Författare Ämne: Vibrationer i nyinstallerad Bosch 6 AW med CC 160  (läst 2706 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Feridun

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Vibrationer i nyinstallerad Bosch 6 AW med CC 160
« skrivet: 18 april 2009, 10:11:02 »
Hej!

Vi bor i ett 40-talsradhus och har just slängt ut vår gamla manuella gaspanna till förmån för en Bosch 6 AW med CC 160. Bosch och IVT är väl samma saker?

I varje fall är själva pumpen väldigt tyst, men jag upplever vibrationer inne i huset. Huset är byggt i 3 våningar med sovrummen på översta våningen, kök och vardagsrum i mellanvåningen samt badrum och pannrum i bottenvåningen.

I köket som ligger alldeles ovanför pannrummet (där CC 160 står) upplever jag ett högfrekvent ljud (lågt men ändå hörbart), men jag hör det inte riktigt om jag går ner till pannrummet. Man kan även höra det på övervåningen, men kraftigt försvagat och inte störande. Funderar på om det kanske blir någon slags vibrationer från kompressorn eller liknande som fortplantar sig via murstocken upp genom huset.

När jag pratade med min installationstekniker över telefon så pratade han om att det låter som luft i systemet. Vi har iofs. inte luftat klart elementen ännu (trist som attan är det!), men det känns inte som det borde ge upphov till den typen av ljud...

Han ska komma över och ta en kik när han hinner, men om det är någon annan som har varit med om liknande så får ni gärna berätta hur ni löste det! =)


//Patrik

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vibrationer i nyinstallerad Bosch 6 AW med CC 160
« Svar #1 skrivet: 18 april 2009, 12:16:38 »
En del sätter dit flexislangar på anslutningarna till VP:n, de bör sitta i en 90º vinkel för att ge bra effekt. Sen har Rickard även gummifötter som dämpar stomljud.

http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=33&products_id=62
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3880
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vibrationer i nyinstallerad Bosch 6 AW med CC 160
« Svar #2 skrivet: 18 april 2009, 19:02:34 »
Kompressorn sitter väl i utedelen, eller hur?

Inomhus skall det väl vara tyst......eller?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Vibrationer i nyinstallerad Bosch 6 AW med CC 160
« Svar #3 skrivet: 18 april 2009, 20:15:46 »
Kan vara cirkulationspumpen till radiatorerna. Prova att sänka farten.

/Mikael

Utloggad Feridun

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Vibrationer i nyinstallerad Bosch 6 AW med CC 160
« Svar #4 skrivet: 18 april 2009, 21:28:45 »
När vi köpte den var det ljudet utomhus som jag var oroad över, eftersom det är radhus och alltså inte långt till grannen. Men utomhusdelen, alltså själva pumpen, låter inte farligt. Står man alldeles intill den så kan man få sig en liten fläkt när pumpen arbetar, men ljudet hörs nästan inte alls när man kommit in genom dörren (den står utanför vår huvudingång alldeles nedanför entretrappan).

Däremot inomhus... men jag skall leta igenom menysystemet och se hur jag justerar cirkulationspumpen. Låter som det skulle vara enkelt att testa. Jämfört med den medeltida pump som vi slängde ut så upplever jag att det är en typ av brusande när man sätter örat mot elementen, och det kanske också kan komma sig av detta.

Och ang. att kompressorn sitter i utedelen så handlar det så vitt jag förstår om att vibrationer ändå kan fortplanta sig in i huset om man inte använder vissa typer av vibrationsdämpande rör. Men det ljud jag hör är inte alls samma som jag hör när jag är vid pumpen utan är mer högfrekvent. Som ett dämpat pipande typ.

Återkommer med kommentarer så snart jag testat pumpvarianten.

//Patrik

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: Vibrationer i nyinstallerad Bosch 6 AW med CC 160
« Svar #5 skrivet: 18 april 2009, 22:57:07 »
Pumpens hastighet hittar du inte i menysystemet, utan det är ett vred på pumpen som du ändrar i tre olika lägen.
En 50 öre är bra att ha liggande på beredaren, passar utmärkt till IVTs pumpar iaf. Vilket jag tar för givet är samma som i Bosch.

Angående flexslangar så är inte det obligatoriskt att montera? Iaf vid seriösa firmor.
Del pga att minska risken för att överföra ljud till radiator systemet, men samtidigt brytrisk på rör vid sättningar i marken där pumpen står. Kanske inte aktuellt om man gjutit en platta, men annars...
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad Feridun

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Vibrationer i nyinstallerad Bosch 6 AW med CC 160
« Svar #6 skrivet: 19 april 2009, 12:04:09 »
Hej!

mikaelanderlund och thalle, tack för tankarna om cirkulationspumpen. Drog ner vredet frÃ¥n en 3:a till en 2:a och det högfrekventa ljudet försvann omedelbart  :D Fan va skönt!

Det enda jag blev lite osäker över (och det finns ju en del som ny ägare...) var vilken pump jag skulle justera. Finns ju 2 st, men jag läste på lite och följde elementrören och hittade vilken det gällde.

Man behöver inte justera någonting annat när man justerat hastigheten på cirkulationspumpen eller?


//Patrik

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: Vibrationer i nyinstallerad Bosch 6 AW med CC 160
« Svar #7 skrivet: 19 april 2009, 17:53:31 »
Hastigheterna på pumparna är lite beroende på radiator systemet.
Om du studerar hur CC160 är konstruerad kommer du se en "bypass" där radiatorvattnet går när tappvarmvatten tillverkas.
Går systempumpen (G1) för fort suger den med sig onödigt mycket returvatten och sänker således framledningstempen, tvärtom kan vattnet gå baklänges genom "bypassen".
Går VB-pumpen (G2) för fort får du onödigt lågt dT och tvärtom. (dT = delta T = VBut-VBin = T8-T9, i detta fall)
Beroende på hur i ditt radiatorsystem ser ut är det svårt att säga exakt hur pumparna ska stå, du kan få labba lite med detta. Sedan kan det krävas justeringar vintertid resp. sommartid. Om man nu vill optimera.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad Feridun

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Vibrationer i nyinstallerad Bosch 6 AW med CC 160
« Svar #8 skrivet: 20 april 2009, 17:26:19 »
På vilket sätt är det beroende av hur radiatorsystemet ser ut?

Lär mig gärna mer om hur allting hänger ihop, men just nu är jag bara glad att jag inte behöver leva med ett ständigt pipande =) Dock så är ju alltid optimering kul =)

//Patrik

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: Vibrationer i nyinstallerad Bosch 6 AW med CC 160
« Svar #9 skrivet: 20 april 2009, 19:12:59 »
Te.x en-, två-, treplanshus. Grovlek på rör, antal och typ av radiatorer, golvvärme med egen shunt- och pumpcentral, m.m.
Allt som kan påverka "motståndet" för pumpen.
Låter det vara osagt, men enrörs- kontra tvårörssystem kanske även påverkar...?
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!