Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp  (läst 15387 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
Hjälp
« skrivet: 22 augusti 2009, 16:35:47 »
Hej.Jag skrev ett inlägg till forumet tidigare men vet inte hur vi ska gÃ¥ vidare.Vi har en IVT greenline E11 som installerades 2001.Den har en separat vv-tank 200/300.V-pumpen är avsedd att värma tvÃ¥ hus pÃ¥ 140 resp. 190 kvm.Problemet bestÃ¥r i att vi alltid haft liten mängd tappvarmvatten samt att pumpen inte "orkar" värma dom bÃ¥da husen.I huset pÃ¥ 140kvm satt tidigare en el/olje panna mot ett vattenburet system.I huset pÃ¥ 190kvm konverterade vi till vattenburet i samband med install. av V-pumpen.Mellan husen ligger det en kulvert för bÃ¥de värme och varmvattnet.Varmvattnet cirkulerar sÃ¥ledes mellan dom tvÃ¥ husen i 25 meter kulvert.Vi har "brÃ¥kat" med installatören sedan 2001. Man har bytt kompressor,c-pump,div. tempgivare,shuntventil 3ggr. m.m. m.m. UTAN resultat.I november 2007 vände vi oss till SVEP som godtog vÃ¥r reklammation.Vi har överklagat deras beslut dÃ¥ vi ansÃ¥g att det var fattat pÃ¥ felaktiga grunder.Vi väntar fortfarande pÃ¥ ett svar.Trots att vi lämnade en fullständig reklammation sÃ¥ har dom ej kommenterat dom tekniska delarna i den.Vi undrar om det finns nÃ¥gon som kan hjälpa oss med avläsning/tolkning av v-pumpens alla värden samt om installationen i övrigt är rätt utförd.Hoppas pÃ¥ hjälp av nÃ¥gon.  Mvh Thomas :'( :'( :'(

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Hjälp
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2009, 17:15:19 »
Rent räknemässigt så 330m2x50watt är ca 17 kw när det är som kallast så en 11kw är nog i klenaste lagret.
Ja du får väl skriva ner lite vad den har för timmar för kompressorn och tillskottstimmarna så ser vi hur den klarar erat behov.
Du hittar detta under meny 7 i Regon.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2009, 10:46:58 »
Tack för ditt svar.Återkommer med mer data.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp
« Svar #3 skrivet: 23 augusti 2009, 12:22:46 »
När toppeffekten kommer över en viss nivå, är det sällan ekonomiskt att dimensionera för mer än 50%-80% toppeffekt från kompressor. Speciellt då energibehovet är precis på gränsen vad en borra klarar av. Prisskillnaden mellan en extra borra och dyrare värmepump och mer installationsmaterial….kan orsaka en väldigt lång payofftid.

Du skriver om varmvatten som inte räcker till. Ni har en 300/200 beredare d.v.s. är den laddad så ska den räcka. Finns det många personer och som dessutom står i duschen väldigt länge eller tappar upp i badkar, så finns naturligtvis risk att varmvattnet blir svalt.

Problemet kan bli påtaglig på vinterhalvåret, om ni har skruvat ner tillåten effekt från elpatron. Kulverten suger bra med energi på vintern, då det är högt diff mellan omkringliggande mark och temp på varmvattencirkulation.

Otroligt vad din installatör har ställt upp för att komma tillrätta med problemet.

Du har inte skrivet något om att du saknar komfortvärme. Om så är fallet, så bör naturligtvis effekten räcka till ert varmvattenbehov. Du anser att mängden varmvatten är liten, men det kan man bedöma genom att läsa av temperaturen i beredaren. Volymen känner vi till, så då kan man räkna ut mängden energi som finns i tanken. Låt säga att du har en stabil temp på 48°, så finns det ca: 5 kWh lagrad energi i tanken som kan blandas till duschvatten.

Saknas det även varmvatten på sommaren? Skillnad på varmvattentillgång beroende på hus?

Ni har ett energibehov om ca: 57 000 kWh/år, varav kompressorn har levererat 33 000 kWh. Kompressorn själv orkar med värme/varmvatten ner till -3°. Lägsta tillskottseffekt 8 kW.

Om varmvatten ständigt saknas, så kan en möjlig orsak vara trasig växlingsventil. Du skriver att installatören bytt shuntventilen 3 ggr, vilket kan tolkas som att växlingsventilen bytts 3ggr. Då borde inte den vara orsaken.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp
« Svar #4 skrivet: 23 augusti 2009, 15:32:27 »
Thomas,

Du fick några bra motfrågor till din tidigare fråga från mitten av juni, du svarade inte på dem...

Som jag kan bedömma låter det klent dimensionerat. Var ligger husen? Vad var förbrukningen tidigare och vad är den nu?

Om någon skall ha en rimlig möjlighet att hitta "felet" så måste du nog berätta mera.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp
« Svar #5 skrivet: 23 augusti 2009, 16:23:59 »
Var ligger husen?

Jag räknade på 100 000 gradtimmar, men ser nu att det inte på något ställe är avslöjat var husen bor.

Får nog revidera mina uppgifter när det framkommer mer fakta.....om det gör det. Fixaren har ju svarat mastobbe, men till ingen nytta. Mastobbe...hmm......kanske husen bor i dalarna. Får nog lägga på 10-15 000 gradtimmar.

