Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta ut oljepanna till Luftvatten  (läst 28679 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
Byta ut oljepanna till Luftvatten
« skrivet: 27 december 2012, 13:09:01 »
Hej!
Har vunnit budgivningen på "vårt" drömhus (får hoppas att det är så iaf) och har hela tiden haft med i kalkylen att byta uppvärmningssystem. Vi är en småbarnsfamilj med 2 barn, 3 resp. 1 år gamla.

Data för huset, ett enplans med källare:
Byggår: 1979, tegel och treglasfönster
Boyta : 112m²
Uppvärmd biyta: 112m²
Energiförbrukning enl. energideklaration, 2 personer i hushållet:
111kWh/m²/år. Enligt deklarationen anses det vara snålare än genomsnittsvillan från samma årtioende.

Oljeförbrukning: 1,7 kubik olja/år
Elförbrukning: 7100kWh/år
Total värmeförbrukning: 24100kWh/år
Hushållsel: 4900kWh/år
Se bifogad bild:

Elementen i huset ser ut så här:

Huset i sig ser ut så här:
Tankar om att flytta pannan till ny placering för att ha möjligheten att få en större gillestuga i framtiden:


Jag vet inget om nödvändig framledningstemp osv.

Huset ligger i Vinslöv, Norra skåne.

Tanken är att kanske fixa värme till garaget i framtiden. plus 51 m² isf. Kanske l/l-pump där ?

Mina krav på en pump är främst att den ska vara effektiv naturligtvis, vilket det faktiskt inte verkar skilja så mkt mellan pumparna.

Jag har funderingar på att komplettera med solvärme i framtiden, frågan är om man ska förbereda det redan nu? Har kikat på CTC och deras CTC Zenith L550. Finns det andra märken med liknande lösningar?

Vad har ni för förslag och vad har jag glömt för uppgifter för att göra en rättvis bedömning?
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #1 skrivet: 27 december 2012, 15:18:14 »
Nibe, Thermia, Mitsubishi... Jag blir helt snurrig av all info som finns.

Fastnade lite för siffror på mitsubishi och vad jag kunde utläsa så har den möjlighet att ansluta solvärme till den också? Men utedelen är ful och den kommer sitta mot gräsmattan så det gör inget om det ser lite bra ut..

Annars verkar Thermian väldigt fin också.. Både siffror och utedelens utseende.

Jag vet ju om att man ska vara försiktig med utedelen, men eftersom den kommer sitta förhållandevis utsatt mot gräsmattan så undrar jag lite hur känsliga dom är? Grabbarna kanske kan tänka sig spela fotboll mot väggen eller nåt oavsett vad jag säger till dom. Kan man bygga ett skydd för pumpen? Bygger man ett tak och ett nät framför så borde inte luftvandringen störas för mycket...
« Senast ändrad: 27 december 2012, 16:20:29 av MattisH »
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #2 skrivet: 27 december 2012, 21:00:05 »
Solvärme kan du nog inte räkna hem om du köpt en värmepump innan, den kommer bara funka på den varmare delen av året och då går ju en luft-vatten pump som bäst... Så för ekonomins skull kan du ju hoppa över allt som har med det att göra. Men vill du ha det ändå, så är det ju lika bra att planera in från början.
Sedan får du väl sätta ett litet staket runt utedelen. Men gör så att du kan plocka bort det på vintern, om det isar igen.
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #3 skrivet: 27 december 2012, 21:37:34 »
Man kan ju ansluta en vattenmantlad kamin till också :D

Det där med staket är ju ett alternativ...

Inga tankar ang. vilken man ska välja?
Fick ett prel. pris på mitsubishi PUHZ- RP60 VHA4
 (9,3kW). Snittpris inkl. installation runt 83000:- men dÃ¥ har dom inte kollat pÃ¥ plats osv..
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #4 skrivet: 27 december 2012, 21:53:07 »
Skulle nog säga att det skiljer mer på installatören än på fabrikatet om man håller sig till "kända" märken,
så ta in så många offerter som möjligt innan du bestämmer dig tummenupp
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #5 skrivet: 27 december 2012, 22:07:39 »
Skulle nog säga att det skiljer mer på installatören än på fabrikatet om man håller sig till "kända" märken,
så ta in så många offerter som möjligt innan du bestämmer dig tummenupp

Tack, det ska jag absolut göra. Eftersom vi inte har tillträde till huset så är det ju väldigt svårt att få rättvisa kalkyler :( men jag har bestämt mig för offerter på Mitsu, Atec och Nibe. Ev. CTC, men det är isf om man skulle ha Zenith I550 istället för panna... Knepigt..

