Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trasigt driftrelä Nibe 1210? Reläkort?  (läst 6094 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad term

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Trasigt driftrelä Nibe 1210? Reläkort?
« skrivet: 29 februari 2016, 18:49:30 »
Jag har ett udda fel på min 1210, som efter mycket felsökning verkar landa i att driftkontaktorn lite då och då inte slår av kompressorn. Däremot slås köldbärarpumpen av, vilket resulterar i att förångaren fryser och LP-larm utlöses.

Är det någon som känner igen fenomenet? När LP-larmet utlösts så kan jag genom lysdioden på mjukstarten se att den fortfarande matas medan kompressorn går. Jag är därför lite inne på att relät till driftkontaktorn "klibbar". Är detta rimligt? Är det någon som vet var det är för specar på relät om man får för sig att byta det? Någon som har ett sådant relä eller ett helt reläkort till salu?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trasigt driftrelä Nibe 1210? Reläkort?
« Svar #1 skrivet: 29 februari 2016, 19:46:17 »
Hej!
Jag tror att det kan vara mjukstarten som inte slår ifrån som den ska (hände på min).
I alla fall bytte jag först reläkort innan jag fattade att det var mjukstarten så jag har ett helt reläkort till en 1215.
Tyvärr ser det ut som att det är olika kort, de har olika serienummer på nibes reservdelssökning.

http://reservdel.nibe.se/detalj_pos_alt.asp?PINBR=RES089491&USRS1=029&datum=2015-12-31
http://reservdel.nibe.se/detalj_pos_alt.asp?PINBR=RES089251&USRS1=029&datum=2015-12-31
« Senast ändrad: 29 februari 2016, 19:47:56 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad knockknockontheVPdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasigt driftrelä Nibe 1210? Reläkort?
« Svar #2 skrivet: 29 februari 2016, 21:49:08 »
Koppla ur, förbi mjukstarten o testa.

edit.
Har du spänning på spolen A1,A2 eller A3 när kontaktorn är dragen ?
Kolla ditt elschema du har nog en tråd som normalt håller kontaktorn dragen trots spolen är urkopplad tills 2-3 andra saker kan bryta den, som tex. pressostat.
« Senast ändrad: 29 februari 2016, 22:03:09 av knockknockontheVPdoor »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trasigt driftrelä Nibe 1210? Reläkort?
« Svar #3 skrivet: 29 februari 2016, 22:18:12 »
Driftkontaktorn är troligen ersatt av mjukstarten, men jag vet inte om lysdioden matas av styrspänningen?
För att vara säker på om det är mjukstart eller reläkort måste man mäta styrspänningen ut från reläkortet.
Det är relä 9 (längst ner på kortet) som styr till/frånslag av kompressor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad knockknockontheVPdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasigt driftrelä Nibe 1210? Reläkort?
« Svar #4 skrivet: 29 februari 2016, 22:37:43 »
Med för lite eller fel info. blir det hugget som stucket.
Ã…rsmodell ?
Bild kanske ?

Ditt elschema har en driftskontaktor, (utan mjukstart inritad) o med startkontaktor.
Är du rätt på det så bör mjukstarten vara parallell kopplad med den kontaktor du nämner ?

Relä 3 kan också vara intressant om det är anslutet.
Det bryter en normal eventuell kvarhållning.
« Senast ändrad: 29 februari 2016, 23:26:30 av knockknockontheVPdoor »

Utloggad term

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasigt driftrelä Nibe 1210? Reläkort?
« Svar #5 skrivet: 01 mars 2016, 20:06:24 »
Pumpen är en FIGHTER 1210 7KW CU 089252 tillverkad vecka 47 år 2001 (http://www.nibe.se/nibedocuments/11192/611411-2.pdf).

Mjukstarten (inte en Nibe) har ersatt driftkontaktorn (69), och till skillnad från Nibes original så lyser en lysdiod på den när den har matning från relä 9. Mjukstarten har dock en fas rakt kopplad och mjukstartar på två faser, som på originalet. Även innan jag satte i mjukstarten hade jag bekymret i fråga.

Om man går in i MAN-menyn så står det att K2 (vilket borde vara relä 9) är "nollad" och för att få stopp på kompressorn måste jag först slå till och sedan från. Då slocknar såväl kompressorn som lysdioden på mjukstarten.

En märklig detalj är dock att när kompressorn går så låter den alltid tystare än vanligt. Kan kompressorn fortsätta gå på bara en fas om vi tänker oss att det är startkontaktorn som fortfarande drar? Jag ska plocka bort mjukstarten och sätta tillbaka kontaktorn så blir det lättare att felsöka.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Trasigt driftrelä Nibe 1210? Reläkort?
« Svar #6 skrivet: 01 mars 2016, 21:32:07 »
En märklig detalj är dock att när kompressorn går så låter den alltid tystare än vanligt. Kan kompressorn fortsätta gå på bara en fas om vi tänker oss att det är startkontaktorn som fortfarande drar? Jag ska plocka bort mjukstarten och sätta tillbaka kontaktorn så blir det lättare att felsöka.

Vet inte om jag förstod din fundering rätt men med bara en fas håller den nog inte kompressorn igång det är helt säkert. Om man nu spekulerar rent teoretiskt så om en fas kommer rakt genom mjukstarten och sen nån av de två som borde brytas hänger sig så kan den nog hållas gående en stund, brukar vara så att motorskyddet löser ut sen. Elmotorer som går på två faser brukar dock inte upplevas som speciellt tysta, gången blir snarast ojämn/ryckig.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad knockknockontheVPdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasigt driftrelä Nibe 1210? Reläkort?
« Svar #7 skrivet: 01 mars 2016, 21:35:58 »
Om du hat haft samma strul tidigare så pekar det på relä 9.
Mät styrningen till spolen.

