Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av fjärren  (läst 3903 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Placering av fjärren
« skrivet: 16 augusti 2006, 13:08:43 »
Har just fått min 123:a installerad i vardagsrummet. Undrar var ni andra har placerat era fjärrkontroller? Jag har en braskamin i v-rummet samt fönster som kan vara värmekällor som kan påverka, har en portal ut till en hall(som förövrigt är centralt placerad i huset) men därifrån verkar inte fjärren kunna kommunicera.

Min ide´var att jag i denna hall bredvid termostaten som styr schunten på pannan sätta fjärren men det verkar nu inte gå, några tips? Och ja tanken var att använda termostaten i fjärren och inte den i innedelen.
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Placering av fjärren
« Svar #1 skrivet: 16 augusti 2006, 22:43:24 »
en parentes....hur skall du få värme till de element som behöver värme, t.ex toa, badrum, m.m när du styr shunten med termostat och vp värmer hallen..då lär nog shunten stänga.

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av fjärren
« Svar #2 skrivet: 17 augusti 2006, 12:23:48 »
badrummet vetter mot hallen så ser man bara till att ha den dörren öppen så blir det varmt även där. Sen ska det bli intressant att se hur pass stor del av uppvärmningen som som vp sköter. Samt till hur pass sträng kyla den kan jobba.
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av fjärren
« Svar #3 skrivet: 18 augusti 2006, 21:36:32 »
Använder ni fjärrkontrollen som termostat? Var sitter den i så fall? Den får ju inte sitta i direkt solljus, inte vid värmekälla och inte framför utblåset till innedelen.

Mitt utblås sitter i mitt största rum som förövrigt har portaler ut till resten av huset, borde vara en bra placering för förflyttning av varmluften, frågan är var man ska sätta fjärrkontrollen med termostaten i? I samma rum blir jag tvungen att ha den för jag tappar annars signalen med innedelen, idéer? I stora rummet så har jag dessutom en braskamin som vi ibland använder för mys eldning.
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad Beni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför köpte jag inte värmepumpen tidigare?
SV: Placering av fjärren
« Svar #4 skrivet: 29 september 2006, 21:33:53 »
Hej Engan!

Du kan placera fjärren var du vill. Den behöver inte alls "se" innedelen. Det går alldeles utmärkt att ha fjärren i kallaste rummet, t.o.m på annat våningsplan än innedelen. Lösningen finns att köpa hos Clas Ohlson.

Du införskaffar en "trådlös fjärrkontrollextender" hos detta företag (kostar idag ca 295:-) och ansluter de båda delarna vid fjärren resp. innedelen. Vips! så kan fjärren kommunicera med innedelen via radio istf infrarött ljus! Lätt som en plätt! 8)

//beni
Mitsubishi Electric Q-Heat 660/MUZ-FD35VABH i ett Hjältevadshus 1975, 172 m2 suterräng. Värmer bostadsdelen. Tidigare hade jag en Sanyo 123, som gick sex år och sedan rasade totalt.

Utloggad JockeBlg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av fjärren
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2006, 16:15:21 »
Hej Engan!

Du kan placera fjärren var du vill. Den behöver inte alls "se" innedelen. Det går alldeles utmärkt att ha fjärren i kallaste rummet, t.o.m på annat våningsplan än innedelen. Lösningen finns att köpa hos Clas Ohlson.

Du införskaffar en "trådlös fjärrkontrollextender" hos detta företag (kostar idag ca 295:-) och ansluter de båda delarna vid fjärren resp. innedelen. Vips! så kan fjärren kommunicera med innedelen via radio istf infrarött ljus! Lätt som en plätt! 8)

//beni

Har du testat så att detta funkar? Jag frågade om just detta i forumet tidigare men fick inget svar. Orsaken till min osäkerhet är att extendern i tidigare version endast klarade av de vanligast förekommade IR-signalerna på marknaden (den är ju framför allt gjord för styrning av TV, video m.m.) , den har nu kommmit i en nyare som ska klara av fler signaler, men CO:s kundtjänst var osäkra om det skulle fungera att styra min LV-pump (Sanyo 124).

/Jocke

Utloggad Beni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför köpte jag inte värmepumpen tidigare?
SV: Placering av fjärren
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2006, 21:28:01 »
Till Jocke.

Jodå, jag har testat. Min Sanyo 123 har styrts på detta sätt sedan i november förra året utan problem. Jag har fjärren på bostadsplan och innedelen i suterrängplanet.

//beni
Mitsubishi Electric Q-Heat 660/MUZ-FD35VABH i ett Hjältevadshus 1975, 172 m2 suterräng. Värmer bostadsdelen. Tidigare hade jag en Sanyo 123, som gick sex år och sedan rasade totalt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!