Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NYINSTALLERAD MED INFOBEHOV  (läst 5448 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DBR

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
NYINSTALLERAD MED INFOBEHOV
« skrivet: 04 mars 2005, 21:29:39 »
Hej

Efter att ha läst ett tag i forumet har jag förstått att detta är rätt ställe ;)
Vet ej riktigt var jag ska börja då jag har många frågor som jag skulle vilja bolla med er.
Är också för otålig för att vänta till återbesök från installatör – därav svadan av frågor nedan. Har försökt packa in så mycket fakta som möjligt eftersom det är en ofta förekommande motfråga.

Huset & Pumpen
1 1/2-plan stenhus 1960, 124m2 + 85m2 oinredd källare, tilläggsisol. vind & sidovindar.
Självdrag (spaltventiler) nya treglasfö. Källare har fullt öppna spjäll samt två öppna pipor i skorsten (pannrum & tvättstuga). 2,7-2,8 m2 olja/år under 2001-2004.
IVT Greenline HT Plus C7, 151 m (137 aktivt), 6kW TK.

Värmekurva
VP inkopplad 22.12.2004, borrhål och kalla sidan i drift from 10.02.2005, därav startade vi med 756h på TK den 10:e. Höjde ganska snart till kurva 5,0 för att hålla komforttemp.
Har sedan 14/2 haft digital termometer uppe centralt på entréplan, ovan källardörr (dvs 2dm från innertak). Varierar mellan 21,5-23,5. Ska alldeles strax installera en gammal elmätare innan pumpen för att bättre kunna skilja på hushåll och uppvärmning.

Många TK-h
Har på första månaden haft ca 20h TK, till viss del beroende på utetemp. antar jag. Har dock börjat förstå (via samspråk med närliggande VP-ägare, som förkovrat sig på detta fora) att 5,0 i kurva, ”många” TK-h och låg diff i VärmeBärare Ut&In förmodligen hänger ihop med att termostater (15st nya installerade 2001) är inställda som vid oljedrift:
Källare: 1,5-2
Entréplan: 3-5 (5=fullt)
Andra vån.: 2-2,5
Detta eftersom jag fått info om att så länge inte VP varnar för fel temp.diff så är det ok att strypa, och visst är det sant - om inga andra parametrar vägs in.
Har idag slängt alla termostater, men bävar för om man ska lyckas somna i bastun på andra våning. Återkommer med rapport snarast för vidare passningar. Hoppas kunna sänka kurvan frampå söndag kväll.
VV-spets 1/14:e dag, timer TK satt till 60min.

Knäcka & Finjustera
Har innegivare liggande men har här inne läst att man bör trimma utan givaren först.
Vilka är kriterierna/kontrollparametrarna för finjustering och knäckning ?
Knäck tror jag mig veta används vid +5 - 0 p.g.a. ev. rå inneluft, dock förstår jag ej syfte med finjustering. Tycker överlag att manualen är bristfällig : Om man är missnöjd med temp när det är <-5 ska man ändra lutning och om man är missnöjd med temp då det är >+5 ska man finjustera. VARFÖR och måste man justera vid temperaturskiftningar – mycket missnöjd med manual  b00k huvuddunk.

Tidsstyrning VP & Varmvatten
Lönar det sig med nattsänkning ?
Ska båda styras eller ger det mest tillbaks på VV ?


Sänka CP
Sänker ni varvtalet generellt – eller beror det på avlästa värden.
Ange gärna fördelar & nackdelar med högvarv och lågvarv.

Nedan följer dagens avläsningar som info:
Rubrikförskjutningen får ni stå ut med !

