Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 02 april 2004, 19:19:23 »

Här några erfarenheter av vår granne som installerade VP för 6 år sedan i ett 1 1/2 plna hus ca 140 m2 me källare ovh en-rörssystem i vånongsplanen (och kanske 2-rör i källaren, vi vet inte hur rören är kopplade i bjälklagen):

Den första vintern fungerade systemet dåligt. Sista elementet, i garaget fick dåligt med värme.

Åtgärder som blev dyr för installatören som på den tiden var ovan vtill kombinationen enror och VP :
- Extra element med fläkt kopplad sist i värmeledningen (troligen för att få ner returtempen)
Kraftigare cirkulationspump ( troligen större tryckfall och flöde)

- Byte till kraftigare cirkulationspump (i 2 omgångar). Grannen anser att bytet var det steg var viktigast för att fixa värmen i sista elementet

Han mindes inte stigarledningens temp under oljeeran.
I vårt hus, som i viss mån liknar grannens och byggts av samma byggmästare behövs 40 grader i stigarledningen vid 0 grader och 50 till 57 grader vid -15, beroende på hur mycket det blåser (vi kör med olja, planerar att skaffa VP)
Skrivet av: academic
« skrivet: 24 mars 2004, 11:04:45 »

Tja, jag har ett ettrörssystem och en CTC VP. Men trots det så funkar det alldeles utmärkt. Om jag inte minns fel så hävdar CTC att deras produkter fungerar såväl med två- som ettrörssystem.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 24 mars 2004, 01:25:54 »

ang gummilister... man kan ta bort en del av listen (på överkanten) men det är bäst med sprinventil...
får du rekordkyla eller tex storm kan det va skönt att kunna stänga igen helt ellet delvis tillfälligt....
Jag tycker Thermia har bättre styr än IVT... jag använder båda sorterna.. men oavsett vilken pump
du väljer skall den kompletteras med en rumsgivare kopplad till pumpens styrdator, den finjusterar
värmen. den sparar energi på vår sommar, mot att bara ha en utegivare, den känner ju inte av
tex solinstrålning....

Skrivet av: Svejsan
« skrivet: 23 mars 2004, 10:35:45 »

Nja, jag fegar ur och kör totalentrepenad och försöker få firman att skriva in några garantier/åtagande i köpeavtalet så att de ser till att installationen blir väl omhändertagen.

Om jag nu tar denna Offert så:
Jag tror att jag kan få några extra meter foder på köpet och 10 meter extra aktivt borrhål i priset. Jag vet att jag har en 15-20 m till berg. Dessa meter borde också kunna ge någon värme.  Beräkningsprogrammet Thermia hade gav 136 meter aktivt :o.
Och sist men inte minst: har fått ett bra förtroende för den här lokalt förankrade entrepenören som även gör servicen.
Jag ska bara se vad jag får för offert från en IVT representant som var hos mig i förra veckan.
Den första IVT-mannen som var här har på knappt en månad inte lyckats få ut  en offert. Även om han lyckas gå ner lägst går han bort för vem vågar lita på att en sådan är kundfokuserad när det gäller ?

Apropå ventilation: Källaren är välförsedd med väggventiler. Jag har satt upp en Paxfläkt i tvättstugan som är kombinerad med duschhörna för att kunna forcera utventilering. Annars går självdraget från tvättstugan via en skorstenskanal. På ovanvåningen går Köksfläkten i separat skorsten och badrummen i separat "skorsten". Har dock inte noterat någon fukt att tala om  på fönster (förutom där jag har haft rullgardinen nerdragen...). Dock har jag inga springventiler i fönstren på entreplan och inga andra ventiler på entreplan.
Jag får väl riva gummilisterna jag satt upp runt fönster  ;D.
I källaren låter jag en avfuktare stå på när jag torkar tvätt inomhus - vilken jag avser sedan ska vakta och få bort ev. råhet.
Känns som man till slut är på gång...
Tack för all hjälp!

/Hans
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 22 mars 2004, 22:55:36 »

Ang självdrag...... her du imma på fönstren vid kyla?  har du pyttelite längst ned =ok... men har du
imma mer än nån enda centimeter då har du dålig ventilation......... vid storkok och en massa
tvätt kandet väl få bli lite imma....... men det är ett varningstecken....   visst är jag veten-
skaplig.....
Det är inte så att "köksfläkten" även sköter om frånluften från wc o tvättstuga... då är det hellugnt...
Har du kollat så du har springventiler för tilluft i fönstren? eller i väggen tex fresh ventiler...
viktigt som tusan men det borde oxå va ok.....
VP.... har du max 55 fram skall det inte va problem, ej heller med för hög returtemp...
osså kan man alltid öka cirkulationen lite som Rickard antydde....
En sista sak beställ en rumsgivare direkt från start, det är en guldgrej som man tjänar igen...
det finns nog en del att läsa om det här.....
Kör en rövare.... jag skulle gärna vilja handla av dig....... men då får du bjuda på en
rumsgivare (kanske 500:-), osså MÅSTE jag ha ett djupare hål jag ska ju öka uppvärmda ytan sen
och då kommer borran att belastas för hårt..... du bjuder på 10 meter... och jag köper 10 meter
av dig (kostar väl 150-200:-/meter)....  då har du en affär!!!!!
då får du alltid fin temp in det ger bättre verkningsgrad...
Du kommer ju att värma nästan 300 kvm när du är "klar"...'
Lycka till (med prutningarna oxå) kör hårt....
Skrivet av: admin
« skrivet: 22 mars 2004, 21:34:16 »