Hur vet du att det inte är KB pump eller styrningen som felar ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trasigt driftrelä Nibe 1210? Reläkort?
« Svar #8 skrivet: 02 mars 2016, 07:12:47 »
Kompressorn är D-kopplad så en fas kan inte få den att röra sig.
Den har för övrigt alltid en fas på om man använder Nibe original-mjukstart.
Med 2 faser så går den "bluddrigt" och vibrerar mer, ofta löser motorskyddet ut.
Med 3 faser går den jämnt och tyst, så den har säkert alla faser med då den går.

Det låter som att du har rätt i att det är reläkortet som felar, har du en spänningsprovare och kan felsöka?
Själva kortet är ganska dyrt, om det är själva reläet som felar kan man köpa komponenten relativt billigt och löda.
Sen kan det vara andra komponenter på reläkortet, någon på forumet brukar upplysa om att elektrolytkondensatorer har begränsad livslängd, man kan ibland se på dom om de börjar ge upp.
« Senast ändrad: 02 mars 2016, 07:14:26 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad knockknockontheVPdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasigt driftrelä Nibe 1210? Reläkort?
« Svar #9 skrivet: 02 mars 2016, 10:47:30 »
Man kan tex. byta plats på 2 relä, och se om felet följer med.
med lite tur så har du ett som inte är anslutet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trasigt driftrelä Nibe 1210? Reläkort?
« Svar #10 skrivet: 02 mars 2016, 11:35:27 »
Man kan tex. byta plats på 2 relä, och se om felet följer med.
med lite tur så har du ett som inte är anslutet.

Menar du att använda relä 6 och koppla ihop kompressor och KB-pump?
Det funkar så länge man inte ställer in KB-pumpen att gå kontinuerligt i 10 dagar, som test är det helt OK att koppla så.
Enklast är då att dra en tåt från plint 13, utgången till KB-pumpen till mjukstarten och koppla loss tråden från relä 9.
« Senast ändrad: 02 mars 2016, 11:38:15 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad knockknockontheVPdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasigt driftrelä Nibe 1210? Reläkort?
« Svar #11 skrivet: 02 mars 2016, 14:51:59 »
Var inne på att löda ur och i relä, byta med relä 1 eller 2 om de inte används.
Då byta relä 9 o 6 eller kanske 3 med 1 o 2.
Alternativt byta med vilket relä som helst med liknande spec. samt där ett felande relä gör minst skada.

Din ide är enklare o snabbare.
Bra nödlösning så han inte fryser sönder sin maskin.
Frågan kvarstår varför relä 9 skickar styrning till mjukstarten med KB avstängd.

Till stor hjälp om term kan svara på diverse förslag.
« Senast ändrad: 02 mars 2016, 15:25:00 av knockknockontheVPdoor »

Utloggad term

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasigt driftrelä Nibe 1210? Reläkort?
« Svar #12 skrivet: 02 mars 2016, 18:25:11 »
Menar du att använda relä 6 och koppla ihop kompressor och KB-pump?
Det funkar så länge man inte ställer in KB-pumpen att gå kontinuerligt i 10 dagar, som test är det helt OK att koppla så.
Enklast är då att dra en tåt från plint 13, utgången till KB-pumpen till mjukstarten och koppla loss tråden från relä 9.
Genialt förslag att bara dra om en tåt. Det visade sig vara ännu enklare, det var klämkopplingar på anslutningsdonen så jag "dubbelmackade" tåten från relä 9 på tåten från relä 6. Annars såg jag att det fanns två oanvända relän.

Funkar detta så får det sitta till dess pumpen skrotas.

Som lite kuriosa så har jag slitit mitt hår länge med detta. Det har inte blivit bättre av att det nästan bara visar sig på vår och höst, då den startar och stoppar oftare. Det kryddades av att det från början stoppade på LP-larm ännu oftare tidigare då det var snålt med etanol i köldbäraren (fryspunkt -5). Vissa av gångerna var det då INTE så att KB-pumpen stannat, utan att det helt enkelt frusit i förångaren. Efter påfyllning av etanol så minskade bekymren strax efter för att komma tillbaka igen. Denna gång var det helt tjockt i smutsfiltret på köldbäraren (förmodligen gamla avlagringar som lossnat när etanolhalten höjdes kraftigt).
« Senast ändrad: 02 mars 2016, 18:37:51 av term »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Trasigt driftrelä Nibe 1210? Reläkort?
« Svar #13 skrivet: 02 mars 2016, 20:50:53 »
 tummenupp
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad knockknockontheVPdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasigt driftrelä Nibe 1210? Reläkort?
« Svar #14 skrivet: 02 mars 2016, 22:12:11 »
Har lika gammal VP Nibe Fighter 1110, mitt reläkort har Omron relä som ska tåla 8-10 amper.
Är nybörjare på VP men har elutbildning.
Ser ut som att du fÃ¥r med säkerheten, Motorskydd, HP och sedan  LP o drift press som input där styrkortet bryter.
Det svåra är att veta hur mjukvaran jobbar såvida det inte står i manualen eller har erfarenhet.
Sedan tror jag inte på att en kontaktor eller relä klibbar eller fastnar på grund av höst eller vår eller fler starter, är det skyddande ytskicktet kass då hjälper det heller inte mycket att fila på det heller.

Kul o se bilden med sladdanslutningen, smidigt !

Siktar själv på att pumpen ska gå många år till, har ställt min KB att bryta i tid.
« Senast ändrad: 02 mars 2016, 23:47:11 av knockknockontheVPdoor »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!