Tid   Inne   GT1   2   3   6   8   9   10   11   VP-h   TK-h   TK-timer
11:00   21,4   38,4   -3,8   51,3   24,0   37,9   38,0   2,7   4,6   400   776   ?
11:30   22,0   39,2   -3,2   50,9   77,8   43,6   39,3   2,7   0,2   - ” -   - ” -   ?
12:00   22,1   34,6   -2,8   54,6   61,9   39,1   34,6   3,0   0,6   401   - ” -   55
12:30   22,3   39,6   -2,7   52,1   78,3   44,0   39,7   2,7   0,2   - ” -   - ” -   95
13:00   22,9   33,3   -2,4   56,3   81,7   38,8   33,8   3,2   0,7   - ” -   - ” -   45
13:30   22,8   39,9   -2,2   53,3   79,4   44,2   39,9   2,6   0,1   402   - ” -   59
14:00   22,9   35,5   -2,0   52,6   69,0   40,1   35,7   3,3   0,7   - ” -   - ” -   59

GT1 Retur rad ; 2 Ute ; 3 Varmvatten (bör 51,0) ; 6 Kompressor ; 8 VB Ut ; 9 VB In ; 10 KB In ; 11 KB Ut

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
SV: NYINSTALLERAD MED INFOBEHOV
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2005, 23:38:51 »
Halloj! du ger mycket fakta och du verkar missnöjd. jag kan ha fel men jag tror att du måste samanfatta dina frågor för att kunna få svar på dina problem!

sammanfatta dina frågor så ska du se att denna länk blir lång ;D

Citat: Tycker överlag att manualen är bristfällig : Om man är missnöjd med temp när det är <-5 ska man ändra lutning och om man är missnöjd med temp då det är >+5 ska man finjustera. VARFÖR och måste man justera vid.........

Så är det för alla Sc:,h det gäller att hitta rätt kurva och rätt finjustering, har man för kallt vid plusgrader gäller finjustering, har man för kallt/varmt vid minusgrader gäller justering av värmekurva :P

Det tar ett tag innan man hittar rätt men rätt hittar man alltid ;D

mvh

milliwatt
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: NYINSTALLERAD MED INFOBEHOV
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2005, 23:51:07 »
Citera
att 5,0 i kurva, ”många” TK-h och låg diff i VärmeBärare Ut&In förmodligen hänger ihop med att termostater (15st nya installerade 2001) är inställda som vid oljedrift:

det blir hög diff mellan stig och retur på värmesidan om man har strypande ventiler inte låg... Du verkar ha ganska liten tempdiff? liite osäker blir jag vilken tempdiff har du vid värmeproduktion?? vb ut och vb in..  Den bör ligga kring 6-8 grader Ivt rek. även liite högre diff...  som jag uppfattar har du bara 4,5 grader vid värmedrift?

Har du dubbla cirkpumpar på varma sidan, en inbyggd och en extern det kan stöka till det rejält!! Den externa måste pumpa lika mycket eller liite mera än den interna!
Pumpar den interna mera då går vatten tillbaka via en bypass "oavkylt" det är inte alls bra!! Då blir problem med hög temp tex. Det ska din installatör kolla upp!!

Men som du sagt så bör termosterna vara helt öppna. Radiatorerna blir varma även i botten. Dom avger rejält med värme, detta gör att man kan sänka värmekurvan. Det i sin tur ger bättre verkningsgrad (COP)
Är det nyare Danfoss finns en strypring om man tar bort känselkroppen, där kan man strypa tex i källaren och på andra våningen. i entéplanet borde du kunna ha dom flesta ostrypta...  Cirkpumparna kan man sen ändra för att få lagom tempdiff över hela systemet..

