Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Samtidig produktion av värme och tappvatten  (läst 10000 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #15 skrivet: 18 september 2015, 10:41:02 »
Skikt plåten gör att det ska skikta sig lättare men den är inte tät så den förhindrar inte vatten att röra sig mellan övre nedre delen och det är det som är en nackdel med nya 250i. När den laddar vv till övre tanken tas returen till vp från nedre delen och därmed trycks hett vatten från övre delen till nedre delen och man värmer huset med vatten som gjorts med lite sämre cop. Om Ctc valt dubbla växelventiler eller helt delade tankar hade det löst problemet men antar att dom valt att modernisera den gamla modellen och inte ville ändra för mycket. Att du inte behöver ha så varmt i övre tanken beror ju till viss del att du har valt att ha högre temp i nedre tanken vilket sänker cop på värme delen. Om du har 40 grader i tankarna kan du inte få ut många liter vv men om det räcker eller inte beror ju på hur mycket man förbrukar. Hur som helst Ctc producerar inte vv och värme samtidigt men det tas energi från värmedelen vid vv tappning lika som det görs hos mig med arbetstank med förvärmnings slinga i.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #16 skrivet: 21 september 2015, 12:46:16 »
Var det dubbla växelventiler i gamla cylindriska EcoZenith?

Jo, både i250 och EcoEl producerar VV och värme samtidigt, eftersom det är bokstavligen är samma tank som värmer både VV och radiatorslingan, samtidigt. Jag förstår faktiskt inte hur du kan få det till att den växlar mellan det ena och det andra, framförallt med tanke på att både övre och nedre tanken är inkopplade i att ge rätt framledning när det är kallt ute. I det läget producerar både övre och nedre tanken den värme som behövs för både värme och VV. Eller hur?

Diskussionen handlar ju om huruvida ett system har "samtidig produktion", inte om det görs med lite högre eller lägre cop.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #17 skrivet: 21 september 2015, 13:03:25 »
Jag håller med om att energin till vv tas från båda tankarna men 250i har en växelventil och styr som växlar mellan att värma nedre delen av tanken till värme och övre delen till vv och den kan inte värma båda delarna samtidigt sen om man anser att det är samtidig produktion eller inte får var och en avgöra. Nån typ av Ecozenith har dubbla växelventiler så returen tas från rätt ställe. Har för mig att nya Ctc invertern har Tva som gör vv men vet inte om den har inbyggd arbetstank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #18 skrivet: 21 september 2015, 13:16:51 »
250i har en växelventil och styr som växlar mellan att värma nedre delen av tanken till värme och övre delen till vv

Systemet är inte uppbyggt så.
VV-slingan går genom både övre och nedre tanken, med en längre del i den nedre. VV värms alltså av både övre och nedre tanken, eller hur?
Radiatorvattnet tas från både övre och nedre tanken. Värmen produceras alltså i både övre och nedre tanken, eller hur?

Att VPn på i250 växelvis värmer övre och nedre tanken har inget med det hela att göra, eftersom båda tankarna är direkt inblandade i produktionen av både värme och VV.

CTCs nya inverter heter CTC EcoAir 510M och det är själva värmepumpen. Den ska kopplas ihop med EcoZenith i250, och det är i250 som är "arbetstanken".
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #19 skrivet: 21 september 2015, 13:24:34 »
Värmen tas enbart frÃ¥n nedre tanken sÃ¥ länge inte vp behöver eltillskott dÃ¥ tillÃ¥ts shunten även öppna mot övre delen. Vp kan inte producera 2 olika temperaturer samtidigt kan vi ensas om det.  Jag menade Ctc nya bergvärme inverter vilken man inte hört sÃ¥ mycket om ännu men hoppas dom fÃ¥tt till en riktigt fin produkt nu http://www.ctc.se/product/ctc-gsi-12/
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #20 skrivet: 21 september 2015, 13:29:42 »
VPn kan inte producera två temperaturer samtidigt men den kan värma tankarna till olika temperatur. Den kan alltså värma nedre tanken först, till en lägre temperatur, och sen fortsätta till en högre temp i övre tanken.
Shunten öppnar mot övre tanken om temperaturen i nedre tanken inte räcker men den är tillräckligt hög i övre tanken, och det spelar ingen roll om övre tanken är värmd av VP eller elpatron. Det är inte elpatronen som styr shunten utan temperaturerna i tankarna och framledningen.

Jag förutsatt att du pratade om LVVP inne på sidorna om LVVP.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #21 skrivet: 21 september 2015, 15:15:29 »
Om vp är rätt inställd ska den inte öppna mot övre tempen så länge kompressorn håller rätt temp i nedre tanken om den inte orkar efter en viss tid så öppnas shunten mot övre delen och då kommer den värmas av elpatron eftersom kompressorn själv inte orkar. Visst är vi inne på luft/vatten delen men tyckte det handlade allmänt om vp och Ctc.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #22 skrivet: 21 september 2015, 15:42:42 »
VPn är inte alls inställd, den styrs av EcoZenith. Inte tvärtom. VPn startar/stoppar på order av EcoZenith och levererar bara varmvatten till EcoZenith. Det är EcoZenith som styr värmesystemet och som levererar VV.

Det du beskriver är gamla EcoEl, där VPn inte kan värma övre tanken. På nya EcoZenith kan VPn värma övre tanken, upp till över 60 grader.

