Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 30 december 2012, 21:34:45 »

Ok får vänta nån dag tills värmen inne har stabiliserats. Och se om jag måste ändra kurvan yttligare.

Jag har även en rums termostat. Som ej är inkopplad än, är det bäst att vänta med denna till man ser att allt lirar eller?
Ja, vänta att aktivera rumsgivaren tills du hittat rätt kurva. Kan dock ta ett tag.
Skrivet av: alladin86
« skrivet: 30 december 2012, 21:24:35 »

Ok får vänta nån dag tills värmen inne har stabiliserats. Och se om jag måste ändra kurvan yttligare.

Jag har även en rums termostat. Som ej är inkopplad än, är det bäst att vänta med denna till man ser att allt lirar eller?
Skrivet av: HWS
« skrivet: 30 december 2012, 20:51:37 »

Har du valt en vettig kurva, borde nu VP+elpatron värma upp T1 till det gradtalet, som motsvarar inställt gradtal på kurvan, som är beroende av T2.   T1 pendlar då mellan inställbara värden; tex för T1=40°C blir det kanske 36°C till och 42°C från.
Ett relevant tipps här är, att avläsning sker, när pumpen har gått ett tag, säg, 5min.
Skrivet av: alladin86
« skrivet: 30 december 2012, 19:23:57 »

Så jag ska nu försöka hitta en värmekurva som passar mig. Jag har nu ställt den på 25/65 + att jag har höjt några extra grader mellan -5 till +5.

Vad som är mer förvånande är att värmepumpen får in 31,9°C på T9 och 31,6°C på T10 när du endast skickar ut 31,3°C till dina radiatorer/GV.
Värmepumpen höjer tempen från (T9) 31,9°C till 37°C (T8) vilket verkar ok
Dessa 37°C trycks in i AW200 och går förbi en aktiv elpatron som borde värma vattnet än mer men du har endast 31.3 på T1 som sitter på framledningsröret ganska nära toppen på volymtanken.

Detta behöver jag inte bry mig om för än jag hittat rätt kurva då eller??
Skrivet av: HWS
« skrivet: 29 december 2012, 13:06:33 »

Tja, det är som Lmf skriver, inget fel på T8-T9, tillskottet från patronen behöver du med hänsyn till ditt hus´ isoleringsstandard, värmekurvan behöver justeras upp. Radiatorerna är väl också från 1979 och behöver högre, genomsnittlig framl.temp. Jag brukar ha på en kurva 25-50 en buckel på någon grad mellan +5 och -5 grader.
En bra ide är, att så småningom byta till fläktradiatorer, som är effektivare.  Har själv utöver byggt mindre fläktenheter av datorfläktar för att fördela värmen bättre. Men sådant beror på, hur huset är byggt.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 29 december 2012, 01:08:03 »

Ok då vet jag anledningen till AW200 valet
Du hade även klarat dig med en AW290 men nog om det.

Istället för att skruva av dina termostater kan du ställa dem på läge 5 (Max)
Sedan låter du temperaturen i husert stabilisera sig i ca 1 dygn

Om du vill ha låt säga 21°C inne men termometern visar 22° så får man justera ner kurvan
Kurvan består av två värden, V och H värdet vilket bara betyder Vänstra och Högra ändvärde.
om justeringen sker när det är plusgrader ute ändrar man på V värdet och om det är minusgrader ändrar man H värdet.
Vanligt är att man har V-värdet 20 och H-värde ca 50 om man har radiatorer
Det betyder att man har en framledning på 20°C när det är 20°C ute och 50°C framledning när man har -20°C ute.
med de temperaturer som syntes på dina foton tidigare antar jag att du har kurva 20-40

Sen kan man just runt +-0°C ute temperatur behöva knäcka kurvan en aning för att få en behaglig innetemperatur.
men det kan vi ta längre fram.
Skrivet av: alladin86
« skrivet: 28 december 2012, 22:46:33 »

Måste bara börja med att säga att jag är mycket tacksam att ni tar er tid att hjälpa mig.

Info om huset. Byggt 1979

108kv2 boyta varav 10kv2 värms med el-golvvärme. Tak 290 mm min. Ull. isolering
                                                                             Vägg 45+120 mm min. Ull. isolering
                                                                             Golv Gjuten platta med 50mm cellplast

94kv2 biyta varav 46kv2 värms upp                          Tak 150 mm min. Ull. isolering
                                                                              Vägg 70mm min. Ull. isolering
                                                                              Golv Gjuten platta med 50mm cellplast
Dessa 46kv2 blir dock aldrig särkilt varma ca 13-16C.


Isolerglas 2-Glas, En rörs radiator system.


Vad var anvledningen till att du valde en AW200 istället för en AW290?
Var det varmvatten mängden?
AW200 jobbar lite annorlunda mot vad en AW290 gör då den saknar shuntventil vilket gör att allt vatten går förbi elpatronen innan det går till varmvattenberedaren eller volymtanken.

