Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?  (läst 47720 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #120 skrivet: 27 februari 2010, 21:56:48 »
Hej Heddan,
ja de som jag kan komma på nu utan att fundera så mycket är att

1. Eltillskott inte går in automatiskt om varmvattenberedaren tömts på varmvatten. En förbättring skulle vara att eltillskott automatiskt går in efter en viss tid om inte kompressorn orkat höja temperaturen i VVB. Eller att det i alla fall borde finnas möjlighet till att få det på det sättet t ex om man har en liten LVVP ex Atria 6.

2. PÃ¥ Atria sÃ¥ sätter fläkten igÃ¥ng efter avfrostning när temperaturen pÃ¥ brine sjukit till -2ºC eller som minsta inställning är -5ºC. Men är det kallare än sÃ¥ kyler man snabbt bort den kvarvarande värmen i brineslingan när fläkten drar igÃ¥ng. Har man lÃ¥nga rörlängder till utedelen sÃ¥ finns det fortfarande en hel del restvärme man kan dra nytta av.  huvuddunk
En bättre funktion vore att man lät temperaturen på brine IN sjunka till värdet för avfrostnings/utegivaren och först då starta fläkten i utedelen. Då har man hämtat det mesta av den värme som inte använts för att smälta rimfrosten på utebatteriet, samt att man kan ställa utedelen på valfritt ställe och även ha grövre och längre rör.


Mvh
« Senast ändrad: 01 november 2010, 19:59:03 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #121 skrivet: 27 februari 2010, 22:14:17 »
Det finns fortfarande vissa buggar i styren som man undrar om programmerarna var bakfull när de skrev dessa.
1. T.ex. så likställs RUM-inställningen med önskade rumstemp när man installerar innegivare, vilket är vansinne. Med innegivare kan man alltså inte justera höjden på kurvan. För att jag skall få rätt lutning och höjd på kurvan så skulle jag behöva sätta RUM till 18 och Kurva till 36, men då justerar innegivaren mot att jag vill ha 18 grader som innetemp. Alltså sätter jag RUM till 20,5 men då måste jag sänka kurva och då blir kurvan för flack. Så nu får jag handratta kurvan mellan 27(tidig höst) upp till 32(smällkall vinter). Och tar man upp detta med Thermias support så hänvisar de bara till installatören.

Jag har innegivare och det fungerar som det ska men det finns en liten irriterande bugg.
Om jag ändrar RUM värde på VP så ställs "önskad rumstemp" på innegivaren till samma värde, MEN när jag sedan ställer "önskad rumstemp" på innegivaren så ändras inte RUM värdet på VP.
1. ställ RUM på vp.
2. ställ önskat rum temp på innegivaren

Så när man känner till denna bugg/egenskap så är det inget problem :)

jag har en Thermia Diplomat Optimum G2 10
ska kan kolla vilken version jag har på firmware om du vill jämföra med din ?

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #122 skrivet: 28 februari 2010, 11:43:21 »
Det finns fortfarande vissa buggar i styren som man undrar om programmerarna var bakfull när de skrev dessa.
1. T.ex. så likställs RUM-inställningen med önskade rumstemp när man installerar innegivare, vilket är vansinne. Med innegivare kan man alltså inte justera höjden på kurvan. För att jag skall få rätt lutning och höjd på kurvan så skulle jag behöva sätta RUM till 18 och Kurva till 36, men då justerar innegivaren mot att jag vill ha 18 grader som innetemp. Alltså sätter jag RUM till 20,5 men då måste jag sänka kurva och då blir kurvan för flack. Så nu får jag handratta kurvan mellan 27(tidig höst) upp till 32(smällkall vinter). Och tar man upp detta med Thermias support så hänvisar de bara till installatören.

