0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror jag testar fabriksinställningarna en stund och kollar om starterna minskar....
japp, senaste dygnet säger menyn 33 starter
Äldre Ctc har ingen växelventil så den är det inte fel på i alla fall. Hetgas på 111 grader låter högt brukar ligga ca 30-35 grader över framledningen hos mig och bör vara liknande på en Ctc.
Stämmer nog inte 33 starter per dygn, verkar vara ännu fler, testade en timme i går kväll och då startade och stannade den 7 gånger totalt./ Isa
111° vid en 55° körning är nog inte så onormalt på en ecoheat. jag reagerade på det med detsamma vi skaffade pumpen. och lyssnade runt på på forumet, och dom flesta låg runt dom temperaturerna. 100-110°.jag tyckte det var för högt så jag begränsade temperaturen till 46°. har då hetgas temp 80-85°.kan göra det tack vare en el-VVB.
Kollade i loggen på min vp Nibe 1245 och den hade hetgas på 86,4 grader vid 55,1 graders framledning vad påverkar hetgasen mera än köldmedia och den är ju lika i Ctc och Nibe. Kanske en nyare Ctc som är gjord för max 65 graders framledning också har samma hetgas som min
Stämmer nog inte 33 starter per dygn, verkar vara ännu fler, testade en timme i går kväll och då startade och stannade den 7 gånger totalt. Kört den på fabriksinställningarna i natt och då är kurvan på 50 istället för 44 grader. Var ingen skillnad på värmen i huset i morse, känns lite som pumpen går på max men husvärmen stannar på 20 grader ändå men fullt varmvatten var det. Nollställde displyen på starter per dygn men den stod på 33 starter ändå i morse så den verkar heller inte uppdaterat något./ Isa
Aj aj kapten vilka värden är det som är mest intressanta, ska försöka filma lite också men linsen är väck så det blir säkert mest ljud,Aj aj kapten, vilka värden är det som är mest intressanta, ska försöka filma lite också men linsen är väck så det blir säkert mest ljud,
Sitter en en liten bit från där filtret sitter på utsidan (en liten svart plastskruv som går att öppna) sedan sitter det två stycken bakom fronten, en som sitter på röret som går in i kompressorn sant en som sitter på ett annat rör som jag inte riktigt ser vart det tar vägen, ( röret går förbi den gröna cp;n)
Innebär det katastrof när jag fortsätter att köra??
Ska kika på det. Brukar du / ni få fylla på köldmediet till uteslingan nån gång i er anläggning
Funderar också på inställningen av shunten, har den på 240 grader nu är det ok
Vadå 240 grader? Den styrs väl av värmepumpen automatiskt?
Starterna lär minska eftersom vp kommer att gå mera när det är riktigt kallt men den ökade vatten volymen leder inte till minskade starter eftersom en ctc jobbar mot sin interna tank och shuntar ut värmen. Vill man minska starterna kan man höja tempen som vp värmer över börvärde tror det är 5 grader som standard men ganska vanligt att man höjer till 7 grader har jag för mig.
om du tittar i synglaset sitter bakom kompressorn höger sida. om du tittar när kompressorn har gått ett tag, är det inga bubblor i det så är det nog ok.. när den startar är det bubblor ett tag. och när den stannar så kommer de lite bubblor efter ett tag.Kikade vid starten nu i timglaset, bubblade rejält 40-50 sekunder sedan verkar det lungt
Citat från: kullabacken skrivet 25 januari 2015, 10:58:47om du tittar i synglaset sitter bakom kompressorn höger sida. om du tittar när kompressorn har gått ett tag, är det inga bubblor i det så är det nog ok.. när den startar är det bubblor ett tag. och när den stannar så kommer de lite bubblor efter ett tag.Kikade vid starten nu i timglaset, bubblade rejält 40-50 sekunder sedan verkar det lungt
har du kollat synglaset?vad har du för värden nu när pumpen går? hur länge går den och hur länge står den mellan starterna.har du testat något mer om den lyder startfördröjningen?har pumpen fått några nya värden om antal starter och drifttid?
Varför inte? Mitt i smällkalla vintern i Norrland. Vad har du för värden? Titta på min logg nedan så ser du att det inte är några problem. Min vp matar ut 11-12 kw så den är också "för stor".
hetgasen är högre nu än vad den var den 22 jan 117° mot 111°. annars ganska lika värden.låter kompressorn lika som då?
-9 49(51 , 45 (44), 53 (55), 2/-1 samt hetgas 117.Jag förstår att vp jobbar mot att komma upp till 55 grader men sån tid har det aldrig taget. Men du menar att det är ok. Din logg fattade jag nada av J
Ok, du har typ -9 ute nu och en vp på 7 kw.Här http://e-logger.se/pub?CTH1&p=3Kan du se hur en nästan dubbelt så stor vp arbetar under ett dygn, går 1-2 timmar och vilar 3, vilket 5-6 starter per dygn. Iofs har jag något större hus och nu går den mot en 500 l acktank, men ändå. Jag har låg hetgas pga Propan som köldmedia men övriga siffror motsvarar ungefär dina, fast jag pressar aldrig upp till 55 grader som synes. Kan du ta några bilder på var du luftat. Du borde ha ett expansions kärl för brine också, hur ser det ut i det?Jag måste ta hem jobbartelefonen i morgon och fota, fungerar inte med den jag har hemma, linsen väck men fixar det i morgonSkille det vara ide menar du att koppla pumpen mot en tank även för mig, skulle det bli mer ekonomi då?