Eller kanske det stämmer ändå, för i andra tråden snackas det om svjig drift från -15° och neråt. Då stämmer det med 6 kW eltillskott d.v.s. eltillskott är på fabriksinställning 6 kW...vilket är för lite.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2009, 18:00:11 »
Oj vad många svar redan.Vi har lagt tiden på annat i sommar,därför har mina svar dröjt.Sorry för det.
Husen bor i Söderhamn i södra Hälsingland.Pumpen är kopplad till ytjordvärme 2x330 meter.Dom två första åren låg förbrukningen långt över vad som utlovats,ca:20000kwh/år mot 12000kwh/år.Värmen i dom båda husen var låg och ojämn.Vi prioriterade då värmen till familjens bostad (huset på 140kvm).Det andra huset var tillfälligt obebott då.På så vis fick vi alla fall varmt och höll samtidigt nere driftskostnaden.Detta samt att vv tog slut efter två normalduschar (2x6min.).(anläggningen skall ju ge värme och varmvatten året runt till två hushåll).påpekade vi till installatören redan under vintern 2001-2002.Nog om detta,här kommer lite data som jag läste av idag.
Total drifttid på v-pump = 29882 h.
                    Eltillskott = 1730 h.
Fördelning av rad./vv.    = 25%   75%
Fördelning tillskott         = 25%   75%

Dessa siffror visar väl inte den egentliga drifttiden/kostnaden då pumpen ej värmt dom båda husen hela tiden.Eller har jag fel???????
Abropå dom delar som byttes ut har det utförts av en annan firma som täcktes av garantiservicen som ingick köpet.
Vad det gäller installatören vill dom inte ta något ansvar över huvud taget.Därav den långa tvist som ligger hos SVEP.
Jag har säkert glömt nÃ¥gra uppgifter,men säg till sÃ¥ ska jag göra mitt bästa med fler data.  Mvh  Thomas

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp
« Svar #7 skrivet: 23 augusti 2009, 19:28:41 »
"Fördelning av rad./vv.    = 25%   75%"

Oj, är det här rätt....så gissar jag att växlingsventilen är trasig eller ett överdimensionerat t-rör som orsakar att varmvattnet läcker ut till radiatorerna.

Kolla om det inte är det omvända d.v.s. 75% radiatorer och 25% varmvatten.

En 500 liters beredare ska ge betydligt mer varmvatten än till 2 duschar.
Kompressorn har gått 30 000 timmar för 8 år eller 3 750 timmar/år. El-tillskott 216 timmar/år. Timräknaren visar att värmepumpen är rätt dimensionerad, men förklarar inte den höga förbrukningen. Förklarar heller inte utebliven komfort.

Har pumpen gÃ¥tt pÃ¥ höga temperaturer, sÃ¥ blir din förbrukning ca: 15 000 kWh Ã¥r med 3 750 timmar/Ã¥r kompressortid och 216 timmar med 6 kW el-tillskott.. 

Är det så att du har 20 000 kWh total elförbrukning, så är resterande 5 000 kWh/år hushållström.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #8 skrivet: 23 augusti 2009, 20:17:35 »
Fel av mig.Naturligtvis ska det vara 25% vv och 75% rad.
Jag förstod inte det där med att timräknaren visar att v-pumpen är rätt dimensionerad??
Om den är rätt dimensionerad ska den väl klara av att värma och ge varmvatten till dom båda husen,eller är jag helt fel där????
Efter dom första årens höga driftkostnad lät vi en behörig elektriker montera in en separat elmätare där vi kan se hur många kwh v-pumpen drar.Den sitter då efter huvudmätaren till det hus pumpen är installerad (i pannrummet före v-pump).Det andra huset har ett eget mätarskåp.Varje hus har alltså varsin anläggning/mätarskåp.
Utebliven komfort? menas det värmen i dom två husen ???

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #9 skrivet: 23 augusti 2009, 20:19:55 »
Hej igen. Glömde säga att 20000kwh avser enbart v-pumpens förbrukning/år dom första två åren.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp
« Svar #10 skrivet: 23 augusti 2009, 20:33:05 »



Utebliven komfort? menas det värmen i dom två husen ???

Ja, med utebliven komfort menar jag att värme och varmvatten inte har varit till belåtenhet.
 
Citera
Jag förstod inte det där med att timräknaren visar att v-pumpen är rätt dimensionerad??

Jag menar att antal drifttimmar och tillskott är normalt. Även fördelning varmvatten och värme.



Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #11 skrivet: 23 augusti 2009, 20:49:27 »
Ok.Då förstår jag.Uppskattar verkligen detta forum och hoppas komma närmare en lösning på vårat problem med eran hjälp.
Totalt med konvertering kulvert och pump har det kostat oss 200.000kr.Det är mycket pengar men då vill man att det ska fungera.
Jag bistÃ¥r med alla data som behövs för en hjälpande hand där ute. Mvh  Thomas

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #12 skrivet: 24 augusti 2009, 17:32:54 »
Hej igen.Jag tänkte på det där med att timräknaren visade att pumpen är rätt dimmensionerad.Jag kanske inte var tillräckligt tydlig i mina tidigare utlägg.Dom två första åren prioriterade vi värmen till huset på 140kvm av två anledningar.
1. Pumpen klarade inte att värma båda husen.
2. Driftkostnaden sköt i höjden.20000kwh/år mot utlovade 12000kwh/år.
Detta har vi fortfarande problem med.Pumpen klarar inte att värma båda husen.
Utöver det så har tillgången till vv alltid varit dålig som jag tidigare nämnt.
Min fråga är då följande: Kan man på något annat sätt avläsa v-pumpen eller se på själva installationen om den är korrekt utförd????
NÃ¥t galet är det ju tydligen eftersom den inte ger det dom tvÃ¥ husen kräver.  Mvh  Thomas

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp
« Svar #13 skrivet: 24 augusti 2009, 22:36:26 »
Det är ju väldigt konstigt att varmvattnet tar slut, det är ju en stor beredare ni har.
Du har alltsÃ¥ en beredare med 300l varmvatten och 200l yttermantel? Ni tömmer den genom att duscha i 12 minuter? Även om ni duschar i 100% varmvatten sÃ¥ blir det ju 300/12=25 liter per minut, dessutom har du ju vattnet i yttermanteln som överförs till varmvattnet. Jag skulle vilja se detta med egna ögon  :o Synd att det är lÃ¥ngt till Söderhamn...

Vet du om kompressorn går konstant 24 timmar per dygn när det är så kallt att värmepumpen knappast räcker?
Om den stannar när värmebehov finns är något galet med installationen eller inställningarna.

Om du vill jobba själv för att optimera driften så kan du ju köpa en VP-logger av Rickard som driver forumet.


Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #14 skrivet: 24 augusti 2009, 22:51:15 »
Ja visst låter det konstigt.Nå galet är det som sagt.Jag gick in i programmet och såg att v-pumpen bryter vv vid 46 grader.
Sen har vi fått höra av två oberoende källor att vv-cirkulationen "stör" skiktningen i vv-beredaren,med följden lite vv???
Växelventilen är som jag tidigare nämnde bytt 3ggr.Eller rättare sagt så är innanmätet bytt,inte själva kopparhöljet eller magneten.
Kan det vara nåt av dom som det är fel på??Den kärvar fortfarande,med driftstörningar som följd.
Kan man utläsa sÃ¥nt med en VP-logger i sÃ¥ fall och vad kostar den?  Mvh  Thomas

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp
« Svar #15 skrivet: 25 augusti 2009, 13:29:50 »
Radiatorvattnet (värmebärarvattnet) värmer ju varmvattnet genom att det cirkulerar i beredarens yttermantel. Växelventilen styr om radiatorvatten skall styras till beredaren eller radiatorerna.

Om växelventilen läcker så sjunker temperaturen i varmvattenberedaren när radiatorvattnet i stället delvis går ut i radiatorsystemet. Du här nog en kulventil som du kan stänga så att vattnet inte kan gå den vägen, den ventilen kan ju vara stängd på sommaren, då kan inget vatten smita ut i radiatorerna. Testa att stäng den och se om det påverkar avsvalningen av beredaren. Men en felaktig växelventil kan inte göra att 300 liter varmvatten duschas slut på 12 minuter... Men elförbrukningen ökar och VP startar oftare. Om det är rejält läckage så blir elementen varma trots att de inte skall det, typ nu på sommaren.

Startkit för värmepumpslogger kostar 995:- Man bör ju ha en viss praktisk läggning och datorvana för att installera och få igång det. http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=21
Med denna så måste man ha en dator inkopplad hela tiden, Rickard har ju även fristående logger som dessutom kan registrera strömförbrukningen.


Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp
« Svar #16 skrivet: 25 augusti 2009, 14:11:04 »
Jag gick in i programmet och såg att v-pumpen bryter vv vid 46 grader.

Den startar varmvattenladdningen vid inställt värde meny 2.3 minus halva inställt värde meny 2.4

Den bryter då GT9 är inställt värde meny 2.3 plus halva inställt värde meny 2.4

Exempel:
Inställt värde meny 2.3 = 46°
Inställt värde meny 2.4 = 5°

Varmvattenladdningen start då GT3x är 43,5°
Den stoppar laddningen dÃ¥ GT9 är 48,5°, vilket i sin tur ger GT3x ett värde ca: 7° högre än GT9 d.v.s. runt 55°. 

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #17 skrivet: 25 augusti 2009, 14:56:39 »
Jag menade att vv cirkulerar från huset där v-pumpen/beredaren sitter via 25 meterkulvert in till det andra huset där det vänder,detta för att slippa spola så länge när man vill tappa vv.Det är den cirkulationen som man menar "stör skiktningen i beredaren".
Jag höjde inställt värde meny 2.3 från 44* till 46*.
Jag är inte speciellt händig på datorer så jag passar nog på det här med v-pumplogger.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #18 skrivet: 26 augusti 2009, 15:56:55 »
Hej igen.Jag väntar att nån vill komma med svar/tips/råd men det är ingen som svarat det senaste 24 h.Kanske det är jag som inte kan ge korrekt beskrivning av hur allt på och runt v-pumpen är kopplat??Men som jag tidigare försökte förklara så sitter det en c-pump på vv-slingan som gör så att vv cirkulerar från vv-beredaren via 25 meter kulvert över till det andra huset.Det menar man "stör" skiktningen i vv-beredaren.Kan det vara så eller ?? Mvh Thomas

