Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad gör man dÃ¥ med sin FLM pÃ¥ sommarn?  (läst 2238 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
Nibe är ju inte präcis berömda angående dokumentation, men:
Andra producenter säger att cirk-pumpen ska stängas av på sommarn, och jag tror jag håller med.... det ger inte mycket värde att höja marken från 10 till 11 grader... Men ventilation måste man ju ha... eller... Sc:,h
Frun går inte att övertyga: alla dörrar måste va öppna när vi kommer hem = ventilation
Har sat en timer före FLM.... det skulle vel gÃ¥ om den kör pÃ¥ dagarna (Ã¥nga frÃ¥n badrummet), och sen stänga pÃ¥ eftermiddan, eller kanske den ocksÃ¥ skulle gÃ¥ pÃ¥ natten  ???
Huset är gammalt, och inte specielt tät, och en annan "fördel" med FLM är att det ju finns friskluftventiler i huset = luft
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad gör man då med sin FLM på sommarn?
« Svar #1 skrivet: 10 maj 2006, 10:47:12 »
Fläkten kan du väl köra dygnet runt.  ???

Själv har jag också en fru som vill öppna alla balkongdörrar när hon kommer hem, nu går det väl bra men om någon månad så blir huset fullt med äckliga flugor (UUUUSSSCCCHHH). Jag brukar dra på frånluftsfläktarna för full på sommaren för att övertyga henne om att ge f-n i att öppna dörrarna.

Fast nu har jag beställt frikyla, hoppas bara de hinner installera det här innan sommarvärmen kommer på allvar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
SV: Vad gör man då med sin FLM på sommarn?
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2006, 23:25:57 »
Fast nu har jag beställt frikyla, hoppas bara de hinner installera det här innan sommarvärmen kommer på allvar.
Vad skall du ha frikyla till?  Frugan kommer väl att fortsätta att sätta tvärdrag pÃ¥ huset med balkongdörrarna och släppa ut all den goa kylan...  knUp
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Vad gör man då med sin FLM på sommarn?
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2006, 16:01:18 »
Fast nu har jag beställt frikyla, hoppas bara de hinner installera det här innan sommarvärmen kommer på allvar.
Vad skall du ha frikyla till?  Frugan kommer väl att fortsätta att sätta tvärdrag pÃ¥ huset med balkongdörrarna och släppa ut all den goa kylan...  knUp
Det låter troligt :-\
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Gblenn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: Vad gör man då med sin FLM på sommarn?
« Svar #4 skrivet: 12 maj 2006, 16:44:25 »
HAR man inte redan "frikyla" om man har en FLM?? Den blåser väl ut kalluft på taket, borde gå att ta vara på eller?? Kan man inte med lite spirorör, T-kopplingar och avstängningsventiler kunna får systemet att blåsa baklänges. Då får man ju kalluften in i huset. Behövs väl ngn termostatstyrning så det inte blir för kallt kanske men det borde nog funka

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Vad gör man då med sin FLM på sommarn?
« Svar #5 skrivet: 12 maj 2006, 16:49:43 »
HAR man inte redan "frikyla" om man har en FLM?? Den blåser väl ut kalluft på taket, borde gå att ta vara på eller?? Kan man inte med lite spirorör, T-kopplingar och avstängningsventiler kunna får systemet att blåsa baklänges. Då får man ju kalluften in i huset. Behövs väl ngn termostatstyrning så det inte blir för kallt kanske men det borde nog funka

Jo om du gör som du tänkt får man kyld luft i tvättstuga , kök, badrum samt i klädkammaren..

Inte där man tänkt sig det..

Och eftersom hus med frånluft skall ha undertryck för att ventilera ut fukt samt "dra" fukt ur väggarna så kommer dessa hus då istället få övertryck vilket inta är så bra...

bara en tanke...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad gör man då med sin FLM på sommarn?
« Svar #6 skrivet: 12 maj 2006, 21:01:52 »
Fast nu har jag beställt frikyla, hoppas bara de hinner installera det här innan sommarvärmen kommer på allvar.
Vad skall du ha frikyla till?  Frugan kommer väl att fortsätta att sätta tvärdrag pÃ¥ huset med balkongdörrarna och släppa ut all den goa kylan...  knUp

Hoppas att jag fÃ¥r ett argument till att inte släppa in flugäcklen.  huvuddunk
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gblenn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: Vad gör man då med sin FLM på sommarn?
« Svar #7 skrivet: 13 maj 2006, 13:39:47 »
Du har naturligtvis rätt DIGITAL, kylan vill man ha i helt andra rum och undertrycket skall inte underskattas...  Thumbsup
Vill man utnyttja sin FLM till kalluft så får man alltså dra nya rör till de rum där det önskas och ta en del av den luft som går ut på taket tillbaka in i huset. Återcirkulering av luften således, och fortsatt undertryck, om än i mindre grad.

Antagligen måste man också se till att hålla temperaturen på luften som går tillbaka i huset över kondenseringsnivån (med ev inblandning på ngt sätt) eller så får man väl isolera rören helt enkelt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!