Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera bergvärme IVT C9 eller C11, vilken ska jag välja?  (läst 5389 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Axelsson C

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
9:an räcker upp till 5 kubik säger ni...
Å jag ska ta 11:an med en volymförstorare. Vad tjänar jag på att ha en volymförstorare? Å vad är det? Vad kostar det?

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Ta 9:an och lägg till på borrhålet. Thumbsup
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
11an kommer att bli lite för stor för ditt hus vilket resulterar i mkt korta gångtider, för att få ok drifttider så vill man ha mer vatten att värma när den går och sedan så står den ju stilla destålängre.
Det kosta 5000 inst. å klart med moms ca, men tycker somovan att 9an e perfekt utan volymförstorare samt om du väljer modell E med tillhörande vv-beredare så kommer inte vv ta slut vid bad.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Axelsson C

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Så man sätter en volymförstorare för att pumpen inte ska gå korta stunder. Har jag fattat det rätt då?

Om jag väljer 11:an så ska det va C modell med volymförstorare och 200m hål

Om jag väljer 9:an så ska det va E modell utan volymförstorare med med en extern varmvattenberederare. Borrdjup?

Är man då helt hundra på att 9:an kommer att klara av att värma upp 282Kvm även när det är -15 minus ute? Utan att använda elpatronerna?

Om man väljer 11:an C modell med volymförstorare och 200m hål. Kommer det att skilja något i driftkostnad mellan 9:an och 11:an?

Det är ju en investering som man vill ska löna sig så mycket som möjligt så man vill ju vara hundra på att man väljer rätt utförande....

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
I båda fallen är det E-modellen med fristående beredare som gäller. Är så gammal att garantera något brukar stå en del dyrt (uppätan hattar etc). Men eftersom -15 är en ganska ovanlig temperatur för södra Sverige och om den förbrukning du räknat med inte är 5m3 olja så finns inget att spara på när det gäller 11:an.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
Tycker nog också att en E9 låter vettigast, utan volymförstorare och ta till på hålet istället.
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad loffe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Installera bergvärme IVT C9 eller C11, vilken ska jag välja?
« Svar #21 skrivet: 07 januari 2008, 08:57:56 »
Har i och för sig inte med VP att göra men hur fungerar det med att ha golvvärme i halva källaren?
Inga problem med funktvandingen?

Husägare, sedan 2006-dec. Västra Stockholm. 1,5 plan med källare (bo yta 212 + 121 i bi yta). Byggt 1970.
Tråkar ut omgivningen med konverteringsfrågor från direkt el till...
Har under 2008/2009 konverterat till bergvärme med vattenburna radiatorer och golvvärme i badrummen och på gästtoan.
2007 års förbrukning 37 676 (Inkl HH-el) med stöd från en Sanyo L/L pump i källaren

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!