Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är max uttemp. 55 grader eller kan den spetsas  (läst 1764 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kalle Gul

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Är max uttemp. 55 grader eller kan den spetsas
« skrivet: 21 september 2009, 17:27:05 »
Funderingar över ev. tillskottsvärme kalla dagar
Om värmepumpen kan ge max 55 grader ut på värmenätet är det detsamma som att temperaturen inte kan bli högre även om elpatronen jobbar för högtryck?

Vad skulle hända  om man spetsar temperaturen efter kompressor/växelventil med en extra värmare?

Tacksam för svar, ibland blir det lite mycke.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är max uttemp. 55 grader eller kan den spetsas
« Svar #1 skrivet: 21 september 2009, 17:39:38 »
Med elpatronen inkopplad har du i princip en elpanna, och kan värma upp mot 100º om bara effekten på patronen är tillräcklig.
Elpatronen är ju delvis till för att öka temperaturen över vad pumpen kan ge, om det kniper.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Är max uttemp. 55 grader eller kan den spetsas
« Svar #2 skrivet: 21 september 2009, 18:01:34 »
Med elpatronen inkopplad har du i princip en elpanna, och kan värma upp mot 100º om bara effekten på patronen är tillräcklig.
Elpatronen är ju delvis till för att öka temperaturen över vad pumpen kan ge, om det kniper.

//Ronnie

Begränsningen är att temperaturen på returvattnet in till pumpen inte får gå över 48 grader (för min pump i alla fall). Då slår kompressorn från och det blir en ren elpanna.

Vad skulle hända  om man spetsar temperaturen efter kompressor/växelventil med en extra värmare?


Det är just så det fungerar, elpatronen sitter efter kondensorn.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kalle Gul

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Är max uttemp. 55 grader eller kan den spetsas
« Svar #3 skrivet: 22 september 2009, 20:31:16 »
Talade idag med IVT-leverantören och han framhärdar med att det är bara att ställa värmegränsen till tex. 25 grader samt stänga värmen i plan1
IVT hävdar också att det är den tillhörande arbetstanken som gör att systemet funkar.
Känner mig lite osäker, -måste bestämma mig innan veckan är slut.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!