Jag har innegivare och det fungerar som det ska men det finns en liten irriterande bugg.
Om jag ändrar RUM värde på VP så ställs "önskad rumstemp" på innegivaren till samma värde, MEN när jag sedan ställer "önskad rumstemp" på innegivaren så ändras inte RUM värdet på VP.
1. ställ RUM på vp.
2. ställ önskat rum temp på innegivaren

Så när man känner till denna bugg/egenskap så är det inget problem :)

jag har en Thermia Diplomat Optimum G2 10
ska kan kolla vilken version jag har på firmware om du vill jämföra med din ?
Jo har man tur att den kurvhöjd(RUM) som motsvarar den innetemp man önskar är rätt så funkar det bra. Och det gör det säkert för många. Och detta fungerar säkert bättre i södra sverige där husen är mycket sämre isolerade än här uppe i norr. Jag har inget behov av värme förrän dygnsmedeltempen är under 7-8 grader. Men Thermia utgår från att man har behov av värme redan vid +17, det spelar ingen roll om man sätter värmestopp till t.ex. 10 grader kurvan börjar ändå vid +17. Värmestoppen skulle även förflytta kurvan till att börja vid den temperaturen. Så detta är även det en bugg i mina ögon.
Men tillbaka till innegivare och RUM. Jag känner igen din beskrivning, men jag är nu inne på mitt tredje reglerkort i VP:n på 3 år. Och på detta kortet så följer önskad innetemp på innegivaren och RUM varandra slaviskt vars jag än ändrar(VP eller innegivare). Men på något av dom förra reglerkorten jag hade(förmodligen det första) så var det som du beskrev, fast jag vill minnas att det var tvärtom, att ändrade jag på VP:n så hängde innegivaren inte med. Men rattade jag på innegivaren så följde VP:n med. Men detta hjälpte ändå inte för lyckades jag då ställa innegivaren till 20,5 och VP:ns RUM till 18 så styrde ändå VP:n mot 20,5.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #123 skrivet: 28 februari 2010, 12:04:32 »
Varför sÃ¥ mÃ¥nga kort?  Har de gÃ¥tt sönder eller tycker du inte att de funkat som du vill.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #124 skrivet: 28 februari 2010, 13:00:48 »
Heddan, kan bara hålla med. Att koppla innetemperatur till kurvlutningen är helt vrickat. Det är en sak att man kallar kurvlutningen för RUM BÖR men där slutar det gemensamma.

Det här kan vara ett skäl till varför alla i Thermialägret hatar innegivare. Men det beror inte på innegivaren i sig utan att man inte förstått sammanhanget och funktionen den ska fylla, verkar det som i alla fall.

Det finns ytterligare ett sätt att styra RUM BÖR och det är via nattsänkningen och EVU ingången plint 307 och 308. Rumsänkningsfunktionen fås med ett med ett 10 kOhms motstånd inkopplat. Säkert så är det samma problem där, men varför inte testa och labba lite med den?
Som funktionen beskrivs så ska den bara sänka innetemperaturen.


Mvh

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #125 skrivet: 28 februari 2010, 13:19:10 »
Ni verkar kunna det ni snackar om så jag förmodar att ni ändrat rumsfaktor.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #126 skrivet: 28 februari 2010, 13:40:07 »
Ja det hoppas jag han har koll på, Heddan hur är det med det? Rumsfaktorn, alltså den som styr hur mycket påverkan innegivaren ska ha på framledningstemperaturen.

Jag har inte testat Thermias rumsgivare eftersom jag inte äger någon Thermiapump. Men jag ser en nytta med det framförallt hos en nära släkting. Däremot om man i styrsystemet har en massa hyss för sig som inte har med rumstemperaturen att göra så blir man tveksam till funktionen i Thermias fall.

Kan som kuriosa säga att av de Thermiaåterförsäljare jag haft kontakt med så har vi nästan blivit osams när jag stått på mig och försökt få pris på innegivare, trots påstötningar så har jag inte fått något rakt besked. Så det där med innegivare och Thermia verkar vara en mycket känslig fråga! Frågan är om någon fördjupat sig i problemet kring deras innegivare eller om man sopat det under mattan?


