Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu är vi med värmepump :)  (läst 7128 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bejbi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Nu är vi med värmepump :)
« skrivet: 22 januari 2008, 19:14:26 »
Idag var de här och installerade en Optima 900 med tillhörande elpanna.

Dock sÃ¥ har det redan blivit lite trassel  :-\ Det har gÃ¥tt 3 huvudsäkringar sedan 16-tiden, sÃ¥ vi behöver antingen säkra upp till 20A eller ta hit en elektriker som kollar igenom elskÃ¥pet och i sÃ¥ fall eventuellt kan flytta om sÃ¥ att belastningen inte är sÃ¥ stor pÃ¥ den huvudsäkringen som gÃ¥r (samma alla 3 gÃ¥nger)

I övrigt sÃ¥ hoppas jag att bÃ¥de vi och sÃ¥ smÃ¥ningom plÃ¥nboken blir nöjda. Det kan ju knappast bli värre än innan  Sc:,h :P

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Nu är vi med värmepump :)
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2008, 20:10:47 »
Låt mig gissa.... Elpannan ni fick är på 13,5kW och säkringarna till pannan är på 16A?

Om jag har rätt har ni råkat ut för samma sak som mig. Att sänka maxeffekten i Regon går så länge inte utnyttjat tillskott överstiger ca 4-5kW för då smäller säkringen (en av faserna).

Enklaste åtgärden var att byta elpatron i elpannan till 9kW. Ett alternativ var att säkra upp och montera effektvakt men det skulle bara bli mer elektronik som eventuellt kunde strula.

IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad mojkol

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Nu är vi med värmepump :)
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2008, 20:14:32 »
mjukstart o begränsa i regon borde funka ::)

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Nu är vi med värmepump :)
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2008, 20:30:51 »
Gå in i REGON och begränsa inkopplad effekt till 9 kWh!

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Nu är vi med värmepump :)
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2008, 20:48:50 »
Gå in i REGON och begränsa inkopplad effekt till 9 kWh!

Sture

Det funkade inte alls för mig, säkringen (automatsäkring) gick så länge maxeffekt var större än ca 4,5kW. Men prova kan man ju alltid göra!
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Nu är vi med värmepump :)
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2008, 22:43:49 »
Det funkade inte alls för mig, säkringen (automatsäkring) gick så länge maxeffekt var större än ca 4,5kW.

Kanske berodde på att det var just automatsäkringar. De vanligaste typerna är normalt för "snabba" för att klara kompressorernas startströmmar. Brukar krävas normsäkringar s.k. D typ för motorer och kompressorer.

/Johan

PS Sen läste jag att det var när elpatronen gick
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Nu är vi med värmepump :)
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2008, 12:44:09 »
Hej,

Skall Du rädda säkringarna är enda möjligheten att halvera patron effekten.
Belastningen av faserna är jämn vid halva, överstiger man det ryker säkringen på L1:an.
Bästa lösningen är att säkra efter patroneffekt.

Cronos

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Nu är vi med värmepump :)
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2008, 14:00:27 »
Hej,

Skall Du rädda säkringarna är enda möjligheten att halvera patron effekten.
Belastningen av faserna är jämn vid halva, överstiger man det ryker säkringen på L1:an.
Bästa lösningen är att säkra efter patroneffekt.

Cronos
Är det inte bättre att byta patronen till 9kW om den är stor nog? Jag tycker installatörerna gör om de sätter i för stor patron +  effektvakt.

Jag hade denna diskussion med Daikin nämligen för 2 år sedan. De ville sätta in 9kW elpatron och effektvakt på 20A säkringar. I praktiken hade jag alltså fått en 3kW elpatron eftersom effektvakten deltakopplar elpatronen och den kan inte Y-koppla den så länge kompressorn går.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Nu är vi med värmepump :)
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2008, 15:44:23 »
Är det inte bättre att byta patronen till 9kW om den är stor nog? Jag tycker installatörerna gör om de sätter i för stor patron +  effektvakt.

