Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: För lÃ¥g delta till elementen?  (läst 11165 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Less pÃ¥ pellets
För låg delta till elementen?
« skrivet: 05 februari 2012, 23:21:17 »
Jaha, nu stÃ¥r den där o surrar. Varmt o gott, ingen brist pÃ¥ varmvatten, trots ekonomiläge och bad o dusch samtidigt pÃ¥ skilda hÃ¥ll i huset. -16 grader ute och hittills 0,3 kWh i tillskott. Det kan man ju leva med. Det enda jag undrar över är är deltat pÃ¥ radiatorvattnet. Framledning 47 grader, retur 43-44. Har sänkt cp rejält men det verkar inte hjälpa speciellt mycket. Beror väl pÃ¥ att det finns en ytterligare cp, placerad ovanpÃ¥ knäpptanken. Denna gÃ¥r pÃ¥ lägsta hastighet, sÃ¥ vad göra. Ska helst vara 7-10 gr delta har jag lärt mig.  :dt:
Nibe 1245-8, samt 100l arbetstank. 200m borrhål.
Tidigare: pellets på ombyggd oljepanna från -72. 220kvm + garage. Ett jäkla bärande av pelletssäckar...

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2012, 00:40:03 »
Om tanken är bara kopplat som  knäpptank sÃ¥ du kan prova att köra bara den inre Cp:n och spara därigenom lite ström. Du kan jo starta den en gÃ¥ng i mÃ¥naden nÃ¥gra minuter att den inte fastnar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2012, 08:20:10 »
Om det är kopplat som arbetstank så ska interna CP stå i läge "intermittent" och den kan du i princip ställa ner tills du får ett vettigt deltaT över VP:n.

Men är knäpptanken kopplad i serie med VP:n så behövs inte den yttre CP:n som Remo skriver.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Cahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Less pÃ¥ pellets
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2012, 20:54:07 »
Kopplad som knäpptank eller arbetstank? Vet inte... PÃ¥ toppen finns utgÃ¥ende med cp till elementen. Ut frÃ¥n pumpen gÃ¥r ocksÃ¥ till toppen. Returen är kopplad till botten av tanken.  Vad kallas tanken dÃ¥?
Om man stänger av den yttre cp, kan vattnet verkligen passera då?
Nibe 1245-8, samt 100l arbetstank. 200m borrhål.
Tidigare: pellets på ombyggd oljepanna från -72. 220kvm + garage. Ett jäkla bärande av pelletssäckar...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2012, 21:01:33 »
Kopplad som knäpptank eller arbetstank? Vet inte... PÃ¥ toppen finns utgÃ¥ende med cp till elementen. Ut frÃ¥n pumpen gÃ¥r ocksÃ¥ till toppen. Returen är kopplad till botten av tanken.  Vad kallas tanken dÃ¥?
Om man stänger av den yttre cp, kan vattnet verkligen passera då?

Om VP: är kopplad till både toppen och botten av tanken så är det en arbetstank och då måste yttre CP alltid gå.
VP:ns CP ställs i Intermittent läge.
Se principskiss.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Cahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Less pÃ¥ pellets
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2012, 22:42:33 »
Grymt svar, tack! Återstår att se om det finns någon Intermittent inställning till den interna cp:n. Samt se vad som händer.
Hur är den teoretiska tanken att det ska funka?
Nibe 1245-8, samt 100l arbetstank. 200m borrhål.
Tidigare: pellets på ombyggd oljepanna från -72. 220kvm + garage. Ett jäkla bärande av pelletssäckar...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2012, 18:47:19 »
Grymt svar, tack! Återstår att se om det finns någon Intermittent inställning till den interna cp:n. Samt se vad som händer.
Hur är den teoretiska tanken att det ska funka?