Som du säger kan du vänta till Lördag så känner du om kurvan går sänka övervåningen tror jag du måste strypa, men en fast strypning är bättre. Kolla här på Danfoss hur du gör. Om det nu är såna du har.
http://www.heatingportal.danfoss.se/PCMPDF/V2-10_RA2000_Ventil.pdf

På sid 8 och 9 i instuktionen för Rego 600  visas värmekurvan och finjustering...
om värmekurvan är för brant då höjs börvärdet kraftigt vid kyla då blir det för varmt inne.
Blir det för kallt när det är säg +5 ute då sammanfaller nästan värmekurvorna då måste man finjustera (paralellförflytta) kurvan för att få lagom temp inne. Men då måste man samtidigt sänka värmekurvan liite annars blir det för varmt inne vid kyla...   Bättre tycker jag det är att knäcka värmekurvan runt +-0 ute sen man hittat rätt kurva vid kyla. Det är inte alltid det behövs justering kring +-0 heller.
Abstrakt och komplicerat jorå mycket  ;)  men jag lovar det fixar sig!!

Ja manualen den är för dom redan frälsta!

Pilla inte för mycket innan installatören hinner dit... träna på att irra runt i styren för att lära dig den, då har du koll när han ska visa dig olika ändringar!!

Natt sänkning det är sällan lönsamt vv sänkning kan va bra särskilt vid kyla.

Lycka till.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad DBR

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NYINSTALLERAD MED INFOBEHOV
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2005, 20:40:32 »
Hej igen, tack för svaren

Det är korrekt - diff ligger på 4,4 grader (4,3-4,5) sedan 10/2 – kommentarer ?

Frågor angående CP avsåg kalla sidan – brukar man sänka std.inställning ?
Jag har bara utrustningen i skåpet, dvs ingen extern, för varma sidan.

Jag har exakt dessa ventiler – ska testa med inst. 6 på andra våning och 5 i källare.
Vad innebär lagom temp-diff över hela systemet ? – beskriv skillnad mellan hög- och lågvarv på CP.

Tolkar dig som att jag väljer kurva vid kall temp (< -8 gr ?) och knäcker vid behov runt nollan. Med andra ord är finjustering onödig  - eller kan det vara ett måste beroende på omständigheter i just detta hus ?

Utloggad kek29

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NYINSTALLERAD MED INFOBEHOV
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2005, 20:53:41 »
DBR
glöm inte att det kan ta några dygn innan systemet stabiliserar sig efter ev. ändringar...skriv upp allt du gör !! Själv har jag tagit bort alla termostater och öppnat strypningarna helt...hade lite tjorv när jag körde igång pumpen för ute tempen höll sig kring nollan i nästan 2 veckor men nu har jag stabila 21 grader i hela huset oavsett ute.temp !
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   årsmedeltemp där jag bor -1,2..slå det om ni kan :)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: NYINSTALLERAD MED INFOBEHOV
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2005, 00:23:18 »
Citera
Tolkar dig som att jag väljer kurva vid kall temp (< -8 gr ?) och knäcker vid behov runt nollan. Med andra ord är finjustering onödig  - eller kan det vara ett måste beroende på omständigheter i just detta hus ?

Finjustering (paralellförflyttning) helt onödig ja, den kan iofs användas men det brukar bara vara runt +-0 ute som det behöver korrigeras, använder du finjustering då ändrar du kurvan oavsett utetemperatur.

Citera
Vad innebär lagom temp-diff över hela systemet ? – beskriv skillnad mellan hög- och lågvarv på CP.

Lagom tempdiff på varma sidan IVT... anger en ganska hög tempdiff. 6-8 grader för låg diff ökat antalet starter. Men som sagt det där ska inst fixa åt dig..

Cirkpumarna har 3 hastigheter, där kan man ändra tempdiffen men på varma sidanbör man testa att strypa in temperaturerna. Men om du sen ändrar pumphastigheten kan temperaturen ändras en del.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad DBR

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NYINSTALLERAD MED INFOBEHOV
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2005, 22:16:28 »
Hej igen Bertil och ni andra

Tack för dina svar.
Stämmer det verkligen med hög diff med strypta ventiler/termostater ?

