Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Svajig returtemperatur?  (läst 8203 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wolf_edition

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Svajig returtemperatur?
« skrivet: 20 december 2015, 20:04:00 »
den senaste veckan har min returtemp uppfört sig märkligt på loggen, ska det verkligen vara såhär ?

ursäkta om ni fÃ¥r nackspärr av bilden  tOOmten




Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Svajig returtemperatur?
« Svar #1 skrivet: 20 december 2015, 20:43:08 »
Det ser ut som om du har aktiva termostater i radiatorkretsen.
Kanske en fläktkonverter? Eller ingjuten golvvärme i ett garagegolv med termostat?

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad wolf_edition

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Svajig returtemperatur?
« Svar #2 skrivet: 20 december 2015, 21:00:45 »
det komiska är att alla termostater är helt öppna.... :/.. dock gillar jag inte riktigt dom 2 pikarna som kommit mitt i natten, måste vara nått tokigt ...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Svajig returtemperatur?
« Svar #3 skrivet: 21 december 2015, 13:56:14 »
Checka om returtempgivaren sitter fast ordentligt?
Är grejerna ordentligt luftade?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad wolf_edition

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Svajig returtemperatur?
« Svar #4 skrivet: 21 december 2015, 17:25:26 »
Jag förutsätter att dom har luftat systemet ordentligt och allt sitter, den är somsagt nyinstallerad sedan 2 månader dock med borrhålet installerat förra veckan ... hur luftar man ?

Pumpen ifråga är en Ecoheat 408

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Svajig returtemperatur?
« Svar #5 skrivet: 21 december 2015, 19:02:45 »
PÃ¥ varje radiator sitter en luftningsnippel.
Sen finns en avluftning ovanpå pannan, den sitter längst bak till vänster ovanpå.
Det kanske går att avlufta via säkerhetsventilen med?

Det bildas ny luft ett tag i värmebäraren så du måste avlufta minst ett par gånger, och fyll på systemet mellan luftningarna till ca 1 bars tryck.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad wolf_edition

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Svajig returtemperatur?
« Svar #6 skrivet: 22 december 2015, 06:57:17 »
Har luftat men finns ingen luft....

Är det för högt tryck tro?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Svajig returtemperatur?
« Svar #7 skrivet: 22 december 2015, 07:52:16 »
Flera sker som ser konstiga ut:
1. Returtemp och framledning borde följas åt slaviskt om givarna har samma typ av montering och isolering.
Att returtempen varierar mycket snabbare och mer än framledningen verkar alltså lite konstigt, men det är naturligtvis inte omöjligt att givarna har olika montering och att det är orsaken.

2. Då framledningen går ned i proportion med den sjunkande returtempen så får man förutsätta att det är som ErikB skriver, att du har någon eller några termostater som stryper/öppnar, eller att du har luft i systemet som gör att någon eller några radiatorer bara ibland får flöde och att flödet varierar (låter märkligt) och att det är orsaken till den lägre temperaturen i senare delen av grafen.

Det skulle även kunna bero på varierande flöde på KB-kretsen, med varierande uteffekt som resultat.
Om du tappar flöde i KB-kretsen så sjunker uteffekten, och temperaturen.

Jag tror mest på termostater som bråkar.
Även sågtandsmönstret i början av grafen tyder på termostatpåverkan, eller att kompressorn ger lite svängande uteffekt, som kan bero på en expansionsventil som fungerar dåligt.
Om det är en dåligt fungerande expansionsventil skulle det alltså kunna vara orsaken till hur det ser ut, dock i kombination med dåligt/olika montera fram och returledningsgivare.

Jag skulle börja med att kolla montaget av givarna, att de monterats på lika grova ledningar, på samma sätt, och med lika mycket isolering.
Sedan skulle jag än en gång kolla alla termostater, och avlufta både kalla och varma sidan.

Om problemen kvarstår, tillkalla kyltekniker.
 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Svajig returtemperatur?
« Svar #8 skrivet: 22 december 2015, 11:00:30 »
Citera
1. Returtemp och framledning borde följas åt slaviskt om givarna har samma typ av montering och isolering.
Att returtempen varierar mycket snabbare och mer än framledningen verkar alltså lite konstigt, men det är naturligtvis inte omöjligt att givarna har olika montering och att det är orsaken.

Visst är det en tank inblanda eftersom det är en CTC. Då följer inte in och ut varandra på samma sätt som utan tank. Framledning styrs väl av shunt?
Utan tank, dT=temphöjning över VP
Med tank, dT=temperatursänkning över radiatorsystem

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad wolf_edition

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Svajig returtemperatur?
« Svar #9 skrivet: 22 december 2015, 12:12:22 »
Jag har loggat pumpen i nå vecka men jag hittar inget program för att läsa loggen...

Temgivarna ser du på bilden....

Utloggad wolf_edition

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Svajig returtemperatur?
« Svar #10 skrivet: 22 december 2015, 12:28:33 »
Hur avluftar jag kalla & varma sidan... ? Pelletspannan va inget problem för mig men dehär är lite mer avancerat :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Svajig returtemperatur?
« Svar #11 skrivet: 22 december 2015, 12:45:51 »
Missade att det var en CTC, men då har ju vbf och vbr inget alls egentligen att göra med kompressordift, uteffekt eller COP.
Kanske rumsgivaren som spökar, och gör att shunten svänger?

Det vi ser på grafen kanske är läget (i början) med kompressorn i drift, och sedan - när det börjar svänga, vad som sker när kompressorn stannat?
Hur styrs cirkpumparna på den där värmepumpen med och utan kompressorn i drift, kan det bli skillnad på flödet i radiatorkretsen när kompressorn stannar?
« Senast ändrad: 22 december 2015, 12:48:20 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad wolf_edition

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Svajig returtemperatur?
« Svar #12 skrivet: 22 december 2015, 12:57:24 »
Ja vem vet men det låter konstigt om det är den med tanke på att framledningstemperaturen är såpass jämn i jämförelse med returen, givaren säger egentligen bara att det är för varmt eller för kallt....

Dehär e lite störande tycker jag då anläggningen är ny och kostat mig 130 loppor :(... dock så vill jag ju lösa problemet själv och inte bli beroende av någon reparatör även om jag hsr garanti.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Svajig returtemperatur?
« Svar #13 skrivet: 22 december 2015, 13:50:19 »
Om det blir varmt runt rumsgivaren så kommer den att justera ned börvärdet, och shunten kommer att stänga så att framledning (och retur) blir svalare.
Det kan också vara glapp i givaren, men troligast är att det är nåt som värmer huset som gör att den drar ned börvärdet, OM det är rumsgivaren som påverkar.
Eldar du i braskamin?
I så fall kan det vara både termostater och rumsgivare som stryper.
Termostaterna kan vara maxbegränsade på en viss temp så de stänger även om du har dem på max öppet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad wolf_edition

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Svajig returtemperatur?
« Svar #14 skrivet: 22 december 2015, 14:33:46 »
Jag ska pröva ta bort termostaterna helt så får man se vad som händer... är som konstigt att dehär händer nu, jag har kört med elpatron i 2 månader på pumpen & nu förra veckan fick jag inkopplat kalla sidan & så blir det såhär......

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!