Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kan nÃ¥gon vänlig kika pÃ¥ min logg?  (läst 2562 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stavre445

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
kan någon vänlig kika på min logg?
« skrivet: 11 november 2012, 18:35:42 »
JAg har bara loggat ett dygn för att se om det funkar osv. Kan någon se om det är några tokiga värden? Jag försöker hitta starterna men förstår inte så mycket av den. Kan man utläsa om den går på tillskott?
« Senast ändrad: 11 november 2012, 19:33:30 av stavre445 »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: kan någon vänlig kika på min logg?
« Svar #1 skrivet: 11 november 2012, 18:48:50 »
Lägg in filen i originalformat så är det lättare att läsa den. Du kanske får byta filändelse på den för tror inte forumet tillåter logfiler annars jag brukar kolla på filerna med open office då blir filändelsen .ods
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad stavre445

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: kan någon vänlig kika på min logg?
« Svar #2 skrivet: 11 november 2012, 19:34:18 »
Nu ändrade jag till en excelfil.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: kan någon vänlig kika på min logg?
« Svar #3 skrivet: 11 november 2012, 20:58:02 »
Loggningen funkar men ändra tidsinterval till 1 minut för det blir stora och svårlästa filer med loggning var 5e sekund men inget tillskott har används. Du kan nog öka hastigheterna på både kalla samt varma cp för diffen är lite onödigt stor. Har inte räknat starterna men i kolumnen relays pca-base kan man se starterna 7=värme 15=vv beredning tot int add är elpatron.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad stavre445

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: kan någon vänlig kika på min logg?
« Svar #4 skrivet: 11 november 2012, 21:27:20 »
tack för hjälpen! Jag ser att jag har på tok för många starter. Ska ställa gm och se vad som händer.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: kan någon vänlig kika på min logg?
« Svar #5 skrivet: 11 november 2012, 21:45:17 »
Vp värmer ganska högt över börvärde redan nu så minska inte Gm för mycket. Lägg gärna in en ny logg när du testat men kom ihåg 1 min mellan loggarna ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad stavre445

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: kan någon vänlig kika på min logg?
« Svar #6 skrivet: 12 november 2012, 20:23:04 »
Nu har jag kört ca 1 dygn till. Ställde om Gm till -150 och -500 + vb diff 17 °C enligt ett tips jag fick tidigare. Nu är det färre starter. Jag kör kb pump pÃ¥ 100% och fÃ¥r inte ner  :dt: till lägre än 4.8 °C vad kan det bero pÃ¥? Borde jag inte kunna fÃ¥ ner det till 2-3 °C

Borde jag göra något mer?

Hur ser det ut nu?

Tack på förhand.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: kan någon vänlig kika på min logg?
« Svar #7 skrivet: 12 november 2012, 20:43:55 »
Du har kraftig vp och kanske endast 1 borrhål vilket ger högt flödesmotstånd det är inte alls ovanligt med lite högre delta vid lite större vp. Har du min framledningstemp 35 grader för börvärde ändras inte ? Hur som helst när vp vill ha 35 grader framledning så värmer vp framledningen till drygt 47 vilket är onödigt högt returen ligger nästan på 40 grader antar att du har lite vatten i ditt system.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad stavre445

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: kan någon vänlig kika på min logg?
« Svar #8 skrivet: 12 november 2012, 20:54:12 »
Jag har 2 st parallelkopplade hÃ¥l. JApp jag har min inställd pÃ¥ 35 grader av ngn anledning. Bör jag ändra det? Helt riktigt, lite vatten i systemet dÃ¥ jag renoverar huset och kör pÃ¥ endast halva huset nu och kommer att göra detta hela vintern. (kommer dock att koppla pÃ¥ ytterligare 4st gamla triplex panelradiatorer till inom 2-3 veckor)  Jag har även en gammal vedpanna pÃ¥ systemet som kanske kan användas som volymtank?

Kan jag ändra kurva för att få lägre framledningstemp? Vad kan jag göra? Kan jag på något sätt slita ut pumpen när jag kör så här?

Tack för så snabba svar!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: kan någon vänlig kika på min logg?
« Svar #9 skrivet: 12 november 2012, 21:06:10 »
Finns ingen anledning att ha en min framledning ändra till 20 grader om du inte vill ha varma källargolv på sommaren eller så. Klart vp slits mer med högre framledning och fler starter men det är ju under en kort period och det kanske ordnar sig när du får i gång hela huset men får du inte varmt inne nu när min framledning 35 grader Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad stavre445

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: kan någon vänlig kika på min logg?
« Svar #10 skrivet: 12 november 2012, 21:21:39 »
jo jag får varmt men jag vill att pumpen ska jobba så effektivt/billigt som det bara går...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: kan någon vänlig kika på min logg?
« Svar #11 skrivet: 12 november 2012, 21:29:01 »
Då är det mera vatten som gäller och det får du ju senare. Du har inga termostater på elementen som stryper bort värmen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!