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp
« Svar #19 skrivet: 26 augusti 2009, 16:05:54 »
Hur är cirkulationsslingan inkopplad? Tar den vatten från toppen av beredaren och återför till botten av beredaren eller är det kopplat på något annat sätt?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #20 skrivet: 26 augusti 2009, 16:18:22 »
Jag ska bilda mig en uppfattning om hur det är kopplat.Återkommer. :)

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #21 skrivet: 26 augusti 2009, 16:32:03 »
Hej igen.Som jag kan se så sitter c-pumpen kopplad med ett T-rör på inkommande kallvattenledningen till beredaren.Enligt pilen på c-pumpen cirkulerar vv i den riktningen också.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #22 skrivet: 26 augusti 2009, 16:58:16 »
Hej igen.På inkommande kallvattenledning till beredaren sitter det nån sorts ventil.En sorts tryckfyllnadsventil med en svart ratt.Det sitter en blå mindre ratt på samma ventil som det går ett "skvallerrör" ner till golvbrunnen.Mellan den ventilen beredaren kommer det här T-röret som vvc-pumpen sitter på. ???

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #23 skrivet: 26 augusti 2009, 19:58:48 »
Hej igen.Vet inte om det är jag som är dålig på att beskriva hur vvc är kopplad.Hoppas på nåt svar allafall. Mvh Thomas

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #24 skrivet: 27 augusti 2009, 10:37:09 »
Hej igen.Tråkigt att ingen svarar:Jag ska ta bilder och bifoga så fort jag vet hur man gör.Är inget dataproffs men det behöver man kanske inte vara.Hej så länge. Mvh Thomas

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp
« Svar #25 skrivet: 27 augusti 2009, 19:04:59 »
På det sätt det är kopplat är det riktigt att skiktningen i varmvattenberedaren störs. Varmvattenslingan tar vatten från toppen av beredaren och återför det varma vattnet till botten. Om det är någorlunda flöde på det cirkulerande vattnet blir resultatet att det blir samma temperatur i hela beredaren.

Är pumpen inställd på 46 grader blir vattnet i toppen inte så mycket varmare. Hade vattnet varit skiktat hade temperaturen i toppen blivit över 50 grader. Undrar om det är en så lyckad koppling med tanke på att det är en värmepump. Är det i stort sett samma temperatur i hela beredaren kan de bli svårt att få tillräckligt varmt vatten. Pumpen stannar om temperaturen på inkommande vatten är över 48 grader.

Vad är det för temperatur på varmvattnet vid ett tappställe där det inte finns termostatblandare i huset som försörjs via kulvert?

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #26 skrivet: 27 augusti 2009, 22:10:59 »
Hej igen.Då är det som vi befarat.Jag höjde inställt värde på meny 2.3 från 44 till 46*(tänkte få mer vv på så vis), men då löste pumpen på hög pressostat,så nu har jag ställt ner den till 44 * igen.
Menar du att jag skall mäta vattentemperaturen i huset som kulverten gÃ¥r till?  Mvh  Thomas

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp
« Svar #27 skrivet: 27 augusti 2009, 22:54:09 »
Hej igen.Då är det som vi befarat.Jag höjde inställt värde på meny 2.3 från 44 till 46*(tänkte få mer vv på så vis), men då löste pumpen på hög pressostat,så nu har jag ställt ner den till 44 * igen.
Menar du att jag skall mäta vattentemperaturen i huset som kulverten gÃ¥r till?  Mvh  Thomas

Nu har jag inte läst hela tråden så jag kanske missat nått...

Nog måste pumpen kunna fixa varmvatten på mer än 46ºC om den är frisk?? Är filterna rena? Min står på 51ºC och med 300 liter har jag inte lyckats göra slut på det trots 45min dusch (sådant har man råd med med värmepump :D)

Vad gäller varmvattencirkulationen genom kulverten så vore det spännande att veta flödet på den och hur mycket vattnet tappar i temperatur från att det lämnar varmvattenberedaren tills det kommer tillbaka. Då skulle man få en uppfattning om hur mycket energi som förloras där.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #28 skrivet: 28 augusti 2009, 01:18:07 »
Hej igen.
Fråga 1. -Hur mäter man flödet på vv i kulverten?
Fråga 2. -Nåt bra tips hur man mäter tempen på vv i det hus som kulverten går till?(Räcker det att man mäter tempen som kommer ur kranen med en "vanlig" termometer?Hur länge ska man spola i så fall?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp
« Svar #29 skrivet: 28 augusti 2009, 18:42:45 »
Nog måste pumpen kunna fixa varmvatten på mer än 46ºC om den är frisk??


Inte i det här fallet där hela varmvattenberedaren är runt 46 grader. Pumpen kan inte höja temperaturen mycket innan inkommande värmebärare blir för varm.

Hej igen.
Fråga 1. -Hur mäter man flödet på vv i kulverten?
Fråga 2. -Nåt bra tips hur man mäter tempen på vv i det hus som kulverten går till?(Räcker det att man mäter tempen som kommer ur kranen med en "vanlig" termometer?Hur länge ska man spola i så fall?

