Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1115 - fryslarm  (läst 11496 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gundeman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Nibe 1115 - fryslarm
« skrivet: 04 mars 2013, 21:48:17 »
Hej! Jag har en Nibe 1115 - 17kw och två borrhål på 145 m. Under den kalla perioden så ligger Kbin på ca -2.5 och kbut på ca -5.5. När det börjar bli kring noll ute så börjar "fryslarm" att komma. Jag ser på grafen från loggern att larmen kommer när pumpen har "vilat" och skall starta igen. När det är riktigt kallt ute och pumpen går konstat kommer det inga "fryslarm". Jag har rensat filtren på den kalla sidan. Bifogar en skärmdump på grafen för de senaste 7 dagarna då det har varit "fryslarm" vid fyra tillfällen. Vad kan det vara för fel?

Utloggad SilverRadiator

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • TDS
SV: Nibe 1115 - fryslarm
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2013, 08:54:21 »
Du verkar ha det lite väl kallt i borrhålet. Har det alltid varit så eller har det blivit kallare år för år?

Fryslarm finns för att skydda kompressorn från isbildning, men larmet borde inte komma förrän -8 (om du inte ändrat i meny 4 på KB-r, det värde som står inom parantes) om alla givare visar rätt det vill säga. Nu kan kompressorerna sänka köldbäraren lite extra i startögonblicket, kanske är det som ger larmet för dig.
Självupplärd säljare inom bergvärme, golv och väggvärme.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1115 - fryslarm
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2013, 09:13:55 »
Skulle inte förvåna mig om din cirkpump på kalla sidan kärvar, det är inte ovanligt.
Om jag vore i dina kläder skulle jag öppna "täckbrickan"/skruven på cirkpumpens baksida, och sedan med mejsel dra pumpen manuellt fram/tillbaka för att rensa ut lite skit runt pumphjulet.
Om du kommer åt kan du eventuellt köra fram/back med en skruvdragare, backa dock inte för länge, pumphjulen kan vara gängade motsols och släppa om du kör för fort och för länge.

Om cirkpumpen står still när kompressorn startar så får du fryslarm, och kompressorn stannar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Nibe 1115 - fryslarm
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2013, 19:48:24 »
Hvilke veske har du i KB ? Glycol/Vann?
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Gundeman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1115 - fryslarm
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2013, 00:18:16 »
Det verkar vara som du trodde Rickard. Jag har inte haft ett stopp efter att jag gjorde som du föreslog! Hoppas att det håller i sig. Ett typexempel när uppgifterna från loggern är till stor hjälp vid felsökning.

Utloggad Gundeman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1115 - fryslarm
« Svar #5 skrivet: 06 december 2013, 22:25:26 »
Hej igen! Tyvärr så har stoppen fortsatt. Jag har provat med att "tvångsköra" (går konstant) cirkulationspumen men stoppen kommer i alla fall vid samma tillfälle. Dvs strax efter att den har "vilat" och påbörjar en ny körning. Var på väg att byta cirkpumpen men det verkar vara något annat fel då det blir stopp även fast den går konstant och inte behöver starta. Vad kan det var för fel???

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1115 - fryslarm
« Svar #6 skrivet: 07 december 2013, 09:08:11 »
Hej!
Temperaturen på KB verkar vara generellt låg, har du koll på att det är cirkulation i båda borrorna?
Sen gissar jag på nått glapp på tempgivarna KB, prova att byta ut givarna?
Du kan även stänga av fryslarmsfunktionen genom att sätta KB-r till (-12) i meny 4.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1115 - fryslarm
« Svar #7 skrivet: 07 december 2013, 09:31:39 »
Jag har nyligen haft problem med min köldbärarpump. Det visade sig när jag demonterade pumpen att det gick att snurra pumphjulet med motoraxeln i ena ändläget, det är ett spel på några millimeter. I andra ändläget satt den helt fast. Kan problemet här vara att man skulle behöva dra motoraxeln mot tätningsbrickan och rotera den för att kunna rensa den från korrosionsprodukter, att det inte hjälper att pressa in den och rotera?

Edit: Jag kom ihåg fel i första versionen.
« Senast ändrad: 07 december 2013, 10:38:38 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Gundeman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1115 - fryslarm
« Svar #8 skrivet: 07 december 2013, 17:55:38 »
Hej
Pumpen larmar angående fryslarm året runt, sommar som vinter, oavsett om det är 5+ i hålen eller 2-. Problemet att den larmar kan därför inte ha med temperaturen i borrorna att göra. Jag har tre tempgivare på KB-in. En från varje hål samt en direkt i anslutning till värmepumpen. Alla tre givare visar i stort sett lika, det skiljer några tiondelar. Jag förmodar att det betyder att det är cirkulation i båda borrorna.
Värmepumpens originalgivare visar även den i stort sett samma temperatur som min tre extragivare. Jag har även ställt ner fryslarmfunktionen  till -12 men det spelar ingen roll.

Om det var cirkulationspumpen som är problemet och kärvar så är det konstigt att den skall "nypa" exakt vid samma tillfälle, dvs strax efter att pumpen har börjat jobba igen, trots att den går konstat och inte behöver starta efter att värmepumpen har "vilat" ?!

Om vi förutsätter att stoppet inte har något med temperaturen på KB-in/KB-ut att och att cirkulationspumpen är hel, vad finns det då som kan göra att v-pumpen stannar några minuter efter att den har börjat producera?







Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1115 - fryslarm
« Svar #9 skrivet: 07 december 2013, 22:09:05 »
Om det är sÃ¥ att det aldrig har varit sÃ¥ lÃ¥g temperatur att fryslarmsgränsen kan ha nÃ¥tts mÃ¥ste det finnas nÃ¥got annat sätt att fÃ¥ fryslarm. Jag antar att när lÃ¥gtryckspressostatem löser ut visas det som LP-larm och inte som fryslarm. Det eliminerar expansionsventilen som felkälla. Jag har svÃ¥rt att se vad som Ã¥terstÃ¥r som felkälla. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Gundeman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1115 - fryslarm
« Svar #10 skrivet: 07 december 2013, 23:42:18 »
Hej

Kan det finnas två olika alternativ till att den visar frys-larm?

Alternativ 1:V-Pumpen känner av för låg temp på KB, får ett frys-larm och slår av. Normalfallet.

eller

Alternativ 2: V-Pumpen slår av (av någon anledning, ej pga av för låg temp på KB), känner sen av att det inte är någon cirkulation i KB-pumpen
och skickar då (felaktigt) ett fryslarm.

Om det är alternativ nr 2, vilka felkällor kan det då finnas med tanke på att den alltid slår av på ställe i "kurvan"? Styrkort? Övrig elektronik?

Utloggad shumba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1115 - fryslarm
« Svar #11 skrivet: 08 december 2013, 08:10:26 »

Luftficka i KB i pumpen?


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1115 - fryslarm
« Svar #12 skrivet: 08 december 2013, 10:41:16 »
Luft i köldbärarpumpen hörs, det gurglar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad shumba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1115 - fryslarm
« Svar #13 skrivet: 08 december 2013, 11:45:47 »
Det gjorde det inte när min pump drabbades av det. CP "orkade" inte pumpa runt vätskan så den (vätskan) frös.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1115 - fryslarm
« Svar #14 skrivet: 08 december 2013, 12:42:34 »
Jag har även ställt ner fryslarmfunktionen  till -12 men det spelar ingen roll.

Menar du att den larmar på låg temp KB fast den är ställd på (-12)?
I så fall är det nått fel på styrkortet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!