Med den framledningstemp du anger borde det inte bli några problem, du kan dessutom säkert trimma in ditt system så att kravet på framledningstempen sänks med några grader om du lägger manken till.

Vad gäller priset verkar det inte vara så tokigt, lite kort aktivt djup dock, men jag är ingen expert på borror.

Om jag vore som dig skulle jag dock kolla på en likvärdig anläggning (effektmässigt) hos värmpump.biz (klicka på annons ovan) samt ta in en offert från en "mindre" rörfirma på montage och övriga åtgärder som du anger i ditt inlägg.

Begär pris för borran hos några olika borrare, inklusive slang och sprit.

Tror nog att du skulle kunna klippa ett antal sköna tusenlappar på den summa du angivit.

Mera bök dock med flera entrepenörer, men det är en viktning du själv måste göra.

Lycka till
/Rickard
Skrivet av: Svejsan
« skrivet: 22 mars 2004, 10:14:03 »

Hej igen,
Jo jag har ett Mexiteglat Götenehus från 74 på 114 kvm entreplan och 114 inredd källare. Bor i Uppland.
Jag kollade i pannrummet på slingorna det visade sig att det är 4 slingor till entreplanets sju (+ troligen garagets) radiatorer samt 2 slingor till källarens 5 raditorer.

Ut från pannan har jag ca 55 grader när det är som kallast. Det är lite knöligt att ge ett värde på detta då jag shuntat för hand (troligen något oexakt).

Tyvärr har jag inget värde på returtempen då det saknas termometer innan pannan.

Min Oljeförbrukning har varit relativt låg ; som mest 3,3 kubik/år de senaste 5 åren (inkl varmvatten).
Jag har dessutom en vind jag eventuellt avser inreda senare, och då dra upp vattenburen värme till , på ca 60-80 kvm.
Just nu så är en Thermia diplomat 8 (8kW) med 150 m aktivt borrhål (Foderbiten kostar: 550kr/m foder) mest intressant. Eldragning från central till pump ingår (Ca 7 m). Demontering och bortforsling av gamla pannan och tanken samt nyinstallation av 2 radiatorer ( tvättrum + pannrum)  samt byte av en defekt radiator; allt för 128-134' (beroende på om jag vill ha Thermia Online eller ej).
Ovanstående vet jag innebär just nu en väldigt hög täckning av pumpen (ner till -15- -20) och väldigt lite elpatrontid - men jag måste se framåt...

Enligt installatören är det troligen inga problem med ett enrörssystem (alternativt: Om det blir så ordnar vi det sen...).

1. Tror den samlade expertisen (?) här att det kommer att bli bekymmersfritt eller kan det bli en cirkus med för hög retur temp=elpatrontid  ??? ?

2. Är Offerten rimlig / en bra deal?

3. Ventilationen på huset är huvudsakligen självdrag (har bara spisfläkt). Bör man komplettera med mer mekanisk ventilation (Frånluft) på en gång eller är konstruktionen på Götenehus även konstruerad för elradiator drift (dvs utan olje/vedpanna som hjärta i självdragsfunktionen) ? Är det någon som har erfarenheter?

/Hans


Skrivet av: Bertil
« skrivet: 18 mars 2004, 23:29:42 »

Svejsan... håller med tidigare talare.... dessutom kostar dom större raditorerna mera så i slut-
ändan vet jag inte om det ens blev vinst... statlig reglering (förbud) skulle väl va nåt (ibland), nu vaknar
väl dom flesta till.. vissa saker för inte mänskligheten framåt..... men vi gör vårt bästa ändå...