1. Har inget bra förslag där. Vilken hastighet är cirkulationspumpen inställd på?
2. Ta en vanlig termometer och spola tills den visar konstant värde.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp
« Svar #30 skrivet: 28 augusti 2009, 19:16:27 »

Inte i det här fallet där hela varmvattenberedaren är runt 46 grader. Pumpen kan inte höja temperaturen mycket innan inkommande värmebärare blir för varm.


Jo, men han har ju en beredare på 300l med 200l i manteln. Det blir ju "ganska" mycket vatten även om det "bara" är 46 grader. Hur mycket vatten "effektivt" får man från en sådan beredare, alltså hur fort överförs vattnet från manteln till nyttovolymen?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #31 skrivet: 28 augusti 2009, 20:23:29 »
Hej igen.Har jobbat tills nu.Ska kolla upp vad c- pumpen är ställd på.Plus att jag skall mäta tempen på vv.Återkommer.Tack på förhand.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp
« Svar #32 skrivet: 30 augusti 2009, 11:04:11 »
2. Ta en vanlig termometer och spola tills den visar konstant värde.

Min tanke är snarare att mäta temperaturen på det som kommer tillbaka till beredaren efter att cirkulerat ett varv till det andra huset och tillbaka. Ser man då en skillnad på x grader och flödet är y liter per minut så kan man ju räknat ut hur mycket effekt som förloras till kulverten mm. Men det kräver ju två bra tempgivare att montera på rören med lite alutejp och isolering för att bli bra.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #33 skrivet: 01 september 2009, 08:42:39 »
Hej igen.Har tagit bilder som jag tänkte lägga ut pÃ¥ forumet.Jag är inte sÃ¥ duktig pÃ¥ datorer.Är det nÃ¥gon som kan tala om hur man bifogar bilder???   Mvh  Thomas

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp
« Svar #34 skrivet: 01 september 2009, 09:17:05 »
När du skriver inlägg finns det en länk nere till vänster om textrutan som du skriver inlägget i, "Fler alternativ", klicka på den och bläddra dig fram till bilden på hårddisken.
Bilderna får inte vara för stora. (2000 kb)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #35 skrivet: 01 september 2009, 09:40:11 »
OK. Tack för din hjälp.Jag Ã¥terkommer med text och bilder. Mvh  Thomas :)

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #36 skrivet: 01 september 2009, 09:46:33 »
Hmm..Nu hoppas jag att det här fungerar.Ok Här kommer lite bilder på installationen.
« Senast ändrad: 21 augusti 2011, 10:17:08 av Rickard »

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #37 skrivet: 01 september 2009, 10:05:50 »
Inte illa för en nybörjare på datorer va?Här kommer fler bilder.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #38 skrivet: 01 september 2009, 10:08:59 »
Mera bilder.
« Senast ändrad: 21 augusti 2011, 10:16:24 av Rickard »

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #39 skrivet: 01 september 2009, 10:12:17 »
Hmm...Tydligen gör jag nåt galet??Det går bara att skicka en bild i taget.Är som sagt inte vidare händig på datorer.Här kommer eännu en bild i alla fall.
« Senast ändrad: 21 augusti 2011, 10:15:48 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp
« Svar #40 skrivet: 01 september 2009, 10:57:09 »
När du har bläddrat efter en bild skall du klicka på (fler bilagor) som står bakom "bläddraknappen", då kan du bifoga upp till 4 bilder/inlägg.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp
« Svar #41 skrivet: 01 september 2009, 20:18:59 »

Jo, men han har ju en beredare på 300l med 200l i manteln. Det blir ju "ganska" mycket vatten även om det "bara" är 46 grader. Hur mycket vatten "effektivt" får man från en sådan beredare, alltså hur fort överförs vattnet från manteln till nyttovolymen?

Problemet med att återföra det recirkulerade vattnet till botten av beredaren är att det blandas med det kalla inkommande vattnet när man tar ut varmvatten och ger vatten som ligger under "komforttemperatur". Beroende på hur högt flödet är i varmvattenslingan kan det gå snabbt att göra slut på varmvattnet.

Enlgit min mening borde returen på varmvattenslingan också gå in i toppen på beredaren. Jag förstår inte hur installatören har tänkt i det här fallet.

Mastobbe, i vilket läge står cirkulationspumpen för varmvattenslingan? Det brukar gå att ställa in olika hastigheter på den.
« Senast ändrad: 01 september 2009, 20:21:40 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #42 skrivet: 01 september 2009, 22:21:51 »
Tack för era svar.
Svar 1 -När jag lägger in fler bilder(jag har testat med 2,3 och 4st) och postar det ploppar det upp en ruta där det står att innehållet är för stort och det får innehålla max 1500MB.Men det går bra när jag bifogar 1st bild.Kanske jag gör nåt fel ändå.

Svar 2 -Vad jag kan se så går det ej att justera hastigheten/flödet på vvc-pumpen.Modellen är en Grundfoss UP15-14B.

Mvh Thomas

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp
« Svar #43 skrivet: 01 september 2009, 23:13:11 »
Om...

du använder mindre VV i huset där beredaren inte står, kanske det vore ett alternativ att sätta upp en liten 3-fas VVB där. Och koppla bort VVcirken helt.

Med 25m kulvert så kostar VVC en hel del, förutom att den tydligen förstör skiktningen om den är kopplad topp/botten.

