Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: cirk,pumpar  (läst 3981 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gunnar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
cirk,pumpar
« skrivet: 03 oktober 2004, 13:20:15 »
Hej.
jag har en Rhoss thhe 120 vp på 20kw o 2st borrhål på 204m st
=408m.jag har problem med cirkpumpar till borrhåll o till acktank .instalatören säger att dessa är för klena?
o kan ej köra vp på max nu är ut temp 40 grader skulle behöva 50-55 grader.vad ska jag för pumpar?
MVH Gunnar

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Re:cirk,pumpar
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2004, 16:06:40 »
Vad e det för beteckning på dina befintliga pumpar?

Gunnar Hagelin

  • Gäst
Gunnar Hagelin
Re:cirk,pumpar
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2004, 18:42:39 »
Haj
acktank grundfors 25-60-180 ups
borrhål 25-80-180ups
båda 1 fas
28mm på rören

Utloggad gunnar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Re:cirk,pumpar
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2004, 18:56:30 »
Hej igen glömde att logga in.
acktank 25-60-180 grundfors
borrhÃ¥l 25-80-180  grundfors
28mm rör .Min röris frÃ¥gade han som har sÃ¥lt  vp o han tyckte att de va okej.Men när han kom för att ställa in vp
tyckte  han att dom var för klena?????!!!!!!!
MVH Gunnar

admin

  • Gäst
admin
Re:cirk,pumpar
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2004, 19:08:30 »
För det första, jag har aldrig hört talas om den värmepump du besitter  :-[

Har den en eller två kompressorer?

Går i så fall bara den ena eller går båda två?

Har du dina två kollektorer serie eller paralellkopplade?

Om det är så att värmepumpen går kontinuerligt och du ändå bara får 40 graders framledningstemp så beror inte detta på cirkpumparna. Om cirkpumpen är för klen så kommer du att få låga inkommande KB-temperaturer, vet du vilken temp du har på inkommande KB?

Låga inkommande KB-temperaturer gör så att du tappar en del i uteffekt, men att du skulle kunna få upp temperaturen från 40 till 55 grader genom att byta cirkpump det tror jag inte. Mer realistiskt kan väl vara någon enstaka grad.

Om du kan ge svar på de frågeställningar jag givit dig så skulle det vara lättare att försöka hitta ditt problem.

/Rickard

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:cirk,pumpar
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2004, 19:39:35 »
Lite nyfiken blev man ju  :P

Den som söker han finner: http://www.rhoss.com/diring/pdf/SKP54.pdf

Ser ut att vara en italiensk värmepump.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad gunnar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Re:cirk,pumpar
« Svar #6 skrivet: 03 oktober 2004, 23:30:52 »
Hej igen

fråga 1 en pump typ scroll
frÃ¥ga 2   tvÃ¥ rör in i panrummet vet ej om dom är
serie heller paralell vid hÃ¥len.Det ska tydligen gÃ¥ att fÃ¥ fram kb temp in o ut pÃ¥ microdatorn men jag klarar inte det ,ska köpa tempgivare i morgon o sätta direkt pÃ¥ rören.Vp gÃ¥r ca 5min o stÃ¥r still ica 25 min + 10 gr varmt ute Dethär med 40 grader framledingstemp är det lite? normalt? eller vad kan man ta ut pÃ¥ en sÃ¥n här  annlägning ? MVH Gunnar

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:cirk,pumpar
« Svar #7 skrivet: 03 oktober 2004, 23:40:26 »
Borrorna SKALL kopplas paralellt! kopplas dom i serie behövs 4 ggr så kraftig pump, med vad det innbeör av inköpskostnad men framförallt driftkostnad!!!!

40 grader... att nå maxtemp tar lång tid kanske en timme om du har stor vattenvolym.
Storleken på radiatorerna avgör både viken kyla du klarar vid viss framledningstemp och vilken maxtemp pumpen klarar.
Bättre med stora radiatorer, då klarar man sig med låg temp vid kyla det ger hög verkningsgrad på pumpen!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:cirk,pumpar
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2004, 12:23:19 »
Citera
Det ska tydligen gå att få fram kb temp in o ut på microdatorn men jag klarar inte det ,ska köpa tempgivare i morgon o sätta direkt på rören.Vp går ca 5min o står still ica 25 min + 10 gr varmt ute

Sakta i backarna!

