Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft i Brineslingan...  (läst 2961 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Matte65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Luft i Brineslingan...
« skrivet: 07 maj 2010, 16:54:01 »
Hjälp, den senaste veckan har jag luftat den kalla slingan varje kväll när jag kommit hem från jobbet.
Det pyser på rejält och det måste vara ett läckage nånstans... men var?
Jag tappar ingen brinevätska från systemet, utan den håller sej konstant på samma nivå.

Kan det vara så att cirk.pumpen har läckage och suger in luft...?
Jag ser inget läckage nånstans, bara det vanliga "smaklösa" kondensdroppet från rör och isolering.

Någon som har någon bra idé?
Nibe Fighter1110 8,5 med 200m aktivt hål. -=- installerad januari 2003, 19000 kwh/år totalt inkl. HH el. -=- Värmer ca 300 m3 taskigt isolerad 1930-tals villa... Tidigare gick det närmare 3,5 m3 olja och en herrejösses massa el utanpå det. Som kuriosa så hade vi en Gustavsberg värmepump som hjälp till pannan, men den drog visst mer el än den gav värme på slutet... Allt detta installerat av Holmbergs Rör från Södertälje.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Luft i Brineslingan...
« Svar #1 skrivet: 07 maj 2010, 17:41:26 »
Vill det sig riktigt illa kan det vara läckage i förångaren så att det läcker över köldmedium till köldbärarkretsen. Det var ett sådant fall på forumet i vintras.

Finns det någon manometer på köldbärarkretsens expansionskärl? Vad visar den i så fall innan luftning?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Matte65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i Brineslingan...
« Svar #2 skrivet: 07 maj 2010, 20:19:03 »
Nej, ingen manometer på expansionskärlet.
Men vad skulle den visa?
Ett stigande tryck under tiden som pumpen går?
Nibe Fighter1110 8,5 med 200m aktivt hål. -=- installerad januari 2003, 19000 kwh/år totalt inkl. HH el. -=- Värmer ca 300 m3 taskigt isolerad 1930-tals villa... Tidigare gick det närmare 3,5 m3 olja och en herrejösses massa el utanpå det. Som kuriosa så hade vi en Gustavsberg värmepump som hjälp till pannan, men den drog visst mer el än den gav värme på slutet... Allt detta installerat av Holmbergs Rör från Södertälje.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Luft i Brineslingan...
« Svar #3 skrivet: 07 maj 2010, 21:04:05 »
Vad den skulle visa beror på orsaken till problemet. Skulle det vara läckage i förångaren skulle trycket stiga med tiden. Det kan också vara så att det är en läcka någonstans så att luft sugs in. Inläckaget kan man bli av med om man höjer trycket i köldbärarkretsen till ca 0,5 bar genom att pumpa in luft i expansionskärlet.

Hörs det nÃ¥got mer än ett surrande ljud frÃ¥n köldbärarpumpen, nÃ¥got i stil med ett fräsande eller ljudet frÃ¥n bubblor som piskas sönder? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Matte65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i Brineslingan...
« Svar #4 skrivet: 07 maj 2010, 21:34:37 »
Hmmm, ja det låter lite grann om cirk. pumpen faktiskt. När jag luftar slingan så finns det luft på båda sidor, både på utgående från pumpen, och inkommande, där expansionskärlet sitter. Jag ska prova med att trycka i 0,5 bar i expansionskärlet, så får vi se om det hjälper. Ska försöka klura ut hur jag ska fixa det bara...
Nibe Fighter1110 8,5 med 200m aktivt hål. -=- installerad januari 2003, 19000 kwh/år totalt inkl. HH el. -=- Värmer ca 300 m3 taskigt isolerad 1930-tals villa... Tidigare gick det närmare 3,5 m3 olja och en herrejösses massa el utanpå det. Som kuriosa så hade vi en Gustavsberg värmepump som hjälp till pannan, men den drog visst mer el än den gav värme på slutet... Allt detta installerat av Holmbergs Rör från Södertälje.

Utloggad Matte65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i Brineslingan...
« Svar #5 skrivet: 08 maj 2010, 10:51:58 »
Yes! Jag hittade felet, och billigt blir det att fixa det (hoppas jag!)!
Jag anmärkte redan vid besiktningen på att det kom någon droppe vatten då och då ur isoleringen.
Men det var inget jag skulle bry mej om, "det var bara lite kondensvatten" enligt installatören.
Och svårt var det att säga något annat, med all isolering på plats.
Jag borde fått besiktiga anläggningen innan dom isolerade rören, tycker jag iaf.

Ett bra tips till er andra, godkänn inte installationen med isoleringen på plats!!!
Felet kan ni se nedan, ska ta ett snack med grannen (rörpulare!) om han kan hjälpa mej att fixa det, så ska jag bjuda honom en sjyst flaska "skotskt lantvin, med röksmak!"

Så där har kopplingen sett ut sedan januari 2003, och släppt en droppe brinevätska då och då...
Men den senaste veckan så har tydligen läckaget ökat och börjat suga in luft i systemet.
Det konstiga är att jag inte tycker att det minskat på vätskan den senaste tiden...
Jag har fyllt på ca 1 liter /år sedan installationen.
Hmmmm... MÃ¥ste klura pÃ¥ orsaken till detta fenomen ocksÃ¥... 
« Senast ändrad: 08 maj 2010, 11:08:21 av Matte65 »
Nibe Fighter1110 8,5 med 200m aktivt hål. -=- installerad januari 2003, 19000 kwh/år totalt inkl. HH el. -=- Värmer ca 300 m3 taskigt isolerad 1930-tals villa... Tidigare gick det närmare 3,5 m3 olja och en herrejösses massa el utanpå det. Som kuriosa så hade vi en Gustavsberg värmepump som hjälp till pannan, men den drog visst mer el än den gav värme på slutet... Allt detta installerat av Holmbergs Rör från Södertälje.

Utloggad Matte65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i Brineslingan...
« Svar #6 skrivet: 08 maj 2010, 19:53:38 »
Yes, yes, yes!
Grannen kommer förbi i morgon och tittar på läckaget.
Han har prylar i bilen så att vi kan fixa det direkt.
Tom. Brinol och pump så vi kan trycka i en skvätt om det saknas efter operationen!
Nibe Fighter1110 8,5 med 200m aktivt hål. -=- installerad januari 2003, 19000 kwh/år totalt inkl. HH el. -=- Värmer ca 300 m3 taskigt isolerad 1930-tals villa... Tidigare gick det närmare 3,5 m3 olja och en herrejösses massa el utanpå det. Som kuriosa så hade vi en Gustavsberg värmepump som hjälp till pannan, men den drog visst mer el än den gav värme på slutet... Allt detta installerat av Holmbergs Rör från Södertälje.

Utloggad Matte65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i Brineslingan...
« Svar #7 skrivet: 09 maj 2010, 10:53:08 »
Fixat!
Men vilket problem detta "lilla slarv" ställt till för mej genom åren...
Men nu så ska det inte läcka nåt mer från den kopplingen åtminstone!
Nibe Fighter1110 8,5 med 200m aktivt hål. -=- installerad januari 2003, 19000 kwh/år totalt inkl. HH el. -=- Värmer ca 300 m3 taskigt isolerad 1930-tals villa... Tidigare gick det närmare 3,5 m3 olja och en herrejösses massa el utanpå det. Som kuriosa så hade vi en Gustavsberg värmepump som hjälp till pannan, men den drog visst mer el än den gav värme på slutet... Allt detta installerat av Holmbergs Rör från Södertälje.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!