Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fel pÃ¥ Greenline blir jättevarmt i elementen?  (läst 1981 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad askenjohan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Fel på Greenline blir jättevarmt i elementen?
« skrivet: 07 augusti 2010, 11:29:14 »
Hej
Vi har en IVT Greenline från 07-08 som var installerad i huset när vi flyttade in och den har så här långt fungerat. Men nu i veckan så har det blivit något tok och den levererar tokmycket värme till elementen (utgående vatten är 50C) har provat att justera ner både kurvan och finjustering utan resultat, har dessutom varit upp o kikat på utomhusgivaren men den såg rent fysiskt schysst ut och man läser inget onormalt värde när man kikar i menyerna. Sommarurkopplingen är ställd på 14 grader men igår kväll så började pumpen att mata på varmvatten när det var 19,5C ute.
Vad är felet? Jag hoppas att ni kan hjälpa mig.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Fel på Greenline blir jättevarmt i elementen?
« Svar #1 skrivet: 07 augusti 2010, 12:04:00 »
I sådana här fall brukar det vara växelventilen som krånglar. Efter varmvattenberedning växlar den till läge radiatordrift om utetemperaturen är lägre än sommarurkopplingstemperaturen. Om den inte slår över till läge varmvattenberedning ordentligt när det är dags att göra varmvatten kan det beskrivna inträffa. Kontrollera att växelventilen fungerar, att den är fritt rörlig.

Tillägg: Borde kanske förtydliga "fritt rörlig". Det kan finnas (beror pÃ¥ typ av ventil) en indikator pÃ¥ växelventilen som visar i vilket läge ventilen stÃ¥r. Den skall röra sig mellan ändlägena när den växlar mellan varmvatten och radiatordrift.   
« Senast ändrad: 07 augusti 2010, 14:25:13 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Fel på Greenline blir jättevarmt i elementen?
« Svar #2 skrivet: 07 augusti 2010, 13:13:04 »
Varför startar pumpen? Ska den värma varmvatten eller radiatorvatten? Det framgår av displayen, tryck på mittersta knappen "Info". Kolla sedan temperaturerna med hjälp av högra knappen "Meny" och alternativ 3. Snurra på ratten för att se de olika temperaturerna.
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad askenjohan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Fel på Greenline blir jättevarmt i elementen?
« Svar #3 skrivet: 07 augusti 2010, 15:51:23 »
När den startar så lyser vattenlampan alltid nu när jag har kollat (dvs när det har varit fel på pumpen)
Så den försöker nog göra varmvatten. Hade bort relät över växelventilen och stiftet/konan där satt fast så det förklarar väl en hel del? Som jag förstår det så försöker alltså pumpen göra varmvatten men det går över i radiatorsystemet och då blir elementen varma. Har provat att smörja och jucka upp stiftet men det finns ingen retur alls i den så fjädern har väl gett upp?
Det känns iaf som det är lugnast att byta hela ventilen.
Vad kostar ventilen och fixar man att byta den själv eller måste man ta ut en tekniker?
Tack för hjälpen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fel på Greenline blir jättevarmt i elementen?
« Svar #4 skrivet: 07 augusti 2010, 17:14:52 »
Jag tror det ska vara samma ventil som på Bosch (grejorna är i övrigt väldigt lika).

http://www.bynor.se/product_info.php/cPath/21_31_423_455/products_id/2924
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Fel på Greenline blir jättevarmt i elementen?
« Svar #5 skrivet: 07 augusti 2010, 17:19:00 »
Det skall vara 2 års garanti på pumpen så med en hel del tur har den gränsen inte passerats.

Krånglande växelventiler har förekommit ofta här på forumet. Växelventil av fabrikat LK Armatur har rekommenderats av de som är i branschen. Har aldrig haft anledning att byta så jag vågar inte uttala mig om hur svårt det är.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Fel på Greenline blir jättevarmt i elementen?
« Svar #6 skrivet: 07 augusti 2010, 17:29:24 »
När min italienska fjädrande ventil gav upp bytte jag till en motorstyrd ventil. Ingen fjäder för återgång utan en motor som vrider åt båda hållen.

Se följande tråd
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=33395.0

Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!