Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Expansionskärl  (läst 10535 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Expansionskärl
« skrivet: 07 juni 2005, 22:04:44 »
HUr fungerar egentligen expansionskärlet pÃ¥ brine-kretsen?  Har den en gummiblÃ¥sa i sig eller är det bara en tom burk?  FörstÃ¥r inte hur den är tänkt att fungera...  Skall det vara luft i den eller kan den vara helfylld?  När man fyller pÃ¥ systemet skall man släppa ut luften ur expansionskärlet?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Expansionskärl
« Svar #1 skrivet: 07 juni 2005, 22:58:27 »
Jag har ett 8-liters vanligt tryckkärl med blåsa.

Vid installationen trycksattes brinekretsen till 2 bar, vilket ganska snabbt sjönk till 1 bar, och stod där tills jag själv luftade kretsen en hel helg. Den snorbilliga dränkpump jag köpte plus brinepumpen orkade bara trycka upp den till 0.8 bar igen, och den stÃ¥r där nu.  :P

Tryckkärlet är väl som standard trycksatt till 0.5 bar.

Många installationer använder väl plastkärl utan blåsa.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Expansionskärl
« Svar #2 skrivet: 08 juni 2005, 07:23:13 »
Men om man har ett slutet kärl utan blåsa, hur fungerar det som expansionskärl i så fall?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Expansionskärl
« Svar #3 skrivet: 08 juni 2005, 08:03:49 »
Eftersom temperaturen i brinekretsen bara varierar med ca 15-20 grader som mest och att kollektorn som sådan delvis fungerar som expansionskärl (i och med att den är av plast) så räcker det med en väldigt liten exp-kärls-volym. Den mängd luft som finns i de expansionskärl som inte har någon blåsa räcker därför till.

Jag har ett sådant (Nibe), ca 500 liter brine, temp mellan - 5 grader och + 15 grader, trycket varierar mellan ca 0.2 bar och 0.6 bar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Expansionskärl
« Svar #4 skrivet: 08 juni 2005, 08:08:42 »
Så skall man alltså se till att ha lite luft i kärlet och inte fylla det till toppen med brine?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Expansionskärl
« Svar #5 skrivet: 08 juni 2005, 08:12:22 »
50/50
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Expansionskärl
« Svar #6 skrivet: 08 juni 2005, 08:20:22 »
Lite luft skall du nog ha för att tillÃ¥ta expansion, annars är det ju inte mycket till expansions-kärl.  *roflmao*
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad urbibb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Expansionskärl
« Svar #7 skrivet: 11 oktober 2005, 18:00:03 »
Jag har också tryckkärl. En röd liten burk med "bilventil" upptill.
Jag har ökat trycket på kb med vattenslang från 0.1bar till 0.5b men är nu nere på 0.4b efter tre månader.
Hur vet jag att nivån i kärlet är rätt.?

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Expansionskärl
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2005, 21:53:06 »
Jag har också tryckkärl. En röd liten burk med "bilventil" upptill.
Jag har ökat trycket på kb med vattenslang från 0.1bar till 0.5b men är nu nere på 0.4b efter tre månader.
Hur vet jag att nivån i kärlet är rätt.?

Så här har jag resonerat mig fram till att det fungerar: Ett expansionskärl med gummiblåsa skall normalt ha ett 'förtyck'. Med detta avses ett tryck som man skapar genom 'bilventilen' med kompressor innan man kopplar in vätskekretsen. Då är gummiblåsan fullt uppblåst ock ligger 'smetad' utefter insidan på kärlet. Trycket för att 'blåsa upp ballongen' till 'kärlstorlek' är i de flesta fall obetydligt, så 'förtrycket' kommer huvudsakligen av luftens kompression EFTER det att blåsan ''smetat' ut sig inuti kärlet (gummiblåsans huvuduppgift är ju att separera vätska och luft, så att man kan montera expansionskärlet godtyckligt utan att riskera att 'luftkudden' försvinner utan att man märker det).

Som Rickard säger så arbetar kärlet bäst om det är fyllt 50/50 med luft/vätska. Detta uppnår man om arbetstrycket är dubbla förtrycket. Då ju upptar ju luften i blåsan halva sin ursprungliga volym, vilket motsvarar en fördubbling av trycket.