Du får värmeläckage i kulverten under eldningssäsongen mellan radiatorvatten och VV, som gör att VV tempen in i den extra VVB blir hyfsat hög, även om du inte tappar så ofta.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #44 skrivet: 02 september 2009, 07:17:20 »
Svar till larryd::Några säger att den extra beredaren skall sitta i "pannrummet" bredvid den befintliga VV-Beredaren.Du menar att den skall placeras i det "andra" huset som kulverten går till.
Då är min fråga: Vad är den bästa placeringen av den"nya" beredaren,och vad är det för skillnad om man sätter den i det ena eller det andra huset??
En fråga till:Är det nån som kan beskriva hur man gör en sådan installation?ÄGör man lika oavsett i vilket hus den placeras?För och nackdelar i så fall?
Mvh Thomas

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp
« Svar #45 skrivet: 02 september 2009, 08:39:12 »
Tittade i databladet till pumpen och det är riktigt, det gÃ¥r inte att ändra hastigheten pÃ¥ den. Kapaciteten är sÃ¥ hög att den blandar innehÃ¥llet i beredaren minst nÃ¥gon gÃ¥ng per timme och dÃ¥ kan det inte bli nÃ¥gon skiktining i beredaren. 

Larryds förslag verkar vettigt. Då det förmodligen bara finns en anslutning i toppen på beredaren blir det nog lite besvärligt att koppla om returen på cirkulationen till toppen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp
« Svar #46 skrivet: 02 september 2009, 09:27:53 »
Finns det ingen avstängningsventil på returen från VV-cirkulationen. I så fall kan man ju testa att stänga den nästan helt för att få minimal cirkulation.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp
« Svar #47 skrivet: 02 september 2009, 10:19:40 »
Svar till larryd::Några säger att den extra beredaren skall sitta i "pannrummet" bredvid den befintliga VV-Beredaren.Du menar att den skall placeras i det "andra" huset som kulverten går till.
Då är min fråga: Vad är den bästa placeringen av den"nya" beredaren,och vad är det för skillnad om man sätter den i det ena eller det andra huset??
En fråga till:Är det nån som kan beskriva hur man gör en sådan installation?ÄGör man lika oavsett i vilket hus den placeras?För och nackdelar i så fall?
Mvh Thomas

Skall försöka....

-Den nya VVB skall placeras i huset som  saknar beredare och kopplas till inkommande VV frÃ¥n kulverten. Därigenom fÃ¥r du bra VV i huset. Den kan sannolikt dimensioneras ganska snÃ¥lt (kanske 50l) om du väljer en trefas-variant, eftersom den kommer att matas med ljummet (kanske 30 ºC) varmvatten frÃ¥n kulverten, som värms upp snabbt i trefasberedaren.
Vid stört-tappning (tex badkar 200l) så får du fullvarmt VV via kulverten direkt från "pump-beredaren" efter mindre än en minut.

-Varmvatten-cirkulationen i kulverten stänger du av på returen. Med litet tur så finns det en avstängningsventil, som Olle påpekar. El-ledningen till VVC pumpen kopplar du bort.

-För att undvika Legionella bör du ställa den nya VVB's termostat på 55 ºC. Då kommer du kanske att tycka att varmvattnet blir för varmt i huset. Montera i så fall en blandarventil mellan utgående varmvatten på VVB och kallvatten . Där kan du ställa in vilken VVtemperatur du vill ha ur kranarna.

-Om vi gissat rätt här på forumet så kommer du automatiskt att få bättre/bra VV i pumphuset oxå, genom att omrörningen i beredartanken upphör.

Naturligtvis kan du sätta upp en stor extra VVB i pumphuset och ha kvar VVcirkulationen. Men det blir dyrare både i inköp (kanske 5000kr extra) och i drift (kanske 1500-2000kr/år)
« Senast ändrad: 02 september 2009, 22:50:36 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #48 skrivet: 02 september 2009, 17:15:04 »
Svar till Olle 61. -Det finns en ventil till vvc:n.Vi har provat precis "allt snart".T.o.m en vanlig s.k. timer (köpt på OKQ8) som styrde vvc pumpen med olika tider.Utan någon förbättring.Vi ställde även ventilen i olika lägen utan någon förändring.En rörfirma sa att vvc pumpen även gick varm om man ströp flödet med ventilen,om det stämmer vet jag ej.

Svar till larryd. -Tack för din beskrivning.Jag har bara snabbläst den ännu men jag får sätta mig in i din beskrivning mera ingående.
                      Har jag fel om jag säger att det skall sitta en backventil till den nya beredaren?NÃ¥gon som kan svara pÃ¥ det och
                      även bekräfta den beskrivning som larryd gett mig pÃ¥ hur den nya beredaren skall installeras?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp
« Svar #49 skrivet: 02 september 2009, 18:47:28 »
Svar till Olle 61. -Det finns en ventil till vvc:n.Vi har provat precis "allt snart".T.o.m en vanlig s.k. timer (köpt på OKQ8) som styrde vvc pumpen med olika tider.Utan någon förbättring.Vi ställde även ventilen i olika lägen utan någon förändring.En rörfirma sa att vvc pumpen även gick varm om man ströp flödet med ventilen,om det stämmer vet jag ej.


