Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Smutskasting av IVT??!!  (läst 25658 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kompressor Experten

  • Gäst
Kompressor Experten
Smutskasting av IVT??!!
« skrivet: 14 januari 2005, 14:32:04 »
Har märkt att det förekommer en del smutskastning samt skepsis på IVT´s nya HT+ värmepump i detta forum.

Vill bara förtydliga lite fakta.
Hemligheten ligger i den Scroll kompressor med en helt ny teknologi som de använder. Innan IVT valde denna kompressor hade NIBE, Thermia samt CTC/Bentone samma chans. I och med att IVT var snabbast och såg möjligheterna så valde man denna kompressor och såg till att få ensamrätt på den.

I efterhand har vissa av IVT´s konkurrenter försökt att få tag på samma kompressor från samma leverantör när man har insett att den är väldigt bra. De vet att denna kompressor är ett hot.

När man inte har lyckats så börjar man istället att hitta på en massa lögner som inte stämmer. Dessa lögner har lett till att vissa "okunniga (av naturliga själ)" privatpersoner är skeptiska. IVT´s HT+ med denna Scroll kompressor håller definitivt vad man lovar och lite till.

En av fördelarna är bla att kunna gå upp högt i kondensering (som ger hög framlednings temperatur) med R407c. Detta har man inte kunnat tidigare. Fördelen är bla varmt vatten som kortfattat innebär att kompressorn behöver ladda vattnet mindre antal ggr för att behålla varmt vatten, jämfört med konkurrenterna.

Mindre ggr = mindre strömförbrukning av kompressorn = en bättre års verkningsgrad. Man sparar helt enkelt mer Med IVT´s jämfört med andra. Även om verkningsgraden är lägre vid +65 så är det mycket bättre än el-patron (elspets) som ger COP 1:1

Kan tillägga att jag jobbar i branschen och vet vad som pågår.

Jag brukar se IVT som den värmepumps tillverkare som bla leder utvecklingen. Utan dem hade vi kanske inte haft så effektiva värmepumpar. Tänk på att det är oftast ganska lätt a ta efter någon annans ide!

MVH
Kompressor Experten!!!



Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Smutskasting av IVT??!!
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2005, 14:42:48 »
Nog är den bra kompressorn och högtemp kan vara till nytta i en del anläggningar.  Men om den har en bättre COP vill jag lÃ¥ta vara osagt!?
Men det är absolut inte nåt eftersträvansvärt eftersom verkningsgraden sjunker mycket jag säger MYCKET kraftigt vid höga framledningstemperaturer...... många gånger är det bättre att byta/komplettera radiatorerna för att (verkligen) kunna driva anläggningen ekonomsikt.

Citera
Mindre ggr = mindre strömförbrukning av kompressorn = en bättre års verkningsgrad.

antalet starter har väl inte med årsförbrukningen att göra??
Jag säger så här... så låg framledningstemperatur som möjligt ger bästa COP.
Detta gäller oaktat fabikat och ev möjlighet att producera höga temperaturer.

Du som har bra erfarenhet, vad tycker du om IVT´s styr. Jämfört med tex en styr som jobbar med gradminuter.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

JH

  • Gäst
JH
Re:Smutskasting av IVT??!!
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2005, 14:56:55 »
En bra kompressor är inte alltid detsamma som en bra värmepump.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:Smutskasting av IVT??!!
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2005, 15:04:15 »
Har pratat med vänner (obs, ej detsamma som någon som försöker sälja något åt dig) som arbetar i branschen...låt mig säga att det finns viss skepsis till kompressorn på sikt....därmed inte sagt att detta ÄR så, men skepsisen finns där...även inom skrået...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Smutskasting av IVT??!!
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2005, 15:05:39 »

En av fördelarna är bla att kunna gå upp högt i kondensering (som ger hög framlednings temperatur) med R407c. Detta har man inte kunnat tidigare. Fördelen är bla varmt vatten som kortfattat innebär att kompressorn behöver ladda vattnet mindre antal ggr för att behålla varmt vatten, jämfört med konkurrenterna.

Mindre ggr = mindre strömförbrukning av kompressorn = en bättre års verkningsgrad. Man sparar helt enkelt mer Med IVT´s jämfört med andra. Även om verkningsgraden är lägre vid +65 så är det mycket bättre än el-patron (elspets) som ger COP 1:1


Givetvis, ska man ha 65 gradigt vatten är det bättre att göra det med VP än med elpatron.

Men verkningsgraden sjunker med högre temp, så om pumpen startar på varmvattentemp 44 grader och stoppar på 55 så har man ett bättre COP än om pumpen går till 65 grader på varmvattnet. Så det där var lite feltänkt...

Man kanske laddar fler ggr med en vanlig VP men kortare tid varje gång så total tid för varmvattenladdning blir densamma vid samma varmvattenförbrukning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
Re:Smutskasting av IVT??!!
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2005, 15:08:33 »
Har märkt att det förekommer en del smutskastning samt skepsis på IVT´s nya HT+ värmepump i detta forum.

Vill bara förtydliga lite fakta.
Hemligheten ligger i den Scroll kompressor med en helt ny teknologi som de använder. Innan IVT valde denna kompressor hade NIBE, Thermia samt CTC/Bentone samma chans. I och med att IVT var snabbast och såg möjligheterna så valde man denna kompressor och såg till att få ensamrätt på den.

I efterhand har vissa av IVT´s konkurrenter försökt att få tag på samma kompressor från samma leverantör när man har insett att den är väldigt bra. De vet att denna kompressor är ett hot.

När man inte har lyckats så börjar man istället att hitta på en massa lögner som inte stämmer. Dessa lögner har lett till att vissa "okunniga (av naturliga själ)" privatpersoner är skeptiska. IVT´s HT+ med denna Scroll kompressor håller definitivt vad man lovar och lite till.

En av fördelarna är bla att kunna gå upp högt i kondensering (som ger hög framlednings temperatur) med R407c. Detta har man inte kunnat tidigare. Fördelen är bla varmt vatten som kortfattat innebär att kompressorn behöver ladda vattnet mindre antal ggr för att behålla varmt vatten, jämfört med konkurrenterna.

Mindre ggr = mindre strömförbrukning av kompressorn = en bättre års verkningsgrad. Man sparar helt enkelt mer Med IVT´s jämfört med andra. Även om verkningsgraden är lägre vid +65 så är det mycket bättre än el-patron (elspets) som ger COP 1:1

Kan tillägga att jag jobbar i branschen och vet vad som pågår.

Jag brukar se IVT som den värmepumps tillverkare som bla leder utvecklingen. Utan dem hade vi kanske inte haft så effektiva värmepumpar. Tänk på att det är oftast ganska lätt a ta efter någon annans ide!

MVH
Kompressor Experten!!!




Det har väl inte gnällts så mycket på själva komressorn, det är väl värmefaktorn och nyttan av 65 grader som diskuterats och vad det gör med kompressorn?! Rätta mig om jag har fel.

Att IVT leder utvecklingen håller jag dock inte med om.

Du som är i branschen kan väl förklara skillnaden mellan IVT´s nya kompressor och Thermias "nya" kompressor som sitter i Diplomat & Duo.

Registrera dig gärna, kunninga postare kan vi inte fÃ¥ för mycket av. "Kompressorexperten" är ledigt!  ;)

mvh
Thomas

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Smutskasting av IVT??!!
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2005, 15:29:16 »
4/11-05 dÃ¥ vet jag om jag tänk rätt eller inte...tills det är det ju bara en massa spekulationer  ;) ...vad gäller livlängden fÃ¥r jag väl Ã¥terkomma om 10-15 Ã¥r (förhoppningsvis)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Smutskasting av IVT??!!
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2005, 16:23:49 »
Med reservation för att jag inte kollat, men jag kan inte minnas att nÃ¥gon här har pÃ¥stÃ¥tt att HT+ är en dÃ¥lig värmepump?  ???

Däremot har vi diskuterat en hel del om hurvida det är rätt att satsa pÃ¥ en pump med hög framledningskapacitet istället för att anpassa radiatorsystemet för att fÃ¥ en bättre verkningsgrad.  En HT+ passar utmärkt även i ett sÃ¥dant system. Bättre varmvattentemp i all ära men den besparing man gör med högre VP temp istället för elpatron är marginelll jämfört med den stora kostnaden, uppvärmningsbehovet.

Att kompressorn är bra tvivlar nog inte någon här på. Att scrollcompressortekniken har stor utvecklingspotential är känt och kommer säkerligen att vara en bidragande orsak till att nästa generation värmepumpar kommer att ha betydligt bättre verkningsgrad än dagens.

Jag kan inte heller lÃ¥ta bli att dra lite pÃ¥ smilbanden Ã¥t den anonyme postarens inlägg. Det pÃ¥minner mej lite om herrn som ringde till TV:s klagomur när Per Oskarson strippade i Hylands Hörna. Han var ju gudbevars frÃ¥n Östermalm i Stockholm sÃ¥ det var ju nÃ¥n mening med det han sa!!! En riktig klassiker!  ;)

Att vi andra här skulle vara okunninga, av naturliga skäl, (vad det nu betyder) funderar jag fortfarande pÃ¥ om det var en förolämpning eller inte...  ;D

Vi må vara glada amatörer de flesta av oss här, men vi har ett brinnande intresse för värmepumpar och lär oss mer och mer efter hand.
 Det i sin tur innebär att leverantörererna/rörfirmorna fÃ¥r mindre och mindre möjlighet att "bullshitta" oss kunder... kanske där skon klämmer?  ::)
« Senast ändrad: 14 januari 2005, 16:26:55 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Smutskasting av IVT??!!
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2005, 17:27:16 »
Snacka om brandfackla  ;D ;D ;D

Citera
Mindre ggr = mindre strömförbrukning av kompressorn = en bättre års verkningsgrad. Man sparar helt enkelt mer Med IVT´s jämfört med andra. Även om verkningsgraden är lägre vid +65 så är det mycket bättre än el-patron (elspets) som ger COP 1:1

Jag skulle utan att tveka vilja påstå att detta är rent nonsens, jag kan praktiskt taget garantera att nibe och thermia värmer varmvattnet billigare än IVT, detta förutsatt att IVT värmer sitt vv varmare än Nibe och Thermia vid varje varmvattenladdning.

Hög temp ger låg COP även på en IVT HT+!

Att värma vattnet till en lägre temp ger alltså högre COP, de få timmar som tillskottet går på Nibe och Thermia på ett helt år för att legionellasäkra vattnet kostar i sammanhanget ingenting.

Att det är trevligt med lite varmare vatten kan dock vara ett plus, det saknar man ibland när man skall diska ur stekpannan under rinnande vatten, så visst finns det fördelar med en HT - men billigare blir det inte.

Vad som skulle bli billigt vore om IVT eller nån annan kom med en VP som var varvtalsstyrd - då skulle vi kunna prata om höga verkningsgrader! Helst skall då både kompressor och KB-pump vara varvtalsstyrd...

Kompressorn som sådan har väl ingen kritiserat i övrigt, eller?

Förhoppningsvis kan detta forum göra att färre presumtiva kunder går på IVT:s försäljningstrick med HT:n, har man inte behov av höga framledningstemperaturer gör man inte mycket med den, förutom varmvattenkomforten då...

Viktigas är att köpa en VP med hög verkningsgrad vid den framledningstemp som den förmår bygga upp i systemet vid kontinuerlig gång, i mitt fall föll valet på Nibe - det blev betydligt billigare och med något högre COP.

Vilken som har den längsta livslängden är ju naturligtvis osäkert, en sak är i vart fall säker - IVT kan omöjligt veta hur lång livslängden blir på deras nya kompressor!

Citera
Dessa lögner har lett till att vissa "okunniga (av naturliga själ)" privatpersoner är skeptiska. IVT´s HT+ med denna Scroll kompressor håller definitivt vad man lovar och lite till.

Två kommentarer:

1. En som kan värmepumpar vet att man inte behöver en HT+ om man har ett radiator/golvvärmesystem som klarar sig med max 55 graders framledningstemp.

2. Att påstå att den håller vad den lovar och lite till kan jag garantera att du inte vet, du kan ha en uppfattning - och den får du gärna dela med dig av.

Registrera dig och häng med i 15 år, då vet vi om den höll vad den lovade!

/Rickard

PS. Det är trevligt med folk som vet vad de "talar om" så du är välkommen att delta i den forsatta diskussionen. DS.


Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Smutskasting av IVT??!!
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2005, 17:31:19 »

 
Vi må vara glada amatörer de flesta av oss här, men vi har ett brinnande intresse för värmepumpar och lär oss mer och mer efter hand.
 Det i sin tur innebär att leverantörererna/rörfirmorna fÃ¥r mindre och mindre möjlighet att "bullshitta" oss kunder... kanske där skon klämmer?  ::)
Det här fÃ¥r vi se som Ã¥rets första vettiga pÃ¥stÃ¥ende  ;D ;D Mycket bra sagt !!!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad tosses

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
Re:Smutskasting av IVT??!!
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2005, 23:20:48 »
Pumpen HTplus 11 har den högsta COP vid 0/35 jag sett.
COP 4,86

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Smutskasting av IVT??!!
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2005, 01:04:05 »
tosses
Jorå men det är marginellt tittar man istället på ivt´s 9 och Thermia Diplomat 8 då är Thermia liiiite bättre både vid 0/35 och 0/50.

Viktigare är nog att fÃ¥ rätt storlek för att minimera tillskottstiden och att fÃ¥ en sÃ¥ ekonomisk drift som möjligt. Genom optimal injustering av styren där tycker jag att Thermia och NIBE faktiskt valt ett enklare sätt att styra värmepumpen.  Men det kan ocksÃ¥ vara en smaksak.
Jag tror också att kompressorn dom valt säkert är helt ok!!!

Eldfängt ämne tydligen, säkert bra med inlägg som rör om lite  ;)  
Som vanligt med kloka inlägg frÃ¥n den Gotländska juryn   ;D

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Smutskasting av IVT??!!
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2005, 11:51:21 »
Pumpen HTplus 11 har den högsta COP vid 0/35 jag sett.
COP 4,86

Visst är den hög. Verkar som från 11kW och upp så kör dom en annan kompressor. De lägre effekterna ligger runt 4,5 vilket är jämförbart med andra fabrikat.

Ökningen är dock inte så man hoppar högt av lycka precis. Men ~10% är ju ändå lite.

Sen återstår ju frågan... med eller utan cirkulationspumpar? Enligt EN255 står det bara. Så säger också Nibe men tillägger att cirkulationspumparna är ej medräknade. CTC anger sina värden med pumpar. Vore bra om alla tillverkarna angav om det är med eller utan så man vet om det går att jämföra. Faktum är att om det är utan pumpar så har den inte mycket bättre COP än vår ECOPart 10:a. Så jag hoppas att det är med pumpar!

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Smutskasting av IVT??!!
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2005, 11:52:55 »
Kompressor Experten,

Var finns lögnerna, jag kan inte hitta dem?

Det förekommer inom värmepumpbranschen en hel del oseriös marknadsföring. Ett företag framhävde sin nyutvecklade värmepump med underkylare där det inte fanns någon underkylare enligt vedertaget språkbruk. Senast var det Panasonics tillsats för produktion av syreanrikad luft som säkerligen fungerar rent tekniskt men som i praktiken helt saknar värde. Nibes FLM30 räknar jag till samma klass, den fungerar tekniskt men det är pengar kastade i sjön. Inom parentes sagt är det förvånande hur många broschyrer det finns som visar helsidesbilder av kvinna med fördelaktigt utseende med spädbarn i famnen men som saknar uppgifter om vad prylen det handlar om har för tekniska prestanda.

När nu IVT:s högtemperaturvariant dyker upp och ett det i ett antal inlägg konstateras att IVT i marknadsföringen inte har lagt alla kort på bordet handlar det inte om smutskastning utan om legitim konsumentupplysning.

Sen fungerar det så här att det är kvaliteten på det som skrivs som räknas. För min del är du vägd och hittills befunnen för lätt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

admin

  • Gäst
admin
Re:Smutskasting av IVT??!!
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2005, 13:36:03 »
Citera
Sen återstår ju frågan... med eller utan cirkulationspumpar? Enligt EN255 står det bara. Så säger också Nibe men tillägger att cirkulationspumparna är ej medräknade. CTC anger sina värden med pumpar. Vore bra om alla tillverkarna angav om det är med eller utan så man vet om det går att jämföra. Faktum är att om det är utan pumpar så har den inte mycket bättre COP än vår ECOPart 10:a. Så jag hoppas att det är med pumpar!

Om det är med pumparna inräknade är det sensationellt, skulle nog tro att de skulle nämna det i marknadsföringen i så fall.

Jag skulle bli MYCKET förvånad om det var inkl. cirkpumpar...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!