Nja, du har ju en mindre vp och egentligen en inbyggd tank, fast liten. Det jag tror är att ditt eltillskott går in i tid och otid, har du verkligen stängt av det?
Jag fattade som att du hade en likadan pump som mig. Vad det gäller elpannan så har jag gått in i menyn avancerat och stängt av elpannan, står 0.0 Kwh där. Kikar också på aktuell driftinfo när pumpen den går och även där står det 0.0. I så fall säger den inte rätt information.
Ok..Den första bilden visar en usel automatluftare som inte borde sitta där. Den fungerar ev. om den svarta pluggen är öppnad, men många har problem med dem genom att det tenderar att dras in luft under vissa förhållanden.Istället borde luft i brine kretsen skiljas ut i ett T-stycke där expansionkärlet oftast i transparent plast. Då sjunker nivån efterhand i kärlet och man får fylla på. Det kan ta flera år innan all luft är helt borta, men det är små mängder kanske ngn halvliter per år. De två nedre bilderna tycker jag ser ut som pluggar för flare-anslutningar i KYLKRETSEN och dessa ska absolut inte luftas! Det som pyser när du öppnar där är KÖLDMEDIA dvs miljöstörande gas typ R410. (Bara några få vp har ofarliga (MEN ISTÄLLET BRANDFARLIGA) köldmedium som propan tex.)Om du släpper ut köldmedium så tappar kompressorn effekt och hetgasen kan också sjunka. Ljudet kan också minska, men även effektiviteten, cop.Så det är nog läge att en kylcertifierad installatör kollar maskinen.
Kan ngn med ctc bekräfta att det handlar om köldmediakretsen i de två nedre bilderna?
Förbaskat illa uppmärkt är det i alla fall eftersom det faktiskt ocks finns luftningsskruvar på brinesidann som kanske behöver luftas ibland och en lekman kan inte alltid förstå skillnaden mellan de olika typerna, men om man har öppnat och tryckt in stiftet så att det pyser på anslutningarna i mitten av båda sista bilderna så är det troligen kölmediekretsen som det har tömts ur... - inte bra alltså.Har det dessutom kommit ut fruktansvärt kall vätska som kokar upp snabbt som från en frysspray (fast ]Har inte skruvat ur dem helt utan öppnat dem några gånger ungefär som man gör med en nyckel och luftar element. Minns inte om det pös även där. Har dock inte kommit ut någon iskall vätska för i så fall borde jag fått det på fingrarna.Kommer en tekniker i morgon och skall mäta upp pumpen så får vi se vad det visar / Isa
Jo. Men har alla vp "luftningsskruvar på brinesidann som kanske behöver luftas ibland", internt i vp alltså?Jag har det i min men...
OK, så allt är OK enligt reparatörn?Låter den inte mycket längre? Försvann ljudet när du ändrade inställningarna så den går längre tider då alltså?Att det inte skulle kunna bli fråga om att fylla på någon liter brine varje år på en markslinga låter dock inte rätt.Det är inte nödvändigtvis läckage, utan kan som sagt vara luft som ska ersättas med brine, vartefter som luften fångas upp i expansionskärl eller avluftare.Man kan trycksätta, men det är inget absolut krav, för det finns ökad chans att luftbubblor trycks ihop och lättare flyttar på sig så det kan vara en bra ide att trycksätta via en vanlig bilventil som man sätter i toppen på expansionskärlet. En annan fördel är att läckage syns lättare genom att trycket ju sjunker om det läcker någonstans.Han ville väl komma regelbundet och göra detta kanske...
Låter precis som förrut, teknikern tyckte själv att den också gick rejält högt. Han hade dessvärre inget svar. Jag är lite mer skeptisk idag när starterna har ökat till 33 mot 19 igår på menyn fast plusgrader hela tiden.Intressant med resonemanget kring påfyllningen. Du menar alltså att det funkatr och skruva av säkerhetsventilen. Som jag gjort förrut?
Jag väntar på en bild på hur det ser ut kring expansionskärlet!
Plastkärlet där du brukar fylla på brine.
Men hur ser det ut under, kring själva anslutningen?
Ah, OK.Då ser det bra ut förutom att den där automatavluftaren ska stängas helt eller tas bort.Det är vansinne att ha en sådan på brine eftersom det inte är ovanligt med 0 eller lätt undertryck på brinekretsen och då SLÄPPER den avluftarn IN luft istället.Luften ska ansamlas i expansionskärlet eller möjligen luftas manuellt via en luftskruv ut när man vet att det inte är undertryck i kretsen.Tror det hela tiden varit luft som gjort att nivån sjunkit efterhand i exp-kärlet. Ngn "avdunsting" eller "kondensering" förekommer inte som påverkar mängden brine.Det man kan göra är att sätta ett T-stycke mellan säkerhetsventilen och tanken och i det ytterligare ett T-stycke. Till detta skuvar man in en bilventil för enkel trycksättning med en cykelpump eller liten kompressor resp en plugg med packning så man kan fylla vätska på vid behov.
Ok, det lät som en bra ide, vi tog lös säkerhetsventilen och satte dit ny gängtape men det du menar är att det kan ändå läka in luft bakvägen. / Isa
Ja men inte där. ..