Ang. företaget som jag fått priset på mitsun så är dom väldigt stora, Teokyl. Någon som har erfarenheter??
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #6 skrivet: 27 december 2012, 23:41:08 »
Det viktigaste är nog att tillverkaren lämnar  direktgaranti och att tillverkaren dessutom har bra kyltekniker i närheten av där du bor. Säljaren kan ju gÃ¥ i konkurs...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #7 skrivet: 28 december 2012, 01:22:03 »
Du har köpt ett hus med högtemperatur-system (olja/el), ska du installera en ny värmepump som är konstruerad för lågtemperatur-system måste du även byta ut radiatorerna för den platta som du har bild på är usel i effektivitet. Du måste alltså även räkna på vad åtgärderna kostar för att byta/ändra till radiatorer som är avpassade/anpassas för värmepumpsdrift, samt att åtgärda skorstenen den dagen du stänger av oljan helt, annars vittrar den sönder (typ montera plåt (häxa) över avgaskanalen och ventilationskanalerna när skorstenen inte längre är varm).
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #8 skrivet: 28 december 2012, 09:11:00 »
Behåll nuvarande värmesystem ett år och bo in dej i huset.

Den förändring du så småningom gör, skall du leva med i minst 15 år....

Snyggt hus....grattis.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #9 skrivet: 28 december 2012, 09:14:51 »
Du har köpt ett hus med högtemperatur-system (olja/el), ska du installera en ny värmepump som är konstruerad för lågtemperatur-system måste du även byta ut radiatorerna för den platta som du har bild på är usel i effektivitet. Du måste alltså även räkna på vad åtgärderna kostar för att byta/ändra till radiatorer som är avpassade/anpassas för värmepumpsdrift, samt att åtgärda skorstenen den dagen du stänger av oljan helt, annars vittrar den sönder (typ montera plåt (häxa) över avgaskanalen och ventilationskanalerna när skorstenen inte längre är varm).

Farsan har likadana element och kört luft/vatten sen 1985 utan problem. DOCK säger jag inte emot dig eftersom jag är novis på ämnet. Det finns värmepumpar med framledningstemp på över 60grader.

Din text menar vad jag förstår att huset inte kommer bli varmt med befintliga element?
Att plåta in och skydda skorstenen finns också i planerna, men samma sak där, farsan har kört värmepump i snart 30 år efter att ha slängt ut oljan och där är inte heller direkt några tendenser till söndervittrad skorsten.. Tur eller vad vet jag inte...
Är det en sån här du tänker på?
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #10 skrivet: 28 december 2012, 09:17:20 »
Nya husägare är som travhästar.......står och stampar, ivriga att köra igång och skall förändra så mycket som möjligt.

Du är ung.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #11 skrivet: 28 december 2012, 09:26:18 »
Nya husägare är som travhästar.......står och stampar, ivriga att köra igång och skall förändra så mycket som möjligt.

Du är ung.....
Jag tog bort det gamla inlägget för att jag skulle formulera om det, men hann inte innan du svarade..

Ja jag är ung, fast än jag känner mig som tvärt om ibland. Stressrenovering av hus är avklarat för min del i nuvarande hus.

Oljan är helt slut, ved i en kombipanna är ingen höjdare och elpatron är inte något jag vill köra på..
I vårt fall är det bara ytskikt och värmesystem som vi ska ändra på. Bergvärme är inte aktuellt eftersom det inte är tillåtet, markvärme vill jag inte lägga.
Jag vill inte ha jobb med pannan. Fjärrvärme är inte möjligt.

What to do i ett sådan fall? Att fylla tanken med olja är inget jag är särskilt tänd på...
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #12 skrivet: 28 december 2012, 09:28:02 »
Elpatronen värmer väl hus och tappvatten nu, eller....?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #13 skrivet: 28 december 2012, 09:32:44 »
Elpatronen värmer väl hus och tappvatten nu, eller....?

Kostar ju dessvärre därefter också..

Jag förstår att det bästa vore att bo in sig, men att göra det och sen komma fram till att man sätter in en LVVP iaf ser jag inte meningen med. Det känns som bortkastade pengar som man hellre kan lägga på installationen. Förbrukningen kommer gå upp jämfört med föregående ägare eftersom dom var äldre och endast 2 st i hushållet..
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #14 skrivet: 28 december 2012, 09:34:34 »
När flyttar ni in i huset?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!