Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varierande tryck i 360P  (läst 5950 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JonasLeijon

  • Gäst
JonasLeijon
Varierande tryck i 360P
« skrivet: 04 november 2011, 18:30:14 »
Hej,

Vet att det skrivits många trådar ang tryck men jag tycker ändå att problemet jag har skiljer sig från andra.
För ett par månader sedan hade jag en servicetekniker här som bytte säkerhetsventilen för att trycket i pumpen sjönk med tiden.. Jag kunde fylla på till 1.0 bar och efter ett par veckor var det nere på 0.3 igen..
Efter han varit här har det inte blivit bättre direkt. Nu kan jag fylla på till 1.0 och ena dagen så är trycket 0 och andra dagen 1.3!?

Luft i ledningarna är min misstanke?

Vad händer egentligen med pumpen om trycket är för lågt?

Mvh,
Jonas

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Varierande tryck i 360P
« Svar #1 skrivet: 04 november 2011, 19:17:04 »
Du får inte ha så lågt tryck att cirkpumpen suger luft.
Då får du ingen cirkulation och HP-larm.

Annars som vi utredde så har inte 360:n så många möjligheter till avluftning så det kommer att ta tid att bli av med luften.
Under tiden dansar trycket jojo.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

JonasLeijon

  • Gäst
JonasLeijon
SV: Varierande tryck i 360P
« Svar #2 skrivet: 04 november 2011, 20:15:03 »
Så det du säger är att systemet är självreglerande?
Dvs om jag fortsätter fylla på med jämna mellanrum så kommer det jämna ut sig?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Varierande tryck i 360P
« Svar #3 skrivet: 04 november 2011, 20:17:18 »
Svar, ja.

Som en tröst kan jag säga att jag har radiatorsystemet avstängt från April till Oktober och när jag öppnar igen så får jag springa och släppa ut överttryck hela tiden i några veckor.
« Senast ändrad: 04 november 2011, 20:20:15 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Varierande tryck i 360P
« Svar #4 skrivet: 04 november 2011, 20:57:41 »
Du har väl expansionstank med gummiblÃ¥sa gissar jag - se till att det finns ordentligt med luft i den (kommer det vatten ur luftningsnippeln sÃ¥ har du hÃ¥l i blÃ¥san och med största sannolikhet ingen luft kvar)  dÃ¥ om den är tom pÃ¥ luft  och tanken stumfylld med vatten sÃ¥ kan det bli stora tryckändringar även vid smÃ¥ volymändringar i systemet


Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Varierande tryck i 360P
« Svar #5 skrivet: 04 november 2011, 22:07:08 »
xxargs har rätt, kolla blÃ¥san  :o :-[ ;D
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

JonasLeijon

  • Gäst
JonasLeijon
SV: Varierande tryck i 360P
« Svar #6 skrivet: 05 november 2011, 08:39:33 »
Blåsan är tom, kommer varken luft eller vatten från den..
Har ca 1.5bars tryck på på mätaren nu. Fyllde på lite igår därför börjar variationerna komma igen.

Vad betyder det egentligen att jag inte har någon luft i expansionskärlet och behöver man åtgärda det?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varierande tryck i 360P
« Svar #7 skrivet: 05 november 2011, 09:07:59 »
Utan luft så funkar inte expkärlet. Resultatet blir kraftigt varierande tryck, mycket spill från säkerhetsventilen och luft som sugs in i systemet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

JonasLeijon

  • Gäst
JonasLeijon
SV: Varierande tryck i 360P
« Svar #8 skrivet: 05 november 2011, 09:21:16 »
...och hur åtgärdas det då?

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Varierande tryck i 360P
« Svar #9 skrivet: 05 november 2011, 09:25:52 »
Utan luft så funkar inte expkärlet. Resultatet blir kraftigt varierande tryck, mycket spill från säkerhetsventilen och luft som sugs in i systemet.

Hur sugs luft in?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Varierande tryck i 360P
« Svar #10 skrivet: 05 november 2011, 10:16:30 »
Nu har jag ingen egen anläggning att kolla först på, men i regel sitter det en bilventil på luftsidan på expkärlet och du tar en fotluftpump med manometer som du köper billig på sedvanlig gubbdagis (jula, biltema clas...) - kopplar in och pumpa i luft tills du når dina önskade 1 bar. Kolla att din bilventil verkligen är tät med lättlöddrande såpvatten efter att du har pumpat - av någon anledning är den tom nu...

Nu är expansionskärlet stumfull med vatten vilket innebär att du bör tappa ut ungefär halva din expansionskärls vattenvolym medans du pumpar (låt urtappade spillvattnet gå ut i en hink så att du på ett ungefär vet hur mycket vatten som släpps ut - är expansionskärlet på 30 liter så skall du ha ut ca 15 liter) - och när du är färdig så skall du ha dina önskade 1 Bar tryck i tanken eller vad du önskar.

Därefter bör ditt system bete sig mycket lugnare rent tryckmässigt, att trycken ändrar sig sÃ¥ mycket nu beror pÃ¥ att bÃ¥de vattenvolym och rörlängderna ändrar sig beroende pÃ¥ vilken temperatur det är i vattnet och ute i systemet och det finns inget i systemet som flexar och ändrar volym  - det är detta som är expansionskärlets uppgift, vara den delen som flexar!.

« Senast ändrad: 05 november 2011, 10:23:43 av xxargs »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varierande tryck i 360P
« Svar #11 skrivet: 05 november 2011, 11:55:23 »
Hur sugs luft in?

När vattnet svalnar blir det undertryck på de högst belägna delarna av systemet. Då kan det sugas in luft genom otätheter som är så små att det normalt sett inte läcker ut nåt vatten ur dom.
Samma sak kan hända på sugsidan av pumpar om man har för lågt systemtryck
« Senast ändrad: 05 november 2011, 11:58:55 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Varierande tryck i 360P
« Svar #12 skrivet: 05 november 2011, 12:57:31 »
Aha.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad reckhart

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varierande tryck i 360P
« Svar #13 skrivet: 07 november 2011, 13:03:44 »
Har också en 360P där trycket varierade och den betedde sig ungefär som din gör, nytt expansionskärl kostade 800:-
så det är inga stora kostnader.
Sen efter att jag luftat ett par gånger så ligger nu trycket stadigt mellan 0.8 - 1.0 bar.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!