Nu till din fråga, en motfråga som ger facit.... hur varm är stig resp retur vid svinkyla? om du har
under 60 fram och50 på returen, (viktigast vad du har för returtemp inte över 48-50 grader)....
då ska det gå bra...
Jag har en bekant som jag tittat hos där funkar det helt ok... man kan begränsa tempen vid svinkyla
så inte vp slår av pga av hög returtemp efter ett tag blir det (för) svalt inne...
han har värsta Tuulikivin (ursäkta stavningen), som han eldar i som tillskott...
det funkar helt ok, nja jättebra ska det nog va... 0 timmar tillskott hittills (6 år gammal pump).
Utan kamin kan man tänka sig lös fläkt, löst oljefylld radiator.... alt. nån fast monterad elradiator...
istället för hög tillskottseffekt till pumpen vid svinkyla, så inte kompressorn "släcks" pga höga
temperaturer......
Skulle du få korta gåntider och höga temperaturer, satsa då på en acktank på tex 200l, mellan vp
och första radiatorn.....   (tips bara för att tänka på placeringen)....
Summa summarum.... är tempen på framl/retur  ok vid svinkyla, då kan du simma lugnt.....
Om du har för höga temperaturer kan det va som vanligt termostater som kärvar, strypningar
som kan minskas... men som sagt lite klurigare vid ettrörssystem.... du har nog en bypass oxå
vid varje radiator som kan justeras.... behövs om du stänger av en radiator.....    allt kan grovkollas
om du har värmen igång och du kollar toppen och botten på varje radiator.... dom ska va varma
hela vägen upptill, svalare i botten osså avtar tempen lite vartefter du följer slinga men inte så
mycket...  Tempskillnaden på stig/retur säger oxå en del om hur systemet funkar, den bör inte va
för stor då kan du "trimma" systemet så det avger mera värme....
Puhhhh ska sova nu fiske från 05 00 imorrn huvvva jobbit men kul.....
Skrivet av: admin
« skrivet: 18 mars 2004, 22:30:45 »

Man brukar räkna med att dimensionera varje radiator i varje enskild slinga 7% större än den första i slingan.

T.ex. du har 4 radiatorer i en slinga, alla skall ge 500 w i effekt, då skall :

första radiatorn dimensioneras för 500w vid 55/45 graders fram/returledning.

andra radiatorn skall ge 535w vid 55/45

tredje 573w vid 55/45

fjärde 675w vid 55/45

Har du ännu fler radiatorer/slinga så skall dom "överdimensioneras" ännu mer för att ge adekvat effekt.

Problemet med detta är att du tappar ett antal grader för varje radiator som vattnet passerar, och för att sista radiatorn skall få tillräckligt hög temperatur så måste framledningstempen vara relativt hög.

Detta brukar resultera i att värmepumpen när den som bäst behövs - när det är riktigt kallt ute - slår av p.g.a. för hög framledningstemperatur, och elpatronerna får ta hela uppvärmningen.

Hur det skulle fungera för dig beror på vilken typ av enrörs-system du har, jag har hört talas om allt mellan 2 och 5 slingor i ett hus av normal storlek. Har du bara 2 slingor så har du många radiatorer i serie vilket försvårar värmepumpsdrift.

Har du t.ex. 5 slingor med 3-4 radiatorer i varje slinga så kan det fungera skapligt, speciellt om du har ett välisolerat hus.

Jag har en bekant som det fungerar bra för, han har 4 slingor.

Om möjligt, försök "hitta" någon med samma hus som dig som redan installerat värmepump. Och fråga ut honom/henne om hur det fungerar.

Detta forum kanske kan ge dig svar, vad har du för hus?
Skrivet av: PerF
« skrivet: 18 mars 2004, 19:37:39 »

Ettrörssystem är ett jäk... skit som nån snåljåp kom på. Knepigt att dimensionera och bökigt att strypa in.  :(

Problemet är att det avkylda vattnet från radiatorn före inte skickas tillbaka direkt för uppvärmning utan skickas vidare till nästa radiator på slingan. Dom är alltså seriekopplade. Sista radiatorn på en sådan slinga brukar behöva var dubbelt så stor som den första eftersom vattnet kallnar efterhand. Men man spar ju några meter rör och en hel del kopplingar om man placerar ut slingan rätt.  ::)  
Hade ett sådant i huset jag bodde i förut och blev aldrig vän med det!  >:(

I ett tvårörs system sitter radiatorerna parallellkopplade och får alla lika varmt vatten. Mycket lättare att justera in.

Dessutom vill en värmepump alltid ha så bra flöde som möjligt för att fungera bra och med paralellkopplade radiatorer blir det mycket bättre än med seriekopplade.
Skrivet av: Svejsan
« skrivet: 18 mars 2004, 15:33:58 »

Erfarenheter någon?
Enligt "förståsigpåare" och installatörer jag pratat med lite krångligt (eller inte lika enkelt som i ett tvårörssystem) att få VP att fungera tillfredsställande. Varför?

Har radiatorer i enrörssystem i en villa från -74 och är intresserad av bergvärme som uppvärmning. (Tyvärr har tidigare ägare slarvat bort dokumentationen/beräkningar om uppvärmningssystemet.)

MVH Hans

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!