OK

Om du stänger av pumpen helt, vad händer då? Du får ju spola jättelänge i andra huset innan det kommer varmvatten, men vad händer sedan? Tar varmvattnet fortfarande slut för snabbt? I så fall är väl inte boven cirkulationen trots allt.

Jag vet inte hur en cirkulationspump reagerar om flödet blir för lågt (strypt ventil) Någon annan kanske kan svara på det.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #50 skrivet: 03 september 2009, 22:43:15 »
Nej du har rätt med vad du säger om vv. Men det är just för att slippa spola sÃ¥ länge för att fÃ¥ vv till det andra huset som man gjorde pÃ¥ detta vis.Men en lösning verkar ju vara att installera en vv-beredare i det andra huset och stänga bort vvc-pumpen helt.Men dÃ¥ undrar jag:  -Blir det inte dyrt att värma vv med en elberedare? DÃ¥ har man väl nästan förlorat vitsen /besparingen med att installera en v-pump?Eller?
NÃ¥gÃ¥n som har synpunkter pÃ¥ det?  Mvh Thomas

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp
« Svar #51 skrivet: 04 september 2009, 11:44:09 »
Nej du har rätt med vad du säger om vv. Men det är just för att slippa spola sÃ¥ länge för att fÃ¥ vv till det andra huset som man gjorde pÃ¥ detta vis.Men en lösning verkar ju vara att installera en vv-beredare i det andra huset och stänga bort vvc-pumpen helt.Men dÃ¥ undrar jag:  -Blir det inte dyrt att värma vv med en elberedare? DÃ¥ har man väl nästan förlorat vitsen /besparingen med att installera en v-pump?Eller?
NÃ¥gÃ¥n som har synpunkter pÃ¥ det?  Mvh Thomas

Det kommer naturligtvis att gå åt mer el än i ett idealt system men det blir säkert bättre än det nuvarande systemet som är långt ifrån idealt.

Sätter man in en liten varmvattenberedare som ställs på samma temperatur som värmepumpens beredare kommer det att gå åt el för att hålla den varm, kanske 50 watt om man väljer en liten beredare. Dessutom kommer den att värma en del av eller hela mängden vatten i kulvertrörledningen, högst ca 6 liter, från kulverttemperatur till varmvattenberedarens temperatur varje gång man tappar varmvatten. Jag tror att elförbrukningen inte kommer att skilja så mycket från den nuvarande. Förlusterna i kulverten minskar.

Den allra största delen av besparingen med en värmepump finns kvar. Uppvärmningen av bägge husen och allt varmvatten i ena huset sköts av värmepumpen som dessutom ser till att elvarmvattenberedaren i andra huset får varmt inkommande vatten vid större uttag.

Det är risk att pumpen går varm om man stänger ventilen. Stäng av elen till pumpen i stället.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp
« Svar #52 skrivet: 04 september 2009, 11:55:00 »
Det är risk att pumpen går varm om man stänger ventilen. Stäng av elen till pumpen i stället.

Tanken var ju inte att stänga flödet helt, bara att minimera det så det inte rör om i tanken.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #53 skrivet: 04 september 2009, 13:54:58 »
Tack för era svar.Jag tror att jag börjar förstå hur den nya vvb skall kopplas in med det övriga systemet.
En fråga : Är det bättre med en 3-fas beredare.Kan nån i så fall förklara varför.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #54 skrivet: 04 september 2009, 14:24:23 »
Vitsen med en tre-fas beredare är att den belastar varje enskild fas mindre än om hela effekten tas ut på en fas.
Har hållt mig borta från den här tråden, men har en fundering på ditt varmvattenproblem. När tempen på ditt varmvatten försvinner. Skulle du kunna känna på utgående varmvattenröret direkt på beredaren om det verkligen blir kallt även där. Som det ser ut hos dig finns alla möjligheter att lyckas blanda in kallvatten på vägen till tappstället. Med det menar jag att det verkar finnas två VVC-pumpar och ett antal tappställen. Så steg ett är att känna efter att vattnet i beredaren verkligen tappat tempen.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad PeterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljubljana, Slovenien
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • knut
SV: Hjälp
« Svar #55 skrivet: 04 september 2009, 14:41:12 »
Jag har ochsa en fraga. Vad gör pumpen pa det högra röret ifran vpumpen? Är den inbygda inte tillräkligt? Vvc skall styras med ett termostat. Da slutar pumpen ga när varmt vatten komer tillbaka till beredaren och blandar inte vattnet. (Om min svenska inte är tilrekligt bra, skriver jag heldre pa angelska)
Greenline plus, funkar perfect!

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #56 skrivet: 04 september 2009, 19:11:32 »
Hej Fixaren.Det kan jag inte svara på.Jag vet faktiskt inte men ska kolla det här med tempen på utgående vv.
Du nämnde två vvc pumpar.Vad jag kan se så sitter det bara en vvc pump på vv.Den andra som syns på bilden som jag tror att du menar är till styrning av golvärmen i badrummet.