Jag köpte anläggningen ny, i andra hand. Jag trodde AW200 var en mer modern panna?

Bifogar en bild på en av mina radiatorer/tremostat. Skulle jag kanske skruva bort mina termostarer?
Jag har bara luftat radiatorerna engång efter installation. Kan luft i systemet vara anledningen?

Cirkpumparna är ställda enligt.

Cirk pump värmebärare (den bakre) läge 1
.............. värmesystem (den främre) läge 2
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 28 december 2012, 17:35:47 »

För att trimma in anläggningen måste man först se till att få en kurva som passar.

Då måste man ha fullt öppna termostater/golvvärmefördelare
sedan kan man börja ställa hur kurvan skall se ut.

Vad var anvledningen till att du valde en AW200 istället för en AW290?
Var det varmvatten mängden?
AW200 jobbar lite annorlunda mot vad en AW290 gör då den saknar shuntventil vilket gör att allt vatten går förbi elpatronen innan det går till varmvattenberedaren eller volymtanken.

Sammanställde de temperaturer jag kunde se på dina senaste bilder
T1 31.3
T2 -9,5
T3 55
T6 94,5
T8 37
T9 31,9
T10 31,6
T11 -12,7
T12 -10,2

Att du just nu har eltillskott är inte förvånande då du har en framledning på 31,3°C medans startvärdet för värmepumpen är 34,3°C
Du ligger alltså redan nu 3°C efter.

Vad som är mer förvånande är att värmepumpen får in 31,9°C på T9 och 31,6°C på T10 när du endast skickar ut 31,3°C till dina radiatorer/GV.
Värmepumpen höjer tempen från (T9) 31,9°C till 37°C (T8) vilket verkar ok
Dessa 37°C trycks in i AW200 och går förbi en aktiv elpatron som borde värma vattnet än mer men du har endast 31.3 på T1 som sitter på framledningsröret ganska nära toppen på volymtanken.

Jag tror du har aktiva termostater som stänger ditt värmesystem alternativt att värmebärarpumpen står på ett högre läge än du skrev i tidigare post så att vattnet bara sugs tillbaka till värmepumpen.
Det är den bakre pumpen som är värmebärarpump, Den främre är för värmesystemet.
Skrivet av: HWS
« skrivet: 28 december 2012, 14:09:55 »

Hej, försök med cirkpumpen i läge 1, det höjer diffen.
Dina bilder visar ju inte så mycket, men man kan se, att det är -9 ute. VP´n är inte direkt stor, så den jobbar på förståss och tillskottet behövs antagligen. Den går att stänga av helt, om man vill.

För att göra sig en bild av dina förhållanden, behövs fler data om huset, isolering, typ uppvärmning osv.
Skrivet av: alladin86
« skrivet: 28 december 2012, 13:10:55 »

Diffen ska ligga på 5-7C vid en utetemp under 0C.

Jag mätte diffen mellan tryck och retur på radiatorsystemet. Då mätte jag på rören som går ner i golvet och sedan vidare till radiatorerna. Diffen var 2,2C.

Förstår inte varför den går på tillskott nu heller?

Här kommer bilder på resten av värdena.
Skrivet av: ugge
« skrivet: 28 december 2012, 12:41:19 »

Jag inser att jag kanske får backa i vad jag sa. Inser att det är en luft/vatten och minns inte vilka temperaturer dom rekommenderar för just T8 T9 i det fallet. Någon som minns?
Skrivet av: ugge
« skrivet: 28 december 2012, 12:29:55 »

Temperaturdifferensen för T8 -T9 (:dt:) är låg, brukar rekommenderas att den ska ligga på 7-8 grader.
Hur är det med temperaturen till och från elementen i huset, är det ungefär samma temperatursänkning mellan tillopp och retur på dom. I så fall bör en sänkning av cirkulationspumpens hastighet höja :dt:.
Om det är väldigt olika temperaturdifferenser i systemet eller om inte :dt: över värmepumpen stiger kan det vara problem med en slinga eller radiator som "kortsluter" systemet genom att leda tillbaka "för varmt" vatten till VP.

Hur ser det ut med dom andra temperaturerna?
Skrivet av: alladin86
« skrivet: 28 december 2012, 11:11:26 »

Jag har juh installerat en ny värmeang. Den fungerar bra, inga larm och den ger mig värme och varmvatten. Men jag har juh bara startat upp den, inte gjort några vidare inställningar. Så vart börjar man, ska man logga lite värden först för att se vad som ska göras?

Igår kväll hade vi -15C, då nollställde jag "kort tidsmätning". Och nu 13timmar senare så visar den. 13timmar drift kompressor och 1 uppstart kompressor 0 tillskott.

Skillnaden mellan t8-t9 ligger på 3,2C. Och cirk pumpen läge är nr 2.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!