Jag tycker definitivt att du skall lära dig mikrodatorn istället för att gå stad och köpa på dig ett gäng ute/inne-termometrar. Se även till att få klarhet i huruvida dina borror är serie eller paralellkopplade, detta är viktigt!

Är de seriekopplade så kan det vara en god ide att se om de inte kan paralellkopplas istället. Om det inte är möjligt behöver du nog en större cirkpump.

Dina 408 (skall vara 816 meter, tack ME) meter bergvärme kan jämföras med min ytjordvärmeslinga på 500 meter...
Jag har bara en cirkpump som är pÃ¥ 230W, din är pÃ¥ 250 W.  Skillnaden mellan din och min anläggning är dessutom att jag har en 7 kW värmepump och du har en pÃ¥ 20 kW.

Den högre uteffekten ställer större krav på ökad cirkulation om inte tempfallet över kalla sidans värmeväxlare skall bli för stort.

Som sagt var, se till att lära dig mikrodatorn och hör sen av dig med lite uppgifter...

Med tanke på den korta gångtiden så tycker jag att det ser ut som om du skulle behöva göra lite ändringar i styren till din värmepump, även detta kräver att du klarar av att hantera reglerdatorn.

KÄMPA PÅ!
« Senast ändrad: 06 oktober 2004, 10:54:52 av Rickard »

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:cirk,pumpar
« Svar #9 skrivet: 06 oktober 2004, 09:28:01 »
Citera
Dina 408 meter bergvärme kan jämföras med min ytjordvärmeslinga på 500 meter...

SÃ¥ Rickards matte ger:
816 meter bergvärme slang = 500 meter jordvärme. för er som inte förstog  (inkl mig själv)   :) ;D

Rickard nu jobbar du för hÃ¥rt tror jag. Jag kunde inte lÃ¥ta bli som vanligt, mÃ¥ste bli snällare :)  
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:cirk,pumpar
« Svar #10 skrivet: 06 oktober 2004, 10:52:05 »
Attans  :o :o :o

Snabbt men fel...  :-[

Han behöver alltså en rejält större cirkpump om borrorna inte är paralellkopplade. (vilket jag i och för sig tror att dom är)

Är de paralellkopplade så borde sirkpumpen räcka till bra.

2st. 408 meter långa slingor paralellt ger 1/4-del av difftrycket som en slinga på 408 meter ger.

Var det rätt nu dÃ¥ ME?  :-\

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:cirk,pumpar
« Svar #11 skrivet: 06 oktober 2004, 21:18:34 »
Inget jag har lärt mig  :( har inte satt mig in i den matten som ni haft här...  tror dock att det stämmer.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad gunnar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Re:cirk,pumpar
« Svar #12 skrivet: 06 oktober 2004, 21:39:48 »
Hej.
Nu har jag kollat lite. mina borrhÃ¥l är paralellkopplade .Microprocessorn kan ej läsa av kb temp. Jag monterade dit utetermometrar, givare pÃ¥ rören o isolerade noga.Resultat vp startar 38 g kb in 8,5 g kb ut7,5 g. vp gÃ¥r ca 10 min 40g kb in7.5  kb ut 0,5g?
Jag vet inte om man kan utläsa något av det här?
anngånde cirk pumpar mm.En annan fråga är om man kan ljudisolera vp på något smart sätt.
Tack för ett bra forum man lär sig lite för varje dag
MVH Gunnar

admin

  • Gäst
admin
Re:cirk,pumpar
« Svar #13 skrivet: 06 oktober 2004, 22:25:05 »
Citera
vp gÃ¥r ca 10 min 40g kb in7.5  kb ut 0,5g?

Detta tyder på att din kompressor plockar ut ca 7 grader från köldbäraren. Jag tycker det verkar vara ett normalt värde för en kompressor med så pass stor effekt.

Om du kunde hitta någon inställning som gjorde att du fick lite längre gångtider skulle det vara bra.

Jag skall se om jag kan hitta en manual kanske jag kan hjälpa dig med det.

/Rickard

admin

  • Gäst
admin
Re:cirk,pumpar
« Svar #14 skrivet: 06 oktober 2004, 22:35:15 »
Hittar inget...

Har du en manual på diskett eller cdskiva som du skulle kunna mail mig så kan det kanske vara en lösning.

Jag har bara vanligt modem  :-[ :-[ :-[ sÃ¥ filerna skall helst inte vara mer än 2 M...

Du kaske kan scanna av några väl valda sidor?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!