TK stoppade helt efter att jag tog bort temostaterna (verifierat ner till -13 grader).  *hehe* *hehe* *hehe*

CP nedställd till lägsta varvtal (av tre möjliga), vilket gav 7,5 i diff. Upplever dock att detta gett någon timma tillskott som jag ej trodde skulle komma med tanke på resultat efter borttag av termostater ? Kan kanske bero på varmvattendrift vid aktuella tillfällen ?
Timer för tillskott räknar nu, vid ökad diff, ned längre än tidigare - detta borde vara i linje med att pumpen har större diff att jobba upp nu - eller ??
Upplever naturligt en tempändring efter ändrat varvtal - dock funderar jag på om det är mer ekonomiskt att bibehålla låg diff (mha högvarv CP) eller att nu höja kurva något (landade på 3,8 efter borttag av termostater) - kommentarer ?

Kan man verifiera antalet starter på NIBE och Thermia - går ej via Rego på IVT vad jag kan förstå.
Spelar antalet starter så stor roll idag med "optimerade" kompressorer ?

Har knäckt vid 0 och +5 dock är nu kurva för 0 lika med -5 - ska jag därför finjustera iom att de sammanfaller - vad är fördelarna ?
Är det onödigt då jag snart ämnar koppla in innegivare ?

Bye Bye For Now

Utloggad kåke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!Men fjärrvärme är bra
SV: NYINSTALLERAD MED INFOBEHOV
« Svar #7 skrivet: 14 mars 2005, 22:30:42 »
Hej DBR

Det där med kurvlutning är ganska lätt.Justera lutningen så att du erhåller en jämn temperatur både vid +5 och vid -10 grader den kanske hamnar på 24 grader,minska då på +/- knappen så du får den temperatur som du vill ha

MVH L-Å
86m2 + 40m2 inredd vind 86m2 källare 10-högtemp element+2 i källaren

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: NYINSTALLERAD MED INFOBEHOV
« Svar #8 skrivet: 15 mars 2005, 01:23:25 »
DBR

Citera
Stämmer det verkligen med hög diff med strypta ventiler/termostater ?
ja om dom stryper blir flödet så litet att radiatorn kallnar i botten, då blir det stor tempskillnad mellan stig o retur.
Citera
CP nedställd till lägsta varvtal (av tre möjliga), vilket gav 7,5 i diff.
jag tycker det är liite hög diff... 6 max 7 grader håller jag på, men inte på vetenskapliga grunder!!
Citera
Kan man verifiera antalet starter på NIBE och Thermia - går ej via Rego på IVT vad jag kan förstå.
Spelar antalet starter så stor roll idag med "optimerade" kompressorer ?
bara på NIBE kan man se starterna. viss betydelse har det säkert men vi vet inte säkert.
Citera
Har knäckt vid 0 och +5 dock är nu kurva för 0 lika med -5 - ska jag därför finjustera iom att de sammanfaller - vad är fördelarna ?
Är det onödigt då jag snart ämnar koppla in innegivare ?
Bättre med rätt kurva innan man startar rumsgivaren, då slipper den att jobba hela tiden pga fel kurva. men småfel är väl ok. Men upplever du inga problem vid -5 ska du inte justera där!
 MEN jag är inte säker på att jag fattar... hur har du knäckt vid dom tre olika temperaturerna?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: NYINSTALLERAD MED INFOBEHOV
« Svar #9 skrivet: 15 mars 2005, 07:33:58 »
Vad är din loggning av EL förbrukning. Gärna månad för månad  och gärna  vad du har som hushålls el kontra värme förbrukning.

Sen kan du ange Års förbrukning av el och vinst du gjort med VP drift kontra annan värme.

Vilken temp har ditt varmvatten och hur varierar den?

Vi här på forumet visar intresse av loggning och ens förbrukning kontra utetemp.



