Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur kan en VP lämna värme med olika temperatur?  (läst 2229 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,
Kan nÃ¥gon förklara för mig hur man gör för att fÃ¥  en VP att genera värme med önskad temp?
För tydlighetens skull : Jag frågar inte om givardelen med utomhusgivare etc .
Jag är sÃ¥ledes nyfiken pÃ¥ om detta görs genom att t ex genom att styra förÃ¥ngningen möjligen genom att variera tillflödet av kölldmediet. Eller om det görs genom att variera dekompressionen i strypventilen.  Eler pÃ¥ nÃ¥got annat sätt.
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Hur kan en VP lämna värme med olika temperatur?
« Svar #1 skrivet: 29 april 2004, 11:10:19 »
En "normal" värmepump har bara tvÃ¥ lägen, av eller pÃ¥. Man kan säga att temperaturen man vill ha fÃ¥s genom "pulsmodulering". Av och pÃ¥ styrs tex av min och maxvärden runt ett börvärde. x antal grader under framledningens börvärde, pump pÃ¥. x antal grader över framledningens börvärde. pump av. Trogheten i radiatorsystemet, dvs vattenvolymen, gör att pumpens gÃ¥ngtider blir acceptabla och att temperaturen inte svänger för fort.  Andra styrsystem använder sig av sk "gradminuter" men principen är egentligen densamma, man startar pumpen vid ett inställt underskott och stänger av vid ett inställt överskott. CTC har en liten annorlunda funktion pÃ¥ sina komplettpumpar. Där har man ett värmemagasin som pumpen arbetar mot och som sedan shuntas ut sÃ¥ man fÃ¥r rätt värme. Värmemagasinet värms dock efter metoden av/pÃ¥.

Frekvensstyrda kompressorer, vanligast i luft/luft pumpar, styrs däremot sÃ¥ att kompressorn arbetar med variabel kondensernigstemp. Vi väntar pÃ¥ att det ska komma vätske/vattenpumpar som har det ocksÃ¥!  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Hur kan en VP lämna värme med olika temperatur?
« Svar #2 skrivet: 29 april 2004, 12:30:28 »
Helt rätt, jag tror det är ett vanligt missförstånd att värmepumpar som arbetar med flytande kondensering arbetar vid den temperatur som reglerdatorn räknat fram. Men verkligheten är den precis som Per skriver att en vanlig brine/vattenvärmepump alltid går med full effekt - även vid flytande kondensering.

Fördelen som nås med flytande kondensering uppnås tack vare att man aldrig (förutsatt att man har ett radiatorsystem utan termostater) tillåter temperaturen i radiatorsystemet att stiga till en högre temperatur än vad som blir resultatet av värmepumpens tillförda effekt och radiatorsystemets förmåga att göra av med den tillförda effekten.

I mitt fall har jag ett rejält dimensionerat radiatorsystem som vid kontinuerlig drift av värmepumpen når en maximal framledningstemp av 43 grader.

Framledningstempen vid start av kompressorn ligger normalt på 23-26 grader, den arbetar med andra ord inom ett temperaturområde som ligger mellan 23-43 grader tack vare att jag kör med flytande kondensering.

I ett system med fast kondensering (med ack) och shuntstyrning skulle min värmepump istället ha fått starta på t.ex. 45 grader och gå tills tempen var 55 grader.

Resultatet av detta skulle ha givit en klart lägre COP på min anläggning än vad jag i dagsläget har, dessutom belastas kompressorn hårdare vid höga temperaturer.

I ett radiatorsystem som är klent dimensionerat eller av högtemperaturmodell kommer framledningstempen vid kontinuerlig drift att ligga runt 55 grader, och i ett sånt fall så är vinsten som uppnås med flytande kondensering liten.
Liknande fenomen kan även uppstå om man köper "för stor" värmepump. Radiatorsystemet har helt enkelt inte kapacitet att göra av med den tillförda effekten vid låga temperaturer.

Utloggad Gunder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Re:Hur kan en VP lämna värme med olika temperatur?
« Svar #3 skrivet: 30 april 2004, 23:59:47 »
Jag har fattat flytande kondensering på så sätt att kompressorn höjer tryck och temp på köldmediet in i kondensorn som kyls av returvattnet och därmed sänks temp och tryck i kondensorn. Ju högre temp på returvattnet ju sämre kyls kondensorn så tryck o temp stiger i denna. Denna försämrade kondensering (utvunnen värme) och högre tryck som kompressorn arbetar mot,som då tar mer ström, ger det försämrade COP värdet. Sedan är det ju reglerdaton som bestämmer vid vilken temp kompressorn skall slå till och från.
Nibe 1215-5 105m aktiv brunn, 300l ack som första radiator, startad Maj-04. 200 kvm suterräng -78 ,FTX ventilation, Blekinge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!