Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad betyder symbolerna pÃ¥ knappen?  (läst 8285 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad akathebarf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad betyder symbolerna på knappen?
« skrivet: 17 december 2017, 17:03:12 »
Hej!

ny här på forumet och har haft en innova i ett par år. knapparna på fjärren är ganska självklara utom en. Har kollat instruktionsboken men den skriver inget om den knappen. verkar som det är 2 olika lägen man kan välja mellan. trycker man på knappen så alternerar den mellan de 2 symbolerna. den ena ser ut som en gran och den andra är ett hus med en pil in och en ut.



kanske inte är något viktigt men har alltid undrat vad som menas med den? vad ska den stå på och varför?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vad betyder symbolerna på knappen?
« Svar #1 skrivet: 17 december 2017, 17:32:35 »
Gransymbol :Nu är det jul...(1:a raden)
Hussymbol : Uti vårt hus....(2:a raden)

F´låt, skoja lite bara!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Vad betyder symbolerna på knappen?
« Svar #2 skrivet: 17 december 2017, 17:43:50 »
Tyst drift inne/ute kanske !

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad betyder symbolerna på knappen?
« Svar #3 skrivet: 17 december 2017, 20:13:49 »
Granen betyder hälsoläge! Antagligen generator för negativa joner eller filter.
Hussymbolen är rengöringsläge.

Utloggad akathebarf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad betyder symbolerna på knappen?
« Svar #4 skrivet: 17 december 2017, 21:50:43 »
Granen betyder hälsoläge! Antagligen generator för negativa joner eller filter.
Hussymbolen är rengöringsläge.
Pumpen har ett filter och vad innebär rengörings läge? Man kan inte stänga av det på något sätt det är antingen eller som gäller så då kanske rengörings läget är standard läget?
Har en till äldre värmepump på övervåningen och den saknar dessa val.
Tack för alla svar, även de lustiga.

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad betyder symbolerna på knappen?
« Svar #5 skrivet: 18 december 2017, 12:51:38 »
Jag har för mig att knappen har 3 "lägen", tryck 3 ggr.  Ett är hälsoläge och nästa hälso +rengöring nästa ingetdera. Syns det inte pÃ¥ displayen?
Vet inte vad rengöring innebär, kan vara att den kyler på något sätt så att smuts sköljer ur innerdelen.

Utloggad akathebarf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad betyder symbolerna på knappen?
« Svar #6 skrivet: 18 december 2017, 16:47:19 »
har 4 lägen  :o, mystiken tätnar. jag har enbart gran, gran och hus(hör tydligt ett relä som klickar till), har hus och har inget alls. varför är det sÃ¥ svÃ¥rt att hitta info om dessa symboler? kan ju inte bara vara den här pumpen som har dom? kan ju vara trevligt att veta om dom gör nÃ¥gon faktisk nytta eller skada? har testat de olika lägena nÃ¥gra timmar men märker ingen skillnad.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad betyder symbolerna på knappen?
« Svar #7 skrivet: 18 december 2017, 18:13:27 »
Ser ut som det är likadan fjärr som Scanmont,  kanske gÃ¥r att googla fram deras manual pÃ¥ tidigare modell om det i te framgÃ¥r i eran manual som följde med vilket vore märkligt.
Kanske minns helt fel men en av knapparna är för att välja om man vill ha tempgivaren i fjärren eller via innerdelen och "julgranen" kan vara att det är givaren som är tempgivare men är absolut inte säker pÃ¥ detta  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad betyder symbolerna på knappen?
« Svar #8 skrivet: 18 december 2017, 18:18:21 »
Rengöring kan som jag ser det göras på två sätt.
1: Dammsugning och utblås av damm från filtren, vet att Panasonic hade nån modell med detta på sina värmepumpar tidigare.
2. Maskinen kan eventuellt gå "för avuktning" så att förångare, dropptråg och avloppsslang spolas av med hjälp av den kondens som bildas på kondensorn när man gör det.

Oklar vad de har i denna värmepump.

Hälsoläge borde vara någon form av jonisering av luften.

Klent att de inte förklarar dessa lägen i manualen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad betyder symbolerna på knappen?
« Svar #9 skrivet: 18 december 2017, 18:48:29 »
Kolla på Ahlsell/Innova där finns manualer

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad betyder symbolerna på knappen?
« Svar #10 skrivet: 19 december 2017, 08:30:39 »
Det var det jag gjorde.
Men manualen förklarar inte funktionen.
DÃ¥ligt.  :(
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!