I ett vanligt radiatorsystem för en villa arbetar man ofta med en vattenpelare (beroende av husets höjd) på 5-8m, vilket motsavarar max 0,8 bar. Lägg till lite för att säkerställa ett visst övertryck på högsta radiatorn så får vi ungefär 1.0 bar som dimensionerande arbetstryck. Detta ger i så fall ett förtyck på 0,5 bar, vilket är precis vad som står stämplat på mitt expansionskärl för radiatorkretsen.

Vill du däremot använda ett liknande kärl för brinekretsen så bör man nog reducera förtrycket i motsvarande grad. Min rekommendation skulle vara att bestämma sig för ett arbetstryck i brine kretsen, och därefter använda hälften som förtryck (OBS! Detta kan du inte läsa av på manometern på kärlet. Det måste man mäta innan trycksättningen av brinekretsen med kompressorns manometer). Se'n trycksätter man brinekretsen till avsett tryck = dubbla förtycket (läs av på tryckkärlets manometer), vilket resulterar i att blåsan krymper till 50/50 som avsett. Klart!
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad urbibb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Expansionskärl
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2005, 23:21:24 »
Tack Lucas!
För att få bättre kontroll får jag nog släppa trycket i kb och mäta kärlets tryck.
Det skulle ju betyda att jag behövet ett knappt mätbart tryck i kärlet ca 0,1bar i mitt fall
och 0,2 i kb-slinga. Jag siktar nog på 0,5/1bar...

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Expansionskärl
« Svar #10 skrivet: 12 oktober 2005, 02:08:35 »
I  anläggningen i vÃ¥rt hus  finns ett tryckkärl för brimekretsen
På knappt ett år har trycket sjunkit från 2 till 0.5 bar. Enligt leverantören bör man hålla trycket på 0,5.
Flera grannar har ochså sett att trycket avtar.
Bökigt att öka trycket on man inte har pump (ev vattenslang) och rätt kopplingsdon.

Om takhöjden är tillrÃ¥ckligt hög blir det nog billigare  att ha ett icke trycksatt expansionskärl. Fast trycket gör kanske att i vätskan löst luft hÃ¥lls i schack ..
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Expansionskärl
« Svar #11 skrivet: 12 oktober 2005, 07:34:15 »
Lägger upp min bild på hur det ser ut hemma hos mig.
Från höger i bild har man inkommande och utgående KB.
Till vänster i bild står VP:n.
Uppåt går ledningarna till min frikyla.

Jag har inte expansionskärlet på högsta punkten, men det verkar fungera ändå, vdet är dock viktigt att man sätter expansionskärlet så att både den vanliga KB-slingan och slingan för frikylan kan avluftas till kärlet.

Skulle tro att det finns en hel del installationer där avluftningen inte kan ske på ett bra sätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Expansionskärl
« Svar #12 skrivet: 12 oktober 2005, 15:56:12 »
Om det nu är så vanligt med tryckfall och långsam utluftning av köldsidan, varför inte sätta en påfyllningskran (via backventil så klart) Så att man kan "skvätta" i vatten den vägen under nåt år?
Är det otillåtet / ej rekommenderat?

Jag menar om man lägger sig på dryga 30% sprit så är det inte farligt att spada ut med något 10-tal liter rent vatten under igångkörningsperioden. Förutsatt att man inte har läckage och det blir en "vana"

Låter lättare än att krångla med cirkpumpen etc...

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Expansionskärl
« Svar #13 skrivet: 12 oktober 2005, 18:32:23 »
Om det nu är så vanligt med tryckfall och långsam utluftning av köldsidan, varför inte sätta en påfyllningskran (via backventil så klart) Så att man kan "skvätta" i vatten den vägen under nåt år?
Är det otillåtet / ej rekommenderat?

Jag menar om man lägger sig på dryga 30% sprit så är det inte farligt att spada ut med något 10-tal liter rent vatten under igångkörningsperioden. Förutsatt att man inte har läckage och det blir en "vana"

Låter lättare än att krångla med cirkpumpen etc...

Hmmm. LÃ¥ter inte helt fel.... Om man har, säg, 300 m kollektor, sÃ¥ motsvarar det ungefär 300 l vätska, d v s omkring 200 l vatten och 100 l sprit. Att dÃ¥ spä ut med <10 l vatten borde inte vara nÃ¥got större problem. Intressant förslag tycker jag. Jag har precis kört igÃ¥ng min anläggning, sÃ¥ jag vet inte om jag kommer att fÃ¥ problem i detta avseende, men om sÃ¥ är fallet sÃ¥ vet jag ju hur jag skall göra nu  :). Ventilerna har jag redan, sÃ¥ det är inget problem...

Lucas
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!