Mvh
« Senast ändrad: 28 februari 2010, 14:30:44 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #127 skrivet: 28 februari 2010, 14:54:46 »
Jag är Ã…F och kan inte se problemet. Om ni vill ha innegivare sÃ¥ är det ju sÃ¥.  Ska kolla med Thermia, det brukar finnas sätt att komma runt det mesta.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #128 skrivet: 28 februari 2010, 17:05:07 »
Jo nog har jag koll på rumsfaktorn alltid. Jag har min på 4 för att motverka problemet med kurva så mycket som möjligt. Nog kan jag ställa rumsfaktorn till noll och RUM till 18, men då kunde jag ju lika gärna ha skippat innegivaren från första början. Och varför kan man bara ställa rumsfaktorn mellan 0-4, 0-10 hade varit mycket mera användbart. Rumsfaktorn har ju egentligen ingenting med problemet att göra. Önskad rumstemp skall inte vara lika med (RUM)kurvhöjd, punkt. Men det skulle vara kul om VP Oraklet kunde få en vettig förklaring från Thermia. Jag har försökt men de har stora problem med att överhuvudtaget förstå problemet och så hänvisar de till installatören. Vad skall installatören kunna göra åt ett fel i styren. Jag förstår att installatörerna är tveksamma till Thermias innegivaren, för den tillför bara en massa problem när den egentligen borde göra det bättre och underlätta inställningen av VP:n.

Varför jag är inne på mitt tredje kort? Jo, första kortet var så buggigt och inte kompatibelt med de varvtalsstyrda pumparna så jag fick ibland starta om pumpen 10-20ggr per dag. Ibland gav jag upp och eldade i vedpannan i några veckor innan jag lät VP:n få en ny chans. Thermia var inte speciellt hjälpsamma och installatören skyllde bara på luft i systemet. Tur att jag hade Husdata-interfacet kan jag bara säga.
Det andra styrkortet tog åskan. Otur att jag hade Husdata-interfacet.

Jag tycker fortfarande att mycket kunde förbättras men nu är det bara en sak som stör mig och det är att jag kan inte köra med samma kurva över hela året. Det andra problemet med varvtalsstyrningen har byggts bort mha en volymförstorare...

Att helt skippa Thermias innegivare och istället bygga en egen och låta den styra via nattsänkningen har diskuterats tidigare...och är fortfarande ett alternativ. Men som sagt den sänker ju bara...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #129 skrivet: 28 februari 2010, 17:19:43 »
Heddan, kan bara hålla med. Att koppla innetemperatur till kurvlutningen är helt vrickat. Det är en sak att man kallar kurvlutningen för RUM BÖR men där slutar det gemensamma.

som jag fattat det och så jag också upplevera att det fungerar så har inegiveren ingen påverkan på kurvlutningen.
det är framlednings temp som höjs eller sänks.
tex om jag har önskad innetemp på 22 på innegivaren och uppmätt temp på innegivaren på 20 och en rumfaktor på 2 (som är fabriksinställningen) så kommer framledning att höjas med 4 grader, detta oavsett vilken kurva jag har.
samma sak fast tvärtom, 22 inne, önskad temp 20, rumfaktor 2 ger en sänkning med 4 grader på framledning oavsett kurva.

jag tycker innegivaren fungerar så bra (förutom buggen jag skrev om tidigare) att jag inte kan förstå att det inte följer med som standard :)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #130 skrivet: 28 februari 2010, 17:34:42 »
Spelar det egentligen nÃ¥n roll vad det blir för kurva. Pumpen ska hÃ¥lla 22 grader i det rum givaren sitter.  Eller?

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #131 skrivet: 28 februari 2010, 17:47:02 »
Det har du helt rätt i! Egentligen behöver det inte vara någon kurva utan enbart med ledning av utetemperatur och önskad innetemperatur så borde det inte bli mer än rätt.

Det är ett reglersystem vi pratar om och det finns egentligen ingen anledning att det inte skulle kunna vara självlärande och självinställande. I stort sett alla PID regulatorer idag har en AutoTune funktion som gör att regulatorn lär sig hur processen fungerar.

Men det finns lite svårigheter, t ex om man inte kan få innegivaren eller utegivaren placerade på lämpliga ställen. Därför är det ändå bra att ha en reglerkurva i botten.
Det finns många som t ex har gillestuga i källaren, om solen ligger på där givaren sitter blir det kallt i källaren.
Alla rum har inte samma isolering eller elementen är för små eller... finns många fallgropar, tyvärr.
 
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #132 skrivet: 28 februari 2010, 18:35:46 »
Jag har försökt att fÃ¥ till en form av avtal med mina kunder. Jag erbjöd följande upplägg. För 1000 spänn om Ã¥ret sÃ¥ skulle jag komma ut en extra gÃ¥ng och kolla och mäta pÃ¥ VP. Dessutom förband jag mig att komma inom 24 timmar vid ngt fel. Men ingen ville ha det , faktiskt sÃ¥ fick det motsatt effekt i form av denna frÃ¥ga. -MÃ¥ste era pumpar ha service varje Ã¥r??.   Vi installatörer som är lite intresserade vill liksom ni ha styr mät och logg möjligheter. Men det vill inte de flesta.

Jag kan förstå att man tycker att ett besök varje år är väldigt tätt.
Men säg varannat eller var tredje år? Sen kanske ett besök innan den 6-åriga garantin slutar gälla är på sin plats?

Mvh
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #133 skrivet: 28 februari 2010, 19:20:26 »
Helt klart är det ju viktigast de 2 första Ã¥ren och sen stÃ¥r det ju kunden fritt att säga upp det när som helst. Det händer ju titt som tätt att folk ringer och klagar och när jag kommer ut sÃ¥ stÃ¥r pumpen i drift tillsats. - nej jag har inte tryckt pÃ¥ nÃ¥t. En gÃ¥ng var jag ute och dÃ¥ hade dom ändrat pÃ¥ min temp pÃ¥ inkommande kb till +10.  DÃ¥ mÃ¥ste man trycka en hel del.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #134 skrivet: 28 februari 2010, 20:14:20 »
Heddan, kan bara hålla med. Att koppla innetemperatur till kurvlutningen är helt vrickat. Det är en sak att man kallar kurvlutningen för RUM BÖR men där slutar det gemensamma.

som jag fattat det och så jag också upplevera att det fungerar så har inegiveren ingen påverkan på kurvlutningen.
det är framlednings temp som höjs eller sänks.
tex om jag har önskad innetemp på 22 på innegivaren och uppmätt temp på innegivaren på 20 och en rumfaktor på 2 (som är fabriksinställningen) så kommer framledning att höjas med 4 grader, detta oavsett vilken kurva jag har.
samma sak fast tvärtom, 22 inne, önskad temp 20, rumfaktor 2 ger en sänkning med 4 grader på framledning oavsett kurva.

jag tycker innegivaren fungerar så bra (förutom buggen jag skrev om tidigare) att jag inte kan förstå att det inte följer med som standard :)
Jag har inte påstått att den påverkar kurvlutningen. Den påverkar kurvhöjden(den parallellförskjuter hela kurvan) och detta gör den bara för att jag har valt en viss önskad innetemp. Sedan så parallell förkskjuter den kurvan ännu mera om faktisk och önskad innetemp inte är lika beroende på hur hög rumsfaktorn är satt.

Efter många års loggning så vet jag ganska exakt vilken kurva jag behöver. Jag behöver vid +10 ute en framledningstemp på c:a 22grader. Och vid -30 så skall framledningstempen vara en liten bit över 40grader. För att få en sådan kurva måste jag ha RUM:18 och Kurva:36. Då går det inte att sätta innegivaren på 20.5 som är min önskade innetemp. 20.5 ger mig en alldeles för hög kurva, sänker jag då kurva-värdet så blir kurvan för flack.
Rumfaktorn och innegivaren skall ju bara gå in och justera vid onormala avvikelser såsom stark solinstrålning, mycket folk på besök osv. Den skall inte hela tiden korrigera för en felinställd kurva. Men som det är nu så går det inte att ställa in kurvan rätt så då får innegivaren hela tiden korrigera för detta.

Men det skall bli kul att höra vad VP ORAKLET får fram från Thermia-folket...jag ser inte detta som ett jättestort problem. Man är ju föredetta vedeldare så att gå ner i källaren någon gång då och då för att justera upp/ner kurvan är inte speciellt jobbigt.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!