Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattenberedare eller cirkulationspump  (läst 4940 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varmvattenberedare eller cirkulationspump
« skrivet: 30 juli 2011, 09:35:44 »
Vi håller på att ta in offerter från olika företag för att installera sjövärme.
I dagsläget har vi en kombipanna ute i garaget, med kulvert som är cirka 7 meter.
Vi har en cirkulationspump för att inte behöva stå och spola vatten en hel evighet innan det blir varmt.

Men, nu när vi har haft hit ett gäng installatörer för sjövärmen, så är det olika bud på hur vi ska lösa det hela med varmvattnet.

Några säger att vi skall köra vidare på det system vi har idag, med en VVC-pump och att det är ytterst små energiförluster i kulverten.
Några säger att vi bör ha en liten elvarmvattenberedare inne där kulverten kommer in.

Sen fick jag höra av någon nu att om man kör med VVC, så rör man om vattnet i pumpen, vilket leder till fler start och stopp, vilket i sig är onödigt.

Så, vi står lite handfallna på hur vi ska göra, är det någon som har en ide eller kan hjälpa oss lite på vägen?
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Varmvattenberedare eller cirkulationspump
« Svar #1 skrivet: 30 juli 2011, 16:14:40 »
Jag skulle köra vidare på vvc, särskilt som du redan har det färdigt.
Att koppla på en vvb känns inte rätt, det är ju bättre att göra varmvatten i värmepumpen med cop 3 än i en vvb med cop 1.
Beroende på vilken värmepump du tänker montera så går det oftast att köra vvc i toppen an tanken så inte vattnet blandar sig
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattenberedare eller cirkulationspump
« Svar #2 skrivet: 30 juli 2011, 22:58:47 »
Jag skulle köra vidare på vvc, särskilt som du redan har det färdigt.
Att koppla på en vvb känns inte rätt, det är ju bättre att göra varmvatten i värmepumpen med cop 3 än i en vvb med cop 1.
Beroende på vilken värmepump du tänker montera så går det oftast att köra vvc i toppen an tanken så inte vattnet blandar sig

Fast syftet med vvb är inte att tillverka varmvatten, utan att underhållsvärma det vatten som skickas till den från pumpen. Så cop är nog inte så viktigt i det här fallet.
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Varmvattenberedare eller cirkulationspump
« Svar #3 skrivet: 31 juli 2011, 10:34:37 »
Fast utan vvc sÃ¥ kallnar  vattnet i kulverten, dÃ¥ rusar det in kallt vatten i vvb'n och den börjar producera varmvatten.
Och för att inte få dålig varmvattenkomfort så måste vattnet i vvb'n hålla en högre temp än varmvattnet som värmepumpen kan producera.
Och det ger kanska många drifttimmar på vvb'n.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varmvattenberedare eller cirkulationspump
« Svar #4 skrivet: 01 augusti 2011, 21:01:05 »
VVC känns ju rätt. Men jag är lite orolig för detta med att siktningen till viss del blir sämre när man går in i botten, vilket i alla fall på min pump är det enklaste.

Jag resonerar som att om det visar sig att det inte fungerar precis som jag vill så går det ju att göra en mer avancerad installation senare.

Det ska väldigt mycket till för att jag ska sätta in en extra VVB. det skulle kännas som en förlust.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Varmvattenberedare eller cirkulationspump
« Svar #5 skrivet: 01 augusti 2011, 21:04:30 »
Hur mkt kan 0,015l per sekund piska runt din VVB?    Du ska väl inte köra 1l/sek genom tanken :D

visst ändras skiktningen lite,  men det kan ju knappast vara enorma skillnader.  Tänk pÃ¥ komforten du fÃ¥r Thumbsup

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varmvattenberedare eller cirkulationspump
« Svar #6 skrivet: 01 augusti 2011, 21:11:48 »
Jag håller med. Ser ingen anledning att ta höjd för något avancerat förens jag har testat den enklast möjliga installationen och konstaterat att den i så fall inte fungerar bra.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattenberedare eller cirkulationspump
« Svar #7 skrivet: 01 augusti 2011, 21:40:44 »
Ok, tack för vettiga tankar...jag lär säkert göra som ni sagt, köra med vvc och sen får man se hur det funkar.
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad jumbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattenberedare eller cirkulationspump
« Svar #8 skrivet: 03 augusti 2011, 17:09:47 »
Jag var mer orolig för att få fler starter på grund av kylningen av varmvattnet och att inte kunna hålla cirkulationsvattnet över 50grader i ledningen som föteskrivs. Nibes rekommenderade inkoppling var att cirkulera till en vvb.
Själv började jag utan vvc och konstaterar att något måste varit galet med förra vvb'n för nu kommer vattnet inom acceptabel tid.
« Senast ändrad: 03 augusti 2011, 17:13:51 av jumbo »
Villa 1948, 66+78 kvadrat. Elförbrukning(2010) 29000kWh/år.
Bytt till NIBE1245-6 2011-04-20.
2018 bytt från radiatorer till LK Golvvärme i källaren och ukv-100 volymkärl.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!