Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur hög värme klarar en platt-tv.  (läst 17887 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Hur hög värme klarar en platt-tv.
« skrivet: 20 januari 2011, 17:59:13 »
Någon som har kläm på vad dagens platt-tv (plasma eller lcd) klarar i varma temperaturer. Tanken är att skruva upp en platt-tv mot en putsad tegelvägg som har en öppen spis med braskamin i botten, alltså kommer värmen från denna kamin att stiga rakt upp mot tv:n som kommer att vara c:a 1 1/2 m ovanför kaminen. Jag är mycket tvivlande att detta är bra om man eldar i kaminen samtidigt som man tittar, kaminen är väl på runt 10kw (Jötul). Anledningen till denna idé är helt enkelt att ö-spisen med dess snedställda vägg har en perfekt placering för tv-tittande, men kaminen i botten är nog inte så bra tror jag.

Någon som har matnyttig info. När vi eldat så blir väggen där tv är tänkt att sättas bara ljummen, men stark värme kommer upp från kaminen och det finns ett galler längre ned infräst i väggen där varm luft strömmar ut som sedan går snett uppåt.

Vad tror ni ?

Bifogar länk på liknande montering, denna sois har dock inte samma fula sockel men höjden är i princip den samma.

http://www.diychatroom.com/attachments/f12/10545d1242819697-ideal-tv-height-mounting-above-fireplace-hr1883878-9.jpg
« Senast ändrad: 20 januari 2011, 18:07:41 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hur hög värme klarar en platt-tv.
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2011, 18:03:18 »
Hej

Kollade på Philips hemsida, där står det 5-40gr i omgivande temp..för Lcd.

http://www.p4c.philips.com/files/4/42pf3320_10/42pf3320_10_pss_swe.pdf
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hur hög värme klarar en platt-tv.
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2011, 19:29:22 »
Livslängden kommer att sjunka drastiskt.

Elektrolytkondensatorer klarar oftast max 10000h vid 80 grader som det kan bli om du har 40 grader i omgivningen, vid 20 grader kanske den klarar 50000h.

Nu är ju 10000h ganska lång tid dock...

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Hur hög värme klarar en platt-tv.
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2011, 20:11:24 »
Livslängden kommer att sjunka drastiskt.

Elektrolytkondensatorer klarar oftast max 10000h vid 80 grader som det kan bli om du har 40 grader i omgivningen, vid 20 grader kanske den klarar 50000h.

Nu är ju 10000h ganska lång tid dock...

Är LCD mer okänslig än Plasma, eller är det lika för båda (plasma ger väl mer värme ut från elektroniken ?)
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur hög värme klarar en platt-tv.
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2011, 23:18:43 »
Sätt TV'n längre ner och köp en öppen-spis-DVD  Thumbsup
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur hög värme klarar en platt-tv.
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2011, 09:20:02 »
Har märkt att om jag eldar på hårt så går fläkten på min samsung boxer med inbygd hårdisk, trots att den är avstängd. Då står den 1 m i sidled
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur hög värme klarar en platt-tv.
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2011, 09:54:26 »
För att få det där att fungera utan att försämra livslängden på skärmen så måste du kyla den med någon form av fläkt. Som kompelement kan du säkerligen sätta tjock aluminiumfolie eller en tunn plåt på den yta som ligger bakom skorstenen. Det hjälper oerhört mycket mot den strålingsvärme som kommer från skorstenen
 
Precis som Mike skriver så påverkas elektrolytkondensatorernas livslängd enormt mycket av temperaturen.

Vi har ett par Dilog digitalmottagare i huset. Dom är alla av samma modell och beroende på hur dom sitter (luftväxling) så håller nätdelarna i 12, 18 eller mer än 36 månader. Det som går sönder är elektrolytkondensatorerna. Byter man dom så funkar allt igen i ett år eller två.

Vår Philips plasma som nu är 5-6 år gammal har vi bytt elektrolyerna på en gång. Efter ändrad montering med bättre kylning så har det hållit.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hur hög värme klarar en platt-tv.
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2011, 19:50:05 »
De elektrolyter som tar mest stryk sitter oftast i ngn form av switchaggregat för spänning, på både plasma och LCD alltså i nätaggregatet, på LCD med CCFL-rör dessutom till lysrören. Jag är faktiskt osäker på hur själva plasmapanelen drivs.
Plasman är generellt varmare i sig själv men jag är ganska säker på att man tagit hänsyn till det vid designen så det borde inte vara allt för stor skillnad mellan plasma och LCD, men vem vet...