Janne
« Senast ändrad: 15 mars 2005, 08:04:46 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad DBR

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NYINSTALLERAD MED INFOBEHOV
« Svar #10 skrivet: 18 mars 2005, 21:40:38 »
Hej igen

Ok att det blir kallt i botten på radiatorn vid strypning, men eftersom vattnet passerar snabbare i (huvud)slingan/slingorna antog jag att vattnet når tillbaks snabbare till pumpen och därmed blir diffen mindre (får verifieras praktiskt). Har till slut (13-14:e mars) strypt till ca 3 i källare och 2 på 2:a våning. Enligt Danfoss tabell innebär detta kraftigt sänkta flöden, Kv 0,56 -> ca 0,10.

I manualen står 5-10 grader, 7-7,5 låter då ok för min del. Vid mellanläge på CP blir diffen 5,5.
Vad är nackdel då man ligger på temp > 7 ?

Jag har endast ökat tre grader på kurvan vid 0 och +5. Därmed sammanfaller ju 0 och -5 (returtemp är 35,4  i båda fallen). Är det bara att öka trots att kurvorna from nu sammanfaller ?
I ditt (Bertils) svar från 4:e mars skriver du om finjustering om det blir för kallt vid +5 ute, eftersom värmekurvorna sammanfaller. Kanske är det två olika definitioner för dessa två ”sammanfaller” – förklara för mig - om det går att förklara ytterligare ;).

Efterfrågad info – logga (strax efter installation enligt mitt första inlägg ovan) enligt nedan.
- Innetemp mäts med separat termometer (GT5 sitter strax intill).
- Ökat till kurva 4,0 14:e mars.
- CP har olika inställningar I resp II (märks på diffen).
- Samtliga presenterade avläsningar är vid värme-drift.
- Elförbrukning, totalt, ligger under de tre senaste dygnen på ca 50kWh/dygn, hushållsel har under Jan-Mars legat på ca 15-17 kWh/dygn under 2001-2004. Väntar på separat snurra för VP.

Dat   Tid   I.temp   GT1   GT2   GT3   GT5   GT6   GT8   GT9   GT10   GT11   VP-h   TK-h
12-mar   06:30   21,9   31,7   -5,1   52,3   22,6   67,1   39,2   31,7   4,0   0,9   515   779
15-mar   17:00   21,9   36,7   -2,4   51,9   22,2   75,8   44,2   36,8   3,1   0,3   582   782
16-mar   18:00   21,8   30,7   3,2   54,4   22,2   66,9   38,5   30,6   3,6   1,0   594   782
18-mar   20:00   23,0   37,8   -2,6   51,1   23,8   75,6   43,0   37,8   3,4   0,6   623   782

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: NYINSTALLERAD MED INFOBEHOV
« Svar #11 skrivet: 18 mars 2005, 22:29:31 »
1.
Får fram att mellan den 12-15 har din VP gått 67 h med TK 3 H det ger ca 21 timmar /dygn.
Med ca 2.5 kW kompressor bör det tagit ca 55kWh el att driva dem.

2.
Får fram att mellan den 16-18 har din VP gått 29 h med TK 0 H det ger ca ca 15 timmar /dygn.
Med ca 2.5 kW kompressor bör det tagit ca 37,5 kWh el att driva dem.

Fall 1 Du sa 50kWh/dygn 15-17 kWh HH. Det ger endast 45 till kvar.
  ”   2           ”                      ”        ”     ”    12,5Kwh till HH   EL 


Är detta riktigt.

Citera
Jag ligger på ca 35KWh Hushålls el + ca 35-45 VP el ? extra 20 till ventilation  etc. Det ger ca 80-120kWh /dygn med mellan +5 till -5 ute.
Nu har jag L/V VP.


Förklara direkt vad du har för problem?

Det kan ej vara att fel på elförbrukningen?
Dintemp inne är mellan 21-23 grader. Det kan väl ej vara fel.

Hur är det med VV. Ar det tillräckligt att fylla ett bubbelbad.

KURV inställning 5 verkar bra. Inne termostat?

