Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gon av er pÃ¥ forumet som känner till bergvärmepumpen Tellus Scroll 10000?  (läst 1652 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej på er!

Köper nytt hus på tisdag, där alltså uppvärmningen sker genom bergvärmepumpen Tellus Scroll 10 000.

Säljaren har inga papper på pumpen, så jag vet bara att den är insatt - 97. Har kollat runt på Internet men ej hittat någon information om den. Firman som gör den har tydligen konkat, enligt husägaren.

Undrar om någon kan räta ut ytterligare ett frågetecken, vad gäller borrhål? Det ska visst vara 6 meter ner till berget. Ena hålet har borrats 60 meter djupt på grund av dåligt berg, det andra är 90 meter djupt (slangen går mellan hålen) .  Bra eller dåligt? Tror hålen ligger alldeles intill varandra.

För övrigt är huset jag ska köpa en tegelkåk (från 1965) med en stomme av betonghålsten. Huset är 1 1/2 plan med källare 215 + 143 m2. Tidigare var oljeförbrukningen 5.7 m3. Nuvarande förbrukning inklusive hushålls el är ca: 24 000 kWh. I vardags rummet (53 m2) på bottenplanet finns en kamin (5 kWh) som det har eldats flitigt i vid den kalla årstiden. Den övre våningen är en lägenhet om 90 m2 med separat hushålls el. Har kollat upp deras förbrukning hos el-leverantören. Skulle vara intressant att veta om det är en låg eller hög förbrukning. Mina kunskaper om bergvärmepumpar är minimala, hoppas därför att någon kan hjälpa mig med mina frågor.  huvuddunk

erra

Utloggad Jakoby

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Töreboda
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jakobys logdata
Hittade följande sida när jag sökte en stund:


http://home.swipnet.se/~w-31576/hems1/Tellusdata.htm
Ägare till en Autoterm 409C Max. ca 50m borra (gammal brunn) + 420 meter slang på tomten. Värmer en 2 plans kåk på 220m2 från 1973 i Töreboda (Skaraborg)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!