Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm frÃ¥n kondenspump?  (läst 2190 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Klant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Larm från kondenspump?
« skrivet: 04 november 2010, 20:03:03 »
Jag har införskaffat mig en Bosch CC 160 med tillhörande utedel. Nu är det så att jag inte har avlopp där innedelen är utan jag har skaffat en liten pump som ska ta hand om kondensvattnet. Det finns ett antingen relä NC el NO som kan ge ett larm om det skulle vara så att pumpen blir överfylld. Min tanke var att det kanske finns någon ingång eller likande på CC 160 som stänger av pumpen eller ge larm till pumpen. Så finns det någon lösning?

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm från kondenspump?
« Svar #1 skrivet: 04 november 2010, 20:51:09 »
Verkar väl lite besvärligt om VP:n skulle stänga av sig när du fått full spillkopp, hur skulle det bli i -20 ºC ute och du är på semester?
Samma med ett larm på VP:n, du skulle ju ändå behöva kolla om larmet har gått och då kan du lika gärna böja dig ner och kolla i spillkoppen och ev tömma den, eller har du SMS-funktion på VP:n vid larm?
Sen ska inte CC:n ge ifrån sig så mkt spill utan att det ska klaras av att fångas upp i koppen.
Har själv ett dräneringsrör kopplat till koppen och vidare mot en golvbrunn, fungerar fint.

 *vinkar*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Elof16

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm från kondenspump?
« Svar #2 skrivet: 05 november 2010, 10:03:11 »
Har ingen golvbrunn i mitt pannrum, drog en slang till en 5 litersdunk. Tar säkert 1 år för den att bli full. Tömmer den med jämna mellanrum och då är det kanske 20 cl i den.

Men du kanske vill ha en läcker teknisk lösning?

Utloggad Klant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Larm från kondenspump?
« Svar #3 skrivet: 17 november 2010, 23:09:09 »
Tackar som fick mig på andra tankar med sms osv, jag kopplade larmet till mitt larm och skulle något hända får jag ett sms:)

ps.
Vem vill inte ha en teknisk lösning;) Glöm inte det gammal ordspråket "den som har mest prylar när han dör vinner"
ds.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!