Jag hade denna diskussion med Daikin nämligen för 2 år sedan. De ville sätta in 9kW elpatron och effektvakt på 20A säkringar. I praktiken hade jag alltså fått en 3kW elpatron eftersom effektvakten deltakopplar elpatronen och den kan inte Y-koppla den så länge kompressorn går.

mvh

Han kan i REGON begränsa effekten, från 0 till 13,5 kW.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Nu är vi med värmepump :)
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2008, 18:29:22 »
Han kan i REGON begränsa effekten, från 0 till 13,5 kW.
Frågar du mig? Ingen aning!
Jag tyckte att elpatronen skulle bytas till en 9kW. Men vid närmare eftertanke kanske det var bättre att säkra upp till 20A? Tex hos Eon kan det vara billigare med 20A än med 16A eftersom de har två taxor på 16A, en för läg förbrukning och en för hög.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: Nu är vi med värmepump :)
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2008, 20:07:06 »
En annan fördel med 9kW patronen är att den kan kopplas in mer steglöst än 13.5kW, enligt tämligen säkra källor. Så har man inte behovet av 13.5kW så ska man nog få den utbytt...
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Nu är vi med värmepump :)
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2008, 21:18:00 »
Gå in i REGON och begränsa inkopplad effekt till 9 kWh!

Sture

Hej Sture,

Det finns ingen "intern effektvakt" i 290 AW vad jag vet.
Den berättar bara vilken effekt elpatronen har i pannan, dvs. vad 100% är.
Pannan finns i 9 kW och 13,5 kW, Du anger bara vilken patron som sitter i den aktuella pannan.
Detta för att den ska berätta vilken effekt den använder.
Instegningen sker med 2,25 på 13.5 kW, och 1,5 på 9 kW patronen i 6 steg.
Så det Du anger är bara för presentationens skull "Inkopplad eleffekt" under tillskottsinställningar.
Enda möjligheten att rädda en felaktig installation är att säkra upp, eller nödlösningen effektvakt.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Nu är vi med värmepump :)
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2008, 21:29:52 »
Hej igen,

jag citerar "Cronos" i ett tidigare inlägg;

Under "Ange total effekt" SKALL Du alltid ange patronens effekt.
Under "Effektbegränsning vid värmepumpsdrift" kan Du välja vad Du anser lämpligt, fabriksinställningen är dock halva.
Under "Effektbegränsning enbart tillskott" kan Du begränsa om Du vill, men inte för att klara otillräcklig säkring.
Enda möjligheten skulle vara att använda 50%, då belastas faserna jämt, men då räcker förmodligen inte effekten.
"Ljuger" Du ner patronen under totaleffekt, drar den ändå 13,5 vid xtraVV för att den drar alla steg på patronen.

Utloggad bejbi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Nu är vi med värmepump :)
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2008, 18:18:33 »
Elekrikern var som sagt här igÃ¥r och säkrade upp till 20A. Tidigare (även innan bytet till värmepump) sÃ¥ kunde jag inte ha mer än en "värstingmaskin" igÃ¥ng. Idag testade jag, mest för skojs skull, att ha "allt" pÃ¥ samtidigt, dÃ¥ det föll sig sÃ¥ att jag skulle laga mat mitt under en tvättsession i källaren. Hade dÃ¥ bÃ¥de ugn, spis, tvättmaskin och torktumlare igÃ¥ng samtidigt och det funkade fint. Innan sÃ¥ small säkringarna hej vilt om torktumlaren var pÃ¥ när jag drog igÃ¥ng ugnen  ::)

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Nu är vi med värmepump :)
« Svar #14 skrivet: 25 januari 2008, 20:22:23 »
En annan fördel med 9kW patronen är att den kan kopplas in mer steglöst än 13.5kW, enligt tämligen säkra källor. Så har man inte behovet av 13.5kW så ska man nog få den utbytt...

Det där kan jag dementera eftersom jag personligen har bytt elpatron i pannan från 13kW till 9kW. Det är exakt samma antal värmeelement där varje element matas med egen kabel från styrkortet. Skillnaden är att de är på lägre effekt på 9kW-patronen.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!