboken stÃ¥r nÃ¥got kryptiskt :"En säkerhetsanordning kan avbryta driften."  LÃ¥ter inte uppmuntrande......

Min gamla 10-åriga IVT stånkade på även vid dessa temperaturer och höll stugan frostfri och jag inbillade mig att den alltid gav en värme som motsvarade tillfört effekt, men inte mer än så vid riktigt kalla dagar.
Tror heller inte att den någonsin stannade......

Vad gäller för min Daikin?

« Senast ändrad: 19 november 2015, 15:04:21 av fullkoll »

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad händer när det är riktigt kallt?
« Svar #1 skrivet: 19 november 2015, 13:43:34 »
Luftvärmepumpar brukar väl ha en undre temperatur som avbryter driften, alternativt stoppas de av lågtryckspressostaten.
Du bör ha en backup med el-radiatorer som håller huset frostfritt.
Om inte annat så sliter det illa på värmepumpen att köra den vid för låg utetemp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad händer när det är riktigt kallt?
« Svar #2 skrivet: 20 november 2015, 09:31:46 »
Vad jag har sett är det luftvattenvärmepumparna som faktiskt slÃ¥r av vid utetemp lägre än t.ex. -10, -15 eller -20 °C. Luftluftvärmepumparna brukar fortsätta att gÃ¥ men med minskad uteffekt. Om modellen är specad för -25 °C med bra värden borde det inte vara nÃ¥got problem att fÃ¥ nÃ¥gorlunda värme även vid -30 °C. Men som alltid med luftvärmepumpar bör det finnas alternativ uppvärmningskälla när det är riktigt kallt.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad händer när det är riktigt kallt?
« Svar #3 skrivet: 20 november 2015, 09:36:55 »
Tack för svaren!

Vore trevligt om Herr Daikin också ville kommentera mitt inlägg - speciellt vad gäller manualens "En säkerhetsanordning kan avbryta driften."


Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad händer när det är riktigt kallt?
« Svar #4 skrivet: 20 november 2015, 12:03:17 »
Det är så pass många fler faktorer än utomhustemperaturen som avgör driften och kapaciteten på en maskin.
Om du har under 20 C I huset så skall det inte finnas större hinder för driften även vid -30.
Sedan om det är bra för kompressorn är en annan sak (oavsett tillverkare)

Häls
Daikin

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad händer när det är riktigt kallt?
« Svar #5 skrivet: 20 november 2015, 14:20:26 »

Sedan om det är bra för kompressorn är en annan sak (oavsett tillverkare)

Tack för svaret!
Tur dÃ¥ att jag har 10 Ã¥rs garanti pÃ¥ kompressorn  :)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad händer när det är riktigt kallt?
« Svar #6 skrivet: 20 november 2015, 18:07:27 »
Då är det kanske inte helt fel att mjukvaran tar hand om kompressorn vid låga temperaturer...

/D

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Vad händer när det är riktigt kallt?
« Svar #7 skrivet: 23 november 2015, 12:23:56 »
Min erfarenhet är att de här billiga Amitime-värmepumparna (sålda för 5-10 år sedan under märken som t ex Foma och Anslut) stänger av vid ungefär -21 °C, det gäller både L/L och L/V -utförande med inverter. Om värmepumpen står med kompressorn avstängd och utetemperaturen är lägre än +4 °C (t ex för att det inte behövs värme eller man avsiktligt har ställt den i standby) kör den kompressorvärme regelbundet, man hör det på att det morrar till i utomhusdelen då och då. Hur de enklare on/off-modellerna gör vet jag inte.
En del andra L/V stänger av ännu tidigare, t ex -15 °C för äldre utföranden av CTC EcoAir.

Min gamla Argo on/off fortsätter gå hur kallt det än blir, enligt elschema och manual har den inte ens någon utetempgivare. Det enda som händer när det blir för kallt för den är att värmeeffekten sjunker, dock minskar också kompressorns effektförbrukning så COP ska åtminstone enligt diagrammet i servicemanualen hålla sig ganska konstant.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad händer när det är riktigt kallt?
« Svar #8 skrivet: 23 november 2015, 13:32:29 »
Jag citerar mig själv från mitt ursprungliga inlägg:

"I handboken står något kryptiskt : En säkerhetsanordning kan avbryta driften."

Vore trevligt att få klarlagt vad detta verkligen innebär!
Känns därför inte helt OK att ibland lämna pumpen till sitt eget öde, även om jag har minimumställda radiatorer på plats...... :'(
« Senast ändrad: 23 november 2015, 13:35:35 av fullkoll »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!