Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT E11 Greenline problem ?  (läst 14464 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan Dahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #45 skrivet: 29 december 2010, 09:36:12 »

Roland!

Utgående värme ca 40.7 ingående 32.5!!

GT1 33,3


MEN problemen fortgår, elektrikern var här idag. Konstaterade att plintkortet hade fått sig en rejäl kyss, var bränt som bara den!
Fick tag på min rörmockare som var här med ett nytt plintkort, bytte detta... POFF!! Samma fel, kortet brändes direkt...

Så nu är elektriker på väg igen... sablans följetong det blev...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #46 skrivet: 29 december 2010, 10:55:46 »
Utgående värme ca 40.7 ingående 32.5!!


Nu börjar det bli stil på differensen. Är givarna riktiga är det ett bra värde. Betyder att flödet genom pumpen har ökat en hel del.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Johan Dahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #47 skrivet: 29 december 2010, 15:57:45 »
Nu så...

efter en hel del bedrövelser (plintkort och styrbox kaputt) så verkar det som värmen är igång igen!

Ska vänta en stund sen ska ni få aktuella värden...

Utloggad Johan Dahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #48 skrivet: 29 december 2010, 22:52:08 »

GT1 40,3
GT2  -7,3
GT6  99,5
GT8 52,4
GT9 40,3

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT E11 Greenline problem ?
« Svar #49 skrivet: 30 december 2010, 11:09:49 »
Nu var det 12 graders differens igen men kanske det var några kW tillsatsel inkopplad. Det var ju -7 ute.

GT6 visar förmodligen 20-30 grader för hög temperatur. Det gör inget så länge den inte kommer upp till 120 grader för då stannar kompressorn.

Sen kan jag konstatera att jag hade fel när jag i början av tråden påstod att det inte skulle hjälpa att skölja ur värmeväxlaren. Jag levde i villfarelsen att allt skräp fastnar i filtret.

Det lär inte gå att göra så mycket mer med pumpen. Om du vill ha ett system som fungerar så bra som möjligt är det intrimning av radiatorerna som gäller. Har man en värmepump skall det vara minst 5 graders temperaturdifferens över alla radiatorer när pumpen har gått ett tag. Mindre betyder att det är för högt flöde genom den vilket gör att pumpen får tillbaka vatten med onödigt hög temperatur. Små radiatorer brukar kunna ställa till med problem, i synnerhet sådana som är anslutna till stamledningarna nära pumpen. En IR-termometer bör man ha när man gör detta.

Labold har skrivit en utmärkt instruktion om hur man gör men jag kan tyvärr inte hitta den bland alla inlägg. Kanske någon annan kan länka till den.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!