Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brineslinga utan pump.  (läst 2138 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Brineslinga utan pump.
« skrivet: 30 maj 2013, 20:40:10 »
Jag kommer eventuellt behöva ha lite grävarbeten utförda i sommar, och funderar då på att testa en tanke jag haft länge.

I mitt garage har jag förberett med en ingjuten slang i plattan, vad skulle hända om jag hade 300m slinga nedgrävt, och 100m slinga ingjuten och sätter ett expansionskärl samt en lågenergipump till detta. Pumpen får vara termostatstyrd och starta när temperaturen i garaget sjunker under säg 3 °C.

Kommer jag att kunna hämta någon energi att tala om över huvud taget, eller kommer slingan bli näst intill verkningslös?

Sedan en fråga till, man brukar väl gräva ned slangen på ungefär en meter, varför just en meter? Är det för att solen skall kunna ha en chans att värma marken sommartid, eller skulle det vara mer effektivt att lägga den på två meters djup, finns det mer värme att hämta där?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Brineslinga utan pump.
« Svar #1 skrivet: 30 maj 2013, 21:48:59 »
En meter är nog en kompromiss mellan vad som är praktiskt möjligt grävdjup och en önskan att komma sÃ¥ lÃ¥ngt ner att tjälen vintertid inte nÃ¥r ner till slangen. Det tar tid för Ã¥rstidsvariationerna i temperatur att tränga ner i marken. PÃ¥ ungefär 6 meters djup är fördröjningen 6 mÃ¥nader. Temperaturen där är som högst vintertid och lägst sommartid men amplituden är inte stor, bara nÃ¥gon grad. Även om det kanske vore det optimala djupet för en markslinga är det lite svÃ¥rt att fÃ¥ ner slangen till det djupet även om det är jord sÃ¥ lÃ¥ngt ner. 

Jag tycker det verkar troligt att det finns mer värme att ta ut med en markslinga på två meters djup om man med det menar antalet kWh som tas ut ner till en viss köldbärartemperatur.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Brineslinga utan pump.
« Svar #2 skrivet: 30 maj 2013, 21:54:30 »
Två meter djupt har jag grävt tidigare här utan problem, så blir det något satsar jag på så djupt jag kan. Tack för svaret tummenupp

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brineslinga utan pump.
« Svar #3 skrivet: 31 maj 2013, 11:21:02 »
Då temperaturen i orört berg varierar mellan typ 6 och 12 grader i sverige, beroende på hur långt norrut du bor så gissar jag att marktemperaturen är högre än bergtemperaturen, speciellt nära markytan i slutet av sommaren, och precis som roland skriver så minskar nog variationerna och maxtempen ju längre ned man kommer.
Exakt vilket djup som är det optimala kan jag absolut inte svara på, men ett par meter ned är säkert inte helt fel.

Jag tror du skulle ha större nytta av en fläktkonvektor/aerotemper än av att värma golvet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Brineslinga utan pump.
« Svar #4 skrivet: 31 maj 2013, 17:17:43 »
3-4 °C är ju inte direkt behagligt, så att ha blåst i garaget känns väl sådär. Å andra sidan vistas jag inte där heller när det är så kallt, vill bara ha något som håller bilen tinad till en rimlig kostnad.

Kanske är en Aerotemper att föredra i alla fall... Sc:,h

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Brineslinga utan pump.
« Svar #5 skrivet: 31 maj 2013, 17:23:00 »
Hej
Att bara tina bilen får den att rosta. Bättre med köldgrader ur den synpunkten, inget järn rostar under nollan. Alternativt så varmt att fukten torkar bort.
Bopakoster
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Brineslinga utan pump.
« Svar #6 skrivet: 31 maj 2013, 17:29:54 »
Hm, det har jag ju hört förut. Jag tänkte inte riktigt på det Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!