Eller andra problem?
« Senast ändrad: 18 mars 2005, 22:42:06 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: NYINSTALLERAD MED INFOBEHOV
« Svar #12 skrivet: 18 mars 2005, 22:40:57 »
Hmm det var länge sen  Sc:,h
+5 var nog bara ett exempel.. men upplever du att det blir svalt kring +-0 ute om du höjer 3 grader vid +-0 kan du höja 1-2 grader både vid +5 och vid -5! men det är om du känner att det behövs!

Citera
Vad är nackdel då man ligger på temp > 7 ?

Säg att man har 10 grader och 30 graders börvärde, då kommer ard. att hålla +20 i botten, den delen värmer inget alls, det är inte bra. Man ska försöka utnyttja radiatorerna maximalt. Detta för att kunna sänka värmekurvan.

Citera
Ok att det blir kallt i botten på radiatorn vid strypning, men eftersom vattnet passerar snabbare i (huvud)slingan/slingorna antog jag att vattnet når tillbaks snabbare till pumpen och därmed blir diffen mindre (får verifieras praktiskt).

Diffen blir större! Tänk dig att flödet stoppas helt!! Då avges ju ingen värme till huset då blir tempen oändlig!!! så ock tempskillanden. Stoppar cirkulationen tex cirkpumpen pajar, då blir stigen så het så pumpen löser ut o stannar (på högtryckspressosten HP).

Jag vill påsta att 5,5 graders diff är väl så bra som 8 grader och mycket bättre än 10 grader! 
Men du har IVT den styr med start och stopptemp jag gissar att om du har för liten diff (stor cirkulation) kan antalet starter öka lite onödigt mycket, och som du sa IVT o tex thermia loggar inte antalet starter. Försök kolla det! kanske lättast med en logger kopplad till datan? annars blir det standardrådet, en fotölj ner i pannrummet  ;)

Citera
Vilka är kriterierna/kontrollparametrarna för finjustering och knäckning ?
Jag vet inte om jag sa det, det där är ungefär samma sak. Finjusterar man i meny 1.2   då höjs eller sänks framledningen visst mycket hela tiden utifrån den värmekurva man valt. Den kan du ha på 0 (oändrad)
Knäcker man då ändrar man kurvan på var 5é grad, det är bättre tycker jag!! det är oftast bara runt noll man behöver ändra lite! meny 1.3  kolla längst ned om finjustering!

Antalet starter kan påverkas i meny 1.4 har man mycket starter kan man höja kopplingsdifferansen.

I installatörsmenyn ska man dock va lite försiktig, inte mickla där i onödan!

Har du den stora infon om styren, den på 50 sidor?? på sidan 10 visas hur kurvan ändras om man finjusterar. Du ser att då höjer man kurvan även vid +20 ute, det är inget bra då har man juinget värmebehov!!!

Så här skriver Thermia om "finjustering" som dom kallar rum bör.

Citat:
Citera
"Detta sätt att ställa in inomhustemperaturen på ska enbart användas vid en tillfällig höjning eller sänkning av inomhustemperaturen. Vid en varaktig höjning eller sänkning av inomhustemperaturen justeras istället värmekurvan, eftersom det är det mest energi- och kostnadseffektiva sättet att ställa in värmekurvan"
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: NYINSTALLERAD MED INFOBEHOV
« Svar #13 skrivet: 18 mars 2005, 22:46:40 »
Ang mycket elpatron, man kan fördröja inkopplingen rejät.
Meny 8.1 
Citera
Här ställer du in den tid som måste gå innan tillskottet får starta när
värmepumpen (kompressorn) inte klarar att producera all värme på
egen hand. Fabriksvärde är 60 minuter.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: NYINSTALLERAD MED INFOBEHOV
« Svar #14 skrivet: 18 mars 2005, 22:49:22 »
Bertil

Har du länk till En manual för denna VP. Det skulle kanske hjälpa till en del.
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!