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Hur hög värme klarar en platt-tv.
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2011, 10:04:59 »
De elektrolyter som tar mest stryk sitter oftast i ngn form av switchaggregat för spänning, på både plasma och LCD alltså i nätaggregatet, på LCD med CCFL-rör dessutom till lysrören. Jag är faktiskt osäker på hur själva plasmapanelen drivs.
Plasman är generellt varmare i sig själv men jag är ganska säker på att man tagit hänsyn till det vid designen så det borde inte vara allt för stor skillnad mellan plasma och LCD, men vem vet...

Jag gissar att kineserna sätter in sämsta/billigaste kvalitén på elektrolyter.
Standard alu ska klara -40 ºC till +85 ºC, ett snäpp upp fixar -55 ºC till + 105 ºC, jag har för mig att det är ett samspel mellan dåliga drosslar och elektrolyter som gör att switchade nätagg smällar av i förtid.....
Kanske skulle man köpa in lite MIL-elektronik och löda in på en gång.....
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad assar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • fortfarande nybörjare
SV: Hur hög värme klarar en platt-tv.
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2011, 17:32:57 »
Har samma fråga egentligen men tänker då på en LED Tv som hamnar nära vår vedspis hur mycket tål en sådan?
Den kommer att hamna på väggen ca 80cm sidan om spisen.
« Senast ändrad: 22 januari 2011, 17:38:58 av assar »
Nibe 1215-7 400 meter slang. Bor i Skåne (utanför Ystad).
Ca 150 kvm+ källare 45 kvm innan ca 3,5 kbm olja.
06-07   drifttid 3450 tim  9 tillsats  6938 starter
07-08   drifttid 6961 tim  21 tillsats  13658 starter
08-09   drifttid 10689 tim  32 tillsats  18647 starter

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Hur hög värme klarar en platt-tv.
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2011, 17:51:56 »
Min sotarmästare sa att det förekommer att man ser långa plugg o skruv när de gör besiktning av rökkanalerna, inne i kanalen då.. ofta stora tv hängda på murstocken.

Sen har modern elektronik ofta inga jättemarginaler för o klara värmen, det är så packat som man bara kan i chassit för o få ner storleken och det är inte onödigt dyra komponenter, att hänga tvn vid en kamin ser jag som en kass idé.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Hur hög värme klarar en platt-tv.
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2011, 20:29:06 »
Kan inflika vilken värme det handlar om.

Jag har en Keddy insatskanin i min mur, och efter 5-6 timmars narmaleldande, ingen tokkrning så har jag ca: 80 ºC på muren, mätt med en IR-termometer. Så det blir rejält varmt ovanför kaminen.

Jag skulle aldrig montera något ovanför nu när jag vet hur varmt det blir, skulle rent av kännas brandfarligt.....
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hur hög värme klarar en platt-tv.
« Svar #12 skrivet: 22 januari 2011, 22:07:08 »
Har samma fråga egentligen men tänker då på en LED Tv som hamnar nära vår vedspis hur mycket tål en sådan?
Den kommer att hamna på väggen ca 80cm sidan om spisen.

En LED-TV är exakt samma som en LCD-TV det är bakgrundsbelysningen som är ändrad från CCFL till LED
Korrekta benämningar är alltså CCFL-LCD och LED-LCD

Samsung har lurat i en hel värld att det finns en ny teknik som är LED-TV när det är samma LCD-panel som tidigare med alla dess brister.

I vilket fall som helst så går en LED-LCD lite kallare pga mindre förluster och kräver ingen högspänning till belysningen dock så har man mindre plats att föra bort överskottsvärme och man har säkert även här lagt sig på samma marginaler så att det inte skiljer så mycket i livslängd.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Hur hög värme klarar en platt-tv.
« Svar #13 skrivet: 23 januari 2011, 11:07:45 »
Jag skulle undvika att placera TVn nära en kamin utan extra kylning.

Undrar hur Samsung o andra ska klara av att marknadsföra första generationens LED TV som kallas OLED i facktermer ::)

Speciellt intressant på svenska med hänsyn till prefixet O-






nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 662
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!