FrÃ¥gan gällde om en LVVP samtidigt kan producera bÃ¥de VV och värme, och svaret är "ja" eftersom VPn bara levererar värme till ett tanksystem som samtidigt levererar bÃ¥da delar. Samtidigt. Det ursprungliga pÃ¥stÃ¥endet frÃ¥n säljaren handlade ju om huruvida systemen växelvis värmer det ena eller det andra, vilket skulle kräva separata tanksystem alternativt att temperaturerna växelvis ändras frÃ¥n VV-nivÃ¥ till värme-nivÃ¥ exempelvis genom att systemet har en inbyggd VVB som värms separat. 
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #23 skrivet: 21 september 2015, 15:52:45 »
Om värmesystemet bara behöver 40 grader och du tar en lång dusch så kommer ju VP'n att behöva värma den övre delen av tanken för att tillgodose ditt behov av varmvatten. Under tiden svalnar den undre delen eftersom vattnet kyls i värmesystemet. Efter ett tag växlar den över till att värma nedre delen av tanken igen och då kyls den övre av ditt VV-uttag, sen växlar den tillbaks till att värma övre delen, osv.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #24 skrivet: 21 september 2015, 16:37:47 »
Om värmesystemet behöver 40 grader så kommer temperaturen där pendla mellan 40-47, och det räcker väl ett tag för en dusch? Om jag tar en lång dusch så sänks ju temperaturen först i nedre tanken och då värmer VPn den nedre tanken.

Är det den delen ni inte fattat? Att VV värms i nedre tanken innan det når den övre?

Dessutom, om temperaturen i nedre tanken inte räcker för framledningen så öppnar shunten (så småningom) mot den övre tanken, så om EcoZenith då värmer den övre tanken så kommer den värmen shuntas ut som framledning.
BÅDA tankarna KAN leverera BÅDE värme och VV, beroende på situationen.
« Senast ändrad: 21 september 2015, 16:41:13 av lunk UmeÃ¥ »
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #25 skrivet: 21 september 2015, 16:56:55 »
VV-slingan i både EcoEl och EcoZenith i250 går först genom den nedre tanken och sen genom övre. Den är längre i nedre än i övre.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #26 skrivet: 21 september 2015, 18:44:52 »
Om värmesystemet behöver 40 grader så kommer temperaturen där pendla mellan 40-47, och det räcker väl ett tag för en dusch? Om jag tar en lång dusch så sänks ju temperaturen först i nedre tanken och då värmer VPn den nedre tanken.

Är det den delen ni inte fattat? Att VV värms i nedre tanken innan det når den övre?

Dessutom, om temperaturen i nedre tanken inte räcker för framledningen så öppnar shunten (så småningom) mot den övre tanken, så om EcoZenith då värmer den övre tanken så kommer den värmen shuntas ut som framledning.
BÅDA tankarna KAN leverera BÅDE värme och VV, beroende på situationen.
Om shunten öppnar mot övre delen när vp värmer övre delen kommer huset värmas med vatten gjort till ca 60 grader när det hade räckt med 40 grader till bra mycket bättre cop och mera effekt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #27 skrivet: 21 september 2015, 18:58:16 »
VV-slingan i både EcoEl och EcoZenith i250 går först genom den nedre tanken och sen genom övre. Den är längre i nedre än i övre.
Jag förvärmer vv i en slinga på totalt 25 meter i en arbetstank men jag anser inte att min vp kan tillverka vv och värme samtidigt men jag kan ta ut lite energi till vv samtidigt som den gör värme. Den har liksom 250i en växelventil som växlar om mellan vv och värme del som i mitt fall är helt separerade.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #28 skrivet: 21 september 2015, 21:26:21 »
Om shunten öppnar mot övre delen när vp värmer övre delen kommer huset värmas med vatten gjort till ca 60 grader när det hade räckt med 40 grader till bra mycket bättre cop och mera effekt.

... fast det är överhuvudtaget inte det vi diskuterar, hur cop pÃ¥verkas av ena eller andra lösningen. Du bara slingrar dig.  tOOmten
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #29 skrivet: 21 september 2015, 21:39:11 »
Jag förvärmer vv i en slinga på totalt 25 meter i en arbetstank men jag anser inte att min vp kan tillverka vv och värme samtidigt men jag kan ta ut lite energi till vv samtidigt som den gör värme. Den har liksom 250i en växelventil som växlar om mellan vv och värme del som i mitt fall är helt separerade.

Du har ett bergvärmesystem där du förvärmer vv innan det går in i en ... vadå? VVB? I såna fall tillverkar ju inte din VP varmvatten, den vara förvärmer till ett annat system. Då är det ju helt separerat.

Det är ju det jag säger, du bara slingrar dig.  tOOmten

Jag kollade just panelen på min EcoEl. Nu ikväll behöver mitt hus 25 °C i framledning. Min EcoAirPE kan inte producera kallare vatten än 40 grader, så den värmer nedre tanken till 47, står still tills den är nere i 40, och värmer sen igen (börvärde 47). Övre tanken är inställd på 44. Nu när vi är ungefär mitt emellan två VP-körningar är tempen i både övre och undre tanken 45. Elpatronen har inte varit igång alls idag.

Så vad säger du Smurfen, när min VP startar igen om ca en timme, så kommer den köra en dryg kvart och värmer då nedre tanken till 47 (och indirekt den övre så den är varmare än 44). Producerar den då VV eller värme anser du?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!