Hej Peters.Du nämner två c pumpar.Menar du till varmvattnet så jag svarat "Fixaren".Om du menar att det sitter två c pumpar på värmesidan så vet jag inte varför.Men du har rätt i det du säger.Kanske nån annan kan svara på varför det sitter dubbla pumpar på värmesidan.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #57 skrivet: 05 september 2009, 15:26:16 »
Ok, såg bara att det fanns två pumpar som brukar användas som VVC.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp
« Svar #58 skrivet: 05 september 2009, 23:16:17 »
Nej du har rätt med vad du säger om vv. Men det är just för att slippa spola sÃ¥ länge för att fÃ¥ vv till det andra huset som man gjorde pÃ¥ detta vis.Men en lösning verkar ju vara att installera en vv-beredare i det andra huset och stänga bort vvc-pumpen helt.Men dÃ¥ undrar jag:  -Blir det inte dyrt att värma vv med en elberedare? DÃ¥ har man väl nästan förlorat vitsen /besparingen med att installera en v-pump?Eller?
NÃ¥gÃ¥n som har synpunkter pÃ¥ det?  Mvh Thomas

Mja....
precis som Roland säger, så tror jag inte att det kommer att dra såvärst mycket mera (eller tom mindre) el-energi med en VVB. Kulvertförlusten (Kanske 15W/m) tar du visserligen med värmepumpsvärme (kanske COP3) men den blir nog cirka 3kWh/dygn inmatad elenergi till värmepumpen.

Naturligtvis får du kulvertförluster med mitt förslag oxå, men kanske bara någon kWh från varmvattnet. Resten från radiatorvattnet som kanske bara håller 30-40 ºC.

Vill du spara energi kan du göra något/alla av dessa kompletterande åtgärder:

-Gå ner en storlek på VVB (30l).

-Sätta en termostat (+40 ºC) på utgående varmvatten från beredaren i "pumphuset" som får stänga av strömmen till den nya VVB. (Innebär att du måste dra en elledning mellan husen.)

-Sätta ett tidur på den nya VVB

Med dessa åtgärder blir elförbrukningen för varmvattnet i "VVB huset" lägre än vad du har idag.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #59 skrivet: 06 september 2009, 07:29:32 »
Nja.Ditt förslag verkar vettigt.Men det blir mer jobb än vad jag har tänkt mig.Jag får fundera lite innan jag sätter igång.
Mvh  Thomas

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp
« Svar #60 skrivet: 07 september 2009, 18:55:41 »

Skulle du kunna känna på utgående varmvattenröret direkt på beredaren om det verkligen blir kallt även där.


Det är ju ett mycket bra förslag. Tyvärr har mastobbe inte svarat på om det blir kallt även där. Mastobbe har struntat att svara på många av de frågor han fått. Man kan undra om mastobbe verkligen vill ha några lösningar på sina problem?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #61 skrivet: 07 september 2009, 22:50:24 »
Hej igen.Jag blir bÃ¥de fundersam och ledsen när jag läste vad du skrev.Klart att jag vill ha hjälp.Annars hade jag aldrig vänt mig till detta forum.Jag har bara lite svÃ¥rt att hÃ¥lla i alla förslag och trÃ¥dar.Det är rätt sÃ¥ mÃ¥nga som gett rÃ¥d och ställt frÃ¥gor.Vilket jag naturligtvis är väldigt tacksam för.Tack alla ni.Jag vet inte vad jag mer ska säga.Kan du eller nÃ¥n annan säga vad jag glömt att svara pÃ¥ sÃ¥ ska jag göra mitt bästa igen.  Mvh  Thomas

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #62 skrivet: 08 september 2009, 08:35:16 »
Ibland så missas grundproblemet som i ditt fall är dålig temp på varmvattnet. I stället fokuseras på alla möjliga ibland tillkrånglade lösningar där felet mycket väl kan kvarstå.
Så när tempen rasar på varmvattnet vid t.ex duschning, kolla samtidigt om tempen rasar på utgående varmvattenröret.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #63 skrivet: 08 september 2009, 11:16:39 »
Tack för ditt svar och din förståelse.Jag återkommer med mer info.Kanske jag får en lösning på mitt problem.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #64 skrivet: 15 september 2009, 17:52:08 »
Hej.Jag bifogar en skiss på hur inkopplingen av VP samt VVBn ser ut .OMdet inte framgår vad allt föreställer så kan jag förklara det eller lägga in fler bilder som visar hur det ser ut i verkligheten.
Hoppas att nÃ¥gon kan uttala sig om allt är rätt inkopplat.Eller om det nÃ¥t galet. Mvh  Thomas
« Senast ändrad: 21 augusti 2011, 10:14:45 av Rickard »

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #65 skrivet: 03 oktober 2009, 12:51:55 »
En kanske korkad fråga..... Värms varmvattnet av en slinga i beredaren? samtidigt som varmvattencirkulationen hela tiden cirkulerar med hjälp av en liten pump? i så fall kanske det inte är så konstigt att temperaturen på varmvattnet ändrar sig efter en stunds duschande? Att det skulle ta slut efter ett par snabba duschar verkar snudd omöjligt.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Hjälp
« Svar #66 skrivet: 04 oktober 2009, 07:59:49 »
När du står framför IVT´n så är de 2 rören till vänster stigare och retur till radiatorerna.
De 2 till höger till vv-beredaren.
samt de 2 längst till höger till borrhålet.
verkar somenl.skiss att de växlat värmerören till radiatorerna och vv-beredaren.
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!