Kom på det, om det ska funka med intermittent läge måste det sitta en tempgivare (kopplad till VP:n) antingen i ett dykrör på arbetstanken eller på stigaren efter arbetstanken för att VP:n ska känna av systemtemperaturen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Cahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Less pÃ¥ pellets
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2012, 10:14:01 »
Hmmmm... Tja, nu har jag bit för bit sänkt hastighetet pÃ¥ vb cp, är nu pÃ¥ 45%. Samma delta (5 grader) pÃ¥ radiatortempen ut/in. FrÃ¥gan är om pumpens tempmätare är intressanta när man som jag har en arbetstank. Returen frÃ¥n elementen gÃ¥r som tidigare sagts in i botten pÃ¥ tanken och sen vidare till pumpen frÃ¥n toppen pÃ¥ tanken. Hur mycket pÃ¥verkar tanken ut/in temp? Vad är tanken med att leda returen till tanken? Det svalare vattnet blandas ju dÃ¥ med det varma som just kommit frÃ¥n pumpen? Det som gÃ¥r ut till elementen blir ju dÃ¥ svalare än det som gÃ¥r ut frÃ¥n pumpen. Ã… det som sÃ¥ smÃ¥ningom kommer i retur till pumpen igen, är ju varmare än det som kommer i retur frÃ¥n elementen. Är detta ekonomiskt? Kan nÃ¥gon förklara? 
Nibe 1245-8, samt 100l arbetstank. 200m borrhål.
Tidigare: pellets på ombyggd oljepanna från -72. 220kvm + garage. Ett jäkla bärande av pelletssäckar...

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2012, 11:40:29 »
Nibes principskisser i UKV-manualen (eller om det är i 1245:ans installatörsmanual) har bara ett rör anslutet i botten av arbetstanken. På det röret sitter ett T med returen från elementen och returen till värmepumpen. På så sätt får värmepumpen alltid det kallare vattnet från radiatorerna (förutsatt att flödet över radiatorerna är högre än flödet över värmepumpen).

(Min UKV är tyvärr kopplad med 2 rör i botten, och då ser jag som du skriver att tempen in till VP är lite högre än returen från radiatorerna... så det skulle jag vilja ändra. :/ )
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2012, 12:39:11 »
Cahl: Men du har inte BT25 inkopplad eller? Ser du nÃ¥got värde för BT25 i menyn? Pannan kommer inte kunna räkna gradminuter utan BT25 med ditt inkopplingssätt. Jag har exakt samma inkopplingssätt nämligen  *vinkar*
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Cahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Less pÃ¥ pellets
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #10 skrivet: 09 februari 2012, 13:11:58 »
Inte hemma just nu... vad är BT25?
Jag har ett rör anslutet i botten, meninget T-stycke. Returen från elementen går till botten och vidare till pannan från toppen av tanken.
Nibe 1245-8, samt 100l arbetstank. 200m borrhål.
Tidigare: pellets på ombyggd oljepanna från -72. 220kvm + garage. Ett jäkla bärande av pelletssäckar...

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #11 skrivet: 09 februari 2012, 13:21:09 »
BT25 är en extern framledningstemp givare, den skall sitta i dykröret på din UKV eller på röret ut till din radiatorkrets (där din externa circulationspump sitter). Du kommer inte få ordning på dina deltan innan du har denna givare. Kostar typ 40-60 kr.

Din 1245:a räknar gradminuter på framledningstempgivaren, den som sitter i pannan "tappar sin funktion" med din inkopplingsprincip.

Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #12 skrivet: 09 februari 2012, 13:49:19 »
Inte hemma just nu... vad är BT25?
Jag har ett rör anslutet i botten, meninget T-stycke. Returen från elementen går till botten och vidare till pannan från toppen av tanken.
SÃ¥ det kalla vattnet frÃ¥n radiatorerna hamnar i botten pÃ¥ tanken. Men värmepumpen suger in sin retur frÃ¥n TOPPEN? Och skickar tillbaka framledning ocksÃ¥ i toppen, och radiatorerna fÃ¥r ocksÃ¥ sitt vatten frÃ¥n toppen? Tre rör i toppen?  Sc:,h Känns som ett säkert recept för att VP ska fÃ¥ sitt eget vatten i retur i stor utsträckning (även om det sÃ¥klart strömmar vatten frÃ¥n botten och uppÃ¥t i tanken hela tiden).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2012, 13:53:30 »
Är din inkoppling som: http://www.nibeonline.com/pdf/431004-2.pdf
Sid 16 uppe till vänster?
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #14 skrivet: 09 februari 2012, 14:10:00 »
Det var den jag menade att Nibe rekommenderar, ja. Men kolla också i UKV-manualens bilder. Där finns några varianter, och där sitter inte BT25-givaren mitt i tanken som den gör av någon aledning på bilden du skickade.

Jag har min BT25 framledningsgivare ovanför tanken på röret just innan extern CP och det tycker jag känns som en logisk placering.

(Min anläggning har 4 rör ansluta, och är alltså inte som jag skulle vilja ha det med det där T:et, läs vad jag skrev ovan).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #15 skrivet: 09 februari 2012, 14:42:26 »
Erik: Ja, den skissen är lite missvisande då det inte finns någon möjlighet att montera den mitt i tanken. Den finns 2 dykrör i tanken, ett i topp och ett i botten. Jag valde de översta dykröret och jämförde med den den placering du nämner. Skillnaderna var ca 0.8 grader i dykröret kontra utgående rör mot cirkpump. Det jag finner lätt märkligt är att ovan länkade inkopplingsalternativ inte tas upp av manualen till UKV. Får man fråga varför du använder alla 4 anslutningarna?
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #16 skrivet: 09 februari 2012, 15:02:40 »
Får man fråga varför du använder alla 4 anslutningarna?
Bara för att installatören gjorde så. Det var innan jag spenderat alldeles för mycket tid här så jag visste inte bättre. :)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Cahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Less pÃ¥ pellets
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #17 skrivet: 09 februari 2012, 23:35:33 »
Jo, jag har den inkoppling som wendtan hänvisar till på sid 16 i manualen. Då blir det alltså att skaffa en BT25. Märkligt att inte installatören hade koll på detta. Jag har kopplat bort innetempgivaren tillfälligt för att trimma in kurvan också. Då blev rumstemperaturen alldeles för hög nu när yttertempen stigit till några få minusgrader. Troligen är det innetempgivaren som räddat situationen förut, då jag haft fel kurva. Men kurvan går kanske inte att trimma in för tempgivaren BT25 är på plats på rätt rör från tanken.
Ja, ja, det ska väl gå att få hyfs på detta till slut, men man kan undra hur många som kör sin pump halveffektivt pga taskig installation.
Nibe 1245-8, samt 100l arbetstank. 200m borrhål.
Tidigare: pellets på ombyggd oljepanna från -72. 220kvm + garage. Ett jäkla bärande av pelletssäckar...

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #18 skrivet: 10 februari 2012, 09:38:25 »
Cahl: Utan att låta allt för luttrad så är jag inte särskilt förvånad över att installatören missade detta.

Är din installation helt ny eller? Vad är anledningen till att din installatör valde denna inkopplingsprincip? Stort tryckfall?
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Cahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Less pÃ¥ pellets
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #19 skrivet: 10 februari 2012, 12:17:23 »
Ja, installationen är några veckor bara. Anledningen till extratanken är att möjligen var vattenvolymen för liten i huset, samt att jag har förstått att det kan bli effektivare med volymtank. Flera offerter föreslog också detta.
Jag ringde Nibesupporten och diskuterade. Han var "inte sÃ¥ bra pÃ¥ installation som pÃ¥ själva pumpen"... Men vi resonerade som sÃ¥ att om sensor BT25 ska sitta pÃ¥ framledning frÃ¥n tanken, sÃ¥ borde även den externa cp styras av värmepumpen. Eller? Det är ju den externa cp som ger för högt flöde sÃ¥ att delta blir för litet. Eller finns andra uppfattningar? I dag är cp bara kopplad i  väggen och har mekanisk omställare 1,2,3.
Nibe 1245-8, samt 100l arbetstank. 200m borrhål.
Tidigare: pellets på ombyggd oljepanna från -72. 220kvm + garage. Ett jäkla bärande av pelletssäckar...

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #20 skrivet: 10 februari 2012, 13:38:04 »
Cahl: Nibes support har ibland kunnig personal, tyvärr inte alltid.

Din installatör har ju inte kopplat in din tank som en volym utökning.
Pannan cirkulerar ju över kärlet och sen tar du ut vatten till din radiatorkrets.

När du fått dit din bt25 så ställer du in pannans värmebärarpump på att gå intermitent. Dvs endast när kompressorn går.

Den externa cirkulationspumpen skall alltid snurra(kanske inte sommartid som är det enda undantaget)
den skall alltså INTE styras av värmepumpen då du alltid vill ha cirkulation i kretsen.

Du fÃ¥r alltsÃ¥ 2 st deltan, ett över tanken och ett över radiatorkretsen. om radiatorkretsens delta är för litet sÃ¥ fÃ¥r du sänka den externa cirkpumpens hastighet.  Om deltat över kärlet är för litet sÃ¥ fÃ¥r du sänka värmebärarpumpens hastighet i VP.

Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Cahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Less pÃ¥ pellets
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #21 skrivet: 10 februari 2012, 15:42:15 »
Tanken är väl att det ska funka både som volymökning och knäpptank.
Ska få hem installationsrörisen nästa vecka. Han tar med sig BT25 och installerar den (förhoppningsvis).
Det som den intermittenta körningen sparar kan väl endast vara inre cp-förbrukningen?
Tyvärr står yttre cp redan i lägsta läget, så det blir väl svårt att öka deltat ändå.

För att mäta dessa två deltan har jag alltså två framledningstempar (en inre o en yttre) och en returtemp(inre). Funkar det? Antar att de två delta ska vara samma?
Nibe 1245-8, samt 100l arbetstank. 200m borrhål.
Tidigare: pellets på ombyggd oljepanna från -72. 220kvm + garage. Ett jäkla bärande av pelletssäckar...

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #22 skrivet: 10 februari 2012, 15:58:15 »
Att du har så lågt delta över radiatorerna med lägsta hastigheten på externa CP får mig att fundera på om du har kollat så inga radiatorer "kortsluter", dvs skickar tillbaka nästan lika varmt vatten i retur till pumpen. Det är inte bra för då får VP arbeta med onödigt höga temperaturer. Alla radiatorer ska vara varma längst upp, och märkbart svalare längst ner. Men du måste mäta delta när kompressorn har gått en stund och ger varmt vatten (inte när den står stilla för då blir deltat snabbt mindre)- Har de inte det måste som inte är svala nedtill de strypas med en strypning (bakom termostater).

Det finns många trådar om detta här på forumet, men jag hittar ingen optimal att länka till just nu. :/
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #23 skrivet: 10 februari 2012, 16:05:15 »
Cahl: Om du inte får ett tillfredställande delta på den externa radiatorkretsen så kan cirkulationspumpen vara överdimensionerad flödesmässigt. Märk väl du kan bara se deltat när kompressorn kör sin värmekörning.

Du kan skaffa anläggningstermometrar likt: http://www.rinkabyror.se/artikel/anliggningstermometer/
De fungerar förträffligt och är inte särskilt dyra heller. Det kommer bli mer överskådligt när du kan se temperaturerna in och ut från UKV kärlet.

Detta påstående: "Det som den intermittenta körningen sparar kan väl endast vara inre cp-förbrukningen?"
förstår jag mig inte riktigt på, vad är frågan?

Kör du mot radiatorer eller golvärmeslingor?


Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Cahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Less pÃ¥ pellets
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #24 skrivet: 10 februari 2012, 20:19:48 »
Erik R: jag ska kolla om elementen är jämnvarma, bra tips, har läst det tidigare också (men inte kommit till skott...) Ja jag inser att pumpen ska gå vid kontrollen.

Wendtan: Vad jag menar är nog: vad tjänar man på att köra på intermittent? Kan det vara att den inre cp bara går när kompressorn går?

Delta är nu 4-5 grader.
Nibe 1245-8, samt 100l arbetstank. 200m borrhål.
Tidigare: pellets på ombyggd oljepanna från -72. 220kvm + garage. Ett jäkla bärande av pelletssäckar...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #25 skrivet: 10 februari 2012, 20:26:06 »
Man kan ansluta en extern cp till vp men den enda anledningen är nog att då stänger vp av cp när värmebehov uteblir det går inte att styra hastigheten på cp från vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #26 skrivet: 10 februari 2012, 21:20:00 »
Cahl: Vad finns det för anledning att cirkulera över UKVn från VP när du inte producerar värme?
Precis som du skriver så sparar du den interna cirkpumpen från slitage samt 50-60w på din förbrukning.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #27 skrivet: 16 februari 2012, 11:26:55 »
Cahl: Ingen uppföljning i ämnet än?  *vinkar*
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #28 skrivet: 16 februari 2012, 12:14:19 »
har man ingen arbetstank och därmed en extern CP, måste den interna gå hela tiden för att beräkna värmebehovet.

Har man en arbetstank där radiatorflödet är separerat från värmepumpen så måste den externa CPn gå hela tiden för att beräkna värmebehovet men då kan den interna stängas av - annat än vid kompressordrift.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Cahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Less pÃ¥ pellets
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #29 skrivet: 16 februari 2012, 15:16:37 »
Jo, jag har beställt en BT25 temp givare att placera direkt efter ext cp. Då kommer jag också att sätta int vb cp som intermittent efter vad jag lärt mig här.
Med dagens system har jag dock lyckats få vb delta till 6-7 grader genom att sänka int cp till 30% och justera ner vissa element. Kb ut 2 och kb in 6 gr från mitt stolta 200 m hål. Rätt nöjd med detta. Får se om BT25 kan bättra på ytterligare? hur lågt vågar man sätta int cp innan andra nackdelar uppstår?
Väntar också på en elmätare fr Rickard så att jag kan mäta vad pumpen drar. Nästa fråga blir hur man kan räkna ut COP på ett enkelt sätt. Men det verkar inte vara så enkelt...
Nibe 1245-8, samt 100l arbetstank. 200m borrhål.
Tidigare: pellets på ombyggd oljepanna från -72. 220kvm + garage. Ett jäkla bärande av pelletssäckar...

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #30 skrivet: 16 februari 2012, 15:30:30 »
Cahl: Nu vet jag inte exakt var din ext cirk pump sitter, men du skall inte sätta BT25 för långt från UKVn. utgående rör från UKVn mot din radiatorkrets är en bra placering, eller i dykröret i UKVn.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Cahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Less pÃ¥ pellets
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #31 skrivet: 16 februari 2012, 17:38:28 »
Ok, jag vet men cp sitter 15mm från UKV så det får bli på andra sidan cp. I dykröret borde vara sämre då mäter man ju inte utgående riktigt...
Nibe 1245-8, samt 100l arbetstank. 200m borrhål.
Tidigare: pellets på ombyggd oljepanna från -72. 220kvm + garage. Ett jäkla bärande av pelletssäckar...

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #32 skrivet: 16 februari 2012, 20:46:55 »
Det är i dykröret Nibe själva föresspråkar att BT25 skall sitta, men jag håller med om att utgående röret egentligen är mer rättvist.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #33 skrivet: 16 februari 2012, 21:10:19 »
Med lite tur går det att justera genom startvärdet i gradminuter. Även om givaren råkar komma lite under uttaget eller så. Annars kan man tänka sig att man justerar upp värdet för framledningsgivaren med någon grad genom kallibreringsfunktionen i värmepumpen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #34 skrivet: 16 februari 2012, 22:05:26 »
David: Kalibreringsfunktionen är som jag förstått det bortplockad på xx45
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #35 skrivet: 16 februari 2012, 22:18:42 »
ahh i see. Ok men är det inte allt för stor skillnad så fungerar det ju bra ändå.

Problemet vi sett om det diffar lite för mycket mellan vad den externa givaren säger, kontra vad värmepumpens framledningen egentligen har, är att man kan få väldigt långa körningar med hög temp som resultat, fast man valt väldigt högt startvärde (typ -5).

Men det där ger sig ju
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #36 skrivet: 21 februari 2012, 09:57:18 »
Cahl: Hur gick det efter besöket av din vvs:are? Eller har han inte dykt upp än?
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Cahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Less pÃ¥ pellets
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #37 skrivet: 21 februari 2012, 12:31:14 »
Nä, jag monterade tempgivaren själv, så någon VVS:are kom aldrig! Jag satte den precis efter vb cp som sagt och det verkar funka fint. Pumpen inställd på intermittent nu (fast det märker man ju inte). Delta är nu 6-7 grader mot elementen, så lite har det kanske gjort. Fast frågan är ju om deltan är densamma, men jag mäter på ett svalare ställe? Har inte hunnit kolla/logga om pumpen går längre än tidigare ännu.
Har ställt in "Mina ikoner" så att när dörren är stängd, visas deltat på vb och deltat på kb. Någon som vet vilket delta på vb som visar, över interna givarna eller över den nya givaren?
Nibe 1245-8, samt 100l arbetstank. 200m borrhål.
Tidigare: pellets på ombyggd oljepanna från -72. 220kvm + garage. Ett jäkla bärande av pelletssäckar...

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #38 skrivet: 21 februari 2012, 13:02:39 »
Jag visste inte att man kan visa delta på displayen! Måste undersökas.

Kolla givarnas temperaturer i informationsmenyn och jämför med det delta du ser på displayen med luckan stängd, så borde du kunan lista ut vad den visar. Om den använder de interna givarna eller BT25 för deltat. Gissar på interna givarna.

Tänk på en sak förresten: Är interna CP i intermittent drift så blir ju givarna i värmepumpen helt irrelevanta när vattnet står still i värmepumpen (det cirkulerar ju bara i värmesystemet av den externa CPn), så deltat ska man i alla händelser bara fundera på när komperssorn har gått en stund och avger sin effekt.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #39 skrivet: 21 februari 2012, 13:13:07 »
Cahl: Tyvärr visar displayen med stängd lucka inte BT25, inte heller loggas BT25 som jag förstått det. Rätt trist egentligen.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #40 skrivet: 21 februari 2012, 14:03:29 »
Jo, nog loggas BT25.

LogPro har t ex konfigureringsfiler anpassade för att läsa såna loggfiler: http://www.logpro.se/index.php/configurationsfiles
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #41 skrivet: 21 februari 2012, 14:33:32 »
Sorry, sÃ¥g nu att BT25 ligger längst ut till höger i filen där jag inte tänkt pÃ¥ att titta  Thumbsup
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Cahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Less pÃ¥ pellets
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #42 skrivet: 21 februari 2012, 20:34:02 »
Rättning mittÃ¥t. Den yttre tempgivaren gör väl knappast nÃ¥got Ã¥t deltat pÃ¥ elementen? Eftersom denna yttre temp är lägre än inre temp, blir ju deltat dÃ¥ ännu mindre, endast ca 4 gr.  Möjligen stänger pumpen av sig nÃ¥got senare pga lägre framledningstemp.
 
Med lite tur går det att justera genom startvärdet i gradminuter. Även om givaren råkar komma lite under uttaget eller så. Annars kan man tänka sig att man justerar upp värdet för framledningsgivaren med någon grad genom kallibreringsfunktionen i värmepumpen.
Vore bra om Rinnan kan förklara sin första mening ovan. Jag har ännu inte tafsat på gradminuterna...
Nibe 1245-8, samt 100l arbetstank. 200m borrhål.
Tidigare: pellets på ombyggd oljepanna från -72. 220kvm + garage. Ett jäkla bärande av pelletssäckar...

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #43 skrivet: 21 februari 2012, 23:03:03 »
jo alltså man kan tänka sig att genom att den externa framledningsgivaren innebär att man i vissa fall tappar direktkontakten mellan den faktiska framledningen i värmepumpen och den framledning som går ut på systemet. Detta kan i sin tur innebära att när värmepumpen producerar 45 grader så ligger din faktiska systemframledning på säg 42 grader. Denna sistnämnda är vad varämepumpen utgår från i beräkningen av gradminuterna (värme-över/underskottet).

Om vi tänker oss att vi startar vid -60 i underskott utan tank. Sätter dit tanken enligt det upplägg du tänkt dig och kör igång med samma startvärde så kan körningen bli avsevärt mycket längre och det kan då även bli så att du går avsevärt mycket längre upp i temp än du tänkt dig. På grund av att denna direktkontakt inte längre finns på samma sätt.

I vissa fall är ju detta delvis önskvärt och i andra fall får det en sådan konsekvens att man inte ens når önskad gångkarraktär om man sätter starten till högsta möjliga värde, typ -1.

Hur det blir för dig vet vi väl inte ännu (mins inte vad som skrivits här nyligen) och därför får man väl vänta och se. Det man kan göra är att säkerställa så god kontakt mellan dessa två som möjligt samt om det visar sig vara ett problem får man så klart göra vad man kan med avseende på justering av GM för start och därefter finns det väl någonting mer man kan tänka sig men som jag inte kommer på nu.

Enkelt hade vart att ändra